Päivän säätämiset
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
ei voi kuin kirota 2.9:in syvälle maahan. yritin kattoa kuinka paljon nokka on pielessä, mutta eipä siitä mitään oikeen tullu. astelevy on 2.8:lle tarkotettu, joten ei sovi koon puolesta 2.9:iin ja hydrauliset nostimet aiheuttaa sen ettei näe todellista nostoa ja eipä se varmaan rallyracen astekiilakaan tuu sopimaan 2.9:iin, kun nokka-akselin pää näyttäis olevan ohkasempi ja kiila ei tuu rattaan koko mitalle
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Joskus on tehty silleen että viilaa sen nokkapyörän kiilauran leveämmäksi tarvittavan määrän ja sit viilailee raudan palasesta fyllipalan jonka naputtelee sinne väliin, sei pääse sieltä karkuun kun toisella puolella on nokka vastassa ja toisella puolella kinnityspultin prikka. Ei hifistelyä, mut periaattessa ihan yhtä toimiva kuin offset-kiilatkin.
Tuossa on ihan hyvät perusohjeet nokanajotukseen.
http://www.isokivijarvi.com/jir/finnish/nokka.htm
En nyt ihan ymmärrä mitä se todellinen nosto merkkaa taikka miks se ajotuslevy ei siihen kampiakselinpäähän sovi, en ole aikasemmin kuullu merkkikohtasista ajotuslevyistä mut kai sellasiakin voi olla. Itellä on ihan vaan muovinen astekiekko jonka olen liimannu kakspuolisellateipillä hihnapyörään.
Tuossa ohjeessaki on hieman turhaa kun säätöön riittää periaatteessa venttiilin avautumis kohta, jos on nokkakortti josta selviää millon venttiilin kuuluu avautua.
http://www.isokivijarvi.com/jir/finnish/nokka.htm
En nyt ihan ymmärrä mitä se todellinen nosto merkkaa taikka miks se ajotuslevy ei siihen kampiakselinpäähän sovi, en ole aikasemmin kuullu merkkikohtasista ajotuslevyistä mut kai sellasiakin voi olla. Itellä on ihan vaan muovinen astekiekko jonka olen liimannu kakspuolisellateipillä hihnapyörään.
Tuossa ohjeessaki on hieman turhaa kun säätöön riittää periaatteessa venttiilin avautumis kohta, jos on nokkakortti josta selviää millon venttiilin kuuluu avautua.
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe
[s]2.8 on ratasvälitteinen, joten nokkapyörä on se helvetin iso bakelliittipyörä. ja 2.9:ssä on ketjuvälitys missä on 2.8:iin verrattuna pieni pyörä. ja tää astelevy on suurinpiirtein ton bekeliittirattaan kokonen [/s]
E: unohda toi ylempi hidasjärkisenä taas sekoitin crankshaftit ja camshaftit keskenään
E: unohda toi ylempi hidasjärkisenä taas sekoitin crankshaftit ja camshaftit keskenään
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Toi on kyllä nykynuorisolle liian vaikeaa.Luhtis kirjoitti:Joskus on tehty silleen että viilaa sen nokkapyörän kiilauran leveämmäksi tarvittavan määrän ja sit viilailee raudan palasesta fyllipalan jonka naputtelee sinne väliin, sei pääse sieltä karkuun kun toisella puolella on nokka vastassa ja toisella puolella kinnityspultin prikka. Ei hifistelyä, mut periaattessa ihan yhtä toimiva kuin offset-kiilatkin.
Siinähän joutuu työstämään metallia, ja sitte joutuu vielä miettimään, että kummasta reunasta uraa poistetaan ja kummalle puolelle kiilaa sitten pistetään fylliä.
No mahtuuhan siihen rattaaseen tietysti useampikin ura, jos ei sitä yhtä leventämällä satu kohilleen.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!
Joo, onhan siinä vähän jumppaa kun joutuu monta kertaa ottamaan rattaan pois ja viilaamaan ja kokeilemaan, mutta kunhan sanoin että tuolleenkin se on mahollista tehdä, tarkasti kohalleen ja luotettavasti.JeeSe kirjoitti:Toi on kyllä nykynuorisolle liian vaikeaa.Luhtis kirjoitti:Joskus on tehty silleen että viilaa sen nokkapyörän kiilauran leveämmäksi tarvittavan määrän ja sit viilailee raudan palasesta fyllipalan jonka naputtelee sinne väliin, sei pääse sieltä karkuun kun toisella puolella on nokka vastassa ja toisella puolella kinnityspultin prikka. Ei hifistelyä, mut periaattessa ihan yhtä toimiva kuin offset-kiilatkin.
Siinähän joutuu työstämään metallia, ja sitte joutuu vielä miettimään, että kummasta reunasta uraa poistetaan ja kummalle puolelle kiilaa sitten pistetään fylliä.
No mahtuuhan siihen rattaaseen tietysti useampikin ura, jos ei sitä yhtä leventämällä satu kohilleen.
on muuten hyvä syy pysyä työttömänä kun ei oo autoa millä käydä töissä
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
kävin romunkeräyksestä ja otin sieltä 3 paria jousia mukaan ja kävipä tuuri sillä yhet jouset oli käypäset taunukseen taakse, jousen alaosasta joutu rälläköimää jotain 4cm pois että mahtu kiinni, ja ovat vakiota pidemmät mutta ohuemmat. no laitoin taakse kiinni ja totesin että perä nousee parilla sentillä. kelpaa mulle vallan mainiosti
Edit: mittasin nii 5cm nous
Edit: mittasin nii 5cm nous
Säädin kantaten uuden takahiekkapellin ja laitoin paikalleen ja paikkasin pohjassa olleet mädät, hiekkapuhalsin ja maalasin tankin ja laitoin takas paikalleen. Rakensin 2,5" rosterirööristä sivuputken kuskinpuolelle. Säädin myös sorvissa parit etukelkan puslat nailonista mutta jäi viel pöydälle.
Niin ja tein rosterista pannat ilmasäiliölle ja pulttasin sen paikalleen takavaimentimen paikalle.
Ja poltin nakkia ykskutosella päivänpäätteeksi.
Niin ja tein rosterista pannat ilmasäiliölle ja pulttasin sen paikalleen takavaimentimen paikalle.
Ja poltin nakkia ykskutosella päivänpäätteeksi.
Tuolla sivulla lukee tämmönen pätkä:p3 kirjoitti:Tuossa on ihan hyvät perusohjeet nokanajotukseen.
http://www.isokivijarvi.com/jir/finnish/nokka.htm
5. Pyöritä konetta myötäpäivään, kunnes nokan nosto saavuttaa korkeimman arvonsa. Nollaa mittakello korkeimpaan arvoon. Jatka pyörittämistä myötäpäivään, kunnes mittakellon näyttämä on 1 millimetrin pienempi korkeimpaan arvoon verrattuna. Merkitse ylös astelevyn luku (esim. 38 astetta).
Jatka pyörittämistä myötäpäivään, kunnes mittakellon näyttämä on 1 millimetrin alhaisempi korkeimpaan arvoon verrattuna. Laita astelevyn näyttämä muistiin (esim. 170 astetta). Laskemalla astelevyn näyttämät luvut yhteen ja jakamalla kahdella, saat nokka-akselin "Center line" arvon. Esim. 38 + 170 : 2 = 104 astetta.
ei riitä itellä hermot eikä äly tohon kohtaan. toihan on perkele sama kohta?? enkä mitenkään saanu tollasta 38 tai lähellekään kun pyöritin millin korkeinta kohtaa alemmas. sillon asteet näytti suurinpiirtein 140. ja jos siitä vielä millin pyöritti alemmas tuli n. 150 astetta.
ja niistä jos laski ton mikälie center linen niin tuli ~ 145 astetta. mutta kun piper camsin lapussa ei puhuta mistään centerlinestä. siinä on full lift ja duration ja tämmösiä :?: :?: :?:
ja sitten sitä nokasta. ei 2.9:ssä oo mitään irrallista kiilaa, vaan se on kiintee osa ratasta
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Niin, voi hifistellä jos se tuntuu tarpeelliselta, kuten aiemminkin kirjotin ei ole välttämättä tarpeen.
Nokkakortista pitäs löytyä venttiilien teoreettiset aukeamis ja sulkeutumis kohat, esim. 40 / 80 / 80 / 40, vaikkapa imu aukiais 40 astetta ennen yläkuolokohtaa, niin ei muutakun kiekko kohalleen ykk:hon ja kattoo imukierrolla että aukiaako se venttiili silloin, jos ei niin säädetään.
Toiseksi en edelleenkään usko että se nokka olis niin kaukana oikeasta arvosta jos se on 2.9 nokka, mutta sen näkee kun tarkastaa imu ja pakoventtiilien aukeamis kohdat ja voi tietty kattoa sulkeutumis kohat kans jos ei luota että kortti ja nokka täsmää keskenään.
Nokkakortista pitäs löytyä venttiilien teoreettiset aukeamis ja sulkeutumis kohat, esim. 40 / 80 / 80 / 40, vaikkapa imu aukiais 40 astetta ennen yläkuolokohtaa, niin ei muutakun kiekko kohalleen ykk:hon ja kattoo imukierrolla että aukiaako se venttiili silloin, jos ei niin säädetään.
Toiseksi en edelleenkään usko että se nokka olis niin kaukana oikeasta arvosta jos se on 2.9 nokka, mutta sen näkee kun tarkastaa imu ja pakoventtiilien aukeamis kohdat ja voi tietty kattoa sulkeutumis kohat kans jos ei luota että kortti ja nokka täsmää keskenään.
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe
aha. ja ne aukeamis kohat on varmaan tässä lapussa lukeva timing ja 23 - 65?
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Nii, no eihän sekään tietysti ihan kauheen monimutkaista avaruusfysiikkaa vielä vaadi, että saa laskettua vaaditun siivun paksuuden jolla sais kerralla kohilleen, jos vaan on haluttu kulmamuutos ja akselin paksuus tiedossa.Luhtis kirjoitti:Joo, onhan siinä vähän jumppaa kun joutuu monta kertaa ottamaan rattaan pois ja viilaamaan ja kokeilemaan, mutta kunhan sanoin että tuolleenkin se on mahollista tehdä, tarkasti kohalleen ja luotettavasti.JeeSe kirjoitti:Toi on kyllä nykynuorisolle liian vaikeaa.Luhtis kirjoitti:Joskus on tehty silleen että viilaa sen nokkapyörän kiilauran leveämmäksi tarvittavan määrän ja sit viilailee raudan palasesta fyllipalan jonka naputtelee sinne väliin, sei pääse sieltä karkuun kun toisella puolella on nokka vastassa ja toisella puolella kinnityspultin prikka. Ei hifistelyä, mut periaattessa ihan yhtä toimiva kuin offset-kiilatkin.
Siinähän joutuu työstämään metallia, ja sitte joutuu vielä miettimään, että kummasta reunasta uraa poistetaan ja kummalle puolelle kiilaa sitten pistetään fylliä.
No mahtuuhan siihen rattaaseen tietysti useampikin ura, jos ei sitä yhtä leventämällä satu kohilleen.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!