ensimmäiseksi käyttöautoksi 71-74 vuoden taunus

Sitä sun tätä muihin ryhmiin kuulumatonta. Tärkeät linkit ilmoitukseen LINKKEJÄ ja VINKKEJÄ tai kerro jos joku asia nyppii.
Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Risto
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Heinä 2011, 13:07

ensimmäiseksi käyttöautoksi 71-74 vuoden taunus

Viesti Kirjoittaja Risto »

tarvittis tietää keskimääränen bensiinin kulutus 1,6 litrasesta taunus -henkilöautosta tai coupesta ja muutenkin hyviä ja huonoja puolia, kiitos!
natuli
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Loka 2004, 09:09
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja natuli »

Ehkei ole oikea auto käyttöautoksi jos pitää kysellä hyviä ja huonoja puolia -71-74 vuoden autosta.. Aatellen sitä vaan, että kyllä se harrastepuolta pitää olla, että jaksaa vanhempien kanssa lärätä, ei ne toimi samalla tavalla ko uudet autot. Tai ainakaan mun mielestä. =)
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

+yksinkertaista tekniikkaa
+varaosia löytyy vielä aika hyvin
+lämmin talvella ja kesällä 8)
+ikäisekseen paksut peltiosat
+yleisesti aika luotettavana pidetty auto
+oikeanlaisella alustaratkaisulla asiallinen ajaa (kesällä)
+sympatiapisteitä ropisee mukavasti :-)

-2-ovisen piiiitkät ovet häiritsevät parkkipaikkoilla
-ohjaustehostin harvinaista herkkua, muista hyödyllisistä varusteista puhumattakaan
-huono liikkeellelähtö talvella (juu tiedän, kyllä sillä pärjää, mutta silti...)
-turvallisuus 70-luvun alun autossa on jotain pelottavan ja olemattoman väliltä, jos päivittäisautoksi meinaa..
-istuimet pitkän päälle epämukavat (tosin voi sinne abduktoida Sierran penkit jolloin tilanne paranee)
-vakioalustalla aika kamala lulla ajaa
-1.6 kone TEHOTON
-iästä johtuvaa korroosiota on tuon ikäisessä "käyttötaunuksessa" varmasti, sitä esiintyy ihan joka paikassa. Hitsauskone ja -taito kannattaa siis hankkia jos niitä ei jo ole.

kulutus riippuu aivan koneen kunnosta / säädöistä / viritysasteesta, vaihteistosta ja sen kunnosta, mutta enimmäkseen kaasujalasta. Itse olen ajanut Taunuksilla kulutuksen vaihdellessa 7-20 litran välimaastossa, Taunuksesta, ajotavasta ja kelistä riippuen.
Ftw-
Viestit: 58
Liittynyt: 21 Loka 2010, 13:26
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Ftw- »

samiharju kirjoitti:+yksinkertaista tekniikkaa
+varaosia löytyy vielä aika hyvin
+lämmin talvella ja kesällä 8)
+ikäisekseen paksut peltiosat
+yleisesti aika luotettavana pidetty auto
+oikeanlaisella alustaratkaisulla asiallinen ajaa (kesällä)
+sympatiapisteitä ropisee mukavasti :-)

-2-ovisen piiiitkät ovet häiritsevät parkkipaikkoilla
-ohjaustehostin harvinaista herkkua, muista hyödyllisistä varusteista puhumattakaan
-huono liikkeellelähtö talvella (juu tiedän, kyllä sillä pärjää, mutta silti...)
-turvallisuus 70-luvun alun autossa on jotain pelottavan ja olemattoman väliltä, jos päivittäisautoksi meinaa..
-istuimet pitkän päälle epämukavat (tosin voi sinne abduktoida Sierran penkit jolloin tilanne paranee)
-vakioalustalla aika kamala lulla ajaa
-1.6 kone TEHOTON
-iästä johtuvaa korroosiota on tuon ikäisessä "käyttötaunuksessa" varmasti, sitä esiintyy ihan joka paikassa. Hitsauskone ja -taito kannattaa siis hankkia jos niitä ei jo ole.

kulutus riippuu aivan koneen kunnosta / säädöistä / viritysasteesta, vaihteistosta ja sen kunnosta, mutta enimmäkseen kaasujalasta. Itse olen ajanut Taunuksilla kulutuksen vaihdellessa 7-20 litran välimaastossa, Taunuksesta, ajotavasta ja kelistä riippuen.


Juhannuksena n.1000km taunuksella taiteetu ja hyvin niissä penkeissä viihty. Varsinkin takapenkki on pehmeä kuin kotisohva.Ja mullahan oli siis niskatuettomat neekerimallin penkit
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja musche »

munkinmielestä ne niskatuettomat penkit on mukavia.

mun eka auto oli 73 2d sedan 1.6 automaatti, ja sillä olen nytten ajanut joka kesä 4 vuoden aikana,

tosiaan 1.6 oli tehoton mutta laitoin 2l ohc:n vakio ja mukavasti liikkuu ja kulutus on alle 10l.

kokeilin ajaa yhden talven ja pääsin joulukuuhun asti kun tajusin että talvisin taunuksen paikka on lämpimässä tallissa 8)
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Avatar
RUMPALI74
Viestit: 185
Liittynyt: 09 Tammi 2010, 11:16
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja RUMPALI74 »

EHDOTTOMASTI paras talviauto jos osaa ajaa. :D
Etuvetosilla ei uskaltais edes lähtee sielt tallista mihinkään. :shock:
Liika on liika , mut kohtuus on liian vähän.
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja musche »

RUMPALI74 kirjoitti:EHDOTTOMASTI paras talviauto jos osaa ajaa. :D
Etuvetosilla ei uskaltais edes lähtee sielt tallista mihinkään. :shock:
kyllähän sitä ajaa osaa mutta kun meijän pihalle menee tollane "pikkune" jyrkkä mäkijoka aina on jäässä, ni yritäppä siitämennä ylös ilman hissinpainoja takakontissa ja upouudet talvipyörät:D :evil:
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Risto
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Heinä 2011, 13:07

Viesti Kirjoittaja Risto »

kiitoksia vastauksista! kyllä mä oon edelleen kallistunu siihen tulokseen että hankin semmosen käyttöautoksi :)
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Käyttöautoksi en ostaisi Taunusta. Nettiautosta pikaisesti tutkimalla hintataso katsastetulla yksilöllä n.1000e. Mielummin ostaisin nykyaikaisemman auton. Monenlaista kinneriä löytyy 90-00 väliltä samaan hintaan. Turvavarusteet(bägit yms löytyy ja 5-vaihde yms muut löytyy vakiona.Bensiinin kulutus pienempi ja varaosatarjonta parempi (esim peltiosia et enään löydä kaupasta taneen).

Mutta harraste/museoautona Taunus on mielestäni mitä hienoin malli Ford mallien joukosta.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

No se on jokaisen oma valinta millä ajaa...osta vaan se Taunus ihmeessä vaikka sitten "käyttöautoksi" jos siltä tuntuu :!: :!:

Olen ajanut Taunuksellakin ehkä 10 talvea ja ei ole ollut moittimista.

Itse harrastan ympäri vuoden vanhoja autoja, mitään vtun "käyttöautoa" ei ole eikä tule

Ajakoot vaan kermaperseet minunpuolestani sitten vaikka jollain "järkevällä " käyttöautolla jos siltä tuntuu...
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

samiharju kirjoitti:+sympatiapisteitä ropisee mukavasti :-)
Tämä joskus voidaan luokitella miinukseksi. Ei aina huvittaisi jutustella paikalle sattuvien nostalgikkojen kanssa.
Risto
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Heinä 2011, 13:07

Viesti Kirjoittaja Risto »

varaosa ongelmanhan voi korjata niin että hankkii halvemman varaosiks ja bägit saa varmaan asennettua myöhemmin... ja ei mua niin erityisemmin haittaa jos joku tulee muistelemaan aikoja kun tämmönen oli suosittu auto :D onko näissä lohkolämmitintä vakiona ? oon kattellu ko on ilmotettu niistä erikseen... se olis hyvä jos talvikäyttöönkin tulee.
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Lohkis ei ole vakiovaruste tanessa. Motonetista saa ainakin OHC-koneelle calix:n elementtiä.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Risto kirjoitti:varaosa ongelmanhan voi korjata niin että hankkii halvemman varaosiks ja bägit saa varmaan asennettua myöhemmin... ja ei mua niin erityisemmin haittaa jos joku tulee muistelemaan aikoja kun tämmönen oli suosittu auto :D onko näissä lohkolämmitintä vakiona ? oon kattellu ko on ilmotettu niistä erikseen... se olis hyvä jos talvikäyttöönkin tulee.
Veikkaan että bägejä et taunukseen mitenkään saa, paitsi ehkä tuollaiset Conan O`brien tyyppiset, videon kohdassa 5:15
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
handeS
Viestit: 55
Liittynyt: 29 Tammi 2009, 13:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja handeS »

Tai tällaaset DIY -bägit, sopii vanhempaan kalustoon: http://www.gtfo.ro/tag/airbag/ :P

Lohkolämppäri yleensä ikääntyneestä Suomi-autosta löytyy lähes poikkeuksetta. Eri asia sit, toimiiko se enää. Mutta kuten joku jo kertoikin, uusiakin löytyy kyllä vielä.

Ja miksei Taunus talviautoksi sopisi, onhan niillä ajeltu talvia(kin) kohta puol vuosisataa! Tosin itse oon sevverran iän myötä kermaperseytyny, että talvisiirtyilyt hoidan 2000-lukuisella pikkukikkareella, joka on kesät pois käytöstä. Mutta hattua nostan heille, jotka (masokistisesti?) pitää tyylistä kiinni talviautoilussakin! :wink: Rispektiiiii!
Vastaa Viestiin