Tärinän syy löytyi, korjausapua?

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Janzamar kirjoitti:Se kardaanin tasapainotus on ainoa varsinainen "ongelma" ja siitä
selviää tosiaan sitten rahalla,tai parilla putkiklemmarilla voi itsekin yrittää
tuota tasapainotusta tehdä.
Aika työlästä pomppia auton alle tämän tästä mutta
olis ainakin halpaa.
Ei juma. Voiko tuo oikeasti toimia. Siis ymmärrän että teoriassa, mutta käytännössä?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Onhan noita jotkut tehneet,itte en kyllä ole.
Mutta eihän noi renkaittenkaan tasapainotukset ole kuin
lyijyklönttejä sinne ja tänne eli mikä ettei toimisi.
Sorvissa olis kyllä varmasti helpompaa.
Taunus Maximus =)
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

"Kardaani irrotetaan perästä, on 4 pultilla laippaliitoksessa kiini, sitte kannatin laakeri pohjasta irti 2 pulttia, vejetään uraliitos vaihteiston sisältä pois, vaihteistosta tulee jonnin verran öljyä mahdollisesti pois, joten on lisättävä. "

Harkitsen tässä vielä kardaanin vaihtoa urheilumielessä ihan itse. Siis ymmärsinkö oikein että kardaani on kiinni vaihdelaatikossa vaan sellasella torx-tyylisellä viritelmällä. Mietin vaan että jos öljyt voi tulla ulos niin jos se on sellainen niinkun käsitän niin miten se liitos on tiivistetty?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Siin on semmonen stefa-tiiviste joka estää sen öljyn ulos tulon.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mois kirjoitti:Siin on semmonen stefa-tiiviste joka estää sen öljyn ulos tulon.
Homma vaan kuulostaa liian helpolta, että siinä täytyy olla jokin ovela kikka joka aiheuttaa sen että murskaannun taunuksen alle. Tuli vaan mieleen että jos nostan takakulman ylös niin se pukki siis ryhkästään taka-akselin kohalle (muistelen vaan että korjausoppaassa oli merkitty tukikohdat ja ne oli jotain palkkeja siellä auton alla).
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Ei se kardaani ole periaatteessa kiinni siinä lootassa kuin pyhällä hengellä, sen kun irrottaa ne kuusi pulttia ja nykäisee niin putkenpätkän pitäs tulla niskaan. Se takalaippa voi olla vähän jumissa siinä perämurikassa pulttien irrotuksen jälkeen, se on paras naputella irti vasaralla ja kiilalla.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

:lol: Ei se murskaantuminen niin helposti käy jos
ei ihan tumpeloi.
Ihan vasta otin Sierrasta kaikki paitsi taka-akselin pois,
epätasainen ja kalteva 55-millinen kalliomurske alustana,
hallitunkki,vanerin paloja ja pari vanhaa rengasta vanteineen apuina.
Romu oli ehtinyt ruostua ainakin kolme vuotta ulkosalla
eli kaikki oli aika jumissa pulttien suhteen mutta hengissä ollaan
eikä isoja avohaavojakaan tullut.
Kässäri päälle tosiaan ja kunnolliset pukit auton alle
niin hoituu kyllä aloittelijaltakin.
Turha epäröinti pois mutta järki mukana sen auton tuennan kanssa
niin ei tuossa mitään ihmeitä tosiaan ole :wink:
Taunus Maximus =)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Hae ihan suosiolla vaik Motonetistä jotkut tommoset autopukit: http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000033

ja Hallitunkki: http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000030
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

jeddah kirjoitti:Ei se kardaani ole periaatteessa kiinni siinä lootassa kuin pyhällä hengellä, sen kun irrottaa ne kuusi pulttia ja nykäisee niin putkenpätkän pitäs tulla niskaan. Se takalaippa voi olla vähän jumissa siinä perämurikassa pulttien irrotuksen jälkeen, se on paras naputella irti vasaralla ja kiilalla.
Kiilaa en kyllä käyttäs, koputtelee vaan nätisti niihin ristikkohaarukan kylkiin.
Voimahan siirtyy käytännössä laippojen välisen kitkan avulla, ei niillä kiinnitys pulteilla. Eli laipan sisäpintojen pitäs olla suorat ja ehyet.
Ei sillä pikkulovella siel välissä välttämättä mitään merkitystä ole, mutta se laippa kyllä irtoaa pienellä naputtelulla siihen haarukan kylkeen :wink:

Nii ja ne vanhat autonrenkaat vanteineen tosiaan ovat varmimmat pukit :roll:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

no, mulla on se yks pukki (ostin kyllä kaksi mutta toinen jäi vanhusten autotalliin seinäjoelle) ja tämmönen pikkumies mahtuu kyllä auton alle kunhan vain toinen kulma on ilmassa. Eturenkaisiin vähän kiilaa niin kai siitä hengissä selvitään.

Irroitin sentään starttimoottorin ilman että nostin autoa ollenkaan eikä edes tehnyt tiukkaa. Työskentelyasento vaan ei ollut kovin ergonominen. :lol:

Tuli vaan mieleen että veikkaan että uuden sisäänsujauttamine ei suju meikältä kuin amerikkalaisissa elokuvissa että kai sillä voi huoltoasemalle ajaa laitattamaan uudet vaihteistö-öljyt vaikka sieltä vähän ois rasvat valunutkin pois (voisihan ne tietysti itsekin laittaa, mutta mikä ihmeeen logiikka siinäkin on että proput pitää avata neliökoloavaimella + pitäisi kai olla jonkinlainen truutta jolla ne öljyt saa sisälle.)
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Täytyy taas mainostaa tuota ruuttaa, minkä pykäsin yks kerta kun piti peräöljyt vaihtaa
Eli tässä lainaus vanhasta viestistä tällä foorumilla aiheena "laatikko+perän öljytys":
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Se ei ole mitään mukavaa puuhaa, ainakaan mun mielestä, äheltää noiden öljypurkkien kanssa auton alla yrittäen saada jotenkin sitä paksua öljyä reijästä sisään.

Sitten keksin hyvän systeemin. Nyt ei tarvitse kuin letku reijästä sisään ja pyörän pumpulla hieman painetta pulloon ja kas... öljy menee sisään ihan itsestään

http://i21.photobucket.com/albums/b259/ ... uva025.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b259/ ... uva023.jpg
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tota paineilmakikkaa pitääkin kokeilla kun vaihdan peräöljyt :D
Kyl sil voi huoltikselle ajaa vaik tulis kaikki öljyt pihalle. Itelt puuttu joskus vaihelootasta pari kytkinkopan alimmaista pulttia ja ajelin sillä Tanella todella pitkään ilman laatikon öljyjä (kai siel vähä oli). Jossaa vaihees alko kuuluu ulinaa ja rohinaa ku oli laakerit menny paskaks :lol: En ollu ite laittannu sit laatikkoo ja remonttimiehilt oli ne pultit unohtunnu :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mois kirjoitti:Tota paineilmakikkaa pitääkin kokeilla kun vaihdan peräöljyt :D
Kyl sil voi huoltikselle ajaa vaik tulis kaikki öljyt pihalle.
No, meikä on tyytyväinen jo siinä vaiheessa jos saan kardaanin asennettua ja auto vielä lisäksi liikkuu johonkin sen jälkeen. Joten todennäköisesti annan jonku muun lisätä öljyä, koska loppupäivä kuluu peilin edessä kahta uutta rintakarvaa ihaillessa.

PS. työskentelen naisvaltaisella alalla ja kun ruokapöytäkeskustelun aiheena oli minkäväriset potkuhousut ovat tällä hetkellä muotia rukoilin taas mielessäni että rakas jumala, anna minulle mieskollegoita, että voin puhua autoista, naisista, elokuvista ja tietokoneista. Joten ymmärrätte varmaan miksi minulle on tärkeää se että vaihdan akselin itse. :D
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Eikä sit mitää 8 bar paineita kompuralla siihen pulloon, voi tulla öljyt naamalle, kun pullo poksahtaa :lol:
Polkupyörän pumppu riittää oikein hyvin.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Kyselisin tässä nyt vielä tyhmiä siitä kardaanin vaihdosta jos aion itse meinata suoritua operaatiosta. Eli siis jos nostan toisen takakulman ilmaan niin kannattaako se pukki siis rykästä taka-akselin alle? Ja mitä tollanen kartaani yleensä painaa ettei tule yllätystä kun se tipahtaa (laskeskelin tässä että sellanen puoltoistametrinen umpinainen rautatanko painaisi jotain 30 kg. Menikö kuin pahasti metsään?).

Eipä tässä nyt muutoin mitään epäselvää käsittääkseni ole, paitsi että auton alle meneminen kuitenkin tottumattomatonta epäilyttää. Kesällä auto nostettiin nosturilla (sellasella jossa oli kaks sellasta Y-n mallista juttua) tutuntutuntutun toimesta ylös ja epäilytti kyllä suuresti sen alla seisominen: se on kuitenki tonni rautaa pään päällä. Yritän tässä itseäni vakuutella, että ei se auto voi mitenkään tipahtaa sen pukin päältä.

Joo ja pitääkö käydä sijoittamassa kiintolenkkisarjaan vai pärjäkö hylsysarjan kanssa?

Yritän kartoittaa kaikki kommervenkit ku tällä kertaa ei ole apuna kaveria, jonka kanssa lyötiin tyhmät päät yhteen ku ronklattiin starttimoottoria. Aivovuoti perkele itsensä ulkomaille.
Vastaa Viestiin