Maalaus ja lakkaus

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Maalaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja jryti »

Pikku kysely kun ajattelin vetäistä pintamaalin auton kontin kanteen illalla.

Eli maalina PPG metalliväri ja sille lakka.

Pohjalle vetäisin eilen Spies Heckerin Primerin. Primerin näytti hieman halkeilleen yön aikana yhdestä kohti, olisiko ollut kosteaa maalia alla kun sipaisin ensin väärää pohjamaalia. Pyyhin sen pois ja pesin tinnerillä ja hetken kuluttua hioin kevyesti pinnan. Silloin vaikutti puhtaalta ja kuivalta. Tuon kohdan ajattelin kevyesti hioa kuten muunkin alueen. Primeri on harmaa eikä sitä ole lisää, että olisi vielä sipaissut kevyen kerroksen.

Sitten päälle värimassa kolmena kevyenä kerroksena. Kerrosten välissä noin 10min (17-19asteinen talli ympärillä halogeenit -> lämmittävät pintaa....) Viimeisen kerroksen jälkeen 20min.

Lakka päälle mutta kuinka monessa kerroksessa? Samoin kuin värikin? Kun mulle tuo lakkaus on ollut aina vähän v-mäistä :lol: Ei täyty tai sitten valuuuuuuu-u. :D

Neuvoja, apuja.....
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Maalaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Onko tuo metalliväri vesi- vaiko liuotinpohjaista?

Tuo primerin hakeilu on voinut johtua joka kehnosta pohjamaalista kyseisellä kohdalla tai sitten vain liian paksusta kerroksesta joka kuivaessaan on sitten haljennut. Molemmat täysin mahdollisia. Suosittelen että kuivattelet tuon haljenneen kohdan hyvin ja lämmität sitä hieman jollain ja suhauttelet siihen tuota primeria muutaman kerroksen, aloittaen ohuista kerroksista ja kosketuskuivauksen jälkeen uusi kerros. Jos siellä alla kummittelee vielä tuota väärää pohjamaalia saat sen tällä tempulla holvattua sinne alle niin, ettei se nouse enää uudelleen häiriköimään.

Tuon värimassan levitykseen ja kerrosmääriin ei varsinaisesti ole mitään "nyrkkisääntöä". Siinä on niin monta muuttujaa että on viisainta vain katsoa milloin tuntuu väri riittävän. Esim pohjan tasaisuus sävyjen suhteen, onko koko auto kauttaaltaan saman värinen vai onko hiontaväriä vain fyllätty korjattuihin kohtiin jne vaikuttaa merkittävästi. Käytännössä pohjalle yksi ohut harsokerros jonka jälkeen välikuivattelua noin 10-15min, sitten peittävä märkäkerros ja taas kuivattelua, tarvittaessa ja käytännössä aina toinen peittävä kerros ja kuivattelua ja lopuksi pari ohutta harsokerrosta ilman ihmeempiä kuivatteluja. Tällä harsottelulla saat sitä pilveilyä mitä siitä pinnasta aivan varmasti löytyy vähennettyä olemattomiin. Leveällä viuhkalla vain pari ohutta kerrosta pintaan niin pitäisi kelvata. Ja sitten taas kuivattelua noin 15-20min, riippuu hieman lämpötilasta ja tietenkin siitä onko nuo sinun käyttämät maalit vesi-vaiko liuotinpohjaisia. Nämä ohjeet toimii liuotinpohjaisille. Vesiohenteisilla kuivatteluajat ovat maalaustilasta riippuen oleellisesti pitemmät. Onko käytössäsi värimassalle D807 vaiko D808-ohennin. Jälkimmäinen on hieman kiukkuisempi, joten noissa lämmöissä missä meinaat värin vetää voisi tuo D808 sopia tarkoitukseesi paremmin.

Lakkaus noudattaa samaa kaavaa, ensin ohut harsokerros, jonka on kuitenkin oltava tasaunen, ikäänkuin samettinen kerros siinä värimassan päällä. Tämä sitoo värimassaa ja estää seeproittumista (pilveilyä). Johonkin kohtaan jää varmasti joku paikka minkä lista tms peittä. Tälläiseltä kohdalta voit sormella kokeilla milloin pinta olisi kypsä seuraavalle kierrokselle, käytännössä noin 15min ensimmäisen kerroksen ollessa kyseessä. Seuraavalla kierroksella sitten joko onnistutaan tai sitten ei. Eli nyt pinnan pitäisi olla kosketuskuiva, ja sitten vain noin 15 sentin levyisellä viuhkalla 15-20 sentin päästä pinnasta aletaan kiskomaan märkää kerrosta. Ruiskun kuljetukset hiuksen hienosti limittäin edellisen kerroksen kanssa ja pinnat tulisi vetää kerralla ns reunasta reunaan (ei siis käydä tupakalla tai kaljalla välillä). Maalausjärjestys vaikka katto, konepelti takaluukku, sieltä järjestelmällisesti kierretään auto ympäri.

Sitten onkin ne pitkät minuutit. Ohenteen ja kovettajan nopeus ratkaisevat nyt aika paljon. Noin 20 minuutin kuivattelun jälkeen voit käydä katsomassa pintaa miltä se näyttää ja uusia vastaava setti. Sekoitussuhteista kannattaa pitää kiinni, ne on yleensä aika hyvin kohdillaan, ohennetta voi tarvita ensimmäiseen kerrokseen jopa hieman vähemmän muta sen sanoo silmä kyllä. Eli toinen märkäkerros lakkaa ja alue kerrallaan, tähän voi uskalluksensa mukaan laitta pienen plörön enemmän ohennetta ja aavustuksen leveämpi viuhka. Vaikka ensin pystysuuntaan ja heti perään vaakasuuntaisesti vedellen, osa kerrallaan. Jos et vähennä maalimäärää ruiskusta, kiihdytä sitten kuljetusnopeutta. Tässä vaiheessa yleensä ne valumat saadaan aikaiseksi. Vaikka pinta näyttäisi hieman appelsiinille, älä laita lisää lakkaa, pinta tasoittuu kummasti kuivaessaan, eli tässäkin maltti on valttia.

Sitten vain tas odotellaan pölyn laskeutumista ja ihastellaan lähes virheettömäksi osoitttautuvaa maalipintaa.

Erityistä huomiota kiinnitä ns alapuolisiin kohtiin, kuten helmat, pyöränkaaret jne, ne tuppaa hyvin usein jäämään joko ohuelle värille tai sitten karkealle lakalle.

Valot sijoita niin auton nurkkiin että maalaat ikäänkuin heijastumasta, näet siis auton kyljestä heijastuvan valon, ruisku on siis silmäsi ja tuon valonlähteen välissä. Tuolloin näet ihan varmasti jääkö pinta karkeaksi vai tuleeko siihen tarpeeksi tavaraa. Huonosti selitetty mutta tarkennetaan tarvittaessa.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Jos ei tule tuolla ohjeella niin sitten vika on ruiskun varressa :D

Maali on vesiohenteinen EnviroBase.

Homman eteneminen: Ruosteinen peräkontin kansi. Hionta kokonaan, ruostekohdista pellille tasaiseksi. Vanhoissa ruostekohdissa oli jotain mustaa pohjamaalia joka oli aikalaista jankkia (hammeri?). Hionnan jalkeen happomaali niskaan, ohensin hieman reilummin niin pinnasta tuli tasainen. Värimassa muutaman tunnin päästä niskaan -> kevyt kerros, tovin odottelu ja märäksi sivuttaisin vedoin. Tuli ihan ok kun on ihan käyttöauto ei näyttelykappale. No parikymmentä minuutti ja lakkaa päälle. Lakka tai kovete purkki oli aavistuksen raollaan -> en välittänyt kun oli juoksevaa. Lakka jäi ihan per*eleen täyteen kuoppia niin kuin joku olisi hylkinyt sitä. Kiroilua, valot pois ja nukkumaan. Seuraavana päivänä hionta. Osin lähti pellille asti kun ei ollut kuivunut kunnolla ja joutui ottamaan aika rajusti, kun osa oli kumia.. (liekko haihtunut jotain kun oli ollut purkkki raollaan).

Suihkasi ensi toista maalia, ennen kuin muistin tuon Spies Heckerin primerin ja vaihdoin siihen. Se kohta johon suihkasin (ja pesin ja putsasin) halkeili. Eli aika selkeästi eivät tykänneet toisistaan.

Tänään hiaisen hieman sitä kohtaa josta halkeili ja laitan jotakin spray primeriä. anna olla ja laitan sitten tuon värimassan päälle nuilla sun ohjeilla. Ja lopuksi lakan. Saas nähdän miten käy....

En ole varma mikä ohenne mulla on mutta PPG:n litrainen törppö jossa muistaakseni luki "nopea".
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Niin ja vielä. Hommasin eilen paremman ruiskun. Miten nuo ruiskun perussäädöt? Onko hyvää nyrkkisääntöä nyt kun opettelen käyttämään tuota ruiskua. Ruiskussa on ilmamäärä-, viuhkanleveys ja maalinmäärän(ruiskun perällä, joka jarruttaa neulan liikettä) säädöt.

Tähän asti oon säätänyt vanhan ruiskun perstuntumalla, mutta olisihan se mukava tietää miten se kannattaa tehdä oikeasti :lol:

Arvatkaapa paljonko pieni kiinalainen pistää ruiskuun säilytysöljyjä :shock: Paaaaa-aaljon :D Oli ihan hirveä homma eilen hinkata se ruisku puhtaaksi. Ensimmäisen pesun jälkeen laitoin vesiliukoisen testailumaalin ruiskuun niin oli ilmestynyt teelusikan kokoinen "voisilmä" maalin päälle, kun purkki oli valunut säiliöön :? Meni pesu uusiksi 8)
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

jryti kirjoitti:Jos ei tule tuolla ohjeella niin sitten vika on ruiskun varressa :D

Maali on vesiohenteinen EnviroBase.

Homman eteneminen: Ruosteinen peräkontin kansi. Hionta kokonaan, ruostekohdista pellille tasaiseksi. Vanhoissa ruostekohdissa oli jotain mustaa pohjamaalia joka oli aikalaista jankkia (hammeri?). Hionnan jalkeen happomaali niskaan, ohensin hieman reilummin niin pinnasta tuli tasainen. Värimassa muutaman tunnin päästä niskaan -> kevyt kerros, tovin odottelu ja märäksi sivuttaisin vedoin. Tuli ihan ok kun on ihan käyttöauto ei näyttelykappale. No parikymmentä minuutti ja lakkaa päälle. Lakka tai kovete purkki oli aavistuksen raollaan -> en välittänyt kun oli juoksevaa. Lakka jäi ihan per*eleen täyteen kuoppia niin kuin joku olisi hylkinyt sitä. Kiroilua, valot pois ja nukkumaan. Seuraavana päivänä hionta. Osin lähti pellille asti kun ei ollut kuivunut kunnolla ja joutui ottamaan aika rajusti, kun osa oli kumia.. (liekko haihtunut jotain kun oli ollut purkkki raollaan).

Suihkasi ensi toista maalia, ennen kuin muistin tuon Spies Heckerin primerin ja vaihdoin siihen. Se kohta johon suihkasin (ja pesin ja putsasin) halkeili. Eli aika selkeästi eivät tykänneet toisistaan.

Tänään hiaisen hieman sitä kohtaa josta halkeili ja laitan jotakin spray primeriä. anna olla ja laitan sitten tuon värimassan päälle nuilla sun ohjeilla. Ja lopuksi lakan. Saas nähdän miten käy....

En ole varma mikä ohenne mulla on mutta PPG:n litrainen törppö jossa muistaakseni luki "nopea".
Pariin kertaan luettuna tulisi mieleen seuraavia asioita. Pohja, eli värimassa varsinkaan vesiohenteisena ei ole ollut kuiva, kun olet tuon lakan pintaan vetänyt. Tälläisissä talliolosuhteissa saa melkeimpä tuota värimassaa kuivatella yön yli ennen lakkausta. Muuten voi todellakin tulla tuota rokonarpisuutta. Tai sitten pitää apuna olla infrapunakuivaimia tai jotain muita epuvärkkejä joilla tuosta massasta saat sen veden haihduteltua pois.

Olethan sitten myös huomioinut sen että käytännössä sinulla pitäisi olla kaksi ruiskua. Toinen jolla vedät tuon vesimassan pintaan ja sitten toinen jolla tuon liuotinpohjaisen lakan. Siellä ei saa nimittäin olla yhtään liuotinpohjaista tavaraa joukossa tai päinvastoin, riski epäonnistumiseen kasvaa tässä vaiheessa tuntuvasti.

Jokainen säätää ruiskun mieleisekseen, tämä riippuu niin paljon suutinkoosta ja siitä miten nopeasti on tottunut kuljettamaan. jollain 1.2-1.4mm suuttimella jaa säädöt olla kokolailla suurella, että maalia tulee riittävästi. Tai sitten hajoitusilma pitää olla niin pienellä että tuo raitaisuus voi seuraavaksi nousta ongelmaksi. Tälläisessä pienehkössä pinta-alassa ehkä suuremmassa roolissa on nuo kuivatusajat kuin ruiskun viimeisen päälle säätäminen. Varsinkin kun nämä on niin ruiskukohtaisia, riippuu ihan siitä millainen suutin on ruiskuun sattunut. On nimittäin nähty sellaisiakin että viuhkaa ei saa tasaiseksi millään opilla vaan on enemmänkin sellainen nurkan taakse maalaavaa mallia.

Onhan sinulla paineen säädin jossain vaiheessa, mielellään tietysti mahdollisimman lähellä ruiskua. Jos tälläinen löytyy niin siitä paineet noin 3-3.5baariin (koemaalaus olisi hyvä tehdä sillä paineen nosto vaalentaa väriä ja pienentäminen tummentaa sävyä) Tällöin ruiskun ilmamäärä saa olla täysillä. Viuhkan leveys suuttimen kärjestä noin 20cm päässä kun on noin 15 cm pitäisi sillä jo pärjätä, maalin määrä sitten silmällä kohdalleen kuitenkin niin että lakkauksessa märän kerroksen saaminen vaatii tuon ristiin vetämisen. Silloin ollaan aika lähellä missä pitääkin. Mielummin ehkä hieman laihalla, koska lisää on helpompi laittaa mitä paljoa ottaa ois.

Ja ne kuivatukset...

Voisin tökätä muutaman kuvan vaikka sähköpostiisi viimeviikonlopun maalauksistani jos alkaa epäilyttämään neuvot.
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Pöhö-Andrei kirjoitti:
jryti kirjoitti:Jos ei tule tuolla ohjeella niin sitten vika on ruiskun varressa :D

Maali on vesiohenteinen EnviroBase.

Homman eteneminen: Ruosteinen peräkontin kansi. Hionta kokonaan, ruostekohdista pellille tasaiseksi. Vanhoissa ruostekohdissa oli jotain mustaa pohjamaalia joka oli aikalaista jankkia (hammeri?). Hionnan jalkeen happomaali niskaan, ohensin hieman reilummin niin pinnasta tuli tasainen. Värimassa muutaman tunnin päästä niskaan -> kevyt kerros, tovin odottelu ja märäksi sivuttaisin vedoin. Tuli ihan ok kun on ihan käyttöauto ei näyttelykappale. No parikymmentä minuutti ja lakkaa päälle. Lakka tai kovete purkki oli aavistuksen raollaan -> en välittänyt kun oli juoksevaa. Lakka jäi ihan per*eleen täyteen kuoppia niin kuin joku olisi hylkinyt sitä. Kiroilua, valot pois ja nukkumaan. Seuraavana päivänä hionta. Osin lähti pellille asti kun ei ollut kuivunut kunnolla ja joutui ottamaan aika rajusti, kun osa oli kumia.. (liekko haihtunut jotain kun oli ollut purkkki raollaan).

Suihkasi ensi toista maalia, ennen kuin muistin tuon Spies Heckerin primerin ja vaihdoin siihen. Se kohta johon suihkasin (ja pesin ja putsasin) halkeili. Eli aika selkeästi eivät tykänneet toisistaan.

Tänään hiaisen hieman sitä kohtaa josta halkeili ja laitan jotakin spray primeriä. anna olla ja laitan sitten tuon värimassan päälle nuilla sun ohjeilla. Ja lopuksi lakan. Saas nähdän miten käy....

En ole varma mikä ohenne mulla on mutta PPG:n litrainen törppö jossa muistaakseni luki "nopea".
Pariin kertaan luettuna tulisi mieleen seuraavia asioita. Pohja, eli värimassa varsinkaan vesiohenteisena ei ole ollut kuiva, kun olet tuon lakan pintaan vetänyt. Tälläisissä talliolosuhteissa saa melkeimpä tuota värimassaa kuivatella yön yli ennen lakkausta. Muuten voi todellakin tulla tuota rokonarpisuutta. Tai sitten pitää apuna olla infrapunakuivaimia tai jotain muita epuvärkkejä joilla tuosta massasta saat sen veden haihduteltua pois.
Olen aikalailla samoilla linjoilla, vesiväri ei ole ollut kunnolla kuiva ennen lakan levitystä. Tuo envirobase on todella tarkka siitä, että jokainen kerros on täysin matta ennen seuraavan kerroksen levitystä. Tätä voi tosiaan nopeuttaa jollain kuivaimilla, mutta myös paineilmapilli käy. Rohkea kaveri puhaltaa ruiskulla ilmaa ja kuivaa sillä. Mutta tuota ilmaa ei sitten kannata ihan täysillä suihkia, ettei maali lähde "juoksemaan". Jälleen kerran, maltti on valttia. :wink:

Satutko muistamaan mikä numerokoodi lakkapurkissa on?
Itse olen noita PPG:n lakkoja levitellyt niin, että ensin puolipinta, eli ei siis ihan harsomainen, mutta ei saa olla kiiltäväkään, sitten 10 min haihdutus (autotalli oloissa tuplaisin ajan) ja sitten pinta. Tuppaavat nuo PPG:n lakat olemaan kohtalaisen tarkkoja ensimmäisestä kerroksesta. Jos se jää liian kuivaksi, niin jälkimmäinen kerros ei enään peitä sitä.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Ahaa....Mulle neuvottiin aikaisemmin että hetken seisahdus max 20 min värin jälkeen ja sitten lakka päälle. Eli mulla hyvin todennäköisesti on ollut liian märkä väri. Ja korostettiin vielä että ei saa antaa olla liian pitkään ilman lakkaa.

No kävin äsken parantelemassa maalaus olosuhteita. Peruslämpö on 19 astetta, 2metria kohteen kulmista on 500W halogeenit joilla tulee tuo peilausvalo 45asteen kulmassa ja selän takana 2x500W jotka ainakin lämmittää, eli kuivuminen pitäisi olla aika ripeää (infraahan nuo halogeenit sisältää aika tolkusti) eli 2kW valoa/lämpöä. Lisäksi nostin kannen pystyyn, että tuo yläsäiliöruisku olisi jatkuvasti paremmassa asennossa.

Hioin kevyesti koko kannen ja enempi nuita halkeilleita kohtia. Päälle pyyhkäisi spray pohjamaalin. Maalasin siis koko kannen, että sävy on varmasti tasainen. Otin valokuvia, jos vaikka saisi sarjan koko hommasta niin oppisikin jotain :D

Suutin koko on 1.4mm. Vanhassa on 1.5mm, jolla olen aiemmin maalannut. Olen käyttänyt samaa ruiskua. Ensin vesiväri, pesu ja kuivaus purettuna, tinneriä läpi desi ehkä vähän toista, sitten lakka. Liuotinmaalien perään en ole tainnut koskaan suoraan maalata vesivärillä joten ruisku on ehtinyt kuivua purettuna ainakin yön yli.

Tuosta säädöstä: eilen testaillessa sain maalin pisaroitumaan, eli tuntui kun maali olisi tullut ulos aika isoina pisaroina. Onko tuo merkki liiallisesta maalista vai liian jäykästä maalista?

Kompuralla on paineet täysillä. Perässä ensimmäinen vedenerotin(ei juuri toimi kun ilma on siellä vielä kuumaa) sekä paineensäädin(3.0bar) ja sitten on 2x10m letkua. letkujen välissä on toinen vedeneroitin. Uuteen ruiskuun tuli myös ruiskuun kiinnitettävä (mittarillinen) paineensäädin, mutta se ei ole ollut vielä paikoillaan. Tuon toisen paineensäätimen voisin laitan letkujen väliin ja aukaisen komppuralla olevan, niin silloin olisi 10m lähempänä.

Kuinka kauan maalia uskaltaa seisottaa ruiskussa maalausten välissä? Että onko vaarana että maali/lakka kuivuu suuttimeen/neulaan maalauskerrosten välillä? Jos tuota väliä alkaa olemaan lähempänä 30min.

Niin ja päässä on tietenkin kaasut poistava hengityssuojain ja tallissa päällä poistoilmaimuri :lol:
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Beornegar kirjoitti: Satutko muistamaan mikä numerokoodi lakkapurkissa on?
Itse olen noita PPG:n lakkoja levitellyt niin, että ensin puolipinta, eli ei siis ihan harsomainen, mutta ei saa olla kiiltäväkään, sitten 10 min haihdutus (autotalli oloissa tuplaisin ajan) ja sitten pinta. Tuppaavat nuo PPG:n lakat olemaan kohtalaisen tarkkoja ensimmäisestä kerroksesta. Jos se jää liian kuivaksi, niin jälkimmäinen kerros ei enään peitä sitä.
Eipäs ne kaikki olleetkaan ppg:tä :shock:

Maali: PPG - EnviroBase
Lakka: Max Meyer - HS clear 0300 + HS Hardener 2730 (sekoitus 2:1)
Ohenne: PPG - Delfleet F372
Pesutinneri: Polaric tinneri (pohjamaaleja joskus myös ohennellu onnistuneesti tuolla)
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tarkoitin juuri tuolla samettisella kerroksella sellaista tasaista kerrosta, joka ei ole aivan harsottamalla tehty, Pinnasta tulee helposti liian ohuella ensimmäisen kerroksen lakkauksella sellainen lastulevyn pintaa muistuttava, eli teräviä huippuja paistaa lakan läpi, ja niiden häivyttely vaatii sitten tuntuvasti useamman kerroksen.

Paineensäädin olisi hyvä sijaita mahdollisimman lähellä ruiskua, hyvin kaukana ruiskusta ollessaan aiheutuu liipasinta painettaessa niin paineen kuin virtauksenkin heittelyä, ja isoja pintoja maalatessa tämä näkyy väistämättä pinnan laadussa. En tiedä onko tieteellisesti todistettua, mutta jonkinlainen mututietoon perustuvan väitteen olen joskus kuulut että tämä heittely olisi noin 1bar/10metriä letkua. Tähän kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella.

Tuo pisarointi mistä kerroit on voinut johtua sekä tai etästä. Maali on voinut olla liian jäykkää, jolloin hajoitusilma ei ole jaksanut sitä pilkkoa sumuksi. Eli hieman ohennusta sekaan niin pitäisi asettua. Tai sitten viuhka on vain säädetty niin kimppuun että maalia on tullut mitä suuttimesta mahtuu.

Upota siihen lakkaan tai väriin pystysuorassa pyöreä tikku ja nosta se nopeasti pois maalista. Maalin pitäisi muuttua yhtäjaksoisesta norosta pisaroiksi noin 5cm päästä tikun nokasta. Tuolloin ollaan aika lähellä sopivaa viskoa.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Ok, nyt on väri pyyhkäisty pintaan. Seuraavaksi vielä lakka. Tein kolmella kerroksella, kun ekasta tuli aika ohut. Siis harson jälkeisestä. Viimeisessä kerroksessa vaihdoin suunnan pystyksi ja sen päälle sitten pari harsot ristiin hetken kuivumisen jälkeen. Valot nopeutti kuivumista aikalailla ja tallin lämpökin nousi aika nopeasti 21 asteeseen.

Useamman kerran temppuilut näkyy mukavasti pohjissa. Hiomisesta ja uudesta pohjamaalista huolimatta ne halkeamat tulivat vielä aavistuksen näkyviin. Mutta eivät kuitenkaan häiritsevästi.

Ruisku alkoi pätkimään lopussa noin 1,5h touhuilun jälkeen kun maali alkoi ilmeisesti kuivumaan suuttimeen, kun tein kaikki kerrallaan säiliöön. Loppuunsa ohennettua maalia meni noin 1.5-2 dl. Maali on nyt kuivunut noin 1h joten lähden tutkailemaan onkose kuinka kuivaa. Aikaisemmilla kerroilla kuivui noin 20 min ympäriinsä kosketus kuivaksi
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Tuosta envirobasesta osaan aika hyvin kertoa, päivittäin tulee sitä käytettyä. Tuosta mainitsemastasi lakasta en osaa sanoa mitään, rehellisesti voin sanoa etten ole ikinä edes kuullut kyseisestä merkistä. Mututuntumalla uskaltaisin kuitenkin väittää että toimii tuolla puolipinta-10-20min-pinta-periaatteella, koska on 2:1 sekotuksella.

Mutta tuosta envirobasesta. Tulee kyllä vähän myöhässä, mutta seuraavia kertoja varten.
Nuo värit voivat olla 24h ilman lakkaa, tämän jälkeen täytyy maalata yksi kerros välissä. Sitten ainakin näillä väreillä metallihohtojen kanssa pilveilyn välttämiseksi on hyvä vetää ns. kontrollikerros, eli kun on riittävä peittävyys saavutettu, annetaan vähäsen kuivahtaa (tässä vaiheessa ei tarvitse olla täysin matta), lasketaan ruiskusta painetta n. 0,5bar ja pidennetään ruiskutusetäisyyttä n. 60 senttiin. Ruiskutetaan "pöllyttämällä" (vähän kuin ripottelisi sokeria leivosten päälle :D ) koko alue.
Niin ja tosiaan, näillehän ei ole määritelty mitään tiettyä kerrosmäärää vaan tarkoitus on ainoastaan saavuttaa peittävä tasavärinen kerros.

Huh, tulipa selitettyä paljon paskaa, toivottavasti ei tullut turhaa pätemistä :D
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tuo max mayer lakka vaikuttaa erittäin hyvältä tuotteelta. Tosin enpä ole muutenkaan ennen käyttänyt ruiskulakkoja, vaan jotain paskaa spraylakkaa. Tuota lakkaa mullekin myytiin ppg maaleja käyttävästä maalaamosta kun tiinaa maalasin myös envirobasella. Ja tietysti myös metallihohtona oli väri, ettei aloittelija pääsisi liian helpolla :lol: Pientä pilveilyä paikotellen havaittavissa jos rupeaa oikein katselemaan. Kelpaa mulle hyvin, vielä kun löytyisi hml seudulta sopiva pätevä kaveri poistamaan lakkavalumat :lol:
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

toi max meyer on ppg:n tytäryhtiö.. pikkusen edullisempaa niitten lakka ku ppg:n oma...
myöskin ylöjärven ppg kaupassa sitä myydään,tuli vaa puhetta myyjän kans viimeks ku värejä hain...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Beornegar kirjoitti:
Huh, tulipa selitettyä paljon paskaa, toivottavasti ei tullut turhaa pätemistä :D
Hieman samanlaisia tuntemuksia täälläkin...
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Vinkit oli hel*etin hyviä ja homma vihdoin onnistui ja saattaa onnistua jopa tulevaisuudessakin :D Eli ei yhtään ylimääräistä paskaa :lol:

Kiitos!
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Vastaa Viestiin