-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 19 Touko 2020, 21:53

Hihnapyörä projekti eteni pikkuhiljaa. Rako tuli täytettyä 3.25 puikon langalla, paketista tuli lyöntitiukka :)
Hitsausjigi koki muutoksia, ainakun yhtään pitempää saumaa tai jotain hitsas, meni mutkalle.

renkaat4.jpg
renkaat4.jpg (126.46 KiB) Katsottu 584 kertaa


Viimesin versio toimi kohtuudella kun älysin että ihan turhaa sitä ulkokehää on mihinkään kiinnittää. Se on ontto ohuesta pellistä prässätty, niin ulkokehä vetelee mihin sattuu vaikka kuinka yrittäis lukita vastauksen :x

Tämän kun huomasi ja heppaili pikku pisteillä rupesi paketti pysymään suorassa :wink:

renkaat5.jpg
renkaat5.jpg (64.6 KiB) Katsottu 584 kertaa


Sorvarilla käytin hihnapyörää ja heittokellolla mitattuna kiinnityspinta 0,6mm ja hihnaura alle millin heittoa. Saa luottaa.

Vulkanointi kone sylki hivenen liikaa sikaliimaa hihnapyörään mutta hyvä siitä tulee. Eikä kukaan sitä huomaa kun satasta ohi ajaa :mrgreen:

renkaat6.jpg
renkaat6.jpg (88.77 KiB) Katsottu 584 kertaa


Tuli kuitenkin tilattua uusi dampperi ja kumi/muoviosia t5 vaihdekepin ja kytkinkäpälän ympärille.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 176
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 02 Kesä 2020, 22:19

Kesälomaviikolla kerkesi nojailla tallin rakentamiselta Taunukseenki :)
Moottoriin meni vauhtipyörä kytkimineen paikoilleen, vaihdelaatikko meni ohjaripulttien avulla helposti paikoilleen :o
Sähköjen kytkentää tuli aloitettua, samalla riisuin muutaman ylimääräiseksi jääneen johdon kone huoneesta :)

konehuone.jpg
konehuone.jpg (94.93 KiB) Katsottu 473 kertaa


Nättiähän siitä ei saa mutta jos edes toimivan :heh:

Vesipumpun kanssa pieniä takaiskuja, Procompin sähköversio ei edelleenkään mahdu syylärin eteen. Pitänee viritellä letkujen varaan pumppu ja jättää kulmaliittimet lohkoon. Suurpiirteistä suunnittelua kun vaatii 2mm alumiini levyn että vesireiät lohkossa kohtaa pumpun vastaavat.

vesipumpun levy.jpg
vesipumpun levy.jpg (85.65 KiB) Katsottu 473 kertaa


Vakaajan kumit tuli 24mm kun olivat hyllytavaraa ja myyjä vakuutti niiden helposti menevän 25 mm ympärille :) Samalla kertaa tuli myös Wilwoodin säädettävä jarrupaineventtiili perän levyjarru konversioon.

Toisesta firmasta tuli dampperia ja vaihdekepin ympärille erilaisia tilkkeitä.

dampperi.jpg
dampperi.jpg (82.48 KiB) Katsottu 473 kertaa


Kardaanin lopullinen mitta tuli arvottua ja 1-osaisena mennään, ainakin aluksi :roll:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 176
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 08 Kesä 2020, 22:37

Dampperiin tuli kokeiltua ajoitusasteikon selventämistä. Ja eihän se maali siiihen tarttunut :o

dampperit.jpg
dampperit.jpg (89.09 KiB) Katsottu 412 kertaa


Latrurin kannaketta tuli mallailtua, 10mm levynpalanen tuli vastaan ahioksi. Laturiksi valikoitua Boschin 70A Taunus versio.

laturinkannake.jpg
laturinkannake.jpg (76.69 KiB) Katsottu 412 kertaa


Kardaanin osat tuli vietyä sorvaamoon ja valmis keppi pitäisi saada tällä viikolla takaisin :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 176
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 16 Kesä 2020, 22:12

Jarrujen laittoa etupäähän tuli aloiteltua mutta heti vastusti. Satulan pelti jäi jarruletkuun kiinni :o
ei mutteria irti millään. Otin matkaan kämpille ja nyt se on uinut sitruunahapossa ja lämmitelty kaasutoholla, irtoamista ei vielä havaittavissa. Tutkitaan :)

Kardaani tuli haettua sorvarilta, kokeillaan sopiiko paikoilleen ja miten värisee, ennen tasapainotusta.

kardaani.jpg
kardaani.jpg (38.48 KiB) Katsottu 324 kertaa


Vesipumpun muutoskikkareet on työn alla, meinasin hitsata teräslappuun putkenpätkät ja niillä siirtää pumpun eri paikkaan.

Josko juhannuksena saisi moottorin käymään.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 176
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 22 Kesä 2020, 22:15

Joo, IRL tuli vastaan ja Taunukseen nojailut jäi pariin tuntiin :cry:
Kardaani kuitenkin sopi paikoilleen ja 4 cm rako tuli häntään, niinkuin mittailin :p

kardaani_2.jpg
kardaani_2.jpg (62.52 KiB) Katsottu 256 kertaa


Pakoputken laipat tuli tilattua ja eihän nekään ihan heittämällä men paikoilleen, pulttijakoa pitää n. 10mm kasvattaa.
https://www.konekorjaamo.fi/pakoputken- ... -97mm.html

Vesipumpun siirtolaipat työn alla, josko niistä jotain tulee :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 176
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 28 Kesä 2020, 22:33

Rassaus tuli aloitettua jarrukilpien asennuksella. Apumies niitä yritti asentaa ja kun ei onnistuntut, niin jatkoin.

jarrukilpi.jpg
jarrukilpi.jpg (59.76 KiB) Katsottu 166 kertaa


Eikä ainakaan kuskinpuoli halunnut asettua paikoilleen ilman että kilpi vastasi jarrulevyyn :evil:
Pientä ja vähän isompaa naputtelua peltiin, eikä mitään vaikutusta sopivuuteen.

Mietintämyssyä päähän ja kohti uusia pettymyksiä :shock:

Vesipumpun laipat vaikutti mahtuvan, jopa syylärin kanssa mutta itse pumpun paikka on hakusessa. Kaveri ehdotti virranjakajan etupuolelle, katsotaan miten onnistuu :)

vesipumppu.jpg
vesipumppu.jpg (70.78 KiB) Katsottu 166 kertaa


Laatikkoon menisi 2,55l ATF_ää, ja olin ostanut vain 2l :cry: Sinne kuitenkin meni ja moottoriin 5 kanisteri halvinta mineraalia. Samalla uudet tulpat ja johdot koneeseen. Tulpanjohtojen matkassa ei tullut sopivaa piuhaa uuteen puoleen :x
Vanhapuola paikoilleen ja teippikötökytkennällä johtojen jatkaminen, niin että ylsivät puolan liittimiin.
Akun kytkemisen jälkeen startin kokeilua ja sehän pyöritti. Bensaa kaasariin ja starttaus, niin motti hörähti käyntiin 10s ajaksi ekakerran Taunuksen keulalla :kalja:

Jälkianalysointi videolta vahvisti, että startti pyörii koko ajan, aina kun virta on päällä :(

Johtosarjan kytkentä härö tai virtalukon paskuutta. Tutkitaan. Eikä lattiakaan kastunut öljyistä, mikä on plussaa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 176
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja zmuli » 30 Kesä 2020, 11:22

Onnittelut ensistartista :peukku: vaikka vähän lyhyeksi jäikin. I feel you man! Leuka rintaan jne!
Sähkövikojen selvittely on kyllä vastenmielistä puuhaa, varsinkin vielä jos omia tekeleitä joutuu korjailemaan syystä tai toisesta :oops: Ei voi syyttää muita!
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
 
Viestit: 615
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Edellinen

Paluu *Taunus Päiväkirjat*

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron