Katsastuksesta

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Vaihda konttoria? :lol: Meet näyttään uudestaan ja sanot että nyt on uus laatikko :wink: Mutta melkosta maukumista jostain perän välityksestäkin. Kai vaati samalla että vanteet ja kumit pitää olla samat kuin 2.0l? Olisit kysyny siltä piruttain, olis varmaan tykänny :lol:
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Joo ois pitäny jotai ton tyylistä kysästä :D Joo ei luulis tommosella perävälityksellä nii väliä olevan, mut kun kerran lapussa luki et pitää olla ni kai se sit pitää uskoa.
Avatar
vilunki78
Viestit: 289
Liittynyt: 19 Touko 2005, 17:31
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja vilunki78 »

no nythän oli erikoinen tuomio :shock:
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

siinä rakenteelliset erot papereissa luki nää tiedot, niin sen sit pitää kuulemma olla. Ei näitä eroavaisuuspapereita oo muunlaisia, missä ois eri välityksiä? :D
Avatar
vilunki78
Viestit: 289
Liittynyt: 19 Touko 2005, 17:31
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja vilunki78 »

muutoskatsastat sillä nelilovisella ja vaihdat sen jälkeen viislovisen takaisin 8) toi rakenteelliset erot lappu on kyllä hieman vajaavainen niiden perävälitysten suhteen, koska onhan niitä vaihtoehtoja enemmän ollut kuin mitä siinä lukee. mikä välitys siinä sun perässä muuten on?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

No kyl oli täysin idiootti äijä katsastamassa, missä ihmeessä tommosia kasvaa :lol: Ei uskois et enää nykypäivänä on tommosia idiootteja katsastumiehinä, toista se oli pari kolkyt vuotta sitten :D
Mul on 5-lovisessa 4-lovisen kepin nuppi, ei katsastumies ees ymmärrä kokeilla onko siinä 5-vaihdetta :D
Vaihda sinä ja se 4-vaihteisen nuppi ja sano et nyt on oikee loota :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

voi hel..... sentään,ja tommosesta katsastuksesta vielä pitää maksaa järkyttäviä hintoja... :evil:
pistä orkkis nuppi keppiin ja perään sen kopan pultin alle vaihdat jonku semmosen lätkän mikä mielyttää sitä katsastajaa (3.75 tai se 3.44) ei se sitä kumminkaa ees osais tarkistaa mikä siellä on vaikka yrittäskin.. :wink:

voi vit.. joo... ja mä ku oon luullu että vain mulle voi sattua kohdalle noi "parhaat" yksilöt.. :lol:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Ei ole totta, mitä katsastusta! Jossain museokatsastuksessa voisin kuvitella tuollaista nipottamista.

Mutta ei ne nykyään enää ymmärrä vanhoja autoja, muutenkaan. Mullakin käskettiin kerran vaihtamaan mcperssonin tolpan yläpään laakerit, kun ne haittas jousen kääntymistä. Ei vaan ollut mitään laakereita mitä vaihtaa, kun on 20m:ssä sellaiset kumilimput, joiden kuuluukin pistää hanttiin kääntyessä eli hoitaa niinkuin ratin palautus.

Tuosta pitäisi jo valitusta pistää ja vaatia rahat takaisin.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

20m kirjoitti:Tuosta pitäisi jo valitusta pistää ja vaatia rahat takaisin.
Samaa mieltä!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

ja sitten vielä tämmöstenki tapausten jälkee joku jaksaa ihmetellä ja jeesustella jos joku ajaa autolla missä ei oo ehkä ihan kaikki litrat merkattu otteeseen :wink: mistäköhän mahtaa johtua? ...eihän nyt tietysti kaikki katsastusmiehet samanlaisia ole,mut mistäpä senki voi etukäteen tietää jos ei tunne ko. alan edustajaa...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

FoorttiFani kirjoitti:dodiin, ei mennyt Tanari läpi. Eli siis koitin muutoskatsastaa taunukseen vaihdetut 2.0 ohc koneen ja sierran 5v laatikon. Katsuri sanoi että myös perä pitäis vaihtaa, eli välityksen pitäis olla sama kun 2.0 koneellisessa. Ja vaihdelaatikkokin pitäisi olla sama mikä siinä koneessa alunperin on ollut. Onkos muilla tullut tämmösiä ongelmia vastaan? Nyt tarviis siis jostain löytää semmoset paperit millä nää viat hoituis :D Pystyykö kukaan jelppimään?
Kun haluisin ton 5v laatikon pitää siinä eikä kyl huvittais perääkään ruveta vaihtamaan.
Eipä ole katsastusmies ole ollut oikein tehtäviensä tasalla. Vaihda konttoria tai käy kysymässä mihin hän oikein tuon peränvaihtovaatimuksensa perustaa. Aivan kuin tuon vaihteistoasiankin. Molemmat nimittäin täyttä hevonpaskaa. Myös asiallinen sähköposti aken suuntaan voisi asiaasi auttaa.

Jos tuossa sierran laatikossa on 23 rihlainen kytkinakseli ja se isompi kardaanin lähtö kykenee se välittämään moottorin tuottaman voiman taka-akselille. Tässä sinun tapauksessa siis haluttaisi todennäköisesti vain rapsia tuo viides vaihe pois. Perävälityksellä ei ole mitään merkitystä. Kiikuta sille katsastusmiehelle paperi jossa on kaikki 2.0 koneisissa olleet perän välityssuhteet farmarit mukaanlukien ja kysy mikäpä näistä saisi olla. Muistaakseni myös vaihteistojen vaihteiden välityssuhteet vaihtelee hieman. Tästä myös kysymys kehiin.

Mites muuten perän kanssa taunuksessa johon muutoskatsastetaan 2.8. Millainen sen kuuluu olla?

Itse kamppailin aikoinaan vastaavan asian kanssa tehdessäni korinvaihdon w123 mersuun. Kanta-auto oli 200D ja uusi kori 280ce. Paras tai pahin inssi vaati että vaihteiston välitykset pitää purkaa tästä 280 koneisesta ja siirtää 200D kuoriin, aivan kuten perävälityskin. Tästä sitten maahantuojan luotettava selvitys että näin on todellakin tehty. Kanta-auton vaihteiston ja perän numerointi piti osoittaa alkuperäiseksi kantakortilla, joka minulla olikin. Totesi vielä naama leveänä, että sitten hän sitten laskee prossat pelkille kuorille koska sisukset on verovapaasta autosta. Totesin, että ei mahda kuule sinun tarvita laskea niitä prosentteja.

Auto katsastettiin sittemmin 200D voimansiirrolla sellaisenaan ja 280 bensakoneella ilman ongelmia valtion konttorilla.
Avatar
teroniusmonk
Viestit: 1167
Liittynyt: 11 Loka 2006, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teroniusmonk »

No huhhuh, mä jo pelästyin että joutuu ehkä perän vaihtamaan vielä kolmannen kerran jos mielii isompaa myllyä laittaa... aikamoista spedeilyä on nyt ilmassa ollu. Mulla oli kans virkaintoinen ingenjööri ku laitto oikeen keikkamersun otteeseen merkinnän että "inva-taksimerkki poistettava 15.3. mennessä" vaikka se on ollu siellä yli 10 vuotta. Siellä se on edelleen. :D Enkä aio ottaa pois.
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Aattelin et vaihdan kumminkin suosiolla sen 4 lovisen lootan, kun toi 5v pitää aikamoista meteliäkin :) perää en kyllä rupee vaihtaa. Mutta mahtaisko jostain löytyä lisää noita eroavaisuuslappuja, jos sieltä löytyis vaikka katsurille sopivia välityksiä? :D
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Tai etsit vain sen lakipykälän, jossa mainitaan, että välityksiä ja voimansiirron osia saa vaihtaa, kunhan ne sopivat moottorin normaaliin käyttöalueeseen ja kestää siitä aiheutuvan rasituksen. Et sattunu kysymään että mitäs jos koneeksi tuliskin vaikka ykskasi diiseli, mikäs välitys sinne silloin arvottaisiin...?

Välitysten pitää olla koneen mukaan oikeat vähäpäästöisissä autoissa, joissa ne ovat vaikuttavinaan päästöihin ja muuhun ihme roskaan, johonkin vanhaan Taunukseen moisen vaatiminen kuulostaa jo aika vittuilulta :?
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

se taunuksen perus vertailupaperi on tehty sillä tavalla typerästi että siinä tosiaan mainitaan taka-akseli erilaiseksi eri mallien kohdalla vaikka lähinnä välityseroja niissä on. joskus muinoin on Fordilta tullut joku paperi että taka-akselin vaihtoa ei vaadittaisi, mutta mistä noita 20v vanhoja lappuja konttoreilla tallella on.

turhaa taas syytätte katsastajaa, hommatkaa ite tarpeeksi oikeanlaisia papereita, esim fordin edustajalta tuo lausunto että taka-akselia ei ole tarpeen vaihtaa. ei luulis olevan vaikeaa? ei yksikään katsastaja voi tuntea kaikkien maailman autojen eroavaisuuksia ulkomuistista.. voitte samalla miettiä mitä hyötyä erilaisista vertailupapereista olisi jos niitä ei tarvitsisi noudattaa?
Vastaa Viestiin