Uutta taunusta

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mutta ihan sivy/asiakysymyksenä olen ymmärtänyt että näitä huohotussysteemejä uudellenjärjestellään koneen saavuttaessa kypsän iän ja kun ei ympäristökysymyksetkään ole ajankohtaisia ainakaan tämän ikäisissä peleissä, että voiko tämän venttiilikopan huohotuksen ajaa johonkin pöntöön, vai vaatiiko tämä venttiilikopan huohotus sen pcv-venttiilin alipaineen toimiakseen "oikein"? Vai toimiiko kyseinen systeemi jo ihan sillä että vetää letkun jonnekin jossa se ei kuskia häiritse?

Ja samaan hengenvetoon voisin kysyä että minkälainen tämä veekutosen huohotussysteemi oikein näin ylimalkaisesti teoreettiskäytänööllisesti yleiskuvaukseltaan oikein on. Tuo taunus korjausopas, johon ah niin kovasti olen oppinut luottamaan ei millään tasolla käsittele näitä 6 pyttysiä laitteita ja aloittelija kun olen tämä persetuntuma ei ole niin kovin pitkälle kehittynyt. Lähinnä ehkä sillä erolla tarkastelen neitä laitteita että ohariin verrattuna virrajakasta lähtee 6 piuhaa :)
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Huohotussysteemeitä on ollut kutosissa ajan saatossa monenlaisia versioita.
Ensimmäisessä oli vaan letku kampikammiosta maata kohti. Seuraavassa systeemissä se letku oli johdettu ilmanputsariin.
Sitten keksittiin pcv-venttiili, jolla kaasuja imetään toisesta venttiilikopasta kaasarin alle ja korvausilmaa tulee koneeseen öljykorkin kautta. Ja se kampikammiosta tuleva letku jäi pois.

Sitten kun alkaa männänrenkaat kulua, niin alkaa se huohotus lisääntyä. Omassani oli ennen koneremonttia männänrenkaat aivan loppu ja sen lisäksi 2 pytystä ne olivat katkenneet.
Vähän aikaa oli mullakin pelkkä letku maata kohti, mutta siitä kärystä tuli pää kipeäksi ja liikennevaloissa ihmiset tuijotti pitkään, kun niin paljon tuli käryä konehuoneesta.
Sitten kokeilin kaikenmaailman pönttövirityksiä ja suodattimia, joiden hyöty oli melko olematon. Jos sitä huohotusta yhtään estelee, niin alkaa tulla ne öljyt ulos sieltä öljymittatikun putkesta.

Voihan sen pcv venttiilin vaikka tulpatakkin, kunhan huolehtii että huohotukset pääsee vapaasti pois sieltä kampikammiosta. Tulpattuna saa usein tyhjäkäynninkin säädettyä rauhallisemmaksi.

Tällä hetkellä mulla tulee kampikammiosta kaksihaarainen letkusysteemi. Pcv-venttilille menevä virtaus on kuristettu 1,5mm reiällä (kaasarin suutin) ja ilmanputsarille menee peukalon paksuinen letku. ja toimii hyvin kaikissa tilanteissa.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Kiitän tästä, nyt ei tarvitse arvailla ja arpoa.

Nyt on muuten kupee katsastettu ja huomautuksitta kaiken lisäksi. Nyt hymyilyttää. Seuraava onkelma on tietysti se, että pidänkö tuon sedanin vai en.

Näinkun tuo huohotussysteemi on selvillä niin voisikohan joku selventää mikä helvetti tämä viritelmä oikein on: Öljykorkissa on läpivienti josta lähtee n. kilometrin pitunen letku jossa on välissä jonkinmoinen suodatinhässäkkä ja se menee öljytikunreikään. Eihän tässä oo mitään järkeä, vai onko?
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

En tiiä, myy mulle jompikumpi? Nyt saattais olla "lahaa", sano 5-vuotias!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Juu, eipä kestä kiitellä. Ihan mielelläni neuvojani jakelen, jos niistä vaikka jotain hyötyäkin olisi. Ja tämä huohotusaihe lieneekin jostain syystä eräs lempiaiheistani. Taunukseni kouluttikin minut varsin perusteellisesti, antamatta tuumaakaan periksi tässä asiassa. :roll:

Minusta tuo viritelmä kertoo vaan siitä että myyjä on ollut tietoinen ongelmasta, eikä ole sitä ihan saanut ratkaistua. Ajatus on varmaan ollut sellainen, että öljytikunreiästä tulevista höyryistä erotellaan öljyt sillä suodattimella, ja loput huurut palautuu (tai pitäisi palautua) öljykorkin kautta niinsanottua "korvausilmareittiä" takaisin koneeseen tullakseen sitten lopulta imettyä pcv- venttiilin kautta kaasarin alle. Mutta jos huohotusta tulee enemmän kuin pcv-venttiili jaksaa imeä, niin ei yhtälö ole toimiva.

Paljon Onnea tuoreesta leimasta!
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

20m kirjoitti: Minusta tuo viritelmä kertoo vaan siitä että myyjä on ollut tietoinen ongelmasta, eikä ole sitä ihan saanut ratkaistua. Ajatus on varmaan ollut sellainen, että öljytikunreiästä tulevista höyryistä erotellaan öljyt sillä suodattimella, ja loput huurut palautuu (tai pitäisi palautua) öljykorkin kautta niinsanottua "korvausilmareittiä" takaisin koneeseen tullakseen sitten lopulta imettyä pcv- venttiilin kautta kaasarin alle. Mutta jos huohotusta tulee enemmän kuin pcv-venttiili jaksaa imeä, niin ei yhtälö ole toimiva.
Joo no niin ittekin vähän tuumailin että saattaa olla niin että vähän vedätetään ku sano että pikkasen tiputtaa ööliä, että vaihda venttiilikoppien tiiivarit niin se on siinä. että ei paha.

Joo okei eihän sitä koskan pitäis ostaa öljyä ylössylkevää konetta mutta mitä voi olettaa että parilla tonnilla saa.

Antakaas vähän vinkkiä että mistä se kone pukkaa öljyä ulos. ku läkkä tuntuu syntyvän vaikka huoharit on auki. joka jumalan kerta ku ajaa masiinalla tulee pieni läikkä sinne koneen takaosan tietämille. Onko tämä merkki siitä että pannu on puhkiaukivino vai voiko tästä selvitä jollain öljytivarin vaihdolla?
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Etu/takapään stefasta, eli kampiakselin stefoista vuotaa?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mois kirjoitti:Etu/takapään stefasta, eli kampiakselin stefoista vuotaa?
Eli ymmärtääkö tää oikein että konehuone pitäis kaittaaa remonttiin ? Nimistäin ku tätä oon kattellu ei se mikään huohotus oo vikana, kyllä läikkää tulee huoharit irtikin. Varsinkin koneen takaosaan tulee läikkää, siihen motin ja laatikon liitoskohtaan,
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

PimpBot9000 kirjoitti:
Mois kirjoitti:Etu/takapään stefasta, eli kampiakselin stefoista vuotaa?
Eli ymmärtääkö tää oikein että konehuone pitäis kaittaaa remonttiin ? Nimistäin ku tätä oon kattellu ei se mikään huohotus oo vikana, kyllä läikkää tulee huoharit irtikin. Varsinkin koneen takaosaan tulee läikkää, siihen motin ja laatikon liitoskohtaan,
Sillon vuotaa kampia-akselin takapään stefa. Jos alat sitä remppaamaan, niin lopulta teet täydellisen koneremontin ja se tuppaa maksamaan :D
Minkäs kokonen Mosa siin olikaan?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mois kirjoitti:
PimpBot9000 kirjoitti:
Mois kirjoitti:Etu/takapään stefasta, eli kampiakselin stefoista vuotaa?
Eli ymmärtääkö tää oikein että konehuone pitäis kaittaaa remonttiin ? Nimistäin ku tätä oon kattellu ei se mikään huohotus oo vikana, kyllä läikkää tulee huoharit irtikin. Varsinkin koneen takaosaan tulee läikkää, siihen motin ja laatikon liitoskohtaan,
Sillon vuotaa kampia-akselin takapään stefa. Jos alat sitä remppaamaan, niin lopulta teet täydellisen koneremontin ja se tuppaa maksamaan :D
Minkäs kokonen Mosa siin olikaan?
2.0 vkutonen. Ei vissiin ihan ajokuntosta tullu ostettua :)
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Auts, siihen on vaikeeta löytää esim. kannentiivisteitä, tai löytyy, mut maksaa maltaita... Pelkkä takapään stefa, ei kyl varmaan paljoa maksa, jos ei paljo muuta tarvis vaihtaa...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mois kirjoitti:Auts, siihen on vaikeeta löytää esim. kannentiivisteitä, tai löytyy, mut maksaa maltaita... Pelkkä takapään stefa, ei kyl varmaan paljoa maksa, jos ei paljo muuta tarvis vaihtaa...
joo, nii kans oon antanu itteni ymmärtää että tohon pikku kutoseen on kaikista vaikein löytää osia/tivareita
. voi video. Tietysti näin naimattomana, lapsettomana jne voisin kietasta rahat kasaan että tekis hommat ja vetäis koneen kasaan, mutta ongelma on aina se että sitte saa hävetä ku ei itte tehny.
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Samat osat siihen muuten käy ku muihinkin kutosiin, mut kannentiivisteet tuppaa olee vähä kiven alla, on olleet jo 20 vuotta tavallisissa varaosaliikkeissä, mut Saksasta taitaa vielä löytyä?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mois kirjoitti:Samat osat siihen muuten käy ku muihinkin kutosiin, mut kannentiivisteet tuppaa olee vähä kiven alla, on olleet jo 20 vuotta tavallisissa varaosaliikkeissä, mut Saksasta taitaa vielä löytyä?
oon sutasees aparaatin tuonne maaseudule eli seinäjoelle sunnuntaina. pitää kysellä hintoja. oishan se kiva ajella pannulla joka ois just laitettu vaikka omiaan ei saiskaan ikibä takas. Jos menis sinne new yorkkiin siiten ens vuonna :)
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

PimpBot9000 kirjoitti:
Mois kirjoitti:Samat osat siihen muuten käy ku muihinkin kutosiin, mut kannentiivisteet tuppaa olee vähä kiven alla, on olleet jo 20 vuotta tavallisissa varaosaliikkeissä, mut Saksasta taitaa vielä löytyä?
oon sutasees aparaatin tuonne maaseudule eli seinäjoelle sunnuntaina. pitää kysellä hintoja. oishan se kiva ajella pannulla joka ois just laitettu vaikka omiaan ei saiskaan ikibä takas. Jos menis sinne new yorkkiin siiten ens vuonna :)
Helpompi/halvempi vaihtaa sinne joko 2.3 tai vaikka suoraan 2.8 kone!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin