"Melkein" paperittoman auton leimaaminen

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

"Melkein" paperittoman auton leimaaminen

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Onko kellään kokemuksia paperittoman, tai hyvin puutteelliset paperit omaavan auton saattamisesta kilpiin? Esim. metsä/latolöytö, tai muuten vaan kaltoin kohdeltu yksilö?

Tällä hetkellä alkaa näyttää siltä, että laivueeseeni liittyy kohta lotja, josta olemassa olevat dokumentit suorastaan naurattavat... Voin kertoa yksityiskohtia myöhemmin kun kaupat on (mahdollisesti) tehty.

Muistaako kukaan esim. minä vuonna kantakorteista luovuttiin? Missä ovat varhaisen kantakorttien jälkeisen (196?-197?) ajan arkistot? Mikrofilmeillä AKEssa? Onko merkitystä, missä päin maata auto on oleillut kilvistä poistuessaan?

Viimeksi mainitulla seikalla viittaan siihen, että esim. vanhat kantakortit ovat osassa vanhoja läänejä säilyneet, osassa ei. Esim. tietääkseni Helsingin seudun kantakorteista suurin osa on kadonnut.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

no, itse olen moisen saattanut kilpiin... tai parikin, pienellä vilpillä :P

elikkä, mikrofilmeistä luovuttiin joskus 90-luvun alkupuolella, kun siirryttiin sähköiseen tietokantaan. kaikki sillon rekisterissä olleet autot siirtyivät uuteen elektroniseen rekisteriin, ja taasen ne, jotka eivät olleet rekisterissä, jäivät vain mikrofilmeille.
Eli, jollei auton tietoja löydy akelta koneelta, joutuu tilaamaan kantakortin jäljennöksen akelta (n. 40e). akella varastossa mikrofilmillä jostain 70-luvun alusta lähtien. Sitä vanhemmat kantakortit on annettu paikallisille museoajoneuvoharrastajille. Esim. täältä joensuun suunnalta löytyy mikrofilmit myllyn vanhojen autojen kautta.

Mutta homma etenee näin: rekisteröitäessä pitäisi olla katkeamaton ketju luovutuskirjoja siitä henkilöstä lähtien, jolla se oli viimeksi rekisterissä. No, tilaat kantakortit ajoneuvolle, ja tekaiset luovarit tämän henkilön nimissä autolle. Tai jos viitseliäisyyttä riittää, nin kaivat henkilön tiedot (tai kuolinpesän) ja teet ihan rehelliset paperit.
Mutta jollei auton tietoja löydy mistään, niin rodien kanssa ainakin näin:
Ameriikkalaisissa 20-40-(jopa joissain 50-luvun) vehkeissä ei ole minkaanlaista runkonumeroa. niinpä ne viedään valtuutetun merkkiharrastajan (löytyy eri jenkkikerhoista tjsp) luokse näytille, joka kirjottaa todistuksen tyyliin "joo, kyllä tää on hudson vuodelta 1938".
Tämän jälkeen kirjoitetaan selvitys, missä kyseinen ajoneuvo on majaillut viimeiset 10 vuotta (ihan kuten mopoissa), jonka todistaa pari tyyppiä oikeaksi ja tämän jälkeen konttorille. thäts it.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Viipo kirjoitti: Tämän jälkeen kirjoitetaan selvitys, missä kyseinen ajoneuvo on majaillut viimeiset 10 vuotta (ihan kuten mopoissa), jonka todistaa pari tyyppiä oikeaksi ja tämän jälkeen konttorille. thäts it.
minäkin olen kuullu tuosta 10 vuotta "säännöstä" mutta löytyykö mistä faktaa kyseisestä asiasta :?: onnistuuko runkonumerollisen kans.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

p3 kirjoitti:
Viipo kirjoitti: Tämän jälkeen kirjoitetaan selvitys, missä kyseinen ajoneuvo on majaillut viimeiset 10 vuotta (ihan kuten mopoissa), jonka todistaa pari tyyppiä oikeaksi ja tämän jälkeen konttorille. thäts it.
minäkin olen kuullu tuosta 10 vuotta "säännöstä" mutta löytyykö mistä faktaa kyseisestä asiasta :?: onnistuuko runkonumerollisen kans.
emmä tiedä mistä tuosta löytyy mustaa valkosella, mutta näin kerto vaan tuo paikallinen AMC:n virallinen tarkastaja...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Viipo kirjoitti: ...Eli, jollei auton tietoja löydy akelta koneelta, joutuu tilaamaan kantakortin jäljennöksen akelta (n. 40e). akella varastossa mikrofilmillä jostain 70-luvun alusta lähtien. Sitä vanhemmat kantakortit on annettu paikallisille museoajoneuvoharrastajille...
Tietääkö kukaan tarkaa ajankohtaa tuolta 70-luvun alusta, mistä eteenpäin AKElla on mikrofilmit tallessa?

Entä onko tietoa, missä vanhan Turun ja Porin läänin kantakortit on nykyään? Turun seudun tai Satakunnan SA-HK:n alajaoksilla kenties?

Kiitos Viipolle tiedoista!
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

p3 kirjoitti:
Viipo kirjoitti: Tämän jälkeen kirjoitetaan selvitys, missä kyseinen ajoneuvo on majaillut viimeiset 10 vuotta (ihan kuten mopoissa), jonka todistaa pari tyyppiä oikeaksi ja tämän jälkeen konttorille. thäts it.
minäkin olen kuullu tuosta 10 vuotta "säännöstä" mutta löytyykö mistä faktaa kyseisestä asiasta :?: onnistuuko runkonumerollisen kans.
Onnistu ainakin Traktorin kanssa (rungonnumero siinäkin oli), kirjotettiin todistus, et ko. traktori oli ollu isäukon omistuksessa viimmiset 10 vuotta ja ostaja sai sen sillä perusteella rekisteriin!
Ei siis ollu mitään papereita ko. traktorista.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Miikka kirjoitti:
Viipo kirjoitti: ...Eli, jollei auton tietoja löydy akelta koneelta, joutuu tilaamaan kantakortin jäljennöksen akelta (n. 40e). akella varastossa mikrofilmillä jostain 70-luvun alusta lähtien. Sitä vanhemmat kantakortit on annettu paikallisille museoajoneuvoharrastajille...
Tietääkö kukaan tarkaa ajankohtaa tuolta 70-luvun alusta, mistä eteenpäin AKElla on mikrofilmit tallessa?

Entä onko tietoa, missä vanhan Turun ja Porin läänin kantakortit on nykyään? Turun seudun tai Satakunnan SA-HK:n alajaoksilla kenties?

Kiitos Viipolle tiedoista!
-04 sai -70 capriin kantakortinjäljennöksen akelta, oisko antaneet kantakortit harrastejärjestölle mutta pitäneet mikrofilmit.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

se 10v sääntö on faktaa.
P3SUPER
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Heinä 2005, 13:17
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja P3SUPER »

Mullakin on pienimuotoinen paperiongelma varaosa-autossani, nimittäin autosta on olemassa A4, jossa mainitaan valmistusnumero ja johon viimeinen rekisteriin merkitty omistaja on kirjoittanut todistuksen, jonka mukaan on poistanut auton rekisteristä 93 ja myynyt hlö. X:lle. Paperin alalaidassa taas on luovutuskirja, jossa on kyseisen hlö. X:n nimi ja allekirjoitus myyjän kohdalla, mutta ostaja-kenttään on joku ilmeisesti vahingossa kirjoittanut nimensä. Allekirjoitus ja nimenselvennys ovat tyhjiä, samoin kuin paikka ja luovutuspäivämäärä. Jos siis vedän ostaja-kentässä olevan nimen yli ja kirjoitan viereen jonkun muun, tuleeko paperista arvoton? (periaatteessahan paperi on jo arvoton, X kun ei ole lähimaillakaan kun kauppa tehdään, mutta sitä eivät viranomaiset tiedä).
2x17m P3 super -64
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

P3SUPER kirjoitti:Mullakin on pienimuotoinen paperiongelma varaosa-autossani, nimittäin autosta on olemassa A4, jossa mainitaan valmistusnumero ja johon viimeinen rekisteriin merkitty omistaja on kirjoittanut todistuksen, jonka mukaan on poistanut auton rekisteristä 93 ja myynyt hlö. X:lle. Paperin alalaidassa taas on luovutuskirja, jossa on kyseisen hlö. X:n nimi ja allekirjoitus myyjän kohdalla, mutta ostaja-kenttään on joku ilmeisesti vahingossa kirjoittanut nimensä. Allekirjoitus ja nimenselvennys ovat tyhjiä, samoin kuin paikka ja luovutuspäivämäärä. Jos siis vedän ostaja-kentässä olevan nimen yli ja kirjoitan viereen jonkun muun, tuleeko paperista arvoton? (periaatteessahan paperi on jo arvoton, X kun ei ole lähimaillakaan kun kauppa tehdään, mutta sitä eivät viranomaiset tiedä).
tai täytät paperin sillä nimellä loppuun ja teet ittelles
siitä vielä yhen luovarin.... :roll:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Waltteri Valli
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Touko 2007, 16:36
Paikkakunta: oksava

auto leimalle ilman papereita

Viesti Kirjoittaja Waltteri Valli »

eli oisin ostamassa taunusta vuosimallia 75 jossa ei ole papereita niin millanen urakka yhteen vetona ois saaha kilpiin???
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Aihetta sivuten, niin vanhanaikaisissa läpi kopioivissa luovarikaavakkeissa on tavallisesti kaavakkeen painoajankohta merkittynä marginaaliin. Tämän vuoksi kannattaa olla tarkkana, millaisen luovarin kirjoittaa millekin blanketille :wink: Tämän vuoksi eräs tutun tuttu tai hänen isänsä on jemmaillut tyhjiä kaavakkeita jostain 70-luvulta alkaen jos sattuisi joskus tarvitsemaan...
Vastaa Viestiin