Katsastuksesta

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Maalaisjärkeä saa aina käyttää ja tuo perävälitysjuttu osoittaa vaan et Insinööri on viisas :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

samiharju kirjoitti:
turhaa taas syytätte katsastajaa, hommatkaa ite tarpeeksi oikeanlaisia papereita, esim fordin edustajalta tuo lausunto että taka-akselia ei ole tarpeen vaihtaa. ei luulis olevan vaikeaa? ei yksikään katsastaja voi tuntea kaikkien maailman autojen eroavaisuuksia ulkomuistista.. voitte samalla miettiä mitä hyötyä erilaisista vertailupapereista olisi jos niitä ei tarvitsisi noudattaa?
pystykkö kertoon että mistä sais hommattua semmosen paperin mistä ilmeenee että mitä kaikkia papereita katsastusmies voi tarvia? helppohan se on aina vaan todeta että "hommatkaa semmonen paperi" vaikka ois tapahtunu mitä.. mistä helvetistä tuonki ois voinu tietää etukäteen?
kyllä mä ton perävälitys narinanki ymmärtäsin jos ois kyseessä esim. 3.00 ja 5.00 välitykset, mutta nyt tais olla kuitenki niinkin isot erot ku 3.89 ja 3.75..
niinku moissikin totes jo niin vähän vois maalaisjärkeä käyttää! pitäsköhän sille katsastajalle hommata joku paperi sen kouluttajalta siihen...

eihän tää ees mulle kuulu koko asia mutta vituttaa tommonen muittenki puolesta.. :wink:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

riittäis kun taunuksen paperissa lukis että taka-akselissa on oleellista vain välitys. muistaakseni noin ei siinä mainita? nyt kun paperissa lukee selvästi että eri malleissa on eri akseli, mistä voidaan olettaa että 1.3 mallin akseli on mitoitettu kestämään 2.8 koneen teho ja vääntö?
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

tässä tapauksessa on kyse 1.6:sen muuttamisesta 2.0:si....
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

niin mitä tulee tuohon "Mistä sellaisen paperin sain mitä papereita vaaditaan"; juttu menee vähä siihen malliin kun speden sketsissä jossa spedellä oli paperi joka asiasta jo valmiina.. :-) ei kaikkia tarvii heti kerrasta valmiina olla, sen vuoksi on olemassa jälkitarkastus.. :-)

sen takia siellä omalla asemalla on syytä käydä vähän etukäteen tiedustelemassa, josko asemallakin olis jotain papereita valmiina, ja jos asiallisesti kyselee niin uskoakaseni etukäteen kerrotaan mitä kaikkea kuponkeja tarviit. Eikä siitä pidä asiakkaan kimpaantua jos ei kerrasta leimaa tule; katsastaja tekee työtänsä ja vaatii vaadittavat paperit -> paperit hankitaan ja thats that. katsastuksessa kun ei aina riitä se, että auton omistaja ja katsastusmies molemmat tietävät jonkun asian vaan varsinkin kaikki muutoskatsastuksiin liittyvä pitäis saada paperimuotoisena :-)
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

no jooo... :) hyväksytään toi vastaus....
mutta kyllä me kaikki tiedetään että sä puolustat tota ko. katsastusmiestä vain ammattis takia,vaikka itsekkin tiedät sen toimineen vähintäänkin huonosti :wink:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

niin kun ottaa ne Taunus-aurinkolasit pois päästä ja lukee ajatuksella ja sillä kuuluisalla maalaisjärjellä läpi tuon vertailupaperin -> http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... _70-75.jpg niin paperissa lukee aivan selvästi että ykskutosessa on akselisto mallia A ja kakslitraisessa mallia B, niiden eroja sen kummemmin ei ole esitelty. vaikka harrastaja itse tietäisi ettei taka-akselilla ole tämän asian suhteen merkitystä, mistä katsastaja sen voi tietää kun paperi kertoo noin?

vielä spekuloidakseni asiaa, vertailupaperissa selkokielisenä ilmoitetun taka-akseliston eron kun jättää huomioimatta niin samalla kaavalla kai voidaan pitää myös tietoa eri kokoisista takajarruista, jousista, jarrutehostimesta jne merkityksettömänä, sillä taka-akseli lukee yhtä tarpeellisena tietona tuossa paperissa kun muutkin <- tämän kerroin vain siksi että oppisitte näkemään asiat myös sen aina kaikkeen syyllisen katsastajan kannalta.

korostan vielä sitä, että maailmassa on aika pirun monta automallia joihin tehdään muutoksia, Ford Taunus on niistä vain yksi malli, joten miten maailmassa joku voi olettaa katsastajan tietävän aivan kaiken juuri Taunuksesta? :-)
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: .

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Taunus-Sälli kirjoitti:no jooo... :) hyväksytään toi vastaus....
mutta kyllä me kaikki tiedetään että sä puolustat tota ko. katsastusmiestä vain ammattis takia,vaikka itsekkin tiedät sen toimineen vähintäänkin huonosti :wink:
:-)
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

mikäli mä nyt käsitin oikein ton foortifanin jutun ni sitä katsastajaa ei niinkään ahdistanut se perän kestävyys vaan se oli huolissaan siitä välityksestä... :roll:
ja mikä ihme siinä laatikko-asiassakin oli? miksei sille kelvannu 5v,vaan vaati siihen orkkis laatikkoa?
ei totakaan voi perustella oikeestaan millään...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

no joo, laatikkohomma oli kyllä syvältä, ei sinne nyt nelilovista tarvi laittaa... tuliko kerrottua katsastajalle että se type9 tavallaan perustuu tuohon isompaan kakslitraisen laatikkoon, että se on vähintään yhtä vahva mutta vain 5-vaihteinen, ja on peräisin Sierrasta/Scorpiosta?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ite muutoskatsastin -88 vuonna oman 1.6 Tanen 2.0 V6 koneelle, silloin suuri osa tän palstan lukijoista oli joko isin silmissä vain kiiltona tai polvihousuissa :lol: Silloin oli olevinaan tarkkaa touhua mut ei kuitenkaan vaadittu muuta kun et oli takana 9" jarrut, muulla ei ollu väliä! Eli silloin ei ainakaan nipotettu mistään.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

juu ei sitä katsuria kiinnostanut sen voimansiirron kestävyys, vaan juuri laatikon ja perän välitykset. Hän sanoi että välitykset pitää olla samat kun mitä tuon koneen kanssa on alunperin ollut. Kuitenkin renkaat on on suuremmat kun alunperin, niin sekin jo sitä välitystä muuttaa :D. Eli hän väitti että missään tapauksessa vaikka esim. olisi normaali moottori, niin perävälitystä tai laatikon välityksiä ei saisi muuttaa. Mahtaako pitää paikkaansa? Onko kellään tietoa et mistä noita rakenteelliset erot papereita löytyis lisää?
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

välityksillä ei ole muuta merkitystä kun että ovat tieliikennekäyttöön sopivat.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kyl nyt on äijä puhunnu täyttä paskaa, näyttäkää se pykälä missä lukee et esim. perävälitystä ei saa muuttaa? Muutoskatsastus kun vielä kyseessä... Nopeusmittari tietyst pitäisi pitää noin suurinpiirtein paikkaansa vaikka eihän mittarikaan ole pakollinen, ainakaan noin vanhassa autossa?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

aijaa, no kukas sen päättä et mitkä on sopivat? :) Mutta saako vaihteita tulla lisää? Eli onko laillista laittaa se 5 vaihteinen laatikko, jos se vitosen välitys ei vaan oo liian pitkä. Itellä ainakin viides vaihde oli just sopiva 80-100 vauhteihin.
Vastaa Viestiin