Harrastajien ikähaitari

Äänestyksiä milloin mistäkin. Tee omasi tai osallistu muiden tekemiin. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Ikänne?

Alle 20
14
17%
20-25
20
24%
25-30
15
18%
30-35
13
16%
35-40
9
11%
40-45
5
6%
45-50
5
6%
Jäärä
1
1%
 
Ääniä yhteensä: 82

Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Mä oon muistaakseni 39, ei noita viitti enää ees laskea.
Isällä oli -82 taunus jonka osti uutena ja käytiin samana vuonna sillä Saksassa. Siitä kait se taunus-harrastus alkoi. Oma 1. auto oli tietysti tane josta on jäänyt se mieleen että keppi jäi usein käteen. Sen jälkeen ollut noin 10 taunusta...
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

28 vuotiaana ostin lähinnä vitsinä itselleni ensimmäisen auton. Pitkällisen harkinnan päätteeksi ostin 600 €:lla Opel Kadett c -75:n jossa oli jopa leimaakin sopivasti kesäksi jäljellä ja vaaleansinisessä värityksessään sellaista kesään sopivaa tunnelmaa. Kesän lopuksi myin kotteron sievoisella persnetolla jollekin onnekkaalle.

Tämän auto"harrastukseni" piti olla vain yhden kesän hairahdus, mutta seuraavaana keväänä alkoi jonkinlainen merkillinen kuumotus ja harhauduin epähuomiossa tuonne nettiauto.fi sivustolle. Tunsin kuinka raha poltteli taskuissa ja jollain keinoilla kuumotus oli saatava lakkaamaan. Kadettia en toistamiseen viitsinyt hankkia koska sen kaksi ja puoli hevosvoimaa aiheutti häpeää pääkaupungin liikenteessä jossa liikennevaloista tulee selviytyä siten, että takanakin oleva auto ehtii samoilla valoilla.

Koska valikoimaa budjettini puitteissa ei mahdottomasti ollut, päädyin vuosimallia -75 edustavaan taunus-yksilöön, joka oli keltainen, sopiva kesän väri sekin!

Tarkoitus oli laittaa sekin vahinko kiertoon kesän päättyessä mutta jotenkin en vaan siitä malttanut luopua sillä sen ajomukavuus ja taloudellisuus -etenkin kaupunkiajossa-olivat vertaansa vailla.

Seuraavana kesänä kävikin niin että autoon alkoi ilmaantumaan erilaisia vikoja, mistä olin yllättynyt koska en ollut tietoinen entuudestaan, että autoihin voi sellaisia tulla. Vielä yllättyneempi olin kun minulle selvisi että näiden vikojen korjauttaminen maksaa, joten valinnanvaraa ei hirveästi ollut ja kävin työmatkalla ostamassa clas ohlssonilta työkalusarjan ja kirjastosta lainaamassa korjausoppaan.

Korjausoppaasta selvisi että autossa on ihan jumalaton määrä osia ja jokaisella osalla on vielä oma nimensäkin. Koska korjausoppaan ohjeista en mitään tolkkua saanut, päätin ratkaista ongelman hakemalla lähihuoltoasemalta asennussarjan ja sen suoman itsetunnon kohotuksen voimin sain kuin sainkin irroitettua auton starttimoottorin. Kun olin purkanut, koonnut, asentanut, irroittanut, purkanut, koonnut ja asentanut sen, ihailin paskan ryvettämiä käsiäni ja koin merkillistä tyydytyksen tunnetta.

Nyt 4 vuotta myöhemmin 32 vuotiaana olen kahden taunuksen loukussa. Taitoja, työkaluja ja tiloja ei vieläkään liiemmälti ole, mutta jonkinlainen masokismin sekainen tarve omistaa vanha auto on näemmä muodostunut osaksi minua ja tämän elämän tuskan kanssa yritän oppia parhaani mukaan elämään. Tänä aikana olen menettänyt rahaa, aikaa ja avopuolison. Lisäksi vastuuttoman toimintani seurauksena taloyhtiömme järjestyssääntöihin on ilmestynyt pykälä "autojen korjaaminen taloyhtiön pihalla on kielletty".

Toivonkin että tarinani toimii varoittavana esimerkkinä nuorille. Kokeilunhalu saattaa johtaa arvaamattomiin seurauksiin. Moni aloittaa pienimoottorisilla ajoneuvoilla, kuten mopoilla tai kadeteilla, kuvitellen ettei niihin voi jäädä koukkuun. Itse petoksen myötä pitää sitten saada isompaa ja isompaa. Ensin riittää yksi pytty, sitten 4. Kohta tuntuu siltä että kuusikaan ei ole tarpeeksi. Moni aloittaa sedaneilla ja kohta on pakko saada coupe.

Pahinta on se, ettei tähän saa mistään apua. Netissäkin vertaistukiryhmissä vain yllytetään ja yllytetään uusiin rankempiin kokeiluihin. Omantunnon arvo menee, huomaa yömyöhään selailevansa varaosaluetteloja jotta pakonomaisen tarpeen saa tyydytettyä.

Ehkä Jeesuksen Kristuksen avulla vielä pääsen tästä koettelemuksesta eroon ja jonain päivänä elämäni normalisoituu, mutta tällä hetkellä en näe tilanteesta mitään ulospääsyä.

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.
-Toimitus.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

^ :lol:
tero
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Elo 2009, 00:41
Paikkakunta: Marttila

Viesti Kirjoittaja tero »

27v -73 gt cortinan omistaja :lol:
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

jeddah kirjoitti:^ :lol:
^^ :lol:

tässä kyselyssä on kauheeton ongelma..
tää ei lisää automaattisesti vuosia.. :shock:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Niin, itekin oon tipahtanu yhen pykälän nyt jo tuossa luokituksessa, mutta vastaus taitaa vaan pysyä vanhalla paikallaan.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Miksuli
Viestit: 24
Liittynyt: 07 Loka 2011, 19:56
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Miksuli »

Tämän kuun lopussa tulee 19 vuotta täyteen. Ekan taunuksen ostin heinäkuussa ku alko poltteleen että kesäauto on saatava ja lähellä oli taunus myytänä ja ehkä taunuksen ostoon vaikutti myös se että meillä on ollu 90-luvulla taunus josta oli hyviä kokemuksia ja kaveri viimeset pari vuotta koittanu ympäripuhua että osta taunus. :lol:
Avatar
Nina
Viestit: 102
Liittynyt: 04 Marras 2011, 10:52
Paikkakunta: Iisvesi

Viesti Kirjoittaja Nina »

Tämä taunustelija on vm ´79 :wink:
Taunus 1.6 L -75 "Modena Green"
rasavili
Viestit: 134
Liittynyt: 24 Touko 2012, 15:05

Viesti Kirjoittaja rasavili »

ite oon -73 ja eka oma tuhnus on -75 eli sika paljon nuorempi :D
Faijalla kans ollu aikoinaan Taunuksia yms. hoppia, joilla reissua tehtiin ja joskus sai jopa vaihteita vaihtaa :D
Vastaa Viestiin