1975 2D facelift 1.6 Tanari

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

ahietalahti
Viestit: 36
Liittynyt: 04 Syys 2010, 10:25
Paikkakunta: Pietarsaari

1975 2D facelift 1.6 Tanari

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Tommonen tuli pihaan. Pari juttua on tullut mieleen.

-Mittarivalot elää omaa elämäänsä ja varoitusvalot eivät mun mielestä ole tarpeeksi kirkkaat. Onko jossain joku maadoituspiste mikä falskaa ja aiheuttaa tämän?

-Öp-valo toimii, mutta jos auton laittaa käyntiin ja sammuttaa niin menee tunteja ennenkuin se syttyy uudesta. Ilmeisesti anturivika?

-jarrut ravistaa edestä niin rkeleesti. Näissä mahtaa olla tyyppivikana kierot levyt?

-nykii pikkuisen pintakaasulla, mutta voipi olla tulpissa vika. Mitä ennakkoa sytyssä näissä käytetty. Laitoin strobolla vain "asteikolle". Tuntuis kuitenkin myös siltä että menis laihalla. Onko kukaan porannu kaasarin suutinta isommaksi. Tässä on majurin oma kiinteäkurkkuinen, ykspesäinen. Olen putsannut ja säätänyt kaasarin ja tuli hiukka paremmaksi, mutta ei se oo vieläkään ihan hyvä.

-Miten kauan tarvii käyttää ryyppyä? Tuntuu, että pitää ajaa melkein 10km ennenkuin voi ottaa pois, jos meinaa kiihdyttääkkin. Tämäkin viittaisi laihaan seokseen.

-Ilman ryyppyä ei lähde tulille, ei sitten millään kylmänä. Tämä viittaisi tulppiin, mutta ne meinasin vaihtaa hetipuoliin tossa.
Hovimekaanikko
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

eipä toi jarrujen ravistaminen mikään mallivika ole sen enempää kun esim kuluneet iskunvaimentimet..
eli uutta jarruosaa kehiin, levyt ja palat jne..

onko mittarin valijen säätöä.. pyöreä nuppi ratin vasemmalla puolella
(eipä noi nyt mitkää sikakirkkaat olekkaan)..

eikait suuttimia tarvi ruveta poraamaan.. jollei kukaan ole vaihtanut pienempää tilalle.. :roll:

ryyppyllä 10km.. ominaisuus.. :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
ahietalahti
Viestit: 36
Liittynyt: 04 Syys 2010, 10:25
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

eipä toi jarrujen ravistaminen mikään mallivika ole sen enempää kun esim kuluneet iskunvaimentimet..
eli uutta jarruosaa kehiin, levyt ja palat jne..
Joo - semmoset tuli jo hommattua. Mutta oli siinä kyllä renkaatkin edessä hiukka pahass hapessa, joten vaihdan nyt esti ne ja sitten vasta kiekot, jos ei auta.
onko mittarin valijen säätöä.. pyöreä nuppi ratin vasemmalla puolella
(eipä noi nyt mitkää sikakirkkaat olekkaan)..
On säätö ja se toimii. Ne valot ikäänkuin vilkkuu. Välillä palaa ja ei. Ei auttanut säädön ravistelu, kun valot oli poissa. Ne joko palaa tai ei pala. Muut valot toimii ok - eli parkit, puolet ja pitkät ei välky samaan tahtiin.
eikait suuttimia tarvi ruveta poraamaan.. jollei kukaan ole vaihtanut pienempää tilalle.. Rolling Eyes
Se on tämmönen kaasarifetissi, joka tämmösiä täälä toises pääs kirjoittelee. Katotaan nyt ne kynttilät esti. Katoin vain että se suutin on 135, joten jos porais vaikka 145 ihan kokeeksi. Tiedän vain kaasareiden kanssa melko paljo roplanneena, että useinmiten juuri tuommoinen käynti kuin tuossa on nyt johtuu laihasta seoksesta. Vois auttaa tohon ryyppyhommaankin.

Pitääkäs tässä käyttää 98 fuelia? Ja jotain lisäainettakin vissiin?
Hovimekaanikko
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

varmaan mittariston takana liittimet happettunut tms.. mittariston irrotus
muuten ihan helppo homma mutta nopeusmittarin vaijeri vaatii vähän sorminäppäryyttä..

no periaatteessa pitäis kait käyttää 98:a..
lisä-ainetta vaatii jos ei ole kantta vaihdettu huomattavasti uudempaan..

itse en yleensä käytä kumpaakaan kun on noi "huoltovälit"
senverran tiheesti että ei merkitystä.. :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

ahietalahti kirjoitti:Tiedän vain kaasareiden kanssa melko paljo roplanneena
No sittenhän on kysymättäkin selvää, että neulaventtiili, pensapinta, tyhjäkäyntipiiri kaikkine reikineen jne on tsekattu ja OK.
Vaikka kuulostaa kyllä siltä, että pensapinta olis vähän alhaalla.
Liekköhän kaasari alkuperäinen Weberin 1k ruokopilli? Niiden kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa, Tellun 1k korvauskaasarit on ollu kaikki (3) vähän laihalla, tk+5 ja ps+10 on auttanut niihin.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Ja tietysti toimiiko kiihdytyspumppu kunnolla/ollenkaan.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
ahietalahti
Viestit: 36
Liittynyt: 04 Syys 2010, 10:25
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Illan tossa painiskelin, ja nyt on tilanne parempi. Tosin ajamaan en vielä päässyt kun siirtokilven seuraava ajopäivä on vasta maanantaina.
Ja tietysti toimiiko kiihdytyspumppu kunnolla/ollenkaan.
Toimii ja ruiskii tasaisesti koko kaasuläpän avautuman pituudelta. Kalvo katsottu ja röörit putsattu.
No sittenhän on kysymättäkin selvää, että neulaventtiili, pensapinta, tyhjäkäyntipiiri kaikkine reikineen jne on tsekattu ja OK.
Vaikka kuulostaa kyllä siltä, että pensapinta olis vähän alhaalla.
Neula on katsottu ja se on ok. Laitoksessa on siis fordin oma ykskurkkuinen. Liekö weber kopio sitten? Bensa pinta oli haynes oppaaseen verrattuna 3mm liian matalalla, nostin sitä sen verran. Tyhjäkäyntipiirin putsasin ja säädin korvakuulosta käynnin kohdalleen. Saako näihin ihan suuttimiakin sitten jostain. Olis se kliffampi vaihtoehto kuin poraaminen. Laihalle meno on kai nykybensalla luonnollista, kun se on kuulopuheiden mukaan happirikkaampaa kuin kivikaudella. Ja siksi kai suurempi suutin olisi hyvä.

Myös kynttilät ja kärjet vaihdoin illlalla tuossa. Kynttilät oli loppu. Kärkiväliä oli isoimmiillaan 1,4mm :D 0,6mm laitoin. Kärjissä oli hieman kulumaa. Noin silmämääräisesti ne olivat ok, mutta vaihdoin kumminkin. Välin säädin 0,7mm. Nyt käypi ainakin tosi nätisti tyhjää.

Mittarivalojen vika oli piirilevyltä haljenut liitos. Tinasin sen kiinni ja nyt toimii valot. Varoitusvaloihin oli joku laittanut jotain tosi himmeitä tuikkuja, myös ne vaihdoin kirkkaampiin. On se nyt kiva nähdä kumminkin päivälläkin jos vaikka öp:t katoo huitsin nevadaan :D

Mutta tosiaan ajamaan en vielä päässyt. Siirtokilpihomman takia ja siksikin, että hovimeekanikko ei vielä ollut ehtinyt vaihtaa renkaita vanteille :? Huomenna jarrujen herkitely sitten...
Hovimekaanikko
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

ahietalahti kirjoitti:Laihalle meno on kai nykybensalla luonnollista, kun se on kuulopuheiden mukaan happirikkaampaa kuin kivikaudella. Ja siksi kai suurempi suutin olisi hyvä.
Niinhän ne väittää. Tosin jostain syystä vaiva ei ilmene vanhemmissa mopoissa vaikka luulisi +100hv/litra työntävien koneiden olevan herkempiä kuin nämä autoissa käytetyt lossimoottorit..
Hyvä esimerkki, tuossa juhannuksen jälkeen kävi entisöity -73 350 honda, kaasarit alkuperäisillä setupeilla, seokset ok koko alueen, 28hv takapyörältä.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Jep,taitaa tuo legenda nykypensoista
olla vailla totuuspohjaa.
ahietalahti
Viestit: 36
Liittynyt: 04 Syys 2010, 10:25
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

kai tuo bensajuttukin on kovin laiteriippuvainen. Vaikka paras taloudellinen seossuhde pitäis olla AFR ~16,5, niin ykskään kaasariauto mitä oon laajakaistalla säätänyt ei oo toiminu, jos on ihan silloin tällöinkin vain käyny seos päällä AFR 15,5.

Kokemukset mulla on lähinnä ladoista. Niissä tk suutin on yleensä luokkaa 45-50, mutta poikkeuksetta vaatii 55-60, ennenkuin alkaa kulkea nykimättä pintakaasulla.
Hovimekaanikko
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

ahietalahti kirjoitti:Vaikka paras taloudellinen seossuhde pitäis olla AFR ~16,5, niin ykskään kaasariauto mitä oon laajakaistalla säätänyt ei oo toiminu,
Eikä mikään ihme. Pelkälä seoksen laihentamisella harvemmin kovin pitkäle pääsee.
Toi afr 16,5 on hyvä tän vuosituhannen moottorille.
Vanhanliiton koneissa kannattaa pysytellä alle 15 seoksissa, oli ruisku tai kaasari.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
ahietalahti
Viestit: 36
Liittynyt: 04 Syys 2010, 10:25
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Vanhanliiton koneissa kannattaa pysytellä alle 15 seoksissa, oli ruisku tai kaasari.
Harvinaisen totta :)
Hovimekaanikko
ahietalahti
Viestit: 36
Liittynyt: 04 Syys 2010, 10:25
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Jarruremppaa tuli tehtyä... Edestä oli neljästä männästä enemmän tai vähemmän jumissa kolme. Palat oli toisen puolen loppu ja toisella puolella ok. Toinen kiekko oli myös pahasti kiero. Myös laakerit alkaa olla molemmin puolin vaihtokunnossa. Onneksi nekään ei olleet kalliit. Pitää investoida samalla kun hakee öljynpainekellon.

Huomenna sitten koittamaan leimaa.
Hovimekaanikko
ahietalahti
Viestit: 36
Liittynyt: 04 Syys 2010, 10:25
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Leima tuli komiasti :D Takajarrut meinas puoltaa liikaa, mutta lämmittelyllä nekin sieltä herkistyi :)
Hovimekaanikko
ahietalahti
Viestit: 36
Liittynyt: 04 Syys 2010, 10:25
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Onkos tää 1.6 muuten vapaasti pyörivä kone. Eli aiheuttaako jakopään hihnan katkeaminen täystuhon vai ei? Ei oo poikki, mutta pitäis tietää että pitääkö vaihtaa heti vai vasta ens keväänä kun ottaa kovempaan ajoon.
Hovimekaanikko
Vastaa Viestiin