-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 25 Tammi 2021, 00:14

Puuviilussa oli paksuutta senverran että kesti ainakin kerran hioa puhtaaksi :)

paaneli.jpg
paaneli.jpg (56.35 KiB) Katsottu 756 kertaa


Pintaan 1-K lakkaa purkista ja tietenki oli pari purkkia käden ulottuvilla :(
Niihän sitä tuli vedettyä puhdistus vaahtoa tuoreeseen lakkapintaan :evil:

paneeli.jpg
paneeli.jpg (58.64 KiB) Katsottu 756 kertaa


Kuumailma puhaltimella vaahto pois ja uutta lakkaa päälle :)

Aluksi kolme kerrosta märkää märälle ja vesihionta lakan kuivuttua, tosin vesipaperit on kaupassa entisten loputtua.

paneeli1.jpg
paneeli1.jpg (76.45 KiB) Katsottu 756 kertaa


Tämän jälkeen lisää lakkaa ja hiontaa. :seko:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 222
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 25 Tammi 2021, 19:23

Nyt tulee hienoa jälkeä!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1532
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 25 Tammi 2021, 23:39

3 kerrosta lakkaa tuotti kohtuullisen pinnan missä puun syyt jäävät vinhasti näkyviin 8)

paneeli2.jpg
paneeli2.jpg (63.72 KiB) Katsottu 679 kertaa


paneeli3.jpg
paneeli3.jpg (82.24 KiB) Katsottu 679 kertaa


Pitää ihmetellä muutama päivä, että hiooko tasaiseksi ja lisää lakkaa :roll:
Tässä on vaarana että tulee muovinen vaikutelma niinkuin esim. -80 luvun japsit :soo:

Ruuvikaupassa on myös käytävä, orkkis puupaneelin ruuvit on varisseet ties minne.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 222
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 27 Tammi 2021, 22:48

Ruuvikaupassa käynti tuotti melkein samanlaisia kiinnitysruuveja. Alkuperäiset olivat jotain puuruuvin ja koneruuvin välimuotoja :o Paksuutta oli 0.5mm ja pituutta 1mm enempi kuin alkuperäisissä, sehän ei haittaa :mrgreen:

Puuosa mittareineen muovirunkoon paikoilleen ja ruuvit reikiin sormikireyteen ja ihan jees lopputulos :)

paneeli4.jpg
paneeli4.jpg (51.46 KiB) Katsottu 618 kertaa


Ruuvien kiristys aiheutti sitten verenpaineen nousua :soo:
Osa ruuveista pohjas ja osa ei tarttunut mihinkään. Puu/jokurunko oli muuttunut hivenen kovaksi ja oli hukannut kimmoisuutensa jotain vuosi kymmeniä sitten. Pohjanneet ruuvit halkaisi puurungon ja huonokierteiset hukkas loputki materiaalin reiästä ja ruuvit pyöri tyhjää.

No plän 9 kehiin ja Erikeepperi purkki ja tulitikkuja käyttöön. Liima ja tikku oli tarkoitus laittaa reikiin korjaamaan reiät. Ja vituiksi meni :kylse:

paneeli5.jpg
paneeli5.jpg (71.96 KiB) Katsottu 618 kertaa


Liima oli muuttunu kirkkaaksi etikalta haisevaksi töhnäksi. Oli vissiin päässy pikkasen vanhaksi tai jäätynyt tai jotain.

Uusi Plän7 oli laittaa kirkaslakkaa reikiin täytteeksi ja sitomaan materiaalia, joka muuttui pölyksi kun sitä yritti hioa tai raaputtaa.

paneeli6.jpg
paneeli6.jpg (47.15 KiB) Katsottu 618 kertaa


Ja jos ei muuten pysy niin sikaliimalla tai 2-puoleisella teipillä puuosa kiinni runkoon :evil:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 222
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 03 Helmi 2021, 23:09

Ekaversio reikien korjaamisesta kuitulevystä kirkaslakalla ja tulitikun palasilla kärsi takaiskun, lakka oli imeytynyt kuitulevyyn ja tikut tippui pois reiästä kun käänsi levyn ylösalaisin :x

Plä'n pii oli laittaa reikiin 2k kemiallista metallia ja tehdä uudet reiät ja näin tuli nysvättyä. Porakoneeseen piti rakentaa ohjuri/stoppari millä porata reiät oikeaan syvyyten kun oli tausta muovilevyllä merkannut paikat.

mittari_taka.jpg
mittari_taka.jpg (69.97 KiB) Katsottu 500 kertaa


Hätävilkkujen ja takalasin lämppärin katkaisijat tuli putsattua, mikä taisi olla vikatikku, muutuivat napit harmaiksi :shock:
Mittariston ruuvasin kiinni ja kirkkaasta muovipurkin kannesta yritin leikata peitelevyä mittariston varoitusvalojen suojaksi mutta ei ihan menny linjat niinkuin suunnittelin :)

mittari_etu.jpg
mittari_etu.jpg (38.55 KiB) Katsottu 500 kertaa


Valkeat kikkareet on työkaverin 3d tulostamia sytytysjohdon pitimen koekappaleet. Väriksi valikoitu valkea kun oli joustavaa ja sopivasti tulostimessa paikoillaan :)
Lisää kiinnikkeita tilasin 2 ja 3 paikkaisina versiona.

Jos vkl:nä kerkeäisi IRL:lta vaihtamaan imusarja ja kaasarin, sekä laittaan pakkasnesteet sisään.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 222
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja zmuli » 04 Helmi 2021, 22:12

Tuli kyl todella asiallisen näkönen tosta paneelista!
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
 
Viestit: 646
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 05 Helmi 2021, 00:02

zmuli kirjoitti:Tuli kyl todella asiallisen näkönen tosta paneelista!


Itsekkin yllätyin kuinka vähällä sai näyttävää jälkeä :D

IRL potkii päähän ja imusarjan vaihto jäi haaveeksi :(

Mutta jostain on aloitettava ja imusarjan tulppien asennukslla aloitin.
Loktiten kierretiivistettä vesipuolelle.

imusarja.jpg
imusarja.jpg (66.48 KiB) Katsottu 433 kertaa


Tottakai kierreplukin 6-kolot oli tuumasia, pienempii passaa 8mm kohtuudella mutta isompaan piti kokeilla kaikki mitä tallista löytyi ja 12 kantainen zkn piti senverran että sai kiinni.
Polttoainepuolelle ajattelinkäyttää pensan kestävää liimaa, ruskeaa pensselillä levittevää töhnää mikä sotkee jokapaikan :)

Kaasariin tein suuttimien vaihdon, aika suoraviivainen operaatio. Mitänyt suuttimien numeroita ei silmällä erottanut mutta kännykkä pelasti tilanteen :)
Toinen pikkujuttu oli kohokammiota yhdistävän polttoaineputken saaminen takaisin reikään. Kumi oli kohtuu kovaa mutta silikonispray auttoi.

kaasari.jpg
kaasari.jpg (180.84 KiB) Katsottu 433 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 222
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 15 Helmi 2021, 21:47

Kaikkien nysväysten jälkeen kerkesin asentamaan imusarja+kaasari kombon paikoilleen :D
Orkkis imusarja kaasareineen vaati kaksi hlöä että sai pois konehuoneesta, uusi meni yksin :mrgreen:

imusarja2.jpg
imusarja2.jpg (78.51 KiB) Katsottu 304 kertaa


Whiz gasket rim cementillä tuli nipat kiinni mitkä oli bentsiinin kanssa tekemisissä. Osa orkkis kiinnityspulteista oli liian pitkiä mutta nykyjään kun omistaa kohtuullisen kasan tuumasia pultteja :lol: niin oikeat löytyi omista varastoista.
Samalla tuli säädettyä jakajaa hampaan verran öö myötäpäivään että sai säätövaraa jakajaan. Motti lähti tulille uudella akulla heti kun muisti laittaa virranjakajan johdot kiinni :soo:
Pikku lieskat kuului asiaan mutta pienellä jakajan pyörittelyllä koneen käynti parani ja kaasuun vastaavuus oli kohdalla. Mitään käynti ennätyksiä ei yritetty rikkoa kun ei ollut koneessa nesteitä.
linkkiä videoon --> http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... ri_001.avi

Flektin asennus koki pienen takaiskun kun ei mahtunut syylärin etu eikä takapuolelle. Jossain jemmassa on pösön iso mutta ohut flekti, koeillaan sitä kun keretään.

Tulostetut tulpanjohdon pitimet piti olla 8mm johdoille mutta motorcraftin piuhat ei tainneet olla 8mm :evil:
No siitä selvinnee tulostamalla uudet. Tosin ihan hyvin ylikoko pitimet piti sekasotkua järjestyksessä :peukku:

piuha3.jpg
piuha3.jpg (60.89 KiB) Katsottu 304 kertaa


Nuorin poika muisti skootterin olemassa olon ja kävi lapiomassa sen näkösille, niin osa huoltoajasta meni Ankkaa ihmetellessä :heh:
Siinä oli onnistuneesti edellisten omistajien toimesta viritetty orkkis pakoputkea senverran ettei mikään ruuvi passannut paikoilleen ja 2 cm rako pytyn ja putken välissä.

Lähti se sulattelun jälkeen pensahuikalla käyntiin. Mutta hivenen säätöä ennenkuin voi ajella. Esim. kaasarin neulan sokka puuttui :roll:

väliaikarojekti.jpg
väliaikarojekti.jpg (69.45 KiB) Katsottu 304 kertaa


EDIT: Lisätty linkki videoon
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 222
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja pynski-89 » 16 Helmi 2021, 09:04

Panelista tuli siisti, pitäsköhän ruuvata omakin paikalleen.. Onko vielä paljon pajottamista, että pääsee testilenkkiä heitää?
Taivaspaikka ansaittu!
Avatar
pynski-89
 
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 12:26
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 16 Helmi 2021, 17:54

pynski-89 kirjoitti:Panelista tuli siisti, pitäsköhän ruuvata omakin paikalleen.. Onko vielä paljon pajottamista, että pääsee testilenkkiä heitää?


Ei mitään isoa mutta työllistävää :D
- kallistuksen vakaajan kiinnikeiden fiksaus ja maalaus
- vaihdelaatikon takakannakkeen fiksaus ja maalaus.
- flektin asennus
- sisusta ja vaihdekepin ympäristön pellittäminen
- ja isoimpana sähköt mittareille yms.

Perän vaihto ennen leimaamista. Siihen lukon ja välityksen asennus.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 222
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 18 Helmi 2021, 21:51

Ja olihan siinä uudessa kaasarissa semmonen pikkujuttu ettei 2V ilmansuodattimen kotelo mahdu 4V kaasarin päälle :x
Eli peltihommiksi menee, toisaalta voisi sovittaa konepeltiä miten lähella tai kaukana siitä ollaan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 222
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 21 Helmi 2021, 23:04

Alle tulevan perän purku tuli aloitettua. Tosin vetarin laakerit jäi paikoilleen yrityksestä huolimatta. IKH:n ulosvetäjän muokkaaminen ja välitankojen korvaaminen 8mm kierretangolla ei toiminut. Lähti vetämään vinoon kiristäessä :(

Perä murikka irtosi nätisti, mitä nyt joku joskus on hitsannut ristikon tapin kiinni. Vain toinen pikku rattaista oli leikannut joskus kiinni :) Välityksestä puuttui parista hampaasta pala ja +20 vuoden ulkovarastointi oli aiheuttanut pientä korroosiota.

vanha_murikka.jpg
vanha_murikka.jpg (62.18 KiB) Katsottu 91 kertaa


Ulosvetäjällä lähti laakerit murikasta nätisti pois paikoiltaan. Pienivetopyörä vaati toista IKH:n erikoistyökalua irrotakseen :lol:

vanha_murikka2.jpg
vanha_murikka2.jpg (32.48 KiB) Katsottu 91 kertaa


Pientä mittailua ja lopputulema että vaatii uusia simmejä laakereiden alle. Lautaspyörän pultit tuli pestyä ksyleenillä, kun sattui purkin loppu olemaan käsillä. Vaikka vaikuttivat olevan pelkästään öljyisiä, niin pesuvedessä oli metallihilettä niinkuin flake maalissa hippuja :shock:

vanha_ja_uusi_murikka.jpg
vanha_ja_uusi_murikka.jpg (58.13 KiB) Katsottu 91 kertaa
'

Puhistus mömmöjä pitää ostaa että perän kuoret saa putsattua ja yms. pientä.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 222
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Edellinen

Paluu *Taunus Päiväkirjat*

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron