Farkun pata leimattu + muuta löpinää
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Farkun pata leimattu + muuta löpinää
STW edityy käyttöautoksi , kuukausi sitten oli rekisteröintikatsastus kun ostin ilman kilpiä ja nytte 2.3 v6 leimattu 32, 5 % osien vaihdolla.
Aika korkeet prosentit tuli. Siihen on laskettu: Moottori, kytkin, vaihdelaatikko, taka-akseli ja käynnistinlaite.
Tarttis vielä löytää 3, 45 vai mikä se harvempi atlas ny olikaan tuon 3,75:n tilalle. Pitää ny vielä joku päivä pyöritellä kardaania ja laskea kumpi tuo on, vaikuttaa kuitenkin liian tiheältä.
5-vaihteisen lootikon vois hommata kun talous vähän vakaantuu.
Eikös se niin ollut että granadan 5-vaihteisissa on viitosvaihde ylivaihde.
Mistä ko. laatikon tunnistaa?
Jäykempää jousta pitää vielä vaihtaa kun vaappuu liikaa mutkissa.
En tiedä onko ollut aiemmin juttua mutta vaihdelaatikon kiinityspalkki ei sopinut coupesta vaan piti ottaa STW:n oma OHC:n lootikosta.Pultin reiät
oli pari senttiä eri paikassa eli jompi kumpi palkki oli enemmän kaareva
en muista enää kummippäin ...
Käyntihäriöt vaivaavat 10 vuotta seisseellä koneella. Kaasarivialta nyt ensin vaikuttaa kun syttypuolelta ei löydy vikaa. Voi olla että jossain on kalkkia vaikka kohokammiossa ei ollutkaan. En ole koskaan tykänny noista solexeista joten vois vaihtaa tuon weberin jos saa vain jostain paremmat rattaat läppäakseleihin. 40 mm pystydellorto sovituslaippoineen odottelee kanssa...
Pakoputkisto tuntuu aika ahtaalta kun huitaisin heti vaihdelaatikon alla
putket yhteen ja vakio 1.6 putkella loppuun. Sai kuitenkin suht pikaisesti leimattua joten nyt saa rakennella putket rauhassa. Tuplaputkia ja tankin siirtoa en ehkä tee kun muutosprosentit meni noin korkeeksi. Pitää ainakin katella AKE:n listoilta paljonko tankki tekee prosenteissa.
Työmatka-ajoon tämmöstä vanhusta yritän laittaa joten caprin 3,09 välitys grannun laatikon kanssa vois olla ihan jees yhtälö, varsinkin jos saa joskus 2.8 valmiiksi. Ei taida vaan enää löytää noita caprin rataksia järkevällä hinnalla.
-vk-
Aika korkeet prosentit tuli. Siihen on laskettu: Moottori, kytkin, vaihdelaatikko, taka-akseli ja käynnistinlaite.
Tarttis vielä löytää 3, 45 vai mikä se harvempi atlas ny olikaan tuon 3,75:n tilalle. Pitää ny vielä joku päivä pyöritellä kardaania ja laskea kumpi tuo on, vaikuttaa kuitenkin liian tiheältä.
5-vaihteisen lootikon vois hommata kun talous vähän vakaantuu.
Eikös se niin ollut että granadan 5-vaihteisissa on viitosvaihde ylivaihde.
Mistä ko. laatikon tunnistaa?
Jäykempää jousta pitää vielä vaihtaa kun vaappuu liikaa mutkissa.
En tiedä onko ollut aiemmin juttua mutta vaihdelaatikon kiinityspalkki ei sopinut coupesta vaan piti ottaa STW:n oma OHC:n lootikosta.Pultin reiät
oli pari senttiä eri paikassa eli jompi kumpi palkki oli enemmän kaareva
en muista enää kummippäin ...
Käyntihäriöt vaivaavat 10 vuotta seisseellä koneella. Kaasarivialta nyt ensin vaikuttaa kun syttypuolelta ei löydy vikaa. Voi olla että jossain on kalkkia vaikka kohokammiossa ei ollutkaan. En ole koskaan tykänny noista solexeista joten vois vaihtaa tuon weberin jos saa vain jostain paremmat rattaat läppäakseleihin. 40 mm pystydellorto sovituslaippoineen odottelee kanssa...
Pakoputkisto tuntuu aika ahtaalta kun huitaisin heti vaihdelaatikon alla
putket yhteen ja vakio 1.6 putkella loppuun. Sai kuitenkin suht pikaisesti leimattua joten nyt saa rakennella putket rauhassa. Tuplaputkia ja tankin siirtoa en ehkä tee kun muutosprosentit meni noin korkeeksi. Pitää ainakin katella AKE:n listoilta paljonko tankki tekee prosenteissa.
Työmatka-ajoon tämmöstä vanhusta yritän laittaa joten caprin 3,09 välitys grannun laatikon kanssa vois olla ihan jees yhtälö, varsinkin jos saa joskus 2.8 valmiiksi. Ei taida vaan enää löytää noita caprin rataksia järkevällä hinnalla.
-vk-
kiihdytyspumppujen kalvot vois kattoa..
minkälaista käyntihäiriötä on?
niin joo ja onnea leiman johdosta
ei noissa solexeissa niin vikaa ole kumminkaan vaikka weber on tietysti helppohoitosempi..
ja kiihdytyspumpun tanko on mulla pariin otteeseen ottanu kiinni johonkin kun oon ihmetelly käyntihäiriöitä solexista..?
minkälaista käyntihäiriötä on?
niin joo ja onnea leiman johdosta
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
ei noissa solexeissa niin vikaa ole kumminkaan vaikka weber on tietysti helppohoitosempi..
ja kiihdytyspumpun tanko on mulla pariin otteeseen ottanu kiinni johonkin kun oon ihmetelly käyntihäiriöitä solexista..?
Taunus Maximus =)
Jou,janzamar kirjoitti:kiihdytyspumppujen kalvot vois kattoa..
minkälaista käyntihäiriötä on?
niin joo ja onnea leiman johdosta![]()
ei noissa solexeissa niin vikaa ole kumminkaan vaikka weber on tietysti helppohoitosempi..
ja kiihdytyspumpun tanko on mulla pariin otteeseen ottanu kiinni johonkin kun oon ihmetelly käyntihäiriöitä solexista..?
yritän selostaa käyntihäiriötä.
Tyhjäkaynti aaltoilee;mikäli tyhjäkäynti pysyy käynnisssä se käy silleen
rätätätätä ----tauko---rätätätä---taukko---räätätätä---tauko ja sitte välillä kierrokset itestään jonnein 1500 ja hetken sielä ja taas takasin rätätätä-tauko-räätätät-tauko .... tyhjäkäyntisäätöruuvit eikä seos ruuvi vaikuta tuohon käymiseen muutakun että saa kadotettua tyhjäkäynnin kokonaan. Bensanpintaa nostettu varoiksi , ei vaikuttanu, tulpat ok, johdot, ok pyörijä ja vir.kansi vaihdettu.Kärkiväli ok. Taskulampun kanssa kun kattelee tyhjäkäynnillä kaasariin niin ei myöskään valuta läppien yläpuolelta eli kuulaventtilit pitäs olla ok mikäli tässä kaasarissa semmoset on.
Pakosarjojen ja alkukäyrien väliset kartioprikka kiinnitykset vähän vuotaa mutta voisko se tehä tommosta , en oikein usko...
Sitte kierroslaue tyhjäkäynnistä jonnekkin 2500 -3000 paikkeilla on nykimistä. Ajossakin pientä ja isompaa nypytystä. Kaasupohjassa ok mikä on tietenkin hyvä asia : ) tuntuu että jos pumppaa nopeesti kaasua pienen liikkeen tyhjäkäynnillä niin sekunnin verran vois pelata 500- 2500 välinkin.
Kone on tosiaa kymmenen vuotta seissyt ja kaasutin suurin piirtein silloin ostettu että periaatteessa lähes käyttämätön kaasutin.Kalkkia voi olla kaasuttimen kanavissa ja ajattelin jossain vaiheessa nyppästä irti ja puhallella vähän paineilmalla. samalla vois nopeesti kokeilla noita muitakin kaasareita vähän siksi että häviääkö käyntihäiriö toisella kaasuttimella. Voihan olla että virranjakajan akseli on
alhaalta väljä vaikkei sormin saakkaan pyörijästä välystä tuntumaan.Vois sen jakajankin tietty vaihtaa. Kaasaria nyt alustavasti epäilen.
-vk-
Oiskohan jotain ilmavuotoa imusarjassa? Vähä semmoselta kuullostaa...astriel kirjoitti:Jou,janzamar kirjoitti:kiihdytyspumppujen kalvot vois kattoa..
minkälaista käyntihäiriötä on?
niin joo ja onnea leiman johdosta![]()
ei noissa solexeissa niin vikaa ole kumminkaan vaikka weber on tietysti helppohoitosempi..
ja kiihdytyspumpun tanko on mulla pariin otteeseen ottanu kiinni johonkin kun oon ihmetelly käyntihäiriöitä solexista..?
yritän selostaa käyntihäiriötä.
Tyhjäkaynti aaltoilee;mikäli tyhjäkäynti pysyy käynnisssä se käy silleen
rätätätätä ----tauko---rätätätä---taukko---räätätätä---tauko ja sitte välillä kierrokset itestään jonnein 1500 ja hetken sielä ja taas takasin rätätätä-tauko-räätätät-tauko .... tyhjäkäyntisäätöruuvit eikä seos ruuvi vaikuta tuohon käymiseen muutakun että saa kadotettua tyhjäkäynnin kokonaan. Bensanpintaa nostettu varoiksi , ei vaikuttanu, tulpat ok, johdot, ok pyörijä ja vir.kansi vaihdettu.Kärkiväli ok. Taskulampun kanssa kun kattelee tyhjäkäynnillä kaasariin niin ei myöskään valuta läppien yläpuolelta eli kuulaventtilit pitäs olla ok mikäli tässä kaasarissa semmoset on.
Pakosarjojen ja alkukäyrien väliset kartioprikka kiinnitykset vähän vuotaa mutta voisko se tehä tommosta , en oikein usko...
Sitte kierroslaue tyhjäkäynnistä jonnekkin 2500 -3000 paikkeilla on nykimistä. Ajossakin pientä ja isompaa nypytystä. Kaasupohjassa ok mikä on tietenkin hyvä asia : ) tuntuu että jos pumppaa nopeesti kaasua pienen liikkeen tyhjäkäynnillä niin sekunnin verran vois pelata 500- 2500 välinkin.
Kone on tosiaa kymmenen vuotta seissyt ja kaasutin suurin piirtein silloin ostettu että periaatteessa lähes käyttämätön kaasutin.Kalkkia voi olla kaasuttimen kanavissa ja ajattelin jossain vaiheessa nyppästä irti ja puhallella vähän paineilmalla. samalla vois nopeesti kokeilla noita muitakin kaasareita vähän siksi että häviääkö käyntihäiriö toisella kaasuttimella. Voihan olla että virranjakajan akseli on
alhaalta väljä vaikkei sormin saakkaan pyörijästä välystä tuntumaan.Vois sen jakajankin tietty vaihtaa. Kaasaria nyt alustavasti epäilen.
-vk-
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
itellä vähän vastaava tyhjäkäynti..muuten toimii kyllä.
oon epäilly josko olis hampaan pielessä tuo sytkä..
mulla se pomppii 300-1500..ei oo vielä häirinny ihan tarpeeksi että olis jaksanu sähkökynän kaivaa esille..mutta voi se olla kaasarista itelläkin.
34/34mmsolex paikoillaan..pitäis se weber jaksaa säätöihin.
oon epäilly josko olis hampaan pielessä tuo sytkä..
mulla se pomppii 300-1500..ei oo vielä häirinny ihan tarpeeksi että olis jaksanu sähkökynän kaivaa esille..mutta voi se olla kaasarista itelläkin.
34/34mmsolex paikoillaan..pitäis se weber jaksaa säätöihin.
Taunus Maximus =)
Joo, pitää näköjään paikkansaJari H kirjoitti:Kyllä kaasuläpät kuuluu olla tyhjäkäynnillä vähän raollaan. Jos ne on liikaa auki ei reagoi seos ruuveihin.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jos tosiaan on liikaa läppä auki se sotkee kyllä tuota tyhjäkäyntiä ja nyt on kyse nimenomaan yhtäaikaa aukeavilla kurkuilla olevasta Solexista.
Siinä vaiheessa kun läppä alkaa aukeamaan, alipaine kohoaa virranjakajan alipainesäätimen putkessa ja säädin säätää sytystä aikaisemmalle...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Hommasin tommosen strobolampun ja sytkä on tyhjäkäynnillä siinä 9 astetta ennakkoa(alipainesäädin kytkettynä) ja kun painaa kaasua niin painelee jonnekkin kaukaisuuteen ennakolle(Varmaan ainakin 30 astetta aikasemmalle). Kun sytkä on tuossa kohtaa niin joskus tökkii startatessa vastaan eikä oikein jaksa tuo pikkustartti(lyhyt) pyörittää. Joskus myöskin aivastaa kaasarissa kun painaa tyhjäkäynnilllä nopeasti kaasua.mois13 kirjoitti:Vähän raollaan? Siis käytännössä kiinni, kai sinne aina pieni rako jää...Jari H kirjoitti:Kyllä kaasuläpät kuuluu olla tyhjäkäynnillä vähän raollaan. Jos ne on liikaa auki ei reagoi seos ruuveihin.
Jos tosiaan on liikaa läppä auki se sotkee kyllä tuota tyhjäkäyntiä ja nyt on kyse nimenomaan yhtäaikaa aukeavilla kurkuilla olevasta Solexista.
Siinä vaiheessa kun läppä alkaa aukeamaan, alipaine kohoaa virranjakajan alipainesäätimen putkessa ja säädin säätää sytystä aikaisemmalle...
Edelleenkin vaikuttaa kaasarivialta, mutta koska tuossa on yhen kaverin volvon kanssa vähän kiire niin vaihdan tänään vielä pikapikaa puolan ja säädän kärkiä pienemmälle jos vaikka sielä se jakajan laakeri tässäskin olisi väljänä, voishan tuon jakajankin huitaista toisen paikoileen.
-vk-
samoja oireita,kun vaihdoin uuden jakajan,mutta se solex on vanha..astriel kirjoitti:Hommasin tommosen strobolampun ja sytkä on tyhjäkäynnillä siinä 9 astetta ennakkoa(alipainesäädin kytkettynä) ja kun painaa kaasua niin painelee jonnekkin kaukaisuuteen ennakolle(Varmaan ainakin 30 astetta aikasemmalle). Kun sytkä on tuossa kohtaa niin joskus tökkii startatessa vastaan eikä oikein jaksa tuo pikkustartti(lyhyt) pyörittää. Joskus myöskin aivastaa kaasarissa kun painaa tyhjäkäynnilllä nopeasti kaasua.mois13 kirjoitti:Vähän raollaan? Siis käytännössä kiinni, kai sinne aina pieni rako jää...Jari H kirjoitti:Kyllä kaasuläpät kuuluu olla tyhjäkäynnillä vähän raollaan. Jos ne on liikaa auki ei reagoi seos ruuveihin.
Jos tosiaan on liikaa läppä auki se sotkee kyllä tuota tyhjäkäyntiä ja nyt on kyse nimenomaan yhtäaikaa aukeavilla kurkuilla olevasta Solexista.
Siinä vaiheessa kun läppä alkaa aukeamaan, alipaine kohoaa virranjakajan alipainesäätimen putkessa ja säädin säätää sytystä aikaisemmalle...
Edelleenkin vaikuttaa kaasarivialta, mutta koska tuossa on yhen kaverin volvon kanssa vähän kiire niin vaihdan tänään vielä pikapikaa puolan ja säädän kärkiä pienemmälle jos vaikka sielä se jakajan laakeri tässäskin olisi väljänä, voishan tuon jakajankin huitaista toisen paikoileen.
-vk-
jakaja on ollu autossa kiinni ennen mulle tuloa vaan jotain satoja kilometrejä.
mielenkiintosta on..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Taunus Maximus =)
Mulla on se cortina mk4 2.3v6 kirja tuola jossain , siinä muistaakseni oli hyvät ohjeet. Tää nyt vaan on vähä semmonen että ei tunnu että olis vainmois13 kirjoitti:Mulla on tossa täydelliset Solexin säätöohjeet, ja voin jossain vaiheessa kokeilla saako niitä scannattua...
säädöissä vikaa... vaihdoin äsken puolan ohimennen ja säädin kärkiväliä
toisenlaiseksi en viittiny paskaset haalarit päällä lähtee ajeleen mutta jakajan vois vielä yöllä lopuksi vaihtaa.
Onneksi on osia sen verran että voi kokeilla mistä se käynti paranee.
Kävin hakemas tänään varaosia Tampereelta ja ostin biltemasta tiivistepaperiakin, joten uskaltaa availla vähän paremmin kaasaria ja
ottaa iritikin.
Katoin että tuossa 38 weberissä on kiinteästi ainakin se toinen ratas siinä
läppäakselissa. pikkuweberissä olis hyvät rattaat. Sopiikohan se läppäakseli, no ..pitää miettiä jaksaako nysvätä...
Joskus 10 vuotta sitte otin imusarjasta kurkkujen väliltä sen seinämän pois ja vaihdoin ratasweberin rattaiden tilalle tavalliset vaihevivut. Muistaakseni toimi ihan ok.En tosin käyny mittauttamassa mitään missään.
Ruotsin garanadoissa oli johonkin aikaan semmosta 90 asteen kääntöpalaa jossa kurkkujen väli oli auki ja vaiheweberi kiinni.
Rakensin siihen kääntöpalan päälle (joskus kauan sitten) sivuimuille neliöpalkin.
Tuplasolexit laitoin toimimaan vaiheittain vivuilla.
Vähä karkas aiheesta , no ei semittää kun on kerran soopaosasto.
-vk-
-vk-