Itäbensa vs suomalainen
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Itäbensa vs suomalainen
Tein tossa mielenkiintosen tutkimuksen. Ajoin vm. 86 Sierrallani 10 litraa suomalaisella ja 10 litraa venäläisellä bensalla. Molempien määrät katoin ihan tarkkaan ja molemmilla kerroilla ajoin tankin ihan tyhjäksi vatkaten vielä ohjausta. Ajoin siis tasasta 90 km/h ajoa vitosvaihteella. Venäläisellä 95-bensalla pääsin 104 km ja suomalaisella 109 km. Ei siis merkittävää eroa, halusin vaa kokeilla pitikö väite paikkasa et itäbensal kuluttaa enemmä..
Mut toi mun Sierran kulutus pisti sitäki enemmä silmään. Auto on siis alunperi ollu kaasaril ja sillo vei vissii pari litraa vähemmä satasel. Mistähä johtuu et se ruiskun kanssa vie sit melkee 10 l satasel matka-ajos? Koneessa on imuventtiilit vähä isommat mut ei mitää muuta ihmeempää, siis olivat jo sillo ku oli kaasari kii viel..
Mut toi mun Sierran kulutus pisti sitäki enemmä silmään. Auto on siis alunperi ollu kaasaril ja sillo vei vissii pari litraa vähemmä satasel. Mistähä johtuu et se ruiskun kanssa vie sit melkee 10 l satasel matka-ajos? Koneessa on imuventtiilit vähä isommat mut ei mitää muuta ihmeempää, siis olivat jo sillo ku oli kaasari kii viel..
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Oikeassa olet ja testisi sen osoittaa. Itäbensaa palaa sataselle enemmän, testissäsi tuo ero on yllättävän pieni kilometreissa mitattuna, jonkinlaisena "nyrkkisääntönä" voisi pitää 13 vuoden koeajojen perusteella noin litraa sataselle venäläisene tappioksi.
Johtunee ilmeisesti erilaisesta lisäaineistuksesta, ja jos ns sulkaperse-dynoon on vähääkään luottamista niin myös aavistuksen leikkautuu tehot venäläistä bensaa käytettäessä.
Johtunee ilmeisesti erilaisesta lisäaineistuksesta, ja jos ns sulkaperse-dynoon on vähääkään luottamista niin myös aavistuksen leikkautuu tehot venäläistä bensaa käytettäessä.
bensa
Voi kait riippuu vehkeestäki nuo erot et kui isoks ne muodostuu.. Ero on kuiteki nii pieni et en lopeta Venäjäl käymistä kuiteka, bensa on kuiteki puolet halvempaa siel ..ja tässä ku rajan pinnas sattuu viel asumaa..Tästä joku 14 km rajalle..Pöhö-Andrei kirjoitti:Oikeassa olet ja testisi sen osoittaa. Itäbensaa palaa sataselle enemmän, testissäsi tuo ero on yllättävän pieni kilometreissa mitattuna, jonkinlaisena "nyrkkisääntönä" voisi pitää 13 vuoden koeajojen perusteella noin litraa sataselle venäläisene tappioksi.
Johtunee ilmeisesti erilaisesta lisäaineistuksesta, ja jos ns sulkaperse-dynoon on vähääkään luottamista niin myös aavistuksen leikkautuu tehot venäläistä bensaa käytettäessä.
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Tuo litra sataselle on empiirisen tutkimuksen jälkeen muodostunut keskiarvolukema ja testiajokkeina on käytetty 13-vuoden aikana sierraa 2.0, 1.8 gti golffia, 280ce ja S-sarjan mersua, 1.6 ja 2.0 audia ja paria ladaa.
Diesel vehkeessä en eroa ole juuri huommannut mutta pienoinen käyntiäänen muutos on tapahtunut ja ehkä aavistuksen mustempi smoke pöllyää kun polkee menemään.
Tuon lisääntyneen kulutuksen tosiaan kestää hyvin kun polttoaineen hinta on sen puolet halvempaa kuin kotosuomesta tankattuna. Siinä ei tälläiset 0.5-1 litran kulutuksen nousut paljoa paina. Ja nykyisin tuntuu että nuo laatuerot suomalaiseen bensaan verrattuna on tasoittuneet huomattavasti esin -90 puolen välin tarjontaan verrattuna. Ilmeisesti on ollut pakko koska autokalusto on parantunut oleellisesti myös tovereilla ja tämä 76-oktaaninen ei oikein niihin sovellu, ladat polkee pienen kilkatuksen saattelemana vielä suhteellisen hyvin, hajua unohtamatta.
Diesel vehkeessä en eroa ole juuri huommannut mutta pienoinen käyntiäänen muutos on tapahtunut ja ehkä aavistuksen mustempi smoke pöllyää kun polkee menemään.
Tuon lisääntyneen kulutuksen tosiaan kestää hyvin kun polttoaineen hinta on sen puolet halvempaa kuin kotosuomesta tankattuna. Siinä ei tälläiset 0.5-1 litran kulutuksen nousut paljoa paina. Ja nykyisin tuntuu että nuo laatuerot suomalaiseen bensaan verrattuna on tasoittuneet huomattavasti esin -90 puolen välin tarjontaan verrattuna. Ilmeisesti on ollut pakko koska autokalusto on parantunut oleellisesti myös tovereilla ja tämä 76-oktaaninen ei oikein niihin sovellu, ladat polkee pienen kilkatuksen saattelemana vielä suhteellisen hyvin, hajua unohtamatta.
bensa
Kyllähä tossa hiuka erilainen aromi on..On sitä pari kertaa menny suuhuki imiessä tankista ja toisel kerral meniki oikei kunnol..Ei pitäs pimeessä tehä semmosia hommii Bensan tuoksuha ny aina on hyvä, varsiki jos se o halpaajryti kirjoitti:Vieläkö se naapurin bensa haisee yhtä pahalle kuin vuosituhannen vaihteessa? Ostin joskus 30 litraa ja se HAISI. Ostin sen kaverilta joka silloin käytti sitä enemmänkin ja se haju oli kuulemma normaalia. Se kun loiskahti tanen kontiin niin se haju ei lähtenyt pois koskaan
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Onhan siinä vieläkin hieman eri aromi mitä suomen tavarassa (monessakin mielessä). Mutta villein käry siitä, bensasta siis, nousi tuossa 90 luvun puolessa välin kun jakeluverkosto oli niukka ja trokarit myi niitä seoksiaan muovikanistereista. Silloin ihan yleinen termi oli ns kissabensa sillä se haisi aivan kissan kuselle, ja oli muutenkin aivan kauheaa kuraa joka suhteessa. Lienee ollut jonkinlainen sekoitus silloin saadusta 76- ja 92-oktaanisesesta. Kalkatus ja rilinä oli mahdoton varsinkin vedättäessä. Välillä tuntui kuin olisi kalkkarokäärmes pannuhuoneessa, samanlainen helinä kuului padasta.
Huh huh, onneksi ne ajat on ohi ja mittareista ostettava tavara on jotakuinkin sitä mitä pitääkin, ja vähemmän nykyään kusettavat edes litroissa. Tästäkin oiva esimerkki noilta kultaisilta ajoilta. Minulla oli silloin coupe mersu jossa oli noin sadan litran tankki. Bensavalo ei edes palanut asemalle kurvatessani ja toveri alkoi täyttämään autoni tankkia. 117 litran kohdalla tankkauksen edelleen jatkuessa sanoin että eiköhän tämä nyt riitä autossa on nimittäin sadan litran tankki, toveri kyseli pokkana entäs kanisteri, joka siinä vaiheessa ammotti vielä tyhjyyttään. Hymyilin ja sanoin käyn täyttämässä sen tuolta toiselta asemalta ja katson paljon ne tähän saa mahtumaan. Jos kusettavat enemmän kuin täällä tulen jatkossakin ostamaan bensat tältä asemalta. Ei tarvinnut enää sieltä autoa tankata ja eipä mennyt kauaa kun tämä bensayrittäjä siityi muuhun toimintaan, toivottavasti tuottavampaan.
Huh huh, onneksi ne ajat on ohi ja mittareista ostettava tavara on jotakuinkin sitä mitä pitääkin, ja vähemmän nykyään kusettavat edes litroissa. Tästäkin oiva esimerkki noilta kultaisilta ajoilta. Minulla oli silloin coupe mersu jossa oli noin sadan litran tankki. Bensavalo ei edes palanut asemalle kurvatessani ja toveri alkoi täyttämään autoni tankkia. 117 litran kohdalla tankkauksen edelleen jatkuessa sanoin että eiköhän tämä nyt riitä autossa on nimittäin sadan litran tankki, toveri kyseli pokkana entäs kanisteri, joka siinä vaiheessa ammotti vielä tyhjyyttään. Hymyilin ja sanoin käyn täyttämässä sen tuolta toiselta asemalta ja katson paljon ne tähän saa mahtumaan. Jos kusettavat enemmän kuin täällä tulen jatkossakin ostamaan bensat tältä asemalta. Ei tarvinnut enää sieltä autoa tankata ja eipä mennyt kauaa kun tämä bensayrittäjä siityi muuhun toimintaan, toivottavasti tuottavampaan.
Ei sentään. Harmittaa kun myin pois. Se kun oli hyvä peli vielä mulla ollessa: Lattia kun tuli vaihdettua periaatteessa kokonaan : Nuoruuden innolla kaikki paikatkin hitsattiin umpi saumalla molemmin puoli Siis kun paikka oli aina aavistuksen suurempi kuin paikattava kohta. Veikkaan että kori oli kohtuullisen jäykkä kun saumaa ja lisä peltiä oli ihan p*rkeleestiJanuzki kirjoitti:Jaa senkö takia sä siitä edellisestä Taunuksesta sitte luovuit?jryti kirjoitti:Se kun loiskahti tanen kontiin niin se haju ei lähtenyt pois koskaan
Massa molemmin puolin, sisällä lähinnä lisä äänieristeenä äänieristys mattojen alla. Ja alla oli tietenkin siltoihin käytettävää, paksua sinkkimaalia, ja pensselillä tietenkin ohentamattomana, että päästiin haluttuihin kalvopaksuuksiin
Taitaapa nuo kuvat olla galleriassa vieläkin...
EDIT. En tiedä oliko lopputulos kuitenkaan niin hyvä pitkässä juoksussa, kun auto on rekisteritietojen perusteella päätynyt Helsingin kaupungin varikon kautta romuksi.