Onko kellään käryä nuista kytkentä massoista teknisessä osassa?
Pitäisi mennä perjantaina BE-inssiin, mutta millä autolla? Kaikki muu mulle on selvää paitsi F.3 yhd. suurin sallittu kok.massa tieliik. Tuo ko. lukema on auton kokonaismassan ja perävaununmassa jarruin summa eli V50 Volvossa: F.2 kok. massa 1960 kg ja O.1 jarruin 1500 kg F.3 = 3460 kg (kirjattu otteeseen)
O.1 on siis kärryn todellinen massa (kytkentämassa), eli saa vetää kärryä joka puntarissa näyttäisi tuon 1500kg, mutta miten tuossa F.3? Pitääkö kärryn kokonaismassa (omapaino + kantavuus) olla tuon 1500kg vai pelkkä kytkentämassa?
Mulla siis on noin 600kg painava traileri jonka kokonaismassaksi on tyyppikilpeen merkitty 2500kg. Ajatus inssiin on pistää lisäpainoa ja näkösuoja siten että päälle tulee 400kg. Eli kytkentä massaksi tulee noin 1000 kg. Tällöin O.1 (1500kg) ei ylity. Mutta miten tuo helkkarin F.3 onko tuo tässä tapauksessa 1960 kg + 1000 kg vai 1960 kg + 2500 kg ????? Mulla levee käpy...Eikä katsastuskonttori oli auki ennenkuin huomenna kuten myös on inssikin....
Teknisen osan massoista
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
-
- Viestit: 484
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyl kokonaispainoltaan 2500 kg:n kärryä saa vetää, kunhan todellinen kokonaispaino ei ylitä auton suurinta "vetomassaa". Tän asian selvitin konttorilla.Muurahainen kirjoitti:Siis tuo 2500kg kärry on tuolla autolla vetämätön paikka lain mukaan.
Painoa kun ei mitata vaan lasketaan siitä kilvestä.
Eli nimenomaan paino "mitataan"
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Juu, kyllä tuo jarrullinen paino on ihan selvä, eli todellinen paino, kärryn omapaino + kuorma (kytkentämassa). Eli suomeksi, jos viedään puntarille, niin tuo ei saa ylittyä.
Mutta tuo helkkarin F3 yhdistelmän KOKONAISMASSA riivaa. Sitä esimerkiksi ei ollut vielä edellisessä rekisteriote versiossa. Ja vanhemmissa autoissa (naapurin 1998 Toyota) ei ole tuota merkitty vaan kenttä on tyhjä. TM:n tulkinta oli että tuolla kentällä voidaan rajoittaa, että autoon ei saa ottaa täyttä kuormaa jos otetaan suurin mahdollinen vetokuorma. Ja toisinpäin. Eli sillä tulkinnalla kyseessä on auton kokonaismassa ja färryn kutkentämassa (todellinen kokonaismassa ei kokonaismassa 2500 kg)
Vit*u ota näistä selvää....Aamulla konttorille tinkaamaan! Tuttava poliisikaan ei osannut auttaa Ei ilmeisesti pysäytä kärryllistä autoa ellei rike ole räikeä
Mutta tuo helkkarin F3 yhdistelmän KOKONAISMASSA riivaa. Sitä esimerkiksi ei ollut vielä edellisessä rekisteriote versiossa. Ja vanhemmissa autoissa (naapurin 1998 Toyota) ei ole tuota merkitty vaan kenttä on tyhjä. TM:n tulkinta oli että tuolla kentällä voidaan rajoittaa, että autoon ei saa ottaa täyttä kuormaa jos otetaan suurin mahdollinen vetokuorma. Ja toisinpäin. Eli sillä tulkinnalla kyseessä on auton kokonaismassa ja färryn kutkentämassa (todellinen kokonaismassa ei kokonaismassa 2500 kg)
Vit*u ota näistä selvää....Aamulla konttorille tinkaamaan! Tuttava poliisikaan ei osannut auttaa Ei ilmeisesti pysäytä kärryllistä autoa ellei rike ole räikeä