-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 31 Loka 2019, 23:05

Katsotaan tämä öljypohja episodi loppuun :)
Kerkesin leikkaileen peltejä pohjaan. Muotopuolihan siitä tulee mutta ei se ajoa haittaa :mrgreen:

pohja_6.jpg
pohja_6.jpg (61.95 KiB) Katsottu 545 kertaa


Öljysuodattimen siirtosarja täydellisen kotiutui takuu kierrokselta jokin aika sitten.
öljy_siirto.jpg
öljy_siirto.jpg (84.07 KiB) Katsottu 545 kertaa


Onko porukka käyttänyt matkassa tulevia liittimiä vai suosiolla vaihtanut prässättyihin päihin?

hamis kirjoitti:Pysy vaan orkkis mittareissa.

Vaikka Ford to Ford konversio tuleekin, luotto Henryä kohtaan ei ole niin suurta että nopeusmittarin liitin passaisi orkkis mittariin tai 6-syl kiekkamittarista löytyisi v8 kytkin 8)


Hokki_74 kirjoitti:speedhut.com/gauges/
Sieltä tilaamaan sopivat mittarit.
Mulla on tuolta GPS nopeusmittari. Hyvin on toiminut.
GPS mittari ei ole vissiin laillinen mutta onhan tuo katsastuksesta läpi silläkin mennyt.


Mitä pikaisesti vilkaisin tajontaa voisi löytyä myös "mekaaninen" mittari eli pulssilaskuri versiona ja samaa sarjaa kiekkamittarit. Joka taas aiheuttaisi kaikkien pikkumittareiden päivittämisen :roll:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 134
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 03 Marras 2019, 23:35

Viikonlopun nysväykset sisälsi öljypohjan hitsausta.

pohja_1.jpg
pohja_1.jpg (102.82 KiB) Katsottu 500 kertaa


Alkujaan vuoti kolmesta kohtaa tai neljästä jos mukaan lasketaan sulanut öljyprooun tiiviste :roll:
Jos näyttää sauman viereen hitsatulta, niin se myös on sitä :)

pohja_3.jpg
pohja_3.jpg (81.73 KiB) Katsottu 500 kertaa


Tiiveyttä testasin kuumalla sitruunahappo liuoksella nelisen kertaa, sitten heitti tiputtamasta lattialle :)

pohja_2.jpg
pohja_2.jpg (75.21 KiB) Katsottu 500 kertaa


Yritin maalata pohjaa Motonetin car-rep 2-k pohjamaalilla. Sehän oli molemmissa tölkeissä tönkissä eikä suostunut tulemaan pihalle :soo:

Tällä kertaa jäi maalaamiset seuraavaan kertaan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 134
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 04 Marras 2019, 19:05

Fairy vesi tai muu pesuaine liuos oon hyvä vuototesti. Se menee pienemmistä reijistä kuin pelkkä vesi. Jos esim otatte puhelimen joka pitäisi olla vesitiivis 1.5-2m syvyyteen asti niin niissä kielletään laittamasta pesuaine veteen....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1459
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 11 Marras 2019, 23:25

Viikonloppuna oli aikaa käydä rassaamassa Taunusta, kaikkien muitten hommien ohella.

Hienot lisäsiivet öljypohjassa aiheutti sen ettei moottori enää mahtunut sille varattuun tilaan konehuoneessa :evil: Banaanin mallinen etupalkki törmäsi öljypohjan lisäsiipiin, jotka tein lisä öljytilan toivossa
nurkat_2.jpg
nurkat_2.jpg (73.26 KiB) Katsottu 397 kertaa


Hivenen rälläkkää korjasi ongelman :P
nurkat.jpg
nurkat.jpg (57.07 KiB) Katsottu 397 kertaa



Ja suorakulma muotoilu öljypohjassa aiheuttaa sen ettei motti mahdu kytkinkopan kanssa :(
Muutamaa koesovitusta myöhemmin moottorin ollessa paikoillaan mahtui kytkinkoppa takakautta paikoilleen.
Tämä oli mahdollista kun otti hammastangon ympäriltä kumit veke ja tiputti tankoa 1-2 cm.
Matkasta jääneet moottorin tukikumiaihiot jäi seuraavaan sovitus kertaan.

Etusatulat tuli otettua matkaan levitystä varten, jos jotain saisi ennakkoon tehtyä :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 134
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 14 Marras 2019, 23:45

Työhommista oli senverran joutilasta että kerkesi tallissakin käydä.
Tarkalla teippi mallinuksella sopivat korjauspalat nurkkiin, tosin pitihän niitä hivenen leikkoa sopiakseen reikiin :roll:
pohja_5.jpg
pohja_5.jpg (90.18 KiB) Katsottu 325 kertaa


Pari pikku vuotoa piti paikata että sai saumat pitämään :P

Vuotonesteenä käytetty sitruunahappo liuos sai jarrusatulat seurakseen astiaan, jos niistä jotain irtoaisi.
Satulat on joku joskus 80-luvulla maalannut punaisella, ja yllättävän hyvin on aikaa väri kestänyt. Myös takarummut oli ostaessa punaiset, niinkuin vanteetkin :shock:
satulat.jpg
satulat.jpg (96.48 KiB) Katsottu 325 kertaa


Pisarat vaikutti olevan ruiskukittiä, jollain maalauskerralla tuli jätettyä suojaamatta kun jätin peltivanteet suojaksi, niin läpihän se vanteen reiästä meni.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 134
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 25 Marras 2019, 23:27

Tuli vietettyä aikaa talissa Taunuksen kimpussa. Alkuperäisen kytkinvaijerin sopivuus mietitytti ja läpihän se orkkis vaijeri kahlasi T5 kytkinkäpälästä :o
Onko kokemuksia kuinka herkästi alkuperäinen poljin antautuu tiukemman kytkimen kanssa?
Käpälän vahvistushitsauksista on tullut luettua. Ideana laittaa mussen manuaalin käsisäätöinen vaijeri.

Lisäksi tuli rälläköityä öljypohjaa vaihteeksi :)
Moottori ja kytkinkoppa mahtui koloonsa, koppa piti asentaa jälkikäteen. Se että, miten käy kun vauhtis ja kytkinpaketti on paikoillaan jäi testaamatta.
kiinnitys_2.jpg
kiinnitys_2.jpg (97.37 KiB) Katsottu 151 kertaa


Senverran alhaalla roikutaan että pohjaa pitää muokata matalammaksi.

Moottorin kiinnikkeet menee uusiksi, jonkun sortin tornimalli pitänee tehdä. Tämän saanee alapalkkiin kiinni.
kiinnitys_1.jpg
kiinnitys_1.jpg (105.83 KiB) Katsottu 151 kertaa


Päivässä ei paljoa näkyvää tule tehtyä, mitä nyt moottorin nostaa 4-5 kertaa edestakaisin konehuoneeseen :seko:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 134
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 26 Marras 2019, 20:59

Joskus se ns näkymätön työkannattaa kun saa kaikki istumaan. Harrastusta se on vaan! Tärkeintä että saa aina kesäksi vehkeet pelaamaan.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1459
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Edellinen

Paluu *Taunus Päiväkirjat*

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa