vauhtipyörän pultit katkee

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja musche »

kampuran pultit 6kappaletta... ja kyllä sieltä yheltä pulttifirmasta löyty monta eri pituuksia jopa.. mäki luulin etten ikinä löytäis semmosia mut kyllä löyty
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Kysäseppä uudemmaan pultista, sieltä varmaankin löytyy vahvempana versiona noita pultteja.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja musche »

noni nyt tuli hankittuu cossun kuusiokolo 12.6 kestävyydellä.. ei pitäis katkee enää :twisted:
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

pitääkö nyt maalata piruja seinille?


Ei kai :)
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja musche »

noku jo toinen kerta ku moottori on irti ton takii.. ja vielä uusmaalattu moottorihuone..
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Kyllä ne kestää. jossei kestä, niin sitten ne hajoo =)
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja musche »

viisauden sanat 8)
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

musche kirjoitti:noni nyt tuli hankittuu cossun kuusiokolo 12.6 kestävyydellä.. ei pitäis katkee enää :twisted:
Saattaa olla että en vain tajunnut nyt jotain, mutta onko nuo pultit oikeasti 12.6 lujuusarvon omaavat?

Etteivät vain olisi 12.9 jolloin tilanne jo oleellisesti toinen.
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

niin, jos koulusta muistan niin nuo arvothan tarkottaisivat että kama josta pultti on tehty, katkeaa 1200nm:llä ja jälkimmäinen luku kertoo montako prosenttia tuosta voimasta tarvitaan että tulee pysyvä muodonmuutos? eli tässä tapauksessa tulisi 60 prosentilla eli 720nm. jos lujuus olisi 8.8 niin tuo muodonmuutos tulisi 640nm. sikäli kun tuo nyt meni noin :lol:


ei ole kyllä tullut vastaan 12.6 pulttia tähän mennessä vaikka kaikkea muuta outoa onkin.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tätä minä juuri ajoin takaa. Eli ero normi 8.8 pulttiin verrattuna melko minimaalinen. 10.9 tapilla tilanne olisi jo aivan toinen puhumattakaan 12.9, joita yleensä noissa tiukassa paikoissa olevissa pulteissa näkyy.

Ja aivan oikein myötörajan yli meneminen aiheuttaa pysyvän muodonmuutoksen, hieman alle pysyttelyssä ollaan plastisella alueella, jolloin materiaali vielä palautuu alkuperäiseen mittaansa ja murtorajalla tapahtuu sitten se murtuminen jota ennen pienoinen kuroutuminen.

Tälläistähän se materiaalioppi lyhykäisyydessään on.
myllykoski
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 00:00
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja myllykoski »

Juu tuon murtolujuuden kanssa ei muuten kannata leikkiä sillä yleensä pultit toimivat myös sulakkeena. Eli kannattaa laittaa alkuperäistä vastaavat pultit sisään. Lukuun ottamatta jos koneen viritysastetta on nostettu. Oma lukunsa on myös vauhtipyörän kevennys jolloin murtovoima laskee.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

myllykoski kirjoitti:. Oma lukunsa on myös vauhtipyörän kevennys jolloin murtovoima laskee.
Tarkoittanet mahdollista leikkausvoimaa?
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja musche »

joo kyl ne on ne 12.9.. kirjotus virhe..
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
myllykoski
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 00:00
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja myllykoski »

Pöhö-Andrei kirjoitti:
myllykoski kirjoitti:. Oma lukunsa on myös vauhtipyörän kevennys jolloin murtovoima laskee.
Tarkoittanet mahdollista leikkausvoimaa?
niin kumpi nyt lienee sitten oikea termi.
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Hämmennetään nyt vähän tätäkin soppaa vielä.

Korjataan ensin terminolooginen virhe:
Nimittäin kun Pöhö-Andrei tuossa muutama viesti takaperin puhui plastisesta alueesta palautuvan muodonmuutoksen yhteydessä, niin se tarkoitti varmaan elastista aluetta.. Eli plastinen muutos on pysyvää.

Ja minun mielestäni tämmösissä liitoksissa leikkausvoimat olis tarkotus saada pysymään poissa pulttien harteilta, kun ei ne sitä kuitenkaan kestä. Eli siis kampiakselin pään ja vauhtipyörän keskiön välinen kitka ottaa leikkausvoimat vastaan. Ja jos pultit ei oo tarpeeksi tiukalla, mistä johtuen kitkavoima ei riitä kumoamaan leikkausvoimia, niin sitten ne pultit katkeilee.

Toisaalta enhän minä taas tästäkään aiheesta paljon mitään tiedä kun en oo edes koneinsinööri. :roll:
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Vastaa Viestiin