Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
Eli nyt tarvittaisiin apuja, kun trailerin kaikki neljä jarrusatulaa ovat kuin yhtäpuuta eikä toivoakaan saada ilmausruuveja auki. Tarvisi saada tietää mistä nuo jarrusatulat on peräisin, niin osaisi etsiä toimivat tilalle! Jotain mittoja mitä niistä otin: männät n. 42mm, kiinnityspulttien jako 80mm (volvon satuloissa 82mm, ainakin kaikki kolme mitä motonetissä mittailin) sekä "offset" 12mm kiinnityspinnasta levyuran reunaan (kuvasta näkee paremmin). Jarrupalojen koosta päätelen ovat takasatulat??
Kattelin niin ainakin kadett c ja takaveto asconat oli samaa satulaa jos on ate. Niissä on vaan 48mm mäntä. En muista mittasinko ton 42mm vaan tosta ulkohuulesta joka on pienempi kuin itse mäntä sylinteristä. Jos mittasin siitä, sillon vois olla ton 48mm se mäntä. Tarvii melkein tilata motonettiin yks satula ja katsoa millanen on. Volvon takasatuloita kävin jo montaakin eri kappaletta ihmettelemässä.
Nii meinasin kanssa sanoa että mesessä on äkkiäkatottuna ton näkönen, ainakin tossa mun 190:ssä, mutta eiköhän noi kaikki oo "äkkiäkattoen" samannäkösiä.
Ainakin tossa 124 on takamäntä 38mm vissiin kaikissa. farmari 123 oli jotain versiota jollain reilu 40mm männällä. Tarvis mitata tarkka mitta tosta männästä mitkä tossa on.
Pulttijako kertos jotaan kun olettaisin että navat/levyt on samasta lähtöpisteestä.
Kyllä tuon kokosia paloja löytyy etupäästäkin -60 ja -70 luvun vehkeistä, ite veikkaisin saabia koska niiden akseleista nuita kärryjä on paljon tehty.
Itse napa osa on 4 pultilla kiinni akselissa. Vanteen pulttijako on 4x114,3mm. Mutta ovat luultavasti jostain muusta vehkeestä kyllä levyt ja navat. Levy navan takana, kuten vanhoissa vehkeissäkin on. Kaikkien satuloiden kiinnityspultit oli 14mm kannalla, tosin sekään ei varmaksi mitään kerro.
Pulttijako passais 99 Saabiin , mutta en nyt jaksa muistaa oliko niissä pultatut navat vai hitsattu suoraan akseliin, takasatula on kyllä tuon mallinen.
Saabin satulaan kallistun minäkin. Jos et saa ilmausruuveja suosiolla auki niin rohkeesti vaan lämpöö siihen. Sit ku nousee kunnolla savua ja ruuvin ympäristö reilussa punahehkussa niin lähtee varmasti auki. Vastakierresarja on monesti toimiva noissa irrotuksissa.