Piha-rattori

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Piha-rattori

Viesti Kirjoittaja jryti »

Eli hypätää tänne puolelle...
jeddah kirjoitti:
jryti kirjoitti:Mitenhän nuo etuveto koneet käy takaveto laatikoihin? Jos tekisi pihatraktorin tuosta pihassa lojuvasta dieselistä.... Pitäisi vaan saadaa puolitus tai muu pienennys välityksiin ja varmaankin riesan erillisjousitettu taka-akseli ja siihen joku patentti on-off lukko. Ja vähä hydrauliikka painetta kun sais ja muutaman työsylinterin.... ja vanhat piikkirenkaat taka-akselille :lol: Lähtisi lumet pihasta ja halot kulkisi liiteriin näppärämmin
Teet kato semmosen systeemin et otat sen koneen sen etuvetolootan kanssa ja asennat sen pitkittäin, hitsaat lukon siihen etuvetolootaan ja laitat eteen ja taakse samanvälityksiset vetävät akselit, joiden periin sovellat kiinni sen etuvetolootan vetoakselit... Tulee kahdet välitykset peräkkäin => momentti piisaa ja neliveto kaveriksi auttamaan talvityöskentelyä. Jos käyttää vaikka kahta Taunuksen taka-akselia, niin voi tehdä sen koko rungon taittuvaksi pyöräkuormaajien tapaan niin ei tarvitse murehtia raidetangoista tai muusta turhanpäiväisestä kääntämiseen liittyvästä
Sitten pitäisi vielä kehittää jostakin hydrauliikka painetta....

Koneen jos pistää perälle niin etuperän vetoakselin (kardaanin) pitäisi olla reilusti taipuva että toimisi siitä linkku kohdasta.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Piha-rattori

Viesti Kirjoittaja jeddah »

jryti kirjoitti:Eli hypätää tänne puolelle...
jeddah kirjoitti:
jryti kirjoitti:Mitenhän nuo etuveto koneet käy takaveto laatikoihin? Jos tekisi pihatraktorin tuosta pihassa lojuvasta dieselistä.... Pitäisi vaan saadaa puolitus tai muu pienennys välityksiin ja varmaankin riesan erillisjousitettu taka-akseli ja siihen joku patentti on-off lukko. Ja vähä hydrauliikka painetta kun sais ja muutaman työsylinterin.... ja vanhat piikkirenkaat taka-akselille :lol: Lähtisi lumet pihasta ja halot kulkisi liiteriin näppärämmin
Teet kato semmosen systeemin et otat sen koneen sen etuvetolootan kanssa ja asennat sen pitkittäin, hitsaat lukon siihen etuvetolootaan ja laitat eteen ja taakse samanvälityksiset vetävät akselit, joiden periin sovellat kiinni sen etuvetolootan vetoakselit... Tulee kahdet välitykset peräkkäin => momentti piisaa ja neliveto kaveriksi auttamaan talvityöskentelyä. Jos käyttää vaikka kahta Taunuksen taka-akselia, niin voi tehdä sen koko rungon taittuvaksi pyöräkuormaajien tapaan niin ei tarvitse murehtia raidetangoista tai muusta turhanpäiväisestä kääntämiseen liittyvästä
Sitten pitäisi vielä kehittää jostakin hydrauliikka painetta....

Koneen jos pistää perälle niin etuperän vetoakselin (kardaanin) pitäisi olla reilusti taipuva että toimisi siitä linkku kohdasta.
Ohoh joo, enpä katsonu ollenkaan sitä topikin aihetta ennen kuin vastasin tonne... :lol:
Taipuuhan se etuvetovetari aika hyvin.... Eikä tarvitse välittää mistään ristikoiden kulmista
Tiedä saisiko jonkun vanhan jenkin ohjaustehostimen pumpusta tarpeeksi hytikkapainetta? Sellasesta Fordista tai GM:stä jossa on ohjaustehostin ja hydrobooster jarrut, on aika järeä pumppu
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Miks ei ihan vaikka normaali kuorma-autoissa käytettävä pien hydrauliika pumppu kävis ? sen pulttaa vaan pyörimään koneen tahtiin ni joha on hydikka painetta vaikka mille vermeille :)
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

henu kirjoitti:Miks ei ihan vaikka normaali kuorma-autoissa käytettävä pien hydrauliika pumppu kävis ? sen pulttaa vaan pyörimään koneen tahtiin ni joha on hydikka painetta vaikka mille vermeille :)
Kuinkahan julman kokoisia (kevyt) kuorma-auton hydrauliikkapumput on? Varastossa on A-vectran ohjaustehostimen pumppu, mutta se on mun mielestä aika pieni... Tekniikkana olisi eskortin 1.6 dieseli, joten se ei kaikilla 50 hepalla isoa pyöritä :lol: Olisi helpompi jos olisi kääntyvillä etupyörillä niin ei tarvisi niin paljoa hydrauliikkaa. Joka tapauksessa olisi hyvä että olisi jotain hydrauliikkaa pienelle etulevylle.

Monessa asiassa helpottaisi jos saisi perät/tasauspyörästöt lukkoon ja pois "hytistä" käsin. Ainakin taka-akselin ja mielellään myös etu-taka jaon. saisiko muita jotenkin "kammettua" lukkoon, siis ylimääräisellä mekaniikalla...
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

jryti kirjoitti:Tekniikkana olisi eskortin 1.6 dieseli, joten se ei kaikilla 50 hepalla isoa pyöritä :lol:
Monestihhan niissä on välitys ennen pumppua et jaksaa pienempikii kone pyörittää, ja ei ne kauheita kiekkiä tarvii eli joku max 1600rpm...
Tietty on varmaan olemassa joka kierrosalueen pumppuja yms mut aatelin vaa et vois tollasen "ison" pumpun saaha halvalla käytettynä ja vois ainakii pumpun puolesta kytkee vaikka hiiabin :lol:

edit: nyt ku rupee miettimään ni kyl tollanen 50 hv kone jaksaa aikamoista pumppua pyörittää, joskus tuli laiteltuu kaikemaailman vermeitä sellaseen telacat:iin jossa on noin 50 hv diesel ja siinä oli vaik mitä kiinni (kaira kalusto, kompura + ite vehe liiku hydrostaattisesti) ja ihan hyvin se jakso niitä kaikkia liikuttaa.

edit2: toss vielä kuva ko vermeestä http://www.telacat.fi/Img/Galleria/image045.jpg hitto ku en vaan muista millä pumpuilla tuo oli mut pitää yrittää selvittää.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Joku tuollainen pumppu olisi kyllä kovasana :D

Tuota ohjaus asiaa kun pohdin niin tuli mieleen, että jos lyhentäisi etuperän pelkäksi murikaksi ja hitsaisi vetarit etuvetoisesta, että olisi toimivat vetonivelet kääntöä ajatelen... Kun ei tuo linkku olisi pakollinen. Escortin etunavat ja nivelet.

Sitten escortin jousitukset eteen ja taakse.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Jouset traktoriin? Eikai sentään :lol:
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Helpompi vaihtoehto ois 4wd autosta tehä, vaikka subaru leonesta ja jos vielä automaatin ettii.
Ei ne hirveis hinnois enää pyöri -80 lukuset kilvettömät vehkeet.

Sen hydraulipumpun ei tuohon käyttöön tarvi kummonen olla, 20-30 litraa tuottava riittää hyvin.
Muistaakseni 100-200e maksavat uutena, pyörivät kiilahihnalla ihan hyvin. Vanhempien kuorma-autojen nokka pumputkin on kiilahihnalla käytettäviä. Toinen vaihtoehto puskulevyn käyttölle on vaijerivinssi.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

p3 kirjoitti:Helpompi vaihtoehto ois 4wd autosta tehä, vaikka subaru leonesta ja jos vielä automaatin ettii.
Ei ne hirveis hinnois enää pyöri -80 lukuset kilvettömät vehkeet.
Tuo on kyllä totta, mutta pihassa on yksi kilvistä poistettu diesel-eskortti, joka ei tunnu löytävän tietä pois. Joten ajattelin että jos laittaisi siitä tekniikan.
p3 kirjoitti:Sen hydraulipumpun ei tuohon käyttöön tarvi kummonen olla, 20-30 litraa tuottava riittää hyvin.
Muistaakseni 100-200e maksavat uutena, pyörivät kiilahihnalla ihan hyvin. Vanhempien kuorma-autojen nokka pumputkin on kiilahihnalla käytettäviä. Toinen vaihtoehto puskulevyn käyttölle on vaijerivinssi.
Ajatus olisi, että laittaisi hydrauliikalla, niin saisi laajennettua sitten muihinkin viritelmiin. Nostovartta puita varten jne. pientä etukauhaa, että saisi liikuteltua pieniä eväksiä pitkin pihaa...
FoorttiFani kirjoitti:Jouset traktoriin? Eikai sentään Laughing
Niin, no joo....Ajattelin, kait, että olisi parempi pito kun olisi erillisjousitetut renkaat... Mutta tämähän onkin "rattori" eroaa huomattavasti "traktoreista" :lol:. Miten traktoreiden etuakselit? Onko niissä mitään joustoa?
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Ei oo muuta joustoa kuin renkaissa,
sellainen keinuva etuakseli on kai jonkun verran käytetty.
Taunus Maximus =)
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

on uusissa traktoreissa jousitettu etupää, mut ei se simmosta kaipaa.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Eli akselit joillakin puslilla/kumeilla runkoon kiinni. Suorahitsi joutuu varman kohtuulliselle rääkille jos ei ole edes kumia välissä... Pitänee muokata etunapoja siten että korvaa tuon tolpan suoralla tuella rungosta.

Pitänee jostakin alkaa etsimään vaikka sierran kahta samallaista perää ja kardaaneja. Oliko Janzamarilla pihan perällä nuita :D Sitten isot vanteet 15" tahi yli karhealla kuviolla ja mielellään nastoilla...Niin ja tietenkin se hydispumppu.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Se toinen perähän pitää sitte laittaa ylösalasin :wink:
Kyllä ne perät kestää vaikka hitsais suoraan runkoon, kuhan runko on riittävän vahva. Ite kyllä tekisin kierrejousituksen, kun siinä vehkeessä jää paino kuitenkin aika pieneksi, vetokyky olis parempi kun kaikki pyörät vetää epätasasellakin alustalla. Etenkin liukkaalla auttaa.
Tein 4wd subarusta lumentyöntimen, siinä oli 2m leviä ja noin 80cm korkia levy. Maasturin 235/15 renkaat, semmosta 20cm lumikerrosta sillä pukkas ihan hyvin. Se oli aikas helppo rakentaa, etu ja taka ylitykset leikkasin pois ja avarsin pyöränkotelot. Keulaan vaan runko puskulevylle ja vinssillä käyttö yhen rissapyörän kautta.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Yksi perä ja kardaani olis ylimääräsenä,
en vaan jaksa tapella irti kun ovat niiiiiiiiin kunnolla kiinni jämähtäneet.
Rälläköin yhden pultin mutterin päästä poikki ja yritin
avaimella vääntää,sitten annoin jo moskaa ja piikkiä mutta pultti ei vaan irtoa.. :twisted: :lol:
Taidan antaa kyllä romu-roopen viedä pois tuon lopun korin.
Kardaani on toki irti mutta perä ei sinnepäinkään.
Taunus Maximus =)
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Janzamar kirjoitti:Yksi perä ja kardaani olis ylimääräsenä,
en vaan jaksa tapella irti kun ovat niiiiiiiiin kunnolla kiinni jämähtäneet.
Rälläköin yhden pultin mutterin päästä poikki ja yritin
avaimella vääntää,sitten annoin jo moskaa ja piikkiä mutta pultti ei vaan irtoa.. :twisted: :lol:
Taidan antaa kyllä romu-roopen viedä pois tuon lopun korin.
Kardaani on toki irti mutta perä ei sinnepäinkään.
Jos päästäisiin edullisiin hintoihin, niin hilpaise rälläkällä kiinnikkeet poikki sieltä täältä, ei väliä rungosta vai perästä. Hitsaan kuitenkin uudet kiinnikkeet. Kardaanikaan ei ole välttämätön muuten kuin että siinä on yksi jousto lisää, jos kone ei ole linjassa :lol:
p3 kirjoitti:Se toinen perähän pitää sitte laittaa ylösalasin Wink
Kyllä ne perät kestää vaikka hitsais suoraan runkoon, kuhan runko on riittävän vahva. Ite kyllä tekisin kierrejousituksen, kun siinä vehkeessä jää paino kuitenkin aika pieneksi, vetokyky olis parempi kun kaikki pyörät vetää epätasasellakin alustalla. Etenkin liukkaalla auttaa.
Tein 4wd subarusta lumentyöntimen, siinä oli 2m leviä ja noin 80cm korkia levy. Maasturin 235/15 renkaat, semmosta 20cm lumikerrosta sillä pukkas ihan hyvin. Se oli aikas helppo rakentaa, etu ja taka ylitykset leikkasin pois ja avarsin pyöränkotelot. Keulaan vaan runko puskulevylle ja vinssillä käyttö yhen rissapyörän kautta.
Juu, työkaveri muistutteli samaa, piti lyijykynistä tehdä demostraatio, ennen kuin uskottiin että se ylös alaisin kääntäminen riittää :D Samalla yritettiin keksiä miten perän murikan saisi lukkoon/pois tarvittaessa, että saisi kolme pyörää vetämään tarvittaessa. Mitään ratkaisua ei keksitty :? Samalla tuumailtiin että lyhyessä korissa voisi onnistui jos hitsaisi keskitasauspyörästön lukkoon.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Vastaa Viestiin