Sivu 1/2

mk1 Tane

Lähetetty: 13 Syys 2011, 11:02
Kirjoittaja apukuski
No nih laitetaas tänne juttua kun alkaa pikkuhiljaa edistyä. Kerrotaan sen verta auton taustoista että Taunus tuli mulle vähän vahingossa vaihtokaupassa. Alunperin oli tarkotus laittaa auto samoin tein kiertoon mutta tane pääs yllättämään. Kori on hyvän näkönen eikä se nyt ihan paska ole ajettavaksikaan. Halvat käyttökustannukset varmisti sen että taunus jäi taloon ja käyttöön.
kyseessähän on siis '73 1600 2d yksilö. Mulle tullessa oli takapenkki jo verhoiltu uudestaan ja juuri eilen sain etupenkkien verhoilut tehtyä.
Seuraavaksi olisi tarkoitus käydä hitsaushommiin jota onkin tarjolla aivan riittävästi :roll: Molemmat etujalkatilat on aika lohduttoman näköiset ja takajalkatilastakin löytyy reikä. Vararenkaan kotelossa on jo paikkaa paikan päällä joten se silpastaan kokonaan pois ja laitetaan tilalle suora takakontin pohja. Hitsihommien yhteydessä saa tuo vanha kumimatto lähdöt ja tilalle tulee jotain siistimpää.
Talven aikana on tarkoitus myös vaihtaa alustaan kaikki nivelet ja puslat sekä vaihtaa jarruosat. Tekniikalle ei tehdä muuta kuin perushuollot jos mylly vaan toimii.
Kaikki kunnostustyöt tehdään siten että auto on koko ajan ajossa..
Kuvatuksia voi kiinnostuneet käydä ihmettelemässä linkistä
http://s53.photobucket.com/albums/g68/a ... us%201600/

Kuva

Re: mk1 Tane

Lähetetty: 13 Syys 2011, 18:46
Kirjoittaja taunus 78
Meinaakko takaluukun kumimattoa? mulla olis sellaselle tarvetta

Lähetetty: 13 Syys 2011, 19:07
Kirjoittaja apukuski
Ei taida takaluukussa olla mattoa enää lainkaan. Tarkoitan ihan tuota matkustamon lattiassa olevaa kumi/muovimattoa.

Lähetetty: 13 Syys 2011, 20:20
Kirjoittaja zmuli
Mikä juttu tää etuvalojen "modaus" on.. ? :shock:

Re: mk1 Tane

Lähetetty: 13 Syys 2011, 20:20
Kirjoittaja Mois
taunus 78 kirjoitti:Meinaakko takaluukun kumimattoa? mulla olis sellaselle tarvetta
Mulla myös, toi "isoaatu" oli sen ottannu pois mun Tanesta :cry:

Lähetetty: 13 Syys 2011, 21:47
Kirjoittaja taunus 78
zmuli kirjoitti:Mikä juttu tää etuvalojen "modaus" on.. ? :shock:
Olisko "cat`s eyes" monessa kuplassa oon nähny tommoset

Lähetetty: 13 Syys 2011, 23:37
Kirjoittaja apukuski
Cat eyeshan tuo on. Ovat siis vain peltisysteemit jotka on kiinnitetty valon kehykseen. Samoinhan takavalot on muokattu Blue Doteilla. Molemmat on aika tavanomaisia tuolla jenkkikustomoinnissa. Edellinen omistaja oli ne siihen liipassu. Mun mielestä näyttää mustaksi maalatun maskin kanssa oikein hyvälle. Eikä juurikaan vaikuta valotehoon niin antaapa olla siinä. Toinen vaihtoehto mitä oon miettiny jos nuo tulee otettua pois niin Lucasin tripod valot.

Lähetetty: 03 Loka 2011, 20:52
Kirjoittaja apukuski
Tänään vaihdettu uudet jarrupalat eteen ja todettu samalla levyt hyväkuntoisiksi. Toisen puolen sisempi jarrumäntä tuntu aika kankeelta, toivottavasti ei jumittele :roll:
Samalla aloitettu puslien ja nivelten irroitusprojekti eli suihkittu kaikki mahdolliset mutterit ja pultit irroitusöljyllä. 8)

Lähetetty: 31 Loka 2011, 19:33
Kirjoittaja apukuski
Talvirenkaat tuli kieräytettyä alle. Mitenkähän lie on harvinaiset/arvokkaat tollaset GB:n tykkivanteet jonka ympärille nastarenkaat oli kieritelty :roll: :roll:
Tuli samalla tehtyä talvitarkastuksia/säätöjä konehuoneen puolella. Venakopan tiiviste näyttäs vuotavan ihan kiitettävästi :x Vielä pitäs loppuviikosta kehiä takajarrut että uskaltaa viikonloppuna tien päälle... ai joo ja säätää katkojan käret kun nykyttää pienessä vauhdissa..

Lähetetty: 31 Loka 2011, 20:51
Kirjoittaja vtormane
apukuski kirjoitti:Talvirenkaat tuli kieräytettyä alle. Mitenkähän lie on harvinaiset/arvokkaat tollaset GB:n tykkivanteet jonka ympärille nastarenkaat oli kieritelty :roll: :roll:
On noita aina sillon tällöin myynnissä, ei noilla hintaa oo, 50-100e sarja. Mullakin on ollu pari sarjaa joskus..

Lähetetty: 01 Marras 2011, 12:57
Kirjoittaja apukuski
vtormane kirjoitti:
apukuski kirjoitti:Talvirenkaat tuli kieräytettyä alle. Mitenkähän lie on harvinaiset/arvokkaat tollaset GB:n tykkivanteet jonka ympärille nastarenkaat oli kieritelty :roll: :roll:
On noita aina sillon tällöin myynnissä, ei noilla hintaa oo, 50-100e sarja. Mullakin on ollu pari sarjaa joskus..
Hyvä tietää tämäkin :) Kun mielestäni sain renkaineen omani halvalla, sattui juurikin tohon hintaluokkaan.

Lähetetty: 15 Helmi 2012, 23:05
Kirjoittaja apukuski
Laitetaas vähän jatkoja. Nykyttämistä on jaksanu aika kauan kun ei se kovin paha ollut. Tässä ollut lähinnä noita kunnostustoimen piteitä pitkin talvea. On ollut aika huonolla pidolla. Vaihtolistalla on ollut mm.
-Startin hiilet (ei startannu enää lainkaan)
-Puhaltimen moottori (Herkes tietysti kovimmilla pakkasilla toimimasta, myös tästä hiilet loppu)
-Taakse jarrusylinteri
-Takajarru rummut
-Kärjet ja konkka
-Tulpat
-Apulaitehihna

Ton nykyttämisen takia ruvettiin sytkäpuolta käymään läpi. Edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa tulpat ja virranjakajan kannen sekä pyörijän. Pyörijä ja kansi onkin sen näköset että on vaihdettu. Siispä kärjet ja konkka vaihtoon ja sytkän säätö. Nykyttäminen lakkasi pikku vauhdissa mutta jatkui edelleen n.100 vauhdissa. Ruvettiin jo isommallakin porukalla pohtimaan että missähän mahtaa olla vika. Tässä vaiheessa tuli mieleen että kattosko ne tulpat kuitenkin... :evil: ois pitäny aikasemmin, tulppia ei todellakaan ole vaihdettu ihan eilen. Samalla selvisi ainakin osittain minne sitä öljyä katoaa. 1. pytyn tulppa oli karstottunut kokonaan umpeen. Ompa kumma jos ei kierrä kunnolla jos yks pytty sytyttää miten sattuu. Tarkoittanee sitä että ens talvena alkaa uuden koneen rakentaminen.

Jospa sitä nyt pääsis sitten alustan ja korin kimppuun. Tulityökorttikin tuli suoritettua niin saa työpaikan tiloissakin nyt hitsailla luvan perästä. Eli lämpimässä hallissa nosturilla :D
Samoin ottaa työn alle ensiksi nuo etupään puslat ja nivelet.

Lähetetty: 22 Kesä 2013, 09:05
Kirjoittaja apukuski
kauan on vierähtänyt siitä kun on viimeksi kirjoitellu. Taunus tuli taas kevään korvalla hitsattua läjään ja leimalle. On aika lohduton tuo pohja kyllä. Pitäs jostain löytää koko pohjapaneelit ja vaihtaa kerralla kaikki. Konekkin on vuotanu öljyä koko ajan. Kone puolelle on tulossa kuitenkin muutos kun pellin alle vaihtuu toinen 1.6ohc jolla on ajettu alle 100 000 km :D olikin suht täydellinen tuo tekniikka joka tuli. Sisältää lootan ja lähes kaikki apulaitteet.

Hyvin on tää on kyllä kuljettanu. On ollut nyt 3 vuotta ympärivuotisessa ajossa ja n.10 000 on tullu vuoteen kilometrejäkin. Koskaan ei oo tielle jättänyt. Tämä talvi oli auton sisälläkin hiukan lämpimämpi kun teippasin talveksi lähes kaikki raitisilma ritilät umpeen että ei puhalla aivan suoraan ulkoilmaa sisälle.

Suunnitelmissa tällä hetkellä siintää auton atomeiksi laittaminen sitten kun on omat tallitilat jotka on tavotteena n.2 vuoden sisällä. Sit mä isken paloiksi ton vehkeen ja käyn kunnolla läpi. Tämä siis sillä edellytyksellä että pysyy läjässä siihen saakka.

Lähetetty: 24 Kesä 2013, 22:18
Kirjoittaja Mois
Osta mult "uus" taunus"

Lähetetty: 25 Kesä 2013, 15:44
Kirjoittaja apukuski
Pitäisi olla ehdottomasti mk1 ja 2 ovinen että uskaltaisi edes ruveta ehdotteleen vaimolle. Se on nimittäin aika tiukasti sanonu että tuota ei saa myydä eikä vaihtaa mihinkään. :lol: Ja onhan siitä nyt kyllä kieltämättä tullu hiukan perheen jäsen.. Toisekseen ei kai ne tuosta paljon parane, vai löytyykö järkevään hintaan hyvä kuntoinen yksilö? :lol: