Joo samaa mieltä olen mutta en ruvannu väittelemään... Dot 5 on se silikonipohjainen...Taneli78 kirjoitti:Pieni oikaisu jarrunesteisiin.
Dot 5 on silikonipohjainen jarruneste, jota käytetään joissakin moottoripyörissä ja kilpa-auto käytössä. Dot 5 neste ei ole sekoituskelpoinen glykolipohjaisten DOT3/DOT4/DOT5.1 nesteiden kanssa!
Glykolipohjaisia DOT3,4 ja 5.1 voi sekoittaa keskenään. Dot 3 on tainnut poistua jo markkinoilta, joten "päänesteinä" DOT 4 ja DOT 5.1.
DOT 5.1 suositellaan useasti ABS-jarrullisiin, koska siinä kiehumispiste hieman korkeammalla.
Itse olen jarrunesteiden vaihdon yhteydessä laittanut DOT 5.1 ja ei ole ongelmia syntynyt.
Itsellä meni yhdet takajarruletkut turvoksiin (motonetistä otettu) Ei menny katsastuksestä läpi.
Ja silloin oli 5.1 käytössä... en tiedä mikä sen tekee mutta letku oli turvonnu tukkoon kokonaan
ei pelannu kuskinpuolimmainen takajarrusatula ollenkaan... Olikohan se 1v vai 2v vanhat letku.
Toisella puolella ei turvonnu tukkoon mutta nyt on teräspunosletkut ja ne kestää vaikka mitä.
Sitä en tiedä miten noi jarrutehostimet tykkää mistäkin nesteestä.... itsellä pelannu
Dot3 Dot 4 ja Dot5.1 kanssa... tehostin mutta muita ongelmia ollu sitten... Jos jostain
saa tota Dot3:sta niin se on varma toimisin. Naapurilla on 144 sarjan volvi siinä jarruletku turvonnu
umpeen käytössä Dot4 jarruneste. Jostain luin että kiinassa uusituotannossa tehdyt jarruletkut ei
kestä mitään ja siitä johtuu tuo turpoaminen. Jostain sattumanvaraisesta kumista tehty.
Sitähän on vaikea sanoa että onko laadukas vai ei laadukas mutta noihin nyt ihan vähän ajan sisällä
törmänny. Meneisyydessä pari tapahtumaa... Amazonin kanssa ja yhden Volkkarin... joissa
ihmeteltiin syytä myös.
Jossain luki että jos koko järjestelmä putsaa niin mahdollisesti tuo Dot 5 toimis (teräspunosletkut yms.) Mutta
empä mene kokeilemaan... jäähdytysnesteen värin vaihdossa on jo niin paljo hommaa että
saa kaikki vanhat nesteet pois...