Sivu 1/4

Turbo foorttin suunnittelua

Lähetetty: 06 Loka 2013, 17:33
Kirjoittaja FoorttiFani
Morjens! On päässä ruvennu kytemään ajatus turbokoneen teosta johonkin fordin vanhaan koppaan. Esim, capri,consul tai granada. Rahaa ja aikaa ei tällä hetkel oo kyseiseen rojektiin, mut kai sitä vois hiukan alkaa suunnittelee.

Eli kone sais olla joku suht simppeli bensavehe, ettei mee liian hankalaks ekan turbokoneen teko. Ehkä ford ohc tai doch? Tavoitteita olis 200-250hp, ruisku, E85 mahollisuus ja varmaan joku hieno moottorinohjaushässäkkä. :D

Kori joku noista kolmesta ja alle -77 vuosmalli, eikös se oo raja niihin päästönottoihin? Mitäs mieltä ootte, kummosta ite lähtisitte tekee, millä kopalla ja mikä koneaihio?

Lähetetty: 06 Loka 2013, 18:51
Kirjoittaja Vermilion
Millaseen käyttöön meinasit autoa?

Cruisailu?

Granada on aika iso auto, joten ei sellasesta tahdo saada "sporttista millään, mutta
johonkin kaupunki päristeltyyn vois soveltua, juoppo autoks. Hyvät pehmeet leveet penkit takana jne.


Joku Mk1 Escort tai Mk1/Mk2 Capri jos haet sporttisuutta

Jos meinasit turbottaa niin Ohc on vähän sellanen vingutin vääntöä ei löydy alhaalta mutta ylhäällä
menee sitte kivasti.

Yks vaihtoehto ois joku V6 tai suora, josta tekis väänntömoottorin. Hankkis sellasen ahtimen että se toiminta alue ois 1750-3500 ja siellä olis joku 400nm vääntöä ja tehoa joku 250 heppaa. Iskutilavuudelta vois olla joku 2.5-3 litrainen.
Vaikka muunkin kuin Fordin moottori.

Lähetetty: 06 Loka 2013, 22:12
Kirjoittaja FoorttiFani
juu ihan kadulle kruisailuun, se vois olla vaikka hiukan simmone rujo sportti, ei välttämät kauheen viimeistelty :).
Paitsi tekniikka siis. Fordin v6 on kyllä myös tuttu kone, mahtaakos toi olla haasteellisempi ku esim ohc? pakosarjat tietty vaikeempi tehä, ja onkos monet rakennellu noihin vanhempiin vkutosiin moottorinohjauksia?

Lähetetty: 07 Loka 2013, 01:42
Kirjoittaja jeddah
Vähä Vermilionin kanssa samoilla linjoilla. Kohtuu pätevä nyrkkisääntö on, että etsi niin tehokas lähtökohta kun vain löytyy. Jos koittaa kolminkertaistaa wanhan valurautakattilan tehon siitä mitä saksalainen insinööri on aikoinaan suunnitellut, ongelmia ja rahanmenoa on taatusti tiedossa.

Nimim. rojektitopikista löytyy jokseenkin tuohon haettuun haarukkaan menevä esimerkki, ei oo tosin sitä turboa hajoamassa mutta pystyy toteuttamaan pienelläkin budjetilla ja on sen verran luotettava mitä nyt vakiomoottorin yleensä kuuluukin... :roll:

Ja väliäkös vuosimallilla jos nykyaikaisen moottorinohjauksen on laittamassa, mä maksoin päästölapusta viimeksi 12 euroa.

Lähetetty: 07 Loka 2013, 10:51
Kirjoittaja Vermilion
2.8 Efi/2.9 12v/24v ja 4.0V6 noihin saa helposti sähköisen moottorinohjauksen.
Vanhemmissa on vähän ongelmia läppärungon imusarjan ja antureiden laitossa.
Jos siis pysytään Fordin moottoreissa.

Granada on siinä mielessä hyvä lähtökohta, että pellin alle saa mahtumaan melko vaivattomasti vaikka V8 moottorin ahdettuna. Escort/Capri moottoritila on aika pieni jos haluaa saada isomman koneen mahtumaan joutuu todella paljon sovittelemaan tai leikkailemaan peltejä. Taunuksessakin aika ok tilaa pellinalla Boa/Bob mahtuu aika ok pellin alle.

Säädettävästä ruiskusta, Megasquirt kaikista halvin kait, itse kilpailutin noita jen halunnut ruveta aivan nollasta
tuota tekemään ja totesin, että KMS oli paras vaihtoehto itselle. Hestec ja Vipec on sitten pykälän kalliimmat taas.

Edit: 2.5/3.0 duratec vois olla ihan ok. Kestävyydestä mulla ei ole tosin tietoa, eikä osien hinnoista.

Lähetetty: 07 Loka 2013, 12:48
Kirjoittaja Mois
Kai se Oharista on helpoin/halvin tehdä semmonen "harjotteluturbokone"??? Onhan tälläkin Foorumilla muutama OHC:n turbottajaa kirjotellu :)

Lähetetty: 07 Loka 2013, 13:00
Kirjoittaja ardhu
jos Caprin rs3100 mallia sais käytettyä verrokkina niin sithän kuuma kone ois thunderbirdin remmiahdettu 3.8 v6? en tiuä meniskö tehot enää sallittuihin rajoihin..

Lähetetty: 07 Loka 2013, 13:01
Kirjoittaja Vermilion
Mois kirjoitti:Kai se Oharista on helpoin/halvin tehdä semmonen "harjotteluturbokone"??? Onhan tälläkin Foorumilla muutama OHC:n turbottajaa kirjotellu :)
Halpa ja helppo on, mutta ei kiva cruisailu vehje... enemmänkin sportti/kisa vehje.
Vaatii paljon kierroksia.
ardhu kirjoitti:jos Caprin rs3100 mallia sais käytettyä verrokkina niin sithän kuuma kone ois thunderbirdin remmiahdettu 3.8 v6? en tiuä meniskö tehot enää sallittuihin rajoihin..
Tää on hyvä idea! Teho lapun saa helposti tehtyä mieleseksi, ilmoittaa että kiertää tiellä vaan 3500 kierrosta, kummasti tippuu tehot :P

Lähetetty: 07 Loka 2013, 19:27
Kirjoittaja FoorttiFani
jees jees, hyviä pointteja tullut paljon. Mieluiten tosiaan käyttäisin jotakin fordin konetta ja koppa senkin takia vanha et onha ne paremman näkösiä :). Ja tilava konehuone ois kyl mukava tämmöses rakentelus, et granu ois siin mieles sit hyvä. Mites granujen perät, onko miten hepposia ja onko porukka sovitellu parempia? consul taitaa olla aika liki sama auto?

Just juu et oharista tulis ylätehonen turbokäytös. joku v6 vois olla iha hyvä, ei varmaa hirveesti hankalampi. Megasquirt vaatii ilmeisest antureita ainakin pakosarjaan ja kampuralle? Onkos tuo kampuran asentotunnistin vaikee toteuttaa? Ja mitenkä käytönnössä eroo v kone yhellä tai kahella turbolla?

Lähetetty: 07 Loka 2013, 19:36
Kirjoittaja ardhu

Lähetetty: 07 Loka 2013, 19:40
Kirjoittaja Vermilion
Yhdellä turbolla on helpompi tehdä... ainut miinus on että joudut tekemään se pakoputken toiselta puolelta toiselle se on ainut haastavampi, mutta saat sitte toiselle puolelle hyvin tilaa vapaavirtaussuodattimelle ja ohjaustehostimelle.
ja kahden niin pienen ahtimen löytäminen oon sitten vaikeampaa, ja molemmat pitäisi saada tuottamaan aivan sama paine. Rippuu toki jaatko moottorin kahdeksi vai syötät yhtä kahdella.

Kyseisen autonperästä en tiedä, mutta vaihdelaatikko on aina se vaikein... tarvis olla melkein joku C6 että olis kestävä automaattiloota tai sitte joku bmwn käsiloota.

- Lambda
- TPS
- Veden & Ilman lämpötilaanturit
- Ahtopaineensäätö? (Mekaaninen vai sähköinen)
- Sytystä varten ajuri? (riippuu jakaja vai ei jakaja)
- Tyhjäkäyntiventtiili?
- Suuttimille ajuri vai ei? Low & High impedance

Lähetetty: 07 Loka 2013, 19:46
Kirjoittaja ft79
FoorttiFani kirjoitti:jees jees, hyviä pointteja tullut paljon. Mieluiten tosiaan käyttäisin jotakin fordin konetta ja koppa senkin takia vanha et onha ne paremman näkösiä :). Ja tilava konehuone ois kyl mukava tämmöses rakentelus, et granu ois siin mieles sit hyvä. Mites granujen perät, onko miten hepposia ja onko porukka sovitellu parempia? consul taitaa olla aika liki sama auto?

Just juu et oharista tulis ylätehonen turbokäytös. joku v6 vois olla iha hyvä, ei varmaa hirveesti hankalampi. Megasquirt vaatii ilmeisest antureita ainakin pakosarjaan ja kampuralle? Onkos tuo kampuran asentotunnistin vaikee toteuttaa? Ja mitenkä käytönnössä eroo v kone yhellä tai kahella turbolla?

granada ja consul pääpiirteittäin samoja autoja, lähinnä varustelueroja
consul on enemmän se "hinnat alkaen" malli.

erillisjousitetulla takapäällä ovat, tais joku olla sovitellu cossun murikan tonne..
(ei ollu kovinpahan oloinen homma, joskus jossain lukenu projektiosiota)

kyllä se mega joo jotain pientä tarvii, itse en ehkä megaa laittaisi autoon jolla
pitää lähteä jonnekkin oikeasti kauas kotoa.. senverran paljon tuntuu olevan
käyttäjillä ongelmia.. toisaalta lähinnä negatiiviset kokemukset kantautuu
eteenpäin.. tiedäsitten onko totuuden perää, mutta näin itse koen asian tällähetkellä.. :roll:
Toisaalta turbolaite jos tulee ja hinnalla on oikeasti väliä niin onhan mega hyvinkin
kilpailukykyinen.. jos sitten jollain minimi kokoonpanolla ja kikkailulla..
Mutta tod.näk jonkun megaAsiantuntian tarvii jotta saa kunnolla pelittämään..
tai ainakin nopeuttaa asiaa huomattavasti.. megastakin monta eri versiota.. ja hintaa.. :roll:

Lähetetty: 07 Loka 2013, 20:11
Kirjoittaja p3
Vermilion kirjoitti:
Mois kirjoitti:Kai se Oharista on helpoin/halvin tehdä semmonen "harjotteluturbokone"??? Onhan tälläkin Foorumilla muutama OHC:n turbottajaa kirjotellu :)
Halpa ja helppo on, mutta ei kiva cruisailu vehje... enemmänkin sportti/kisa vehje.
Vaatii paljon kierroksia.
Koneenhan voi tehdä monella tapaa, jos ny verrataan 2L ohc vs 2L gologne niin ei niiden vääntökäyrissä mitään dramaattista eroa ole. Sehän on selvä että suurempi tilavuus lisää vääntöä mutta myös ahdin lisää vääntöä. Ihan väärä luulo että oharista täytyy tehdä kierroskone, kun se itseasiassa ei sellainen ole alunperinkään, siitä saa alhaalta toimivana suht "helposti" 150hv ahdin mukaan +200hv.

Sporttisuudesta :D Escort voidaan lukea sporttiseksi, Capri ja Granada menee Rata osastolle mutta ovat kyllä cruisailuun varauksin mukavampia, eivät korttelirallissa pääse lähellekään saman teho-paino suhteen omaavaa takaveto Escortia.

Lähetetty: 07 Loka 2013, 21:34
Kirjoittaja Vermilion
Lähtökohtana vertaa esim 2.8 V6 kaasari konetta 1.500 kierrosta ja ohc 1500 kierrosta... voitko väittää että ei ole väännössä mitään eroa. (Sama perävälitys molempiin, niin huomaa eron...)

Lähetetty: 07 Loka 2013, 22:03
Kirjoittaja ft79
oli miten oli, mutta kyllä cruisailu autossa täytyy olla vähintään 6 silinteriä..
ihan sama vaikka joku vetää turbo dexillä ohitte..

ne on vaan ne äänet.. 8)
4-sylinteriset vaan on sellaisia päristimiä..