Kiristää pantaa. (Ford Fiesta -81)

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Kiristää pantaa. (Ford Fiesta -81)

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Nyt on muutamaan otteeseen tullut sorkittua tuommoista ykköskoppasta fiestaa, -81 ja 1.1 kentillä, 1kurkkusella ja boschin kärkijakajalla niinkun noi kaiketi yleensä tapaa olla. Ongelma on paikallistettu sytkäpuolelle ja sinne on vaihdettu käytännössä kaikki ja osa jopa useampaan kertaan ja silti ei vutaa. Eli, seikkaperäisempi selostus:

Pienillä kierroksilla jää jostain syystä kipinöitä sillontällön pois, tämä todettu ajoituslampulla, itseasiassa kahdella kun epäilin jossain välissä lamppuakin. yli 2000rpm toimii jotakuinkin ok. Jakajassa on uudet kärjet, uusi konkka, pyörijä, kansi, johdot ja myös tulpat ovat uudet. Jostain syystä rätkii kipinää kärkien välissä vaikka kondensaattori on uusi(tämä vaihdettu nyt 2 kertaa ja kokeiltu myös vanhalla ja silti rätkii, välittömästi startatessa vaikka konkka olisi juuri paketista lyöty paikalleen.) kärjet kun vaihtaa taikka putsaa, homma toimii päivän, ehkä kaksi. Jakaja ei ole kovin väljä, kosketuskulma pysyy 1 asteen sisällä koko ajan. On kokeiltu myös vanhoilla osilla ja toiminta on täysin samanlaista.

Puolalla on etuvastus, ja sekä puola että vastus ovat uusia. startin solenoidilta tulee virta puolalle startatessa ja käydessä tulee virtalukon kautta etuvastuksen läpi aivan niinkun kuuluukin, jännite tällöin tukevasti 10.4-10.6 volttia eikä seilaa. Kokeiltu nyt kolmella eri puolalla joista kaksi uusia, ja kaikkia on kokeiltu etuvastuksella ja suoralla virralla akulta, ja tällä ei ole mitään vaikutusta toimintaan eikä kipinöintiin kärkien välissä.

Kipinöitä jää pois jokaisella pytyllä, mikäli tähän käyttämääni lamppu-testaus-menetelmään on luottaminen. Tämä taas antaisi käsittääkseni olettaa että vika on joko puolassa jota ei huvita toimittaa kipinöitä, taikka kärjissä joita ei huvita yhdistää. Nyt päätellen siitä että kärjet vaihtamalla/putsaamalla homma toimii, veikkaisin jälkimmäistä vaihtoehtoa. Ja tästä edelleen veikkaisin että syy on se jatkuva kipinöinti kärjissä. Mutta MISTÄ HELVETISTÄ TÄMÄ JOHTUU?! :D Miksi kärjet iskevät kipinää vaikka kaikenjärjen mukaan ei pitäisi?

Niin joo, maadotukset koneen ja korin ja akun välillä uusittu ja mitattu että toimii. Kaikki on niinkun pitäis, mutta ei sittenkään.


alkaa loppua ideat. kohta vaihan uuen koneen tohon. saatana.

:D
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Eukollani (minulla) oli aikoinan escortti vastaavan kokoisella koneella ja siinä oli myös vastaavan tuntuisia ongelmia juuri sytytyspuolella.

Auto tuhosi kärkiä myös varsin tehokkaasti. Sihen oli rakenneltu joku elektroninen kotostys alumiinilaatikkoon jonka kautta sitten puola ohjaili kärkiä. Puolassa ei ollut erillistä etuvastusta. Sitten tuo boksi kyrvähti ja se jopa kertaalleen onnistuttiin korjaamaan kunnes auto jätti erään kaupan pihaan josta ei ei suortunut poistumaan kuin narun nokassa.

Heivasin tuon boksin mäkeen ja kokeilin kytkentä kuten tuollainen puola konkka kärjet systeemi yleensä kytketään. Tulos, kärjet paloi voin puolessa minuutissa. Luonnollisesti tässä vaiheessa uusiksi meni ihan kaikki kuten konkat johdot jne. Muutamat kärjet harjoiteltuani, kaivoin jostain fordin oman puolan jossa sille kuuluva etuvastus ja kytkin sen kiinni. Synkät pilvet väistyivät välittömästi ja auto alkoi käydä kuten tuollaiset nyt yleensä käy.

Jälkeenpäin tiedolle ahneena selvittelin noita puolajuttuja niin joku viisas kertoili mittaustuloksista puolan + ja -napojen välistä ja en ole sen paremmin pystynyt itselle asiaa jäsentelemään tuohon sytytyshäiriöön liittyen.

Sen elektronisen boksin tarkoitus lienee ollut joku esivastuksen korvike.

Eihän muuten jakajan sisältä ole sen kärkisillan ja jakajan rungon välinen baadoitusjohto poikki tai muuten vain huonossa hapessa. Tällöin maadoitus tapahtuu muita reittejä pitkin ja voi puolestaan aiheuttaa tuota kipinöiden katoamista.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Epäilin tota jakajan sisällä olevaa maajohtoa kanssa ja siitäkin syystä vaihdettiin kertaalleen koko jakaja parempaan, vanha kun oli muutenkin jo väljä. Kärkien elinikä on kyllä todella lyhyt.

Kai se pitäisi siis etsiä jostain ford-original-osat ja kokeilla vielä niillä.

Motonetistä ostamani pyörijä on lisäksi sellanen että se nystyrä mikä menee siihen jakajan akselin päässä olevan hahloon, on paljon pienempi kun noissa vanhoissa osissa ja siitä johtuen pyörijän irroitus ja takaisin asennus saattaa aiheuttaa tollasen vähintään 10 asteen muutoksen ennakkoon jollei satu sitten vahingossa tökkäämään sitä sinne juuri samaan asentoon.. Laadukas osa siis.. :D noh, ainakun siellä jotan ropeltaa niin säädettävähän se on kuitenkin, mutta ois se nyt voinu tuokin istua kunnolla paikalleen.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Kyllä tuo ongelma tuohon puolaan mielestäni keskittyy. Kärjelliseen systeemiin tarkoitettu etuvastuksellinen puola ratkaisee kyllä ongelmasi, ainakin auton suhteen. Mahdollisiin henkilökohtaisiin ongelmiin apua pitää hakea jostain muualta.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Joo, tossa pari kk sitten faija tartti halpaa autoa, ja pikaisesti. Vaihtoehtoja oli tämä, ja sitten joku vähän uudempi tojota jossa konehuone täynnä elektroniikkaa, sanoin faijalle että ota ihmeessä toi fiesta, tikkukone ykskurkkusella kaasarilla ja kärkijakajalla ni ei siihe voi tulla mitää kovin ihmeellistä vikaa... Olis vissiin pitänyt tajuta olla hiljaa taas :D
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

heheheheh
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Joopa joo, hyvin meni tämäkin homma lopulta ja kiesi toimii.. Joskin pieniä mutkia tuli matkalla. Paikoillaan siis oli jonkunlaiset tarvikemallin puola ja vastus jolla jännite puolan plussassa oli 10.5 volttia, joka oli siis hieman liian korkea. En löytänyt mistään orkkis etuvastusta ja orkkis puolaa, joten ostin motonetistä toisen yleismalli puolan etuvastuksella. Muuten hyvä, mutta ton vastuksen läpi tuli hurjat 1.6 volttia ilman kuormaa, ja kuormitettuna reilusti alle voltin. Eikö tullut kipinää, eikö? :D jännästi kuitenkin vastusarvo mittarilla mitattuna oli vain 1.6 ohmia.. hyvin jännä.
No, auto on 100km päässä siitä motonetistä josta tuon ostin niin ei voinut mennä sinne rähisemään, eikä siinä lähellä muutenkaan mitään varaosakauppoja ole, joten etuvastus pois(tätä puolaa voi käyttää myös ilman etuvastusta) ja uusi virtajohto puolalle ohi alkuperäisen johtosarjassa olevan vastuksen. ja jotain piti taas keksiä. Ajattelin asiaa pari minuuttia maalaisjärjellä ja ehkä vielä suuremmassa määrin basistin logiikalla ja tulin tulokseen että pullonkaula on kondensaattori, ja tälläsin jakajassa olevan konkan rinnalle toisen samanlaisen kondensaattorin(molemmat uusia). Kappas, kipinöinti kärkien välissä lakkasi kuin seinään ja vekotin käy kuin.. 30 vuotta vanha kenttiläinen jolle ei ole ikinä tehty mitään muuta kun öljynvaihtoja. no oke, ehkä joku on säätäny venat joskus. Eli toimii ku junan vessa.

Näin mä sen järkeilin, että kun ei nuo kokonaan etuvastuksettomat systeemitkään kärkiä polttele puolessa minuutissa eikä pätki tms, että kondensaattorin on pakko olla mitoitettu sen mukaan paljonko puolan käyttöjännite on, vai eikö basistin logiikka toimi tässä asiassa? :D joka tapauksessa, ainakin tässä tapauksessa ongelma korjaantui laittamalla kärjille menevään johtoon toinenkin kondensaattori. Tai varmaankin ostamalla kondensaattori joka on semmoisesta autosta missä ei ole etuvastusta ollenkaan, ajaisi myös varmaan saman asian.

Ugh.
ozzie
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 20:56
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ozzie »

ei edes saman valmistajan auto mut kuiteki, oli tuo ke-20 corolla minkä kaa tappelin täysin samallaisen ongelman kanssa. hermoja ja sytkäpuolen osia meni ku leipää. iha samallaiset oireet ku siulla. ikinää en saanu selville että mistä johtui, mutta kuulostaa täysin samalta ku siun tapaukses.. paitsi et homma loppu siin vaihees ku otti laturin plus johon irti, eli auto ku ei ladannu ni ei mitää ongelmaa. mie en ymmärrä? :shock:
Sunbeam imp '70
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sie ootkiii Lappeenrannast, miä taas oon KOuvolna suunnilt ja ymmärrän paljonkin, vai mitä Teijo?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ozzie
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 20:56
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ozzie »

nohnoh. lappeenrannasta ne kovimmat säheltäjät tulloo!
Sunbeam imp '70
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

ozzie kirjoitti:nohnoh. lappeenrannasta ne kovimmat säheltäjät tulloo!
SE on kyllä totta! Suomi häviöl 1 - 0 USAA vastaan
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin