Tärinän syy löytyi, korjausapua?

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Tärinän syy löytyi, korjausapua?

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Moro moro.

N. kk sitten kitisin tuolla tekniikkaosastolla Taunuksen äkillistä tärinäoireyhtymää. Kun nyt tässä talvi lähentelee tuloaan, ajattelin että pitää saada joku selvyys tähän asiaan. Noh, vein auton korjaamolle, jossa (ent. taunusharrastaja) diagnosoi vian n. sekunnissa: kardaanin ristinivel melkein irtipoikki. Ja kuvitelkaa, korjaamo ei edes velottanut mitään: ja tämä pääkaupunkiseudulla!

Viaton tarkoitus oli vain hankkia kesäauto ja myydä syksyn lopulla, mutta ah ja voi, huomasin, että en kykene luopumaan Taunuksesta! Eli kysymys kuuluukin: mitä, kuka ja häh voisi vaihtaa kartaanin? Onko jotain korjaamoja, jotka moiseen hommaan rupeaisi ja jotka hommais uuden kartaanin vai olisiko täällä kenties jokin Taunus-aseveli (pääkaupunkiseudulta) ,joka olisi valmis auttamaan (rahaa vastaan tietenkin...).

Pitäisi saada auto ajokuntoon, että voin ajaa sen seinäjoelle talviteloille, ensi kesän elvistelyä varten.

Nimim. saako naapurin tontille parkkeerata taunuksen talveksi?
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Onko siitä pesät kulunu vai miksi pitää koko kardaani vaihtaa? Johan nuita ristikoja luulis jokasen autoasentajan osaavan vaihtaa :roll:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Siis,miksi pitäisi vaihtaa koko kartaani?
Käy ostamassa uusi ristikko ja vaihdata se
jossain.
Itsekkin sen voi kyllä vaihtaa ruuvipenkissä,jos
aiheeseen asennoituu.
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Jaa P3 kerkesikin.. :)
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

p3 kirjoitti:Onko siitä pesät kulunu vai miksi pitää koko kardaani vaihtaa? Johan nuita ristikoja luulis jokasen autoasentajan osaavan vaihtaa :roll:
Okei, muistutettakoon vielä, että en ole mikään autoalan asiantuntija, joten jatkokysymyksena luontaisesti seuraa, että mistähän tälläsen uuden ristinivelen saa? (ja siis ettei epäselvyyttä tule kun nämä termitkin ovat meikäläiseltä hieman hukassa että kai ristinivel on oikea termi sille kardaanin nivelelle jolla akseliin saa öö kulman, niiko techincs legoissa). hohoh, aika vakuuttavaa vaikka itse sanonkin!

Ja toinen kysymys on tietysti että mitä pesät on? :oops: Ja onko olemassa jotain auton tekniikkaa idiooteille tyyppisiä kirjoja?
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Osahan löytyy luonnollisesti autojenvaraosia myyvästä liikkeestä. Hiukan ihmetyttää miks ei se taunusmies myyny työtä siin, eli hankkineet niveltä ja vaihtanu sitä sitte. Kyllä korjaamon työntekijät normaalisti hankkii lisätöitä havaituista vioista.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

p3 kirjoitti:Osahan löytyy luonnollisesti autojenvaraosia myyvästä liikkeestä. Hiukan ihmetyttää miks ei se taunusmies myyny työtä siin, eli hankkineet niveltä ja vaihtanu sitä sitte. Kyllä korjaamon työntekijät normaalisti hankkii lisätöitä havaituista vioista.
No, mäkin vähän ihmettelin kun kysyin että pitääkö koko kardaani vaihtaa se sano, että joo ei voi ja jotain teknistä juttua vaihdelaatikosta ja sen sellaisesta ja en oikein tajunnut mistä se puhu, tai ymmärsin/kuulin väärin.

No siis siksi lähinnä kysyin että mistä saa, että oletin että kun kyseessä on >30 v auto, niin sopivaa osaa ei ehkä joka lafkasta löydy. Vai onko ko. nivel ns. universaali tms? Äh, tämä on taas niitä tilanteita, joissa toivoisi olevansa nainen, koska tällaisten kysymysten esittäminen miessukupuolen edustajana lähinnä hävettää.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Kyllä se pitäs olla kampe minkä jokanen varaosaliike pystyy touhuamaan jos haluavat.
Motonetistäkin löytyy
http://www.motonet.fi/Malli.php
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

p3 kirjoitti:Kyllä se pitäs olla kampe minkä jokanen varaosaliike pystyy touhuamaan jos haluavat.
Motonetistäkin löytyy
http://www.motonet.fi/Malli.php
Kappasta vaan. jotenkin vaan aattelin että mistäköhän moinenkin mahtaisi löytyä... Hintakin oli huimat 13.90. Tulipa vaan mieleen että miten tollanen nivel on kiinni kartaanissa? Ja miten kardaani irroitetaan vaihdon ajaksi? Pitääkö perä ottaa irti vai mitä kuka hä?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Motonetistä ostin itekkin ristinivelen tai nivelristikon, ihan miten haluaa sanoa. Tossa Firma joka korjaa kardaaneja Espoossa:
Ko-Met Oy ESPOO

Juvan teollisuuskatu 10
02920 ESPOO
Puh. (09) 855 5671
GSM/Sivunumero 040 537 8628
Faksi (09) 852 2410

Liiketoiminnan esittely
Ko-Met Oy tekee mm. kardaaniakselien tasapainotusta, kardaanin lyhennystä sekä kardaaniputkien ja ristinivelten vaihtoa. Hyvästä ja joustavasta palvelusta tunnettu kardaanikauppa palvelee Juvanmalmilla.

Kallista se kyllä on, ainakin tasapainotus on hintavaa mut käy kysymässä tuolta ja kerro sitten täällä Foorumilla et mitä maksoi?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Kardaani irrotetaan perästä, on 4 pultilla laippaliitoksessa kiini, sitte kannatin laakeri pohjasta irti 2 pulttia, vejetään uraliitos vaihteiston sisältä pois, vaihteistosta tulee jonnin verran öljyä mahdollisesti pois, joten on lisättävä.
Ristikon kupit koputellaan lekaa ja ruuvipenkkiä apuna käyttäen ulos, jotta ite ristikko mahtuu pois paikaltaan.
Uuden ristikon kupit painetaan ruuvipenkkiä ja esim. hylsyä apuna käyttäen paikalleen samalla ku pietään ristikkoa kohallaan. tässä vaiheessa on tärkeää etteivät neulalaakerit pääse muljahtamaan kupin pohjalle, jolloin tulee ongelmia.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Takapään kun nostaa tarpeeks ilmaan ja laittaa pukit taka-akselin alle, niin ei valu ne öljytkään sieltä vaihdelaatikosta pois. En kyl suosittele et alat ite vaihtamaan sitä ristikkoa, siin tarvii myös hitsausvehkeet ja korialuslevyjä joilla lukitaan ne ristikot paikoilleen. Hankalaa myös saada ne ristikot ihan keskelle ja jos jää vähänkin vinoon niin ravistaa taatusti ja hajoaa vähän ajan päästä. Mul ei kestänny ku 50 kilsaa korjattu kardaani vaik oli ammattimies korjannu, ristikko oli liian väljä siihen kardaaniin ja ne lukitukseksi tehdyt hitsaukset petti...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mois kirjoitti:Kallista se kyllä on, ainakin tasapainotus on hintavaa mut käy kysymässä tuolta ja kerro sitten täällä Foorumilla et mitä maksoi?
Okke, mutta pitää kysyä että mitä hintava tässä yhteydessä tarkoittaa? Eli minkä suuruusluokan rahasummista on kyse?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

PimpBot9000 kirjoitti:
Mois kirjoitti:Kallista se kyllä on, ainakin tasapainotus on hintavaa mut käy kysymässä tuolta ja kerro sitten täällä Foorumilla et mitä maksoi?
Okke, mutta pitää kysyä että mitä hintava tässä yhteydessä tarkoittaa? Eli minkä suuruusluokan rahasummista on kyse?
Mul makso koko kardaanin korjaus jotain 250 € muutama vuos sitten tuolla Lahdessa. Siihen sisälty 3 kpl uusia ristikoita, uus kannatinlaakeri + kannatinlaakerin kumi ja vaihtotyöt + tasapainoitus. Mut käy ihmeessä kysymässä tuolta Espoon firmasta, voi olla et ei maksa ees paljon. Ne kai hommaa osatkin tarvittaessa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mois kirjoitti:kardaanin korjaus jotain 250 € muutama vuos sitten tuolla Lahdessa. Siihen sisälty 3 kpl uusia ristikoita, uus kannatinlaakeri + kannatinlaakerin kumi ja vaihtotyöt + tasapainoitus. Mut käy ihmeessä kysymässä tuolta Espoon firmasta, voi olla et ei maksa ees paljon. Ne kai hommaa osatkin tarvittaessa.
Jaa, no eipä tuohon hintaan maailma kaadu. a) ei köyhä rahalla mitään tee, niinkun äitimuorini sanoisi ja b) jos meinaa autoa pitää pitää ehkä varautua jonkinlaisiin kustannuksiinkin... Paitsi jos ei lueta aurinkopaneeleilla toimivaa transformers autoa, joka korjaa itse itsensä.

Kiitos neuvoista, jälleen kerran! Ja erityisesti siksi että, taunuskeskutelupalsta on muuten ainoa keskustelupalsta jossa olen vieraillut ja jossa ei vittuilla (mielestäni on jotain perinpohjaisen väärää siinä, että akvaariokeskustelupalstallakin vittuillaan. Akvaariokeskustelupalstalla!).
Vastaa Viestiin