Teknisen osan massoista

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Teknisen osan massoista

Viesti Kirjoittaja jryti »

Onko kellään käryä nuista kytkentä massoista teknisessä osassa?

Pitäisi mennä perjantaina BE-inssiin, mutta millä autolla? Kaikki muu mulle on selvää paitsi F.3 yhd. suurin sallittu kok.massa tieliik. Tuo ko. lukema on auton kokonaismassan ja perävaununmassa jarruin summa eli V50 Volvossa: F.2 kok. massa 1960 kg ja O.1 jarruin 1500 kg F.3 = 3460 kg (kirjattu otteeseen)

O.1 on siis kärryn todellinen massa (kytkentämassa), eli saa vetää kärryä joka puntarissa näyttäisi tuon 1500kg, mutta miten tuossa F.3? Pitääkö kärryn kokonaismassa (omapaino + kantavuus) olla tuon 1500kg vai pelkkä kytkentämassa?

Mulla siis on noin 600kg painava traileri jonka kokonaismassaksi on tyyppikilpeen merkitty 2500kg. Ajatus inssiin on pistää lisäpainoa ja näkösuoja siten että päälle tulee 400kg. Eli kytkentä massaksi tulee noin 1000 kg. Tällöin O.1 (1500kg) ei ylity. Mutta miten tuo helkkarin F.3 onko tuo tässä tapauksessa 1960 kg + 1000 kg vai 1960 kg + 2500 kg ????? Mulla levee käpy...Eikä katsastuskonttori oli auki ennenkuin huomenna kuten myös on inssikin....
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Siis tuo 2500kg kärry on tuolla autolla vetämätön paikka lain mukaan.

Painoa kun ei mitata vaan lasketaan siitä kilvestä.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Muurahainen kirjoitti:Siis tuo 2500kg kärry on tuolla autolla vetämätön paikka lain mukaan.

Painoa kun ei mitata vaan lasketaan siitä kilvestä.
Kyl kokonaispainoltaan 2500 kg:n kärryä saa vetää, kunhan todellinen kokonaispaino ei ylitä auton suurinta "vetomassaa". Tän asian selvitin konttorilla.
Eli nimenomaan paino "mitataan" :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Juu, kyllä tuo jarrullinen paino on ihan selvä, eli todellinen paino, kärryn omapaino + kuorma (kytkentämassa). Eli suomeksi, jos viedään puntarille, niin tuo ei saa ylittyä.

Mutta tuo helkkarin F3 yhdistelmän KOKONAISMASSA riivaa. Sitä esimerkiksi ei ollut vielä edellisessä rekisteriote versiossa. Ja vanhemmissa autoissa (naapurin 1998 Toyota) ei ole tuota merkitty vaan kenttä on tyhjä. TM:n tulkinta oli että tuolla kentällä voidaan rajoittaa, että autoon ei saa ottaa täyttä kuormaa jos otetaan suurin mahdollinen vetokuorma. Ja toisinpäin. Eli sillä tulkinnalla kyseessä on auton kokonaismassa ja färryn kutkentämassa (todellinen kokonaismassa ei kokonaismassa 2500 kg)

Vit*u ota näistä selvää....Aamulla konttorille tinkaamaan! Tuttava poliisikaan ei osannut auttaa :lol: Ei ilmeisesti pysäytä kärryllistä autoa ellei rike ole räikeä :lol:
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Kävin konttorilla: F.3 on auton kokonaismassa ja kärryn todellinen kokonaismassa (eli kytkentämassa eli kärryn omamassa + kuorman massa eli massa jonka kärry näyttäisi puntarilla )
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Vastaa Viestiin