-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

veeqs
Viestit: 240
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Pieniä ropleemia perän kasaamisessa havaittu. Tärkeimpänä uuden kardaanilaipan mutterin puuttuminen :shock:
Ei ollu sarjassa matkassa minkä tilasin peräremppaan, niin nyt sitten jostain tilaamaan. Alkuperäisen mutterin pilasin hakkaamalla kierteet ja pikku vingun käytön jälkeen siihen ei montaa ehjää kierrettä jäänyt. Paperitiiviste peräluukun alle on miljoonalla mutkalla ja kuivunut. Tätä ole liuotellut öljyllä takaisin asennuskuntoon.

Vetopyörän laakerit meni kohtuudella paikoilleen pikku lämmittämisellä :wink:
tohotus2.jpg
tohotus2.jpg (48.85 KiB) Katsottu 729 kertaa
Seuraavalla kerralla hankin isomman tohon, nyt meni turhanpaljon aikaa tuhratessa.
Josko lomalla sasis jotain näkyvää johonkin tehtyä :peukku:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 240
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Testiä

Hiihtolomalla tuli paranneltua vakaajan ja laatikon kiinnikeitä. Alla esimerkki miksi kaikki spriiliukoset tussit pitäisi hävittää tallista.
tuki.jpg
tuki.jpg (40.65 KiB) Katsottu 509 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 240
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Lisää testiä...

Amerikan reisinkolor onneksi peittää värivirheet :D



Vastaavaa ei esiintynyt vakaajan kiinnikkeen kanssa. Vasen lähti ja meni nätisti takaisin reiluun tuntiin maalattuna paikoilleen. Vastaavasti oikea vastusti, vakaaja ei ihan käsivoimin asettunut niin lähelle että olisi kiinnikkeen reiät saanut osumaan korireikiin :o
Kaiken maailman vipu systeemeillä se sitten haki paikkansa ja sai kiinnikkeen kiinni.
vajaajantuki.jpg
vajaajantuki.jpg (48.48 KiB) Katsottu 422 kertaa
Ei näköjään saa yhtä kuvaa enempää viestiin tai sitten en osaa :p
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 240
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kaiken sähläämisen jälkeen kiinnitin huomion termostaattikoteloon, joka vuoti edelleen. Välissä oli omatekemä tiiviste ja pikkusipaisu tiivisteliimaa, ja vuoti. Seuraavaan versioon toooosi paljon tiivisteliimaa omatekemä tiivisteen kaveriksi. :shock:

vuoto.jpg
vuoto.jpg (87.26 KiB) Katsottu 327 kertaa
Ja vituiksi meni tuoki, eli vuoti. Jätin kotelon vuotamaan ja rupesin ihmettelemään Datsunin laturia. Piuhojen kanssa pientä arpomista. Punainen meni akkuun ja seuraavaksi paksuin oli mutuna herätevirta ja ohuin merkkivalolle. Merkkivalo toimi kun virrat laittoi päälle mutta ei sammunut vaikka kone kävi :kylse:

Tässä vaiheessa hoksasin että kaasuvaijeri olisi kiva olla kaasarissa kiinni. Tuumasta toimeen ja vaijerin kiinnike syntyi kaasarin kiinnityspulti alle romuraudan palasista. Pientä säätöä laturin johtoihin ja konetta käyntiin. Paitti ettei se mitään käyntiin lähtenyt :(
Tuli vissiin lipsuteltua kaasua senverran ahkerasti että kasteli tulpat. Akun loputtua keräsin romut kasaan ja sammutin valot :kalja:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
kankkis
Viestit: 67
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Heitä toi porkkana liima roskiin ja kunnon moottori liimaa tilalle, hiot ensin lasin päällä sen termari kotelon suoraks
Vermilion
Viestit: 1537
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

kankkis kirjoitti: 04 Huhti 2021, 22:26 Heitä toi porkkana liima roskiin ja kunnon moottori liimaa tilalle, hiot ensin lasin päällä sen termari kotelon suoraks
Ihan normaali metalli viila riittää siihen, ei saa kiristää liikaa, muuten menee kieroksi.
Katsii testa papaperilla valoa vasten onko suora.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 240
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

kankkis kirjoitti: 04 Huhti 2021, 22:26 Heitä toi porkkana liima roskiin ja kunnon moottori liimaa tilalle, hiot ensin lasin päällä sen termari kotelon suoraks
Eihän se niin helppoa ole :)
Kotelossa on kolo termostaatille ja paketti on suora. Orkkis motorcraft oli suorat reunat ja kaikissa mitä on tullut vastaan on ura reunassa.
Ostin riittävän määrän uusia tiivisteitä ja 82 termostaatin.
termarit.jpg
termarit.jpg (87.33 KiB) Katsottu 318 kertaa
Hakkasin paikallaan olleesta termarista reunoja suoremmaksi ja pistin mustalla tiivisteliimalla termostaatin koloonsa :peukku:

Termostaattikotelo rupesi pitämään mutta ilmeni muita muuttujia :mrgreen:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 240
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Flekti osastolla oli kolme vaihtoehtoa, yleismalli, Datsun cherryn ja pösö 308.
flektit.jpg
flektit.jpg (62.37 KiB) Katsottu 281 kertaa
Datsun versio valikoitui syylärin etupuolelle, samassa paikkaa ollut aikaisemminkin. Ohjaus tuli syylärin kyljessä olevalta termokytkimeltä releen kautta. Glykoli-vesio seokset koneeseen ja pumppu päälle, sitä tuli ihmeteltyä ja arvottua + ja - paikkaa. Kone tulille ja sytkän säätöä. Jonku minuutin päästä plop-plop letkujärjestelmä nakkasi lämppärin letkusta nesteet pihalle :oops:
plop-plop.jpg
plop-plop.jpg (65.91 KiB) Katsottu 281 kertaa
Tämän jälkeen vehkeet sammuksiin ja lisää ihmettelyä, lopputulema oli että ilmalukko esti nesteen kierron systeemissä. Ilmaus onnistui vesipumpun ylimmäistä letkua raottamalla :peukku:

Ilmaussession päätteeksi kaikki vaikutti toimivan jäähdytysosastolla.

Sytkän säätö oli hivenen haasteellista kun ei numeroita limpun kyljestä ajoituslampun valossa erottanut sitten millään. Loppujen lopuksi säädin korvakuulolla sytkän. Toki ennen tätä piti tyhjäkäynti tiputtaa 1700 --> 750 rpm.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 240
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Välillä on tullut suunniteltua kardaanitunnelin päälle peltiä, mikä peittää reiän ja johon voisi laittaa vaihdekepin pussin.
Ensin tein mittojen mukaan kaukalon pistehitsaamalla. Sitten älysin kaivaa kepinsuojan kaapista ja todeta että uusiksi meni :roll:
tunnelisuoja.jpg
tunnelisuoja.jpg (42.61 KiB) Katsottu 237 kertaa
Pitää leikellä aukkoja ja sovittaa mikä versio siihen helpoiten uppoaa :D
Kapeampi versio on 13 cm leveä ja pussin kehikko 17cm. Joten tein toisen leveämmän varastoon

Mittariston sain kötökytkettyä :mrgreen: Kiekkamittari rupesi toiminaan kerrasta, tosin mielestäni seuraa kierroksia laiskanlaisesti korvakuulolla :shock:
Nopeusmittari ei sitten vastaavasti oikein skulaa, ohje sanoo että kytke vihreä ECU:n speedometer signal wireen, eihän mulla moista ECU ole 8)
Eli kytkin lootan sensorin kylkeen 2-napaisen piuhan minkä toinen pää on rungossa ja toinen menee mittarin vihreään, eikä toimi, jännä.

mittaristo.jpg
mittaristo.jpg (48.13 KiB) Katsottu 237 kertaa
Pitää vielä vaihtaa anturin piuhat ristiin kun vaikutti olevan + ja - johdoilla merkitty jossain Amerrikan-Joen nettisivuilla
Vastaavasti lataus- ja oliovalo palavat kokoajan. Olio valolle ei ole anturia ja laturi nyt ei vaan tykkää ladata. Nerokkaan liitinhässäkän ansiosta piuhojen mittaaminen laturista ei ole taas niin helppoa.

Enempi testaaminen sai sitten jäädä kun rupesin ihmettelemään lätäkköä auton alla mikä ei kuiva. Tarkempi sormi analyysi paljasti sen olevan bensaa :kylse2:
Pensan alku lähdettä piti vähän aikaa ihmetellä mutta niihän se selvis kun tarkkaan katsoi ja toisella kädellä paineli kaasua.
pumppu.jpg
pumppu.jpg (64.4 KiB) Katsottu 237 kertaa
Foordin insinöörit jättäneet juorureiän vihreän nuolen kohdalle, mistä lensi kivasti polttoainetta kierrosten tahdissa. Tilaisi samanlaisen tilalle ja jos ei riitä niin hipo mekaanista sitten tilalle.

Lisäksi irto orkkis lämpötila/bensamittari ei puhunut mitään, siitä vaikutti puuttuvan joku palikka takaa....
Jos siihen tarvikemittarin asentelisi lämpöjä näyttämään.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1537
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mittaristo on tarkoitettu määrätyille, ohm vastuksilla tarkoitettuihin sensoreihin. Mittaa vähän mitä ne sensorien ohmit ja kato vaikka burton powerista mitkä kuuluis about tuolle mittarille.

https://www.burtonpower.com/catalogsear ... emperature
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 240
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Ilmeisesti lämpö/polttoainemittariston takaa puuttuu Voltage regulator, mikä generoi 7v jännitteen mittareille. Tätä pitää suunnitella ja katsoa löytyykö omista romuista moista regua. Itse anturi löytynee motonetista.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
taunus 78
Viestit: 1229
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Se on 5-6v regu. Puhelimen autolaturi toimii tarvittaessa reguna :wink:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
veeqs
Viestit: 240
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Eli sinne voisi pistää TO-220 kotelolla olevan 36-9V --> 5v kikkareen tekemään 5V mittareille. Tosin omat taisi olla 0.5A versioita, katsotaan toimiiko :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vastaa Viestiin