Turbo taunuksen koneeseen

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Turbo taunuksen koneeseen

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Eli lähtötilanne on että olisi hyvä taunuksen 20 lohkoinen kone joka on noin 20tkm ajettu täysrempan jälkeen.
Porattu ylikokoon ja laakeroitu ja tasot plaanattu ja uudet männät tietysti.
Kysymys että kannattaako alkaa 20 lohkoa turbottamaan? Tehotarve max. 250 hepoa.
Kun itellä ois tommonen kone ylimääräisenä tallissa niin siks kyselen tässä.
Jos kannattaa niin tarviiko vaihtaa f-kanget välttämättä? Puristussuhde oli tuon moottorin kannella muistaakseni 9.2.
Puristuksia kannattas varmaan laskea vähän, kestääkö vakiomännät pikku kuopalla vai ostettava cossun männät?
Sori jos kysymykset vaikuttaa tyhmiltä mutta kun nuo turbohommat on uutta meikäläiselle ja on alkanu kiinnostamaan turbo ohc:n rakentelu. Koppaakaan ei ole hankittu mutta joku mk1 sierra luultavasti...
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Jos sierraan meinaat laittaa, niin osta samontein semmonen 2.0l sierra niin saat kunnollisen lohkonkin samalla. Tuo 20 on vähän arveluttava käyttää.
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Se perus reseptihän on ihan toimiva, eli 205 lohko ( noin 0-50€ ) cossun männillä ja veivellä (alkaen ~ 200€ ), onhan ne ottanu näillä eväillä isojakin tehoja oharista.
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Ok, uskotaan sitten ettei taunuksen lohkoa kannata rääkätä. Säästetään sitten vaparikoneeksi.
Pitäs melkein lootacortina löytää tolle koneelle. Jos jollakin on ylimääräinen täällä pohjoisessa päin niin saa tarjota.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Mikey
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Elo 2004, 23:18
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Miks ei kestäis mulla on on tollanen 20 lohko vm 69 ja se on stanukossa, hy35 ahdin ja 1,6 bar painetta ja ei ole ollut mitään ongelmia lohkon kanssa. Toi lohko on ollut jo käytössä 5 vuotta tossa mun kokoonpanossa 8)
Ei riemull rajaa ku Cossu Tanel ajaa
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Mikey kirjoitti:Miks ei kestäis mulla on on tollanen 20 lohko vm 69 ja se on stanukossa, hy35 ahdin ja 1,6 bar painetta ja ei ole ollut mitään ongelmia lohkon kanssa. Toi lohko on ollut jo käytössä 5 vuotta tossa mun kokoonpanossa 8)
Milllaset kanget ja männät sulla on?
Capri -77 2.0
Firebird -69
Vastaa Viestiin