zmulin '81 Mk3

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Taneli78 kirjoitti:Pieni oikaisu jarrunesteisiin.

Dot 5 on silikonipohjainen jarruneste, jota käytetään joissakin moottoripyörissä ja kilpa-auto käytössä. Dot 5 neste ei ole sekoituskelpoinen glykolipohjaisten DOT3/DOT4/DOT5.1 nesteiden kanssa!

Glykolipohjaisia DOT3,4 ja 5.1 voi sekoittaa keskenään. Dot 3 on tainnut poistua jo markkinoilta, joten "päänesteinä" DOT 4 ja DOT 5.1.

DOT 5.1 suositellaan useasti ABS-jarrullisiin, koska siinä kiehumispiste hieman korkeammalla.

Itse olen jarrunesteiden vaihdon yhteydessä laittanut DOT 5.1 ja ei ole ongelmia syntynyt.
Joo samaa mieltä olen mutta en ruvannu väittelemään... Dot 5 on se silikonipohjainen...
Itsellä meni yhdet takajarruletkut turvoksiin (motonetistä otettu) Ei menny katsastuksestä läpi.
Ja silloin oli 5.1 käytössä... en tiedä mikä sen tekee mutta letku oli turvonnu tukkoon kokonaan
ei pelannu kuskinpuolimmainen takajarrusatula ollenkaan... Olikohan se 1v vai 2v vanhat letku.
Toisella puolella ei turvonnu tukkoon mutta nyt on teräspunosletkut ja ne kestää vaikka mitä.

Sitä en tiedä miten noi jarrutehostimet tykkää mistäkin nesteestä.... itsellä pelannu
Dot3 Dot 4 ja Dot5.1 kanssa... tehostin mutta muita ongelmia ollu sitten... Jos jostain
saa tota Dot3:sta niin se on varma toimisin. Naapurilla on 144 sarjan volvi siinä jarruletku turvonnu
umpeen käytössä Dot4 jarruneste. Jostain luin että kiinassa uusituotannossa tehdyt jarruletkut ei
kestä mitään ja siitä johtuu tuo turpoaminen. Jostain sattumanvaraisesta kumista tehty.
Sitähän on vaikea sanoa että onko laadukas vai ei laadukas mutta noihin nyt ihan vähän ajan sisällä
törmänny. Meneisyydessä pari tapahtumaa... Amazonin kanssa ja yhden Volkkarin... joissa
ihmeteltiin syytä myös.

Jossain luki että jos koko järjestelmä putsaa niin mahdollisesti tuo Dot 5 toimis (teräspunosletkut yms.) Mutta
empä mene kokeilemaan... jäähdytysnesteen värin vaihdossa on jo niin paljo hommaa että
saa kaikki vanhat nesteet pois...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja p3 »

Öljypohjaset tuotteet ne on mitkä tavan kumin turvottaa, bensa on oikeen erinomainen. Tietysti on olemassa "kumeja" jotka on seostettu kestämään, esim. bensaletkut mutta jarruosissa niitä ei yleensän käytetä.
Itekin näiden kans olen aikas paljon touhunnu työnkin puolesta, letkun turpoamista yleisempi syy on ollut autonkäyttäjä joka on kaatanut esim. ohjaustehostimeen terkoitettua öljyä jarrunestesäiliöön. Eräs henkilö tankkasi jopa pikkukuorkin öljyntäyttökorkista................
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kuva

Jotain pientä tuli näperrettyä sylinteriä odotellessa. On jo tulonpäällä sentään Belgiasta! Teräspunosletkut löysivät myös paikkansa.
-Pori Connection-
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Komee tulee!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kuva

Huomenna jos sais auton viimein takaisin ajoon! Aikahiukan paukkuu raikkari jumalaauta!
-Pori Connection-
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mister-Autostako tilasit? Mikä on männän halkaisija? 22mm?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Mois kirjoitti:Mister-Autostako tilasit? Mikä on männän halkaisija? 22mm?
Juu sieltä ostin. Ihan ok aikataululla jopa paketti tuli Belgiasta ja suoraan kotiovelle, tietty :peukku: Ihan mukavaa ruuvata puhdasta ja uutta osaa kiinni vaihteeksi!


Tänään tuli uusi sylinteri ruuvattua kiinni ja uudet nesteet ajettua sisään.

Kuva
Kuva
Kuva


Niin joo ja tänään alkoi kesäloma! En jaksanut niin kovin stressata tänään tallilla nyppiessä, join kupin kahvia sillonku siltä tuntu ja rokitin musaa ja välillä vaan istuin ja kattelin autoa :lol:

Kuva
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

https://youtu.be/Dq6jwVK5sCU

Vetoja on niin maan perkeleesti :shock:

:lol: :lol: :lol:
-Pori Connection-
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tilasin samanlaisen Pääsylinterin 14. päivä, eikä oo vielkään tullu, eli nopee toimitus on :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kesäinen turhake!

Kuva
-Pori Connection-
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

zmuli kirjoitti:https://youtu.be/Dq6jwVK5sCU

Vetoja on niin maan perkeleesti :shock:

:lol: :lol: :lol:

Noh onneksi joku näyttää miten ne normaalisti menee! Onkos toi nyt sitte 0-100km joku 12 vai 13 sekunttia?
Itsellä menee vähän eritavalla viisari en ees viiti ottaa kuvaa xD

Muistan kun jonkun mallin hiacella oli kiihtyvyys 0-100km 15.9 vakiota jai jotain sellasta.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Vermilion kirjoitti: Noh onneksi joku näyttää miten ne normaalisti menee! Onkos toi nyt sitte 0-100km joku 12 vai 13 sekunttia?
Jotain semmosta :lol: Tosin mittarivirhettä tulee jonkuverran tuolla rengastuksella, todellinen nopeus on alle 100 vaikka neula sitä näyttäisi. Sanotaanko näin, että sen tuntee kyllä perseessä kun aletaan olemaan siellä +80km/h. Meininki on sen verran, rajua. Kyyti on kovaa ja melua riittää. Tässä pitää tietää peltisarja ja 2.5" putki yhdellä päätyvaimentimella.

Sen verran täytyy vielä sanoa, että kyllä se tolla putkivirityksellä "rivakammin" tuonne sataseen kiihtyy mitä vakiopakosarjalla + putkistolla. Siinä mielessä siis onnistunut viritys? :wink:
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kuva

Voi olla että tarvii tilata lyhkäsemmät imutorvet ei ihan taida mahtua nämä, pfff..
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Tiputin kannen tänään koneistamoon, lupaili loppuviikosta olevan valmis jos ei mitään yllätyksiä tule vastaan. Ja nopean tarkastelun (noin 15min) jälkeen se vaikutti varsin hyväkuntoiselta vielä kaikkine osineen.

Nokaksi selvisi tarkemmin kun tutkittiin, niin se on kent camssin FR32. 285/280


Meneekö näihin foorttin ohc moottoreihin nuo öljypohjat ristiin, vai onko niissä jotain eroja?
Pohja on siis tässä kunnossa tällä hetkellä.
Kuva

Suhteellisen paksun oloista pellitavaraahan tuo on, että äkkiäkö sitä naputtelee vähän "paremmin muotoonsa" mutta jos näihin ristiin käy nuo pohjat, niin samalla vaivallahan sinne nyt ostaa joltain ehjän jos sattuu löytymään.


Loppuaihion purin auki tarkistelua varten. Ja saa jäädä noin, en ala kampiakselia "turhaan" irrotella se näytti hyvinvoivaiselta ja kaikki tuntui myös olevan kiinni. Öljysihdissäkään ei mitään ylimääräistä ollut, normaalin paske-kerroksen lisäksi. Vesipumppu oli lähestulkoon uudenveroinen, tuskin on kokoonpanolla kovinkaan paljoa ajettu.

Kuva

Mitkäs kannenpultit tähän kannattaisi esimerkiksi hankkia? Suositelkaa tai haukkukaa jotain :)
-Pori Connection-
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja vtormane »

zmuli kirjoitti:
Mitkäs kannenpultit tähän kannattaisi esimerkiksi hankkia? Suositelkaa tai haukkukaa jotain :)
No ne venymättömät taunuksen vakiopultit, sai vielä foordin tiskiltä ainakin pari vuotta sitten.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Vastaa Viestiin