Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Green"

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Kiitokset Tauskille linkistä.
Voipi ihan hyvin olla mulla tuo latauksenvalo ongelmana, koska nyt kun kääntää virrat pois syttyy latauksen valo ja auto kaäy vielä noi 1-2 sekuntia ennekuin sammuu valo ja moottori.

Totta on tuon mitä Niceman tuumaili tuosta ahtimesta. Turbolla saisi paljon enempi vääntöä ja vielä alhaalta, kunhan malttais mitoittaa ahtimen oikein.
Tuo nykyinen 1.6 bensa turbo käyttis on siitä ihan hyvä esimerkki.
200 hv/320 Nm. 200 nm on käytössä jo 2000 rpm kohdalla ja 2500 rpm vääntää 320 Nm käytä pysyy yli 300 Nm jonnekkin 4500 rpm kieppeille.

Harjoitellaan vielä noitten vapareiden kanssa :D
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Oli samaa ongelmaa joskus Consulin kanssa. MSD:n boksi oli ja olisi pitänyt laittaa lisäksi yksi diodi. Tosin sammui kun painoi jarrua ja jarruvalot syttyivät
Sedan GT '73
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Kyllä sähköviat on sitten hauskoja...
Nyt on hävinnyt jälkikäynti ongelma vaikka en ole tehnyt sille mitään..
Mutta kipinä ongelma pahenee kokoajan. Nyt saattaa sammua laakista vaikka kierroksia olisi 2500 Rpm.
Ihan niin kuin sytyltä katoaisi virta ihan yhen äkin. Moottori kyllä lähtee heti käyntiin uudelleen kun starttaa.

Anturit vaihdoin trikkerille ei vaikutusta.
Tulpat ja johdot uusin ei vaikutusta.
Maadoituksia kävin läpi ei vaikutusta.

Seuraavaksi alettava käymään releet läpi ja loput maadoituspisteet. Toivottavasti se vika jostakin kohta löytyy muuten jää tältä kesältä ajot vähälle.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Tänään kävin katsastamassa Taunuksen. Samalla tuli muutos- ja vuosikatsastus.
Pienen paperisodan jälkeen leima tuli huomutuksitta.
Ei ole tuo harrastaminen helpottunut uusien lakipykälien myötä.
Joutui tekemään varaosavertailun, kun katsastin ruiskun muutoksen.
Ja mikä hassuinta, kun laki tekstissä lukee ,että ruisku ei tarvitse muutoskatsastusta mutta kuitenkin pitää muutoskatsastaa että saadaan uudet tehot rekisteriotteeseen. Ja se sitten vaati paikallisen konttorin mukaan sen isomman muutoskatsastuksen ja maksoi maltaita....
Samalla sitten leimattiin laatikko, kardaani, mittaristo, jäähdytin ja alusta. Nyt on sitten otteessa muutettujen osien määrä 16%. Onpahan laillinen.. Ja otteessa komeilee 79,2 kW :lol:

Itellä meinas alkaa hikeä puskemaan, kun alkoi katsastusmies puhumaan melumittauksesta, kun putkistoa on muutettu. Onneksi rajat riitti ihan reilusti oli jotakin 97,3 dB, kun olisi saanut olla 101 dB.

Vielä on ongelmia ecun kanssa, kun se sekoilee. Aamulla mittailin yleismittarilla jännitteitä sulakerasialta niin huomasin että puolalle menevässä johdossa jännite seilaa 10-17 voltin välillä. Muissa johdoissa ja akulla jännite oli 14.3 volttia.
Pitää kokeilla säätää puolan latausaikaa olisko sillä vaikutusta, nyt ilmeiseti puolalta jännite kulkee takaisin päin ja jännitteen vaihtelu sotkee ecun. Toki huono maa aiheuttaa samaa...
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Nyt alkaa kone käydä kunnolla. Tulpanjohtojen vaihdolla hävisi toistaiseksi Ecun sekoilu. Lambda nyt ei ihan aina lähde mukaan, mutta eiköhän siihenkin syy löydy.
Huomenna olisi tarkoitus vielä tutkia vähän oskilloskoopilla löytyykö vielä jotakin jännite heittoja, jospa loputkin häiriöt sitten saisi pois.

Joku kaipaili joskus ääni näytettä.
Latasin youtubeen pikkupätkän https://youtu.be/TGlVqgvzDKs
Ei ole vielä säädöt ihan kohillaan käy vähän rikkaalla.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Hokki_74 kirjoitti:Nyt alkaa kone käydä kunnolla. Tulpanjohtojen vaihdolla hävisi toistaiseksi Ecun sekoilu. Lambda nyt ei ihan aina lähde mukaan, mutta eiköhän siihenkin syy löydy.
Huomenna olisi tarkoitus vielä tutkia vähän oskilloskoopilla löytyykö vielä jotakin jännite heittoja, jospa loputkin häiriöt sitten saisi pois.

Joku kaipaili joskus ääni näytettä.
Latasin youtubeen pikkupätkän https://youtu.be/TGlVqgvzDKs
Ei ole vielä säädöt ihan kohillaan käy vähän rikkaalla.

Juu ruisku vaatii suojatut tulpanjohdot. Jos on suojaamattomat aiheuttaa liikaa häiriötä ja
sotkee ruiskun ja radion.

Hmmm onko lämmitettävä lambda?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Tauski
Viestit: 93
Liittynyt: 07 Elo 2008, 22:33

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Tauski »

Oikeen maukkaalta kuulosti läppärunkojen kurnutus :peukku: Vastukselliset tulpat saattaa auttaa kanssa pätkintään, mutta hyvinhä toi näytti vetävän :) Toi xli merkki lienee itse askarreltu?
Taunus -73 2d 2.0

-tämmönen budjettiratkasu
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Osloskoopissa selvisi sen verran, että hall antureiden ilmaväli oli liian pieni.
Nyt on sekin kunnossa ja käynti taas parempi. Muuta ihmeellistä sieltä ei löytynyt.
En kyllä tajua kuinka se edes pyöri kun signaali oli semmoista sotkua...

Tulpat on R- tulpat ja johdot on nyt ignotec:in hiilijohdot. Accelin johdot on tallissa odottamassa kuhan niihin saa hommattua puolan päähän sopivat liittimet niin laitan sitten ne kokeeksi.

Lambda on lämmitettävä.
Kun auton käynnistää kylmänä ekan kerran ja antaa lambdan lämmetä ennen käynnistystä niin mittari lähtee mukaan. Mutta jos moottorin sammuttaa ja starttaa uudestaan niin sittenpä ei välttämättä mittari reagoi mitenkään. Eculle kuitenkin tulee signaali ihan oikein joka tilanteessa.
Pitää vielä jotakin kokeilla...

Kyllä se XLi merkki on ihan tehdas tekoinen Toyota Corollasta tuon nappasin. E Carinassa on myös samanlainen.

Nytpä taidan ottaa Taunuksen pois liikenteestä ja alkaa odottomaan uutta ajokautta 8)
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.2 XLi "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Tänään tuli käytyä tallissa pitkästä aikaa.
Kalibroin lambdan ja käyttelin moottorin lämpimäksi.
Lähti hyvin käyntiin ja kävi nätisti.
Lambda vaan herjasi vika koodia. Joko anturi tai kaapeli sökö :(
Pitää joku päivä tutkia, kuhan inspiraatio iskee..
Täytyy hakea oskilloskooppi lainaan ja alkaa mittailemaan mikä sitä riivaa.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.2 XLi "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Tuli tehtyä uudet tulpan johdot Accelin johtosarja aihiosta.
Samaoilla tulilla irrotin lambda-anturin. Ei löytynyt varaosaliikkeestä Boschin lsu 4.9 anturia.
Pitää tilata uusi netin kautta, jos ei saa tuota heräteltyä henkiin.
Huomenna jos saisi ilmansuodattimet putsattua ja huohotusta paranneltua.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.2 XLi "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Tallissa käyty aina kun on aikaa ollu ja jotakin saatu aikaiseksikin.
Ilmansuodattimet tuli huollettua ja lohkon kyljestä vedin huohotuksen letkulla pohjan alle, kun ei viittinyt laittaa enää imusarjaan.
Lambdaan ei tuu mitään järkeä ei toimi uudella anturillakaan. Otin irti koko keksinnön autosta ja testailin sitä tuossa pöydällä. Ei ala lämmittämään anturia.Vissiin ohjain hajonnut..
Mittariston taustan teippasin uudestaan mustaksi, nyt on paljon parempi. Samalla laitoin vaihtovalon kiekkamittarin viereen.
Vaihdekeppiin sovittelin kytkimen launch controllille, eipä varmaan oo monesti käyttöä mutta ompahan katsastusmiehelle ihmettelemistä :lol:
Jarrupääsylinteri piti vaihtaa, kun entinen vuoti nestettä pihalle. Kerkesi pilata maalipinan :evil: . Ei auta, kun ens talvena ottaa kone irti ja maalata, tälle kevättä en ala enää konehuonetta purkamaan.

Öljyt kun vielä vaihtais ja saisi toimiva lambdan niin saisi minun puolesta tiet sulaa niin pääsisi autoa testaamaan . Jos se nyt alkais pelaamaan niin pääsis säätämään penkissä kartat loppuun. Ei ainakaan ole enää sekoillut ecu mitä autoa on tullu talven aikana tallissa testailtua.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.2 XLi "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Taunus otettu ajoon ja testilenkkiä ajettu tänään.
Joka kevät se on sama hieno fiilis kun käy eka lenkit ajamassa :D
Reaktiotankoja pitää kiristellä, vähän meinaa rattia täristää.
Muutenhan tuo pelasi ihan kivasti.
Harmi vaan, kun säätäjällä penkki remontissa ainakin 3 viikkoa, jospa tuon pääsis viimeistään kesäkuun alussa säätämään loppuun.
Sitä ennen armotonta testaamista ja mahdollisten vikojen eliminoimista.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.2 XLi "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Viikonlopun dyno reissusta selvittiin konetta hajoittamatta.
Nyt veti puhtaasti 6500 kierrokseen asti, jossa on nyt rajoitin.
Lopullinen säätö on vielä tekemättä, koska säätäjän penkki on remontissa.
Tarkoitus nostaa rajoitin 7000-7500 välille.
Ihan oikeita lukemia ei viikonloppuna saatu, koska ei ollut pitoa tarpeeksi

Youtubessa pätkä viikonlopun vedosta.

https://www.youtube.com/watch?v=uvGRcX53nGE
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.2 XLi "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Taunus oli alkanut syömään kuskinpuolen eturenkaasta sisälaitaa.
Taitaa harittaa..auraus on kyllä säädetty.
Jarruttaessa on vähän täristänyt rattia, joten yritn kiristää reaktiotankoja. Renkaan puoleiset mutteri molemmilta puolin jumissa.
Piti ottaa reaktiotangot irti ja antaa vähän lämpöä. Nyt pyöri taas mutterit molemmin puolin.
Täytyy käyttää suuntauksessa tais sen verran kulmat muuttua.
Samalla tuli vaihdettua 18 millinen etukallistuksenvakaaja.
Vakaajan ja pohjopanssarin hiekkapuhalsin ja maalasin uudestaan eiköhän nillä taas muutaman vuoden pääse.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.2 XLi "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Tänään sain käytettyä Taunusta nelipyöräsuuntauksessa.
Kuskin puoli haritti liikaa ja apukuskin puolelta piti casteria säätää.
Nyt pitäisi olla arvoissa.

Nyt on paikallaan sen mallin taka-akseli ettei voi säätää, olisi ollu vähän tarvetta.
Pikkusen mittauksen mukaan vetää oikealle mutta eipä tuota ajossa huomaa.
Akseli välissä oli 7 millin heitto oikean ja vasemman puolen välillä.
Liekko ollu jo tehtaalta lähtiessä vai onkohan ottanut ajansaatossa vähän kipeää.
No eipä se ajoon vaikuta.

Tuntui nyt menevän ihan suoraan eikä ollu niin levoton kuin aikaisemmin.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vastaa Viestiin