Ardhun Ford Capri 1970
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Tänään tykitetty taunusta kasaan ja kondikseen iltapäivä kolmesta lähtien eikä patentteja pahemmin ole tarvinnut tehdä. Johdot niputeltu, alipaineet kondikseen/tarpeettomat tukittu, ilmamassamittarille telinettä ja letkua.
Puolen yön aikaan koeajolle. Jestas että vanhan ohc moottorin luonne muuttui! Hienosti kasvoi käyttöalue ja veti hyvin alusta saakka, vaikkei ollut aivan säädöissä..
No sitten alkoi bensa haisemaan. Letku vuoti omituisesta kohtaa ja olikin halki. Litran verran oli bensaa ehtinyt kerääntymään varapyöräkoteloon
täytyy vähän tutkia onko letku sekundaa vai oma moka tai sitten haen orggis tyyppistä muoviputkea tai kupariputkea ja teen siitä linjat..
Puolen yön aikaan koeajolle. Jestas että vanhan ohc moottorin luonne muuttui! Hienosti kasvoi käyttöalue ja veti hyvin alusta saakka, vaikkei ollut aivan säädöissä..
No sitten alkoi bensa haisemaan. Letku vuoti omituisesta kohtaa ja olikin halki. Litran verran oli bensaa ehtinyt kerääntymään varapyöräkoteloon
täytyy vähän tutkia onko letku sekundaa vai oma moka tai sitten haen orggis tyyppistä muoviputkea tai kupariputkea ja teen siitä linjat..
Letkut sain pitämään, joten uskalsin säädellä ja käydä ajelemassa pikkulenkin. Tyhjäkäyntiventtilin vaihdoin pikkuveljen moottorista testiksi ja tuntui käyvän paremmin, edelleen silti tyhjäkäynti seilaa.. ideoita?
muuttui kyllä kokonaan moottorin luonne. Nyt vetää hienosti alhaalta asti ja tehoa tuntui tulleen kunnolla lisää.. aivan yläkierroksilla havaittavissa kevyt puutuminen verrattuna kaasariin. Säädöt pielessä vai onko org. moottorinohjaus vain sellainen?
muuttui kyllä kokonaan moottorin luonne. Nyt vetää hienosti alhaalta asti ja tehoa tuntui tulleen kunnolla lisää.. aivan yläkierroksilla havaittavissa kevyt puutuminen verrattuna kaasariin. Säädöt pielessä vai onko org. moottorinohjaus vain sellainen?
Penkkipäivillä käyty, ss-motorssin heppu sääti sytkän kohdilleen lonkalta ja sai tulostettua mulle lapun missä on lähes tehtaan IS sierran tehot eli 112,5hp/175Nm. Yllätyin kyllä tuosta vääntölukemasta.
Eli kone taitaa olla tikissä. käynti ongelmatkin ovat vähentyneet, mutta edelleen kierrosten heittelyä havaittavissa ja välillä saattaa yllättäen alkaa ropeltaa, itse veikkaan kaasuläpänanturissa olevan vian, koska en huomaa eroa oli se kytkettynä tai ei..
Sällikin päässyt kuvaan. Ja allekirjoittanutkin ihmettelee. Kuvasta kiitos "taunus mkII:lle"
Capri
Sitten aattelin että tähän samaan topiciin voisin välillä päivitellä myös tuon caprin kuulumisia, on nuo capri foorumit melkosen hiljaset.
Eli tosiaan noin 1,5v sitten tuli hankittua mk1 Capri hitsattu, maalattu, massattu kori. Mukaan tuli lähes koko sisusta, akselit ja lasit. Eli käytännössä tekniikka + miljoona pikku juttua tästä uupui.
Aluksi tekniikan suhteen oli ajatus mennä vain 2 litrasella OHC:lla, mutta sitten löytyikin sopuhintaan 2.8 colkki + type9 foorumin kautta (kiitos taunusmies jussille). Jälkeenpäin taunuksen ruiskuasennuksesta rohkastuna on ehkä tehnyt mieli laittaa tähän koppaan joku pienempi 16v rivimoottori vaikka zetec ehkä jopa ahdettuna. Mutta mennään nyt tolla V6 moottorilla budjetti syistä eikä aleta jossitelemaan liikaa.
Tähän mennessä tehtyä:
Lasit paikoilleen
Koneenkorvakot jouduin tekemään itse, kun niitä ei löytynyt mistään. Malliksi sain onneksi kumminkin alkuperäiset lainaan (raimolle kiitokset)
Tällöin myös moottori kävi paikallaan ja pärähti käymäänkin.
Kumminkin syylärille joutui tekemään tilaa joten nostin vielä tekniikan pois.
Alkuperäiset rostyle vanteet ei oikein mielytä nuorisolaisharrastajaa joten ne lähti isoatlakselle vaihtoon ja tilalle tuli tuommosseet vanteet, huom. myös pakollinen takalasinritilä:
Org. jarrusylinteri oli myös käyttökelvoton. eikä korjaussarjakaan enään auttanut, joten paikalla on nyt caprin tehostin, volvo 240 sylinteri ja taunuksen säiliö:
Myös jarrulinjat on nyt tehty. takana 3000 mallin leveät rummut edessä vakio satulat jotka herkistelin toimimaan..
Tällä hetkellä capri on ulkoruokinnassa pressun alla ilman tekniikkaa, lähiaikoina saan sen halliin talvisäilöön, tarkoitus on vähän suihkia konehuoneeseen maalia ja nostaa tekniikka paikalleen ja saada siireltävään kondikseen ennen talvea..
Eli kone taitaa olla tikissä. käynti ongelmatkin ovat vähentyneet, mutta edelleen kierrosten heittelyä havaittavissa ja välillä saattaa yllättäen alkaa ropeltaa, itse veikkaan kaasuläpänanturissa olevan vian, koska en huomaa eroa oli se kytkettynä tai ei..
Sällikin päässyt kuvaan. Ja allekirjoittanutkin ihmettelee. Kuvasta kiitos "taunus mkII:lle"
Capri
Sitten aattelin että tähän samaan topiciin voisin välillä päivitellä myös tuon caprin kuulumisia, on nuo capri foorumit melkosen hiljaset.
Eli tosiaan noin 1,5v sitten tuli hankittua mk1 Capri hitsattu, maalattu, massattu kori. Mukaan tuli lähes koko sisusta, akselit ja lasit. Eli käytännössä tekniikka + miljoona pikku juttua tästä uupui.
Aluksi tekniikan suhteen oli ajatus mennä vain 2 litrasella OHC:lla, mutta sitten löytyikin sopuhintaan 2.8 colkki + type9 foorumin kautta (kiitos taunusmies jussille). Jälkeenpäin taunuksen ruiskuasennuksesta rohkastuna on ehkä tehnyt mieli laittaa tähän koppaan joku pienempi 16v rivimoottori vaikka zetec ehkä jopa ahdettuna. Mutta mennään nyt tolla V6 moottorilla budjetti syistä eikä aleta jossitelemaan liikaa.
Tähän mennessä tehtyä:
Lasit paikoilleen
Koneenkorvakot jouduin tekemään itse, kun niitä ei löytynyt mistään. Malliksi sain onneksi kumminkin alkuperäiset lainaan (raimolle kiitokset)
Tällöin myös moottori kävi paikallaan ja pärähti käymäänkin.
Kumminkin syylärille joutui tekemään tilaa joten nostin vielä tekniikan pois.
Alkuperäiset rostyle vanteet ei oikein mielytä nuorisolaisharrastajaa joten ne lähti isoatlakselle vaihtoon ja tilalle tuli tuommosseet vanteet, huom. myös pakollinen takalasinritilä:
Org. jarrusylinteri oli myös käyttökelvoton. eikä korjaussarjakaan enään auttanut, joten paikalla on nyt caprin tehostin, volvo 240 sylinteri ja taunuksen säiliö:
Myös jarrulinjat on nyt tehty. takana 3000 mallin leveät rummut edessä vakio satulat jotka herkistelin toimimaan..
Tällä hetkellä capri on ulkoruokinnassa pressun alla ilman tekniikkaa, lähiaikoina saan sen halliin talvisäilöön, tarkoitus on vähän suihkia konehuoneeseen maalia ja nostaa tekniikka paikalleen ja saada siireltävään kondikseen ennen talvea..
Mulla on tollainen puu ratti ainut vika mikä niissä on, että ne tahtoo halkeilla.
Ei kannata säilyttää autoa suorassa auringon valossaa pitkään jos tahdot noitten
kestävän... toisaalta niin se kojelautakin halkeaa auringossa... kuten mulla on käyny.
En tiedä saisko tollasta kojelautaa jotenkin korjattua...
http://www.suomencaprit.fi/foorumi/gara ... age_id=256
Tuossa
Ei kannata säilyttää autoa suorassa auringon valossaa pitkään jos tahdot noitten
kestävän... toisaalta niin se kojelautakin halkeaa auringossa... kuten mulla on käyny.
En tiedä saisko tollasta kojelautaa jotenkin korjattua...
http://www.suomencaprit.fi/foorumi/gara ... age_id=256
Tuossa
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Mulla oli ihan samanlainen Dino joskus Caprissani>
Juuri tuon ratin keskiö on mulla kaupan tuolla myyntikansiossa.
Juuri tuon ratin keskiö on mulla kaupan tuolla myyntikansiossa.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Re: Ardhun taanus ja venähtänyt capri projekti
Toppahaalari päällä ryömitty viikonloppu auton alla, ja nyt on caprin pohjaan kemppiliimattu penkin kiinnitys-/vahvikeraudat, edelliseltä omistajalta oli jäänyt ne tekemättä eli oli vain suoraa peltiä niiden kohdalla.
Jälki ei aivan priimaa ole, mutta toimii. tarvis vielä hiota ja vetää korimassa sauman päälle.
Seuraavaks varmaanki vaihdekepin reijän duunaus ja tekniikka keulille.
Jälki ei aivan priimaa ole, mutta toimii. tarvis vielä hiota ja vetää korimassa sauman päälle.
Seuraavaks varmaanki vaihdekepin reijän duunaus ja tekniikka keulille.
Re: Ardhun taanus ja venähtänyt capri projekti
Re: Ardhun taanus ja venähtänyt capri projekti
Caprin konehuoneesta on löytynyt paikat sytkäbokseille yms. Samoin letkut tehtiin broidin kanssa. avaimesta käyntiin ja bensapumppukin alko tomimaan kun tajusi laittaa pumpun käyttötangon paikalleen
Puhaltava flekti löysi paikkansa ja ylävesiletkussa on anturi mikä laittaa flektin pyörimään kun tarvis on:
kardaani on myös paikallaan ja taakse tuli pultattua iskarit paikalleen. Joten koeajo ei ole kaukana.
Puhaltava flekti löysi paikkansa ja ylävesiletkussa on anturi mikä laittaa flektin pyörimään kun tarvis on:
kardaani on myös paikallaan ja taakse tuli pultattua iskarit paikalleen. Joten koeajo ei ole kaukana.
Re: Ardhun taanus ja venähtänyt capri projekti
Kyllähän sillä jo uskalsi heittää pihalla pienoisen lenkin.
Pakkia ei meinannut oikein löytyä laatikosta lyhyellä kepillä ja laitoin orggis kepin paikalleen niin johan löyty.
pari videoo:
Jostain syystä kuvat.fi halusi kääntää videon nurinpäin vaikka koneella on oikeinpäin eikä tuolla enään sitä pysty kääntämään , joten kenottakaa muutama sekuntti niin näkyy oikein päin
V6 pörisee hienosti pelkillä pakosarjoilla ja pienellä säätelyllä löytyi myös tyhjäkäynti.
Tuli ostettua muuten fondametal 14" vanteetkin tuossa taannoin ja jonkin näköinen "gunmetal" metalliväri tanarilta. Tuli komeet:
lähtökohta
broidi suihki värit pintaan.
Pakkia ei meinannut oikein löytyä laatikosta lyhyellä kepillä ja laitoin orggis kepin paikalleen niin johan löyty.
pari videoo:
Jostain syystä kuvat.fi halusi kääntää videon nurinpäin vaikka koneella on oikeinpäin eikä tuolla enään sitä pysty kääntämään , joten kenottakaa muutama sekuntti niin näkyy oikein päin
V6 pörisee hienosti pelkillä pakosarjoilla ja pienellä säätelyllä löytyi myös tyhjäkäynti.
Tuli ostettua muuten fondametal 14" vanteetkin tuossa taannoin ja jonkin näköinen "gunmetal" metalliväri tanarilta. Tuli komeet:
lähtökohta
broidi suihki värit pintaan.
Re: Ardhun taanus ja venähtänyt capri projekti
Taunukseen löin akun paikalleen ja pörähti 4kk seisonnan jälkee ongelmitta käyntiin. Kävi pari minuuttia nätisti jonka jälkeen aivan kun sytkä menisi aivan pieleen, löi ilmanputsariinkin ja sitten sammu.. Tosiaan 2.0is moottori, kellään samanmoisia kokemuksia? Mistä lähtee ettii vikaa?
Capriin duunailtiin putkisto kaverin kanssa:
Hyvin pörisee
Capriin duunailtiin putkisto kaverin kanssa:
Hyvin pörisee