Ardhun Ford Capri 1970

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Tuliko peili ehjänä perille?
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Täytyy yrittää ehtiä hakemaan tänään :D mutta eiköhä
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Tänään tykitetty taunusta kasaan ja kondikseen iltapäivä kolmesta lähtien eikä patentteja pahemmin ole tarvinnut tehdä. Johdot niputeltu, alipaineet kondikseen/tarpeettomat tukittu, ilmamassamittarille telinettä ja letkua.

Puolen yön aikaan koeajolle. Jestas että vanhan ohc moottorin luonne muuttui! Hienosti kasvoi käyttöalue ja veti hyvin alusta saakka, vaikkei ollut aivan säädöissä..

No sitten alkoi bensa haisemaan. Letku vuoti omituisesta kohtaa ja olikin halki. Litran verran oli bensaa ehtinyt kerääntymään varapyöräkoteloon :roll:

täytyy vähän tutkia onko letku sekundaa vai oma moka tai sitten haen orggis tyyppistä muoviputkea tai kupariputkea ja teen siitä linjat..
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Letkut sain pitämään, joten uskalsin säädellä ja käydä ajelemassa pikkulenkin. Tyhjäkäyntiventtilin vaihdoin pikkuveljen moottorista testiksi ja tuntui käyvän paremmin, edelleen silti tyhjäkäynti seilaa.. ideoita?

Kuva

Kuva

muuttui kyllä kokonaan moottorin luonne. Nyt vetää hienosti alhaalta asti ja tehoa tuntui tulleen kunnolla lisää.. aivan yläkierroksilla havaittavissa kevyt puutuminen verrattuna kaasariin. Säädöt pielessä vai onko org. moottorinohjaus vain sellainen?
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Nyt on 8mm kupariputkea menolinja ja orggis paluulinja. Samoin ruiskumallin suodattimen laitoin pumpun jälkeen.

Ilmanputsarin lönttäsin paikalleen täytyy joskus vähän siistiä.

Huomenna pikku säätöä ja lauantaina penkkiin? 8)
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Penkkipäivillä käyty, ss-motorssin heppu sääti sytkän kohdilleen lonkalta ja sai tulostettua mulle lapun missä on lähes tehtaan IS sierran tehot eli 112,5hp/175Nm. Yllätyin kyllä tuosta vääntölukemasta.

Eli kone taitaa olla tikissä. käynti ongelmatkin ovat vähentyneet, mutta edelleen kierrosten heittelyä havaittavissa ja välillä saattaa yllättäen alkaa ropeltaa, itse veikkaan kaasuläpänanturissa olevan vian, koska en huomaa eroa oli se kytkettynä tai ei..

Kuva
Sällikin päässyt kuvaan. Ja allekirjoittanutkin ihmettelee. Kuvasta kiitos "taunus mkII:lle"

Capri

Sitten aattelin että tähän samaan topiciin voisin välillä päivitellä myös tuon caprin kuulumisia, on nuo capri foorumit melkosen hiljaset.

Kuva

Eli tosiaan noin 1,5v sitten tuli hankittua mk1 Capri hitsattu, maalattu, massattu kori. Mukaan tuli lähes koko sisusta, akselit ja lasit. Eli käytännössä tekniikka + miljoona pikku juttua tästä uupui.

Aluksi tekniikan suhteen oli ajatus mennä vain 2 litrasella OHC:lla, mutta sitten löytyikin sopuhintaan 2.8 colkki + type9 foorumin kautta (kiitos taunusmies jussille). Jälkeenpäin taunuksen ruiskuasennuksesta rohkastuna on ehkä tehnyt mieli laittaa tähän koppaan joku pienempi 16v rivimoottori vaikka zetec ehkä jopa ahdettuna. Mutta mennään nyt tolla V6 moottorilla budjetti syistä eikä aleta jossitelemaan liikaa.

Tähän mennessä tehtyä:

Lasit paikoilleen

Koneenkorvakot jouduin tekemään itse, kun niitä ei löytynyt mistään. Malliksi sain onneksi kumminkin alkuperäiset lainaan (raimolle kiitokset)

Kuva

Kuva

Tällöin myös moottori kävi paikallaan ja pärähti käymäänkin.

Kuva

Kumminkin syylärille joutui tekemään tilaa joten nostin vielä tekniikan pois.

Kuva

Alkuperäiset rostyle vanteet ei oikein mielytä nuorisolaisharrastajaa joten ne lähti isoatlakselle vaihtoon ja tilalle tuli tuommosseet vanteet, huom. myös pakollinen takalasinritilä:

Kuva

Kuva

Org. jarrusylinteri oli myös käyttökelvoton. eikä korjaussarjakaan enään auttanut, joten paikalla on nyt caprin tehostin, volvo 240 sylinteri ja taunuksen säiliö:

Kuva

Myös jarrulinjat on nyt tehty. takana 3000 mallin leveät rummut edessä vakio satulat jotka herkistelin toimimaan..

Tällä hetkellä capri on ulkoruokinnassa pressun alla ilman tekniikkaa, lähiaikoina saan sen halliin talvisäilöön, tarkoitus on vähän suihkia konehuoneeseen maalia ja nostaa tekniikka paikalleen ja saada siireltävään kondikseen ennen talvea..
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Kuva

Dino made in italy

Ostin tuommossen ylelliseen puuratin, kyllä kai tuolla ainakin muutama kymmenen hevosvoimaa tulee lisää? Keskiökin tuli mukana mutta ei mitään hajuu mihin autoon.
Täytyypi hommata keskiö kun tiedän että kumpaan autoon laitan. varmaan capriin.
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mulla on tollainen puu ratti ainut vika mikä niissä on, että ne tahtoo halkeilla.
Ei kannata säilyttää autoa suorassa auringon valossaa pitkään jos tahdot noitten
kestävän... toisaalta niin se kojelautakin halkeaa auringossa... kuten mulla on käyny.
En tiedä saisko tollasta kojelautaa jotenkin korjattua...

http://www.suomencaprit.fi/foorumi/gara ... age_id=256
Tuossa
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Mulla oli ihan samanlainen Dino joskus Caprissani> Kuva

Juuri tuon ratin keskiö on mulla kaupan tuolla myyntikansiossa.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

On se kauppamiäs.. :lol:

Mulla tuli caprin mukana kans joku keskiö nii katon sattuisko löytyy sopiva.
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun taanus ja venähtänyt capri projekti

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Toppahaalari päällä ryömitty viikonloppu auton alla, ja nyt on caprin pohjaan kemppiliimattu penkin kiinnitys-/vahvikeraudat, edelliseltä omistajalta oli jäänyt ne tekemättä eli oli vain suoraa peltiä niiden kohdalla.

Jälki ei aivan priimaa ole, mutta toimii. tarvis vielä hiota ja vetää korimassa sauman päälle.

Seuraavaks varmaanki vaihdekepin reijän duunaus ja tekniikka keulille.
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun taanus ja venähtänyt capri projekti

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Tässä ollaan taas:

Kuva

Laatikon reijän tilalla oli tuommonen mustan osan kokonen hole, hitsasin umpeen ja porasin uuden reijän rasiaporalla:



Kuva
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun taanus ja venähtänyt capri projekti

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Caprin konehuoneesta on löytynyt paikat sytkäbokseille yms. Samoin letkut tehtiin broidin kanssa. avaimesta käyntiin ja bensapumppukin alko tomimaan kun tajusi laittaa pumpun käyttötangon paikalleen :lol:

Puhaltava flekti löysi paikkansa ja ylävesiletkussa on anturi mikä laittaa flektin pyörimään kun tarvis on:

Kuva

kardaani on myös paikallaan ja taakse tuli pultattua iskarit paikalleen. Joten koeajo ei ole kaukana.
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun taanus ja venähtänyt capri projekti

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Kyllähän sillä jo uskalsi heittää pihalla pienoisen lenkin. 8)

Pakkia ei meinannut oikein löytyä laatikosta lyhyellä kepillä ja laitoin orggis kepin paikalleen niin johan löyty.

pari videoo:
Kuva

Kuva
Jostain syystä kuvat.fi halusi kääntää videon nurinpäin vaikka koneella on oikeinpäin eikä tuolla enään sitä pysty kääntämään :seko: , joten kenottakaa muutama sekuntti niin näkyy oikein päin :lol:

V6 pörisee hienosti pelkillä pakosarjoilla ja pienellä säätelyllä löytyi myös tyhjäkäynti.

Tuli ostettua muuten fondametal 14" vanteetkin tuossa taannoin ja jonkin näköinen "gunmetal" metalliväri tanarilta. Tuli komeet:

Kuva
lähtökohta

Kuva
broidi suihki värit pintaan.
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun taanus ja venähtänyt capri projekti

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Taunukseen löin akun paikalleen ja pörähti 4kk seisonnan jälkee ongelmitta käyntiin. Kävi pari minuuttia nätisti jonka jälkeen aivan kun sytkä menisi aivan pieleen, löi ilmanputsariinkin ja sitten sammu.. Tosiaan 2.0is moottori, kellään samanmoisia kokemuksia? Mistä lähtee ettii vikaa?

Capriin duunailtiin putkisto kaverin kanssa:
Kuva

Kuva

Hyvin pörisee
Vastaa Viestiin