tanen talvivarustus checklist??
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
tanen talvivarustus checklist??
Mites taunusihmiset varautuu talviajoon?
Ite visioin jotain tällaista
- sisälämppäri
- talvitermari (onko iloa tollasesta)
- silikoonit tiivisteisiin & aseöljyä lukkoihin ja joka helvetin kohtaan minkä ei soisi jäätyvän
- jotku 5-40 öljyt?
- jotain pohjaan suolaa vastaan?
- (talvirenkaat )
Onkos mitään muuta olennaista että pääsisi talviaamuina ajoissa töihin ja että lämmintä riittäisi? Mikä yleensäkin aiheuttaa sen ettei auto käynnisty pakkasella? Kaasari jäässä vai mikä siinä on?
Ite visioin jotain tällaista
- sisälämppäri
- talvitermari (onko iloa tollasesta)
- silikoonit tiivisteisiin & aseöljyä lukkoihin ja joka helvetin kohtaan minkä ei soisi jäätyvän
- jotku 5-40 öljyt?
- jotain pohjaan suolaa vastaan?
- (talvirenkaat )
Onkos mitään muuta olennaista että pääsisi talviaamuina ajoissa töihin ja että lämmintä riittäisi? Mikä yleensäkin aiheuttaa sen ettei auto käynnisty pakkasella? Kaasari jäässä vai mikä siinä on?
Ford Taunus 1.6 -79
Audi 80 2.0E -91 b4
Audi 80 2.0E -91 b4
-
- Viestit: 339
- Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
- Paikkakunta: Vantaa
Nykyään en oo enää talvisin Tanella ajellu, tosin mieli tekis ostaa talvirenkaat ja ajella vaikka ainakin alkutalvi et sais suuremmat leikkimis halut taltutettua. Silloin ku tuli Tanella talviautoilua harrastettua oli takakontissa lumilapio ja iso säkki hiekkaa antamassa painoo sekä lisäpitoo, kun se jäi jokaiseen nyrkinkokoiseen möykkyyn paikalleen suttaamaan. Tosin uudet talvirenkaat ja vaikka lukkoperä ois ollu tosi kova sana!
Taunus Coupe GXL 2.8i V6 -74
Ford LTD Brougham 429cid -73
Ford LTD Brougham 429cid -73
Niin ja paras keino jolla sai pakkaspäivänä lämmöt nopeasti ylös oli laittaa jäähdyttimen eteen rullakaihdin ja ketju putkea pitkin kojelaudan alle, jolla sitä sit säädettiin, samanlaisia oli ainakin mk1 ja mk2 Cortinoissa. Jos pannu kävi liian kuumana niin kaihdinta alas, yleensä kun piti puolessa välissä ajon aikana niin oli lämmöt kohillaan ja riitti hyvin sisällekkin asti..
Taunus Coupe GXL 2.8i V6 -74
Ford LTD Brougham 429cid -73
Ford LTD Brougham 429cid -73
apukaapelit ?
tulitikut minigrippipussissa takakontiin jemmaan...
imuilman otto pakosarjasta ?
ite olen vähä miettiny semmosta vedenkierrätyspumppua lämppärin letkuun
ja ylimääräistä lämpöanturikytkintä jonnekkin. ELi kiertoveesipumppu kierrättäs vettä lämppärinkennossa vielä hetken kun kone on sammutettu. lämppäriäkin voi puhalluttaa saman ajan pikkuteholla jos on hyvä akku.
-vk-
tulitikut minigrippipussissa takakontiin jemmaan...
imuilman otto pakosarjasta ?
ite olen vähä miettiny semmosta vedenkierrätyspumppua lämppärin letkuun
ja ylimääräistä lämpöanturikytkintä jonnekkin. ELi kiertoveesipumppu kierrättäs vettä lämppärinkennossa vielä hetken kun kone on sammutettu. lämppäriäkin voi puhalluttaa saman ajan pikkuteholla jos on hyvä akku.
-vk-
Taunushan on valmis talviauto!
parempaa saa hakea,painoa vaan peräkonttiin
ja tärkeätä on varmistaa imuilman
esilämmitys.
Etenkin "nollan"keleillä kaasari meinaa jäätää
pahimmin,kovimmilla pakkasilla ei niinkään.
Tietysti on suotavaa,että lämppärin kenno
ei oo täynnä sontaa,muuten kyllä
lämpöä riittää.
Täys-synteettiset ehottomasti,
säästää konetta ja omia hermoja.
Lähtee meinaan käyntiin kovillakin
pakkasilla omin voimin,ilman
lämmitystä,joka on tosin suotavaa.
Suolaa ei näillä palkisilla onneksi paljon
näy,niin raskii Taunustakin käyttää.
Nimim.viime talvena 8000 km.
parempaa saa hakea,painoa vaan peräkonttiin
ja tärkeätä on varmistaa imuilman
esilämmitys.
Etenkin "nollan"keleillä kaasari meinaa jäätää
pahimmin,kovimmilla pakkasilla ei niinkään.
Tietysti on suotavaa,että lämppärin kenno
ei oo täynnä sontaa,muuten kyllä
lämpöä riittää.
Täys-synteettiset ehottomasti,
säästää konetta ja omia hermoja.
Lähtee meinaan käyntiin kovillakin
pakkasilla omin voimin,ilman
lämmitystä,joka on tosin suotavaa.
Suolaa ei näillä palkisilla onneksi paljon
näy,niin raskii Taunustakin käyttää.
Nimim.viime talvena 8000 km.
Erittäin hyvä varuste on ollut pakkasilla kiinteä calixin akkulaturi joka haaroittettu auton moottorinlämmitimen kanssa lähtee käyntiin kovillakin pakkasilla ennätys -50 C !Auton peräkonttiin painon lisääjille saisin että kannattaa miettiä asiaa auton perästä tulee moukari kun se lähtee luistoon.
Jestapa jepulis!
Hyvät nastarenkaat, vahva akku, lisäpitkät, lohkolämppäri haaroitusarjalla+tehokas sisätilanlämppäri ja auton oma lämmityslaite on puhdas ja toiminnassa, lukkoihin aseöljyä ja mottiin kunnon öljyt niin tuolla on pärjätty ilman suurempia ongelmia monta talvee jopa paukkupakkasilla!!
Tosin nuo käynnistinkaapelit, lumilapio, työkalut ja hinausköysi kannattaa pitää mukana vaikka ei niitä itse tarvisikaan niin voi ainakin auttaa muita tiellä liikkuvia!
Huom! Takapaksissa ei kannattaisi pitää mitään turhia lisäpainoja sillä on aikas kurja viedä kun lähtee lapasesta. Kokemusta on! Sen sijaan kannattaa harkita kunnon lukkoa taka-akseliin (ei mitään kemppiä) auttaa hyvin liikkeellelähdöissä. Loppuviimein aika pieni investointi ja huomattavasti mukavampi ajella liukkailla..
Tosin nuo käynnistinkaapelit, lumilapio, työkalut ja hinausköysi kannattaa pitää mukana vaikka ei niitä itse tarvisikaan niin voi ainakin auttaa muita tiellä liikkuvia!
Huom! Takapaksissa ei kannattaisi pitää mitään turhia lisäpainoja sillä on aikas kurja viedä kun lähtee lapasesta. Kokemusta on! Sen sijaan kannattaa harkita kunnon lukkoa taka-akseliin (ei mitään kemppiä) auttaa hyvin liikkeellelähdöissä. Loppuviimein aika pieni investointi ja huomattavasti mukavampi ajella liukkailla..