Tärinän syy löytyi, korjausapua?

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

En oo varma mahtuuko hylsy sinne peräpäähän,lenkkiavain vois olla siinä
kohtaa parempi. Ja putkea se kardaani on,liekö 10 kilon paikkeilla paino
tai jotain sinnepäin.Tietysti kumilimppu painaa,sekä päissä löytyy
hieman tiheämpää tuotosta.
Itte ostelen työkaluja vähän sen mukaan mitä tarvii,
saahan noita sarjojakin sopuhinnoilla mutta
myydään noita yksitellenkin.
Taunus Maximus =)
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Jaaha, no pitää käydä investoimassa lenkkiavainsarjaan. Tuli vaan vielä mieleen sellanen kysymys että jos nyt oletetaan että jopa onnistun vaihtamisessa, niin kuinka hampaat irvessä ne pultit pitää sitten kiristää?
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

60-65 Nm, eli 6-6,5 kg metrin mittasen varren päässä.
Käytännössä väännät kiini 2 lenkillä, toisen lenkkipää pultinkannassa ja toisen lenkkipää toisen avaimen kiintohaarukassa, silleen reippaasti muttei kuitenkaan kaikin voimin, jos pultti alkaa narskahtelemaan on syytä lopettaa vääntäminen.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

PimpBot9000 kirjoitti:Jaaha, no pitää käydä investoimassa lenkkiavainsarjaan. Tuli vaan vielä mieleen sellanen kysymys että jos nyt oletetaan että jopa onnistun vaihtamisessa, niin kuinka hampaat irvessä ne pultit pitää sitten kiristää?
Kiristysmomentti on yhden miehen yhden käden nykäisemätön voima :wink:
Suurin piirtein niin tiukalle kun ilman vasaraa saat semmosella lyhyellä lenkkiavaimella käännettyä. Niis pulteis on tiheä kierre, joten ne menee kyl riittävän tiukalle aika helposti...
Vaihdat siinä työpaikkas pihalla, niin voin lainata työkaluja ja annan hyviä ohjeita oluttölkki kädessä :lol:
En oo ite koskaan käyttänny toista lenkkii jatkona, kyl se yks lenkkiavain riittää :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Mois kirjoitti:
PimpBot9000 kirjoitti: En oo ite koskaan käyttänny toista lenkkii jatkona, kyl se yks lenkkiavain riittää :D
:lol: juu, mut tämmönen hintelähkö kaveri joutuu hankkimaan lisä momenttia.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

p3 kirjoitti: :lol: juu, mut tämmönen hintelähkö kaveri joutuu hankkimaan lisä momenttia.
Paljos siin on momenttii kun 110 kg roikkuu sen lyhyen lenkin päässä? :lol:
Okei, käytä jatkoa jos oot alle 80 kilonen etkä käy salilla tai muuten tee ruumillista työtä :wink: :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Teoriassa 110kg jaettuna n:5 = n:20kg
Mutta ongelma taitaa olla se että harvemmin pystyy roikkumaan auton alla ollessaan ja pitäs viel painaa vastaan mutterista tai pultin kannasta.

Tuo jatkolenkki auttaa siinä mieles ettei tarvi vääntää hampaat irvessä, jolloin mahdollisessa lipsahduksessa rystyset saa kipiää :wink:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Hyvää jatkoa,jos ei oma riitä :lol:
Noin kun P3 miekii aina teen :D
Avatessa ainakin.
Taunus Maximus =)
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mois kirjoitti:
PimpBot9000 kirjoitti:Vaihdat siinä työpaikkas pihalla, niin voin lainata työkaluja ja annan hyviä ohjeita oluttölkki kädessä :lol:
En oo ite koskaan käyttänny toista lenkkii jatkona, kyl se yks lenkkiavain riittää :D
No, tällanen alle 80 kilonen, ruumillista työtä tekemätön rimpula saattaa ehkä tarvia jatkovartta. Oonkin aatellut vaihtaa työpaikalla: ainakin paikalla on jokunen silmäpari (400 teini-ikäistä :lol:) jos vaikka jään sinne auton alle. Bonuksena saa vielä mopopojilta rispektiä (tai vittuilua) osakseen.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Sit kun asennat takaisin sitä kardaania niin muista että takapäässä kardaanin/perän laipan pultit ei ole tasajaolla välttämättä eli ei mene ihan joka kohdassa kaikki pultit yhtäaikaa paikalleen, 50% mahdollisuus yrittää ekalla kerralla väärään asentoon :-)

btw, ei se kardaani umpirautaa sentäs ole, putkea vain.. :-)

kaikki muuhan tuossa sun taunuksen alustassa olikin sit ihan uutta..
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

samiharju kirjoitti:kaikki muuhan tuossa sun taunuksen alustassa olikin sit ihan uutta..
Meni useampi tovi tuota kommenttia ihmetellessä mutta sitten nimimerkki soitti kelloa.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

kling-kling :-)
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

No ei ollut loppuviimein iso homma. 20 min vanha pois ja 20 min uusi sisään. Kaikki tärinät loppu ku seinään. Ostaessani auton, se tärisytti liikkeellelähdössä ja tietyillä kierroksilla nelosvaihteella kuulunut epämääräsitä helinää, jota oon aina pitänyt jonain vaihdelaatikon laakerivikana ja perä on mourunnut. Nämä entisetkin viat hävisivät uuden kartaanin myötä. EDIT: en ole vielä ehtinyt tarkistaa uutisista, josko lähi-itään olisi saatu rauha, ilmastonmuutos pysähtynyt ja nälänhätä hävinnyt.

Pultitkin lähti sen kummempia hikoilematta irti, kun joku vinkkasia että lenkkiavaimet voi "yhdistää". Eikä edes tarvinnut sotkea itseään ja vaatteitaan CRC:llä. Ja olen vielä hengissä, mikä sekin on aina positiivista (tietysti riippuen vähän keneltä kysyy). Kiitos vinkeistä!
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Siitä se alkaa "rasvakouraksi" muuntuminen, kohta on tanen kaasarit ja sylinterinkannet keittiönpöydällä :lol:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

p3 kirjoitti:Siitä se alkaa "rasvakouraksi" muuntuminen, kohta on tanen kaasarit ja sylinterinkannet keittiönpöydällä :lol:
Joo, kyllähän tämä ehdottomasti sisäistä rasvakouraitsetuntoa kasvatti vaikka homma ei ylimaallisen vaikea ollutkaan. Vaan ehkäpä opetus tosiaan olikin siinä että ei se niin vaikeaa olekaan jos vaan tietää mitä on tekemässä. Aikaisemmin estona toiminut lähinnä sellainen tunne että että autonrassaaminen on jotain mystistä salatiedettä, jonka osaaminen pitää saada geeneisssä.
Vastaa Viestiin