Heh joo itselläni on löytynyt samoja tee-se-itse miehen viritelmiä sähköjen puolesta niin että kuvottaa. Ajattelin kans vetää ne tässä ennen kesää uusiksShocked_ kirjoitti:Hehe, oma silloinen "emäntä" ajoi vuosia sitten Taunusta tasan 460 metriä kauhunhuutojen säestämänä eikä enää sen jälkeen kuskinpenkille istunutisoatlas kirjoitti:Emännän -75:ssa
Mutta joo asiaan. Katsoo koska tuota jaksaisi alkaa kokeilla. Toimiiko edes. Muutenki vähän vituttaa kun tanesta hävisi yhtäkkiä virrat puhaltimesta ja takalasinlämppäristä (ehkä muualta, ei enää siinä vaihees kiinnostanu!) Ei tajua. Ton vehkeen sähköt on kyllä niin leväperäiset että ne kaipais täydellisen rempan. Ryöstäjiä koko konetila täynnä prkl! Se on siis tuo "-77 kansivikainen ja syöpäinen" tapaus...
Peräkonttilöytö: lasinpyyhkiöiden nopeudensäätölaite
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Parhaiten nuita vehkeitä pääsee lähestymään kun pyöräyttää tuon levyn kytkentäkaavioksi ja lähtee sen perusteella tutkailemaan. Sillain saa myös korjattua nuita elektroniikka vehkeitä. Ota vielä muuan kuva tuosta komponentti puolesta niin katon joskos sille löytyisi kytkentäkin.
Tuo ykisnäinen vastus toisella puolella on suunnittelijan kukkanen Niitä pitää aina välillä lisäillä kun on jo 1000 piirilevyä tuotannossa ja ensimmäinen asiakas soittaa että nyt tästä perkeleestä nousee savu
Tahtoo olla että ettenkin edulliset elektroniikka vehkeet ikääntyy aika nopeasti kun nuita elkoja on nuihin viljelty ja tahtovat ajan kanssa alkaa kuivumaan (peltipurkin näköiset). Toisekseen on ollut ajoneuvo käyttöön ehkä huonoin mahdollinen ajatus tehdä yksi puoleinen piirilevy.....Komponentit korkkaa irti kupareista aika joutui ja sitten alkavat pätkimään
Tuo ykisnäinen vastus toisella puolella on suunnittelijan kukkanen Niitä pitää aina välillä lisäillä kun on jo 1000 piirilevyä tuotannossa ja ensimmäinen asiakas soittaa että nyt tästä perkeleestä nousee savu
Tahtoo olla että ettenkin edulliset elektroniikka vehkeet ikääntyy aika nopeasti kun nuita elkoja on nuihin viljelty ja tahtovat ajan kanssa alkaa kuivumaan (peltipurkin näköiset). Toisekseen on ollut ajoneuvo käyttöön ehkä huonoin mahdollinen ajatus tehdä yksi puoleinen piirilevy.....Komponentit korkkaa irti kupareista aika joutui ja sitten alkavat pätkimään
Jos vain vielä viitsit tuota piirilevyä pähkäillä niin laitoin galleriaan muutaman uuden kuvan. Kuvat 9 ja 10 pyörittelin kuvankäsittelyohjelmassa niin että komponentit ovat samoilla paikoilla katsoi piirilevyä sitten komponenttien tai juotosten puolelta. Toisen kuvaan ympyröin punaisella saman komponentin juotoskohdat. Joko sitten helpottaa tai vaikeuttaa Vasemmassa yläkulmassa on johtojen värit. Tuosta releestä tai mistä ikinä valkoisesta komponentista ei ole muuta tietoa kuin kakkoskuvassa näkyvä teksti...
On jäänyt taka-alalle tuon vehkeen testaus kun Jawan uudet kiertokanget saapuivat Tsekistä eilen! Kampura nyt koneistamolla kasattavana ja itsellä riittää puurtamista että saan nuo moottorin lohkot puhtaiksi kurasta ja vaikka mistä öljystä. Ei sitten tullut mieleen puunata konetta kun se oli vielä yhtenä palana prkl!
On jäänyt taka-alalle tuon vehkeen testaus kun Jawan uudet kiertokanget saapuivat Tsekistä eilen! Kampura nyt koneistamolla kasattavana ja itsellä riittää puurtamista että saan nuo moottorin lohkot puhtaiksi kurasta ja vaikka mistä öljystä. Ei sitten tullut mieleen puunata konetta kun se oli vielä yhtenä palana prkl!
Taunus 2.3v6 -82 konevikaa kilvet pois
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa
Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa
Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
Jep eli pari tarkentavaa kysymystä:Shocked_ kirjoitti:Jos vain vielä viitsit tuota piirilevyä pähkäillä niin laitoin galleriaan muutaman uuden kuvan. Kuvat 9 ja 10 pyörittelin kuvankäsittelyohjelmassa niin että komponentit ovat samoilla paikoilla katsoi piirilevyä sitten komponenttien tai juotosten puolelta. Toisen kuvaan ympyröin punaisella saman komponentin juotoskohdat. Joko sitten helpottaa tai vaikeuttaa Vasemmassa yläkulmassa on johtojen värit. Tuosta releestä tai mistä ikinä valkoisesta komponentista ei ole muuta tietoa kuin kakkoskuvassa näkyvä teksti...
On jäänyt taka-alalle tuon vehkeen testaus kun Jawan uudet kiertokanget saapuivat Tsekistä eilen! Kampura nyt koneistamolla kasattavana ja itsellä riittää puurtamista että saan nuo moottorin lohkot puhtaiksi kurasta ja vaikka mistä öljystä. Ei sitten tullut mieleen puunata konetta kun se oli vielä yhtenä palana prkl!
Katsotko tyypit nuiden mustien puolijohteiden tasaiselta pinnalta, siellä voi olla esim. 2n3904, 2n3906 jne jne. Niitä näkyy olevan kolme kappaletta.
-Meneekö punainen johto kuvan alareunaan (kuva jossa on piirtämäsi apukuviot) ja meneekö samalla potikkaan, eli tuohon pyöritettävään akselimötikkään.
-Onko tuo potikka vain edes takaisin pyöriteltävä vai onko toisessa päässä napsahtava pykälä (on-off-kytkin) kuten esin joissakin autoradioissa äänen säädössä tai radiokuulosuojaimissa jne.
-Montako jalkaa potikassa on? 3 (vain kuvan vasemmalla puoliskolla) vai 5 (vasemmalla ja ylhäällä ja alhaalla)
-Jos sulla on yleismittari niin näyttääkö piippari tai ohmi-mittari että jotku kolmesta sisääntulevista johdoita on yhteydessä toisiinsa. (Vihreä ,valkoinen, sinuinen)
- Transistorieissa on kaikissa sama koodi mutta merkinnät ovat hieman suttuiset: C5 (tai S tai jopa 8 ) 9013 EBCKatsotko tyypit nuiden mustien puolijohteiden tasaiselta pinnalta, siellä voi olla esim. 2n3904, 2n3906 jne jne. Niitä näkyy olevan kolme kappaletta.
- Punainen johto menee tuon säätöpotikan yhteen kieleen. Se on potikan kielistä viimeinen (maksimiviive...?) Siis kun pyöritän potikkaa alkuasennosta (OFF) eteenpäin niin se pysähtyy tuon kielen kohdalla.-Meneekö punainen johto kuvan alareunaan (kuva jossa on piirtämäsi apukuviot) ja meneekö samalla potikkaan, eli tuohon pyöritettävään akselimötikkään.
- Kun kutkimen kääntää tuonne OFF asentoon niin sieltä kuuluu tosiaan tuo klik ääni.-Onko tuo potikka vain edes takaisin pyöriteltävä vai onko toisessa päässä napsahtava pykälä (on-off-kytkin) kuten esin joissakin autoradioissa äänen säädössä tai radiokuulosuojaimissa jne.
- Potikasta lähtee viisi jalkaa/piikkiä joista ylimmäiseen tuo punainen piuha tulee. Alimmaiseen on juotettu jokin musta lieriömäinen komponentti jossa lukee ITT 1N ja takapuolella jonne en täysin näe ehkä luku 2007. Yhteen kieleen ei tule mitään johdinta eikä se näytä siltä että siinä olisi koskaan ollutkaan tinaa...-Montako jalkaa potikassa on? 3 (vain kuvan vasemmalla puoliskolla) vai 5 (vasemmalla ja ylhäällä ja alhaalla)
Kappas keppana valkoista ja vihreää kokeillessa mittari alkaa elää eli yhteydessä ovat. Potikan asennolla ei ollut vaikutusta.-Jos sulla on yleismittari niin näyttääkö piippari tai ohmi-mittari että jotku kolmesta sisääntulevista johdoita on yhteydessä toisiinsa. (Vihreä ,valkoinen, sinuinen)
Huomasin sellaisenkin seikan kun tuota vehjettä tarkemmin katselin että yksi johde näyttäisi olevan poikki...? Näkyy hyvin kuvasta 7/11. Vastuksesta näyttäisi lähtevän toinenkin lähto mutta se on poikki. Tuossa piirilevyn keskellä säätöpotentiometrin alla. Sen vieressä oikealla on kohta johon se on joskus näyttänyt menneen...
Taunus 2.3v6 -82 konevikaa kilvet pois
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa
Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa
Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
Elikkäs vaikuttaisi siltä että boksi kytkee tuota valkoista joko vihreään tai siniseen. Jos valkoinen ja vihreä olivat jo yhdessä ilman virtoja niin vaikuttaisi että sininen ja valkoinen ovat muulloin erillään paitsi kun annettu viive tulee täyteen = silloin pyyhkäisee.
Kokeile kytkeä punaiseen plussa (virtalukon takaa ja sulakkeella ) musta maihin/runkoon. Jos haluat että tihku tulee normaali pyyhkimien nopeuksien lisäksi niin haarota pyyhkimien katkaisijalle tuleva piuha valkoiseen. Sininen yhdistä pyyhkimien katkaisijalta lähtevään johtoon. Jos sulla on useampia nopeuksia niin silloin hitainpaan nopeuteen.
Kokeile kytkeä punaiseen plussa (virtalukon takaa ja sulakkeella ) musta maihin/runkoon. Jos haluat että tihku tulee normaali pyyhkimien nopeuksien lisäksi niin haarota pyyhkimien katkaisijalle tuleva piuha valkoiseen. Sininen yhdistä pyyhkimien katkaisijalta lähtevään johtoon. Jos sulla on useampia nopeuksia niin silloin hitainpaan nopeuteen.