Peräkonttilöytö: lasinpyyhkiöiden nopeudensäätölaite

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Shocked_ kirjoitti:
isoatlas kirjoitti:Emännän -75:ssa
Hehe, oma silloinen "emäntä" ajoi vuosia sitten Taunusta tasan 460 metriä kauhunhuutojen säestämänä eikä enää sen jälkeen kuskinpenkille istunut :P

Mutta joo asiaan. Katsoo koska tuota jaksaisi alkaa kokeilla. Toimiiko edes. Muutenki vähän vituttaa kun tanesta hävisi yhtäkkiä virrat puhaltimesta ja takalasinlämppäristä (ehkä muualta, ei enää siinä vaihees kiinnostanu!) Ei tajua. Ton vehkeen sähköt on kyllä niin leväperäiset että ne kaipais täydellisen rempan. Ryöstäjiä koko konetila täynnä prkl! Se on siis tuo "-77 kansivikainen ja syöpäinen" tapaus...
Heh joo itselläni on löytynyt samoja tee-se-itse miehen viritelmiä sähköjen puolesta niin että kuvottaa. Ajattelin kans vetää ne tässä ennen kesää uusiks :)
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Parhaiten nuita vehkeitä pääsee lähestymään kun pyöräyttää tuon levyn kytkentäkaavioksi ja lähtee sen perusteella tutkailemaan. Sillain saa myös korjattua nuita elektroniikka vehkeitä. Ota vielä muuan kuva tuosta komponentti puolesta niin katon joskos sille löytyisi kytkentäkin.

Tuo ykisnäinen vastus toisella puolella on suunnittelijan kukkanen :wink: Niitä pitää aina välillä lisäillä kun on jo 1000 piirilevyä tuotannossa ja ensimmäinen asiakas soittaa että nyt tästä perkeleestä nousee savu :lol:

Tahtoo olla että ettenkin edulliset elektroniikka vehkeet ikääntyy aika nopeasti kun nuita elkoja on nuihin viljelty ja tahtovat ajan kanssa alkaa kuivumaan (peltipurkin näköiset). Toisekseen on ollut ajoneuvo käyttöön ehkä huonoin mahdollinen ajatus tehdä yksi puoleinen piirilevy.....Komponentit korkkaa irti kupareista aika joutui ja sitten alkavat pätkimään :cry:
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mult tais kans kyrvähtää se rele ja laitoin tavallisen releen tilalle. Kai se jossain muovipussissa viel saattaa olla tallessa koko laite...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Shocked_
Viestit: 132
Liittynyt: 01 Syys 2004, 18:07
Paikkakunta: Kauhajoki / Turku

Viesti Kirjoittaja Shocked_ »

Jos vain vielä viitsit tuota piirilevyä pähkäillä niin laitoin galleriaan muutaman uuden kuvan. Kuvat 9 ja 10 pyörittelin kuvankäsittelyohjelmassa niin että komponentit ovat samoilla paikoilla katsoi piirilevyä sitten komponenttien tai juotosten puolelta. Toisen kuvaan ympyröin punaisella saman komponentin juotoskohdat. Joko sitten helpottaa tai vaikeuttaa :P Vasemmassa yläkulmassa on johtojen värit. Tuosta releestä tai mistä ikinä valkoisesta komponentista ei ole muuta tietoa kuin kakkoskuvassa näkyvä teksti...

On jäänyt taka-alalle tuon vehkeen testaus kun Jawan uudet kiertokanget saapuivat Tsekistä eilen! Kampura nyt koneistamolla kasattavana ja itsellä riittää puurtamista että saan nuo moottorin lohkot puhtaiksi kurasta ja vaikka mistä öljystä. Ei sitten tullut mieleen puunata konetta kun se oli vielä yhtenä palana prkl!
Taunus 2.3v6 -82 konevikaa kilvet pois
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa

Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Shocked_ kirjoitti:Jos vain vielä viitsit tuota piirilevyä pähkäillä niin laitoin galleriaan muutaman uuden kuvan. Kuvat 9 ja 10 pyörittelin kuvankäsittelyohjelmassa niin että komponentit ovat samoilla paikoilla katsoi piirilevyä sitten komponenttien tai juotosten puolelta. Toisen kuvaan ympyröin punaisella saman komponentin juotoskohdat. Joko sitten helpottaa tai vaikeuttaa :P Vasemmassa yläkulmassa on johtojen värit. Tuosta releestä tai mistä ikinä valkoisesta komponentista ei ole muuta tietoa kuin kakkoskuvassa näkyvä teksti...

On jäänyt taka-alalle tuon vehkeen testaus kun Jawan uudet kiertokanget saapuivat Tsekistä eilen! Kampura nyt koneistamolla kasattavana ja itsellä riittää puurtamista että saan nuo moottorin lohkot puhtaiksi kurasta ja vaikka mistä öljystä. Ei sitten tullut mieleen puunata konetta kun se oli vielä yhtenä palana prkl!
Jep eli pari tarkentavaa kysymystä:

Katsotko tyypit nuiden mustien puolijohteiden tasaiselta pinnalta, siellä voi olla esim. 2n3904, 2n3906 jne jne. Niitä näkyy olevan kolme kappaletta.

-Meneekö punainen johto kuvan alareunaan (kuva jossa on piirtämäsi apukuviot) ja meneekö samalla potikkaan, eli tuohon pyöritettävään akselimötikkään.

-Onko tuo potikka vain edes takaisin pyöriteltävä vai onko toisessa päässä napsahtava pykälä (on-off-kytkin) kuten esin joissakin autoradioissa äänen säädössä tai radiokuulosuojaimissa jne.

-Montako jalkaa potikassa on? 3 (vain kuvan vasemmalla puoliskolla) vai 5 (vasemmalla ja ylhäällä ja alhaalla)

-Jos sulla on yleismittari niin näyttääkö piippari tai ohmi-mittari että jotku kolmesta sisääntulevista johdoita on yhteydessä toisiinsa. (Vihreä ,valkoinen, sinuinen)
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
Shocked_
Viestit: 132
Liittynyt: 01 Syys 2004, 18:07
Paikkakunta: Kauhajoki / Turku

Viesti Kirjoittaja Shocked_ »

Katsotko tyypit nuiden mustien puolijohteiden tasaiselta pinnalta, siellä voi olla esim. 2n3904, 2n3906 jne jne. Niitä näkyy olevan kolme kappaletta.
- Transistorieissa on kaikissa sama koodi mutta merkinnät ovat hieman suttuiset: C5 (tai S tai jopa 8 ) 9013 EBC
-Meneekö punainen johto kuvan alareunaan (kuva jossa on piirtämäsi apukuviot) ja meneekö samalla potikkaan, eli tuohon pyöritettävään akselimötikkään.
- Punainen johto menee tuon säätöpotikan yhteen kieleen. Se on potikan kielistä viimeinen (maksimiviive...?) Siis kun pyöritän potikkaa alkuasennosta (OFF) eteenpäin niin se pysähtyy tuon kielen kohdalla.
-Onko tuo potikka vain edes takaisin pyöriteltävä vai onko toisessa päässä napsahtava pykälä (on-off-kytkin) kuten esin joissakin autoradioissa äänen säädössä tai radiokuulosuojaimissa jne.
- Kun kutkimen kääntää tuonne OFF asentoon niin sieltä kuuluu tosiaan tuo klik ääni.
-Montako jalkaa potikassa on? 3 (vain kuvan vasemmalla puoliskolla) vai 5 (vasemmalla ja ylhäällä ja alhaalla)
- Potikasta lähtee viisi jalkaa/piikkiä joista ylimmäiseen tuo punainen piuha tulee. Alimmaiseen on juotettu jokin musta lieriömäinen komponentti jossa lukee ITT 1N ja takapuolella jonne en täysin näe ehkä luku 2007. Yhteen kieleen ei tule mitään johdinta eikä se näytä siltä että siinä olisi koskaan ollutkaan tinaa...
-Jos sulla on yleismittari niin näyttääkö piippari tai ohmi-mittari että jotku kolmesta sisääntulevista johdoita on yhteydessä toisiinsa. (Vihreä ,valkoinen, sinuinen)
Kappas keppana valkoista ja vihreää kokeillessa mittari alkaa elää eli yhteydessä ovat. Potikan asennolla ei ollut vaikutusta.

Huomasin sellaisenkin seikan kun tuota vehjettä tarkemmin katselin että yksi johde näyttäisi olevan poikki...? Näkyy hyvin kuvasta 7/11. Vastuksesta näyttäisi lähtevän toinenkin lähto mutta se on poikki. Tuossa piirilevyn keskellä säätöpotentiometrin alla. Sen vieressä oikealla on kohta johon se on joskus näyttänyt menneen...
Taunus 2.3v6 -82 konevikaa kilvet pois
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa

Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Transistorit on varmaankin 2SC9013
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Elikkäs vaikuttaisi siltä että boksi kytkee tuota valkoista joko vihreään tai siniseen. Jos valkoinen ja vihreä olivat jo yhdessä ilman virtoja niin vaikuttaisi että sininen ja valkoinen ovat muulloin erillään paitsi kun annettu viive tulee täyteen = silloin pyyhkäisee.

Kokeile kytkeä punaiseen plussa (virtalukon takaa ja sulakkeella :lol: ) musta maihin/runkoon. Jos haluat että tihku tulee normaali pyyhkimien nopeuksien lisäksi niin haarota pyyhkimien katkaisijalle tuleva piuha valkoiseen. Sininen yhdistä pyyhkimien katkaisijalta lähtevään johtoon. Jos sulla on useampia nopeuksia niin silloin hitainpaan nopeuteen.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Vastaa Viestiin