vauhtipyörän pultit katkee
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
kampuran pultit 6kappaletta... ja kyllä sieltä yheltä pulttifirmasta löyty monta eri pituuksia jopa.. mäki luulin etten ikinä löytäis semmosia mut kyllä löyty
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
noni nyt tuli hankittuu cossun kuusiokolo 12.6 kestävyydellä.. ei pitäis katkee enää :twisted:
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
noku jo toinen kerta ku moottori on irti ton takii.. ja vielä uusmaalattu moottorihuone..
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
niin, jos koulusta muistan niin nuo arvothan tarkottaisivat että kama josta pultti on tehty, katkeaa 1200nm:llä ja jälkimmäinen luku kertoo montako prosenttia tuosta voimasta tarvitaan että tulee pysyvä muodonmuutos? eli tässä tapauksessa tulisi 60 prosentilla eli 720nm. jos lujuus olisi 8.8 niin tuo muodonmuutos tulisi 640nm. sikäli kun tuo nyt meni noin
ei ole kyllä tullut vastaan 12.6 pulttia tähän mennessä vaikka kaikkea muuta outoa onkin.
ei ole kyllä tullut vastaan 12.6 pulttia tähän mennessä vaikka kaikkea muuta outoa onkin.
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Tätä minä juuri ajoin takaa. Eli ero normi 8.8 pulttiin verrattuna melko minimaalinen. 10.9 tapilla tilanne olisi jo aivan toinen puhumattakaan 12.9, joita yleensä noissa tiukassa paikoissa olevissa pulteissa näkyy.
Ja aivan oikein myötörajan yli meneminen aiheuttaa pysyvän muodonmuutoksen, hieman alle pysyttelyssä ollaan plastisella alueella, jolloin materiaali vielä palautuu alkuperäiseen mittaansa ja murtorajalla tapahtuu sitten se murtuminen jota ennen pienoinen kuroutuminen.
Tälläistähän se materiaalioppi lyhykäisyydessään on.
Ja aivan oikein myötörajan yli meneminen aiheuttaa pysyvän muodonmuutoksen, hieman alle pysyttelyssä ollaan plastisella alueella, jolloin materiaali vielä palautuu alkuperäiseen mittaansa ja murtorajalla tapahtuu sitten se murtuminen jota ennen pienoinen kuroutuminen.
Tälläistähän se materiaalioppi lyhykäisyydessään on.
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 17 Heinä 2010, 00:00
- Paikkakunta: Tornio
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 17 Heinä 2010, 00:00
- Paikkakunta: Tornio
Hämmennetään nyt vähän tätäkin soppaa vielä.
Korjataan ensin terminolooginen virhe:
Nimittäin kun Pöhö-Andrei tuossa muutama viesti takaperin puhui plastisesta alueesta palautuvan muodonmuutoksen yhteydessä, niin se tarkoitti varmaan elastista aluetta.. Eli plastinen muutos on pysyvää.
Ja minun mielestäni tämmösissä liitoksissa leikkausvoimat olis tarkotus saada pysymään poissa pulttien harteilta, kun ei ne sitä kuitenkaan kestä. Eli siis kampiakselin pään ja vauhtipyörän keskiön välinen kitka ottaa leikkausvoimat vastaan. Ja jos pultit ei oo tarpeeksi tiukalla, mistä johtuen kitkavoima ei riitä kumoamaan leikkausvoimia, niin sitten ne pultit katkeilee.
Toisaalta enhän minä taas tästäkään aiheesta paljon mitään tiedä kun en oo edes koneinsinööri.
Korjataan ensin terminolooginen virhe:
Nimittäin kun Pöhö-Andrei tuossa muutama viesti takaperin puhui plastisesta alueesta palautuvan muodonmuutoksen yhteydessä, niin se tarkoitti varmaan elastista aluetta.. Eli plastinen muutos on pysyvää.
Ja minun mielestäni tämmösissä liitoksissa leikkausvoimat olis tarkotus saada pysymään poissa pulttien harteilta, kun ei ne sitä kuitenkaan kestä. Eli siis kampiakselin pään ja vauhtipyörän keskiön välinen kitka ottaa leikkausvoimat vastaan. Ja jos pultit ei oo tarpeeksi tiukalla, mistä johtuen kitkavoima ei riitä kumoamaan leikkausvoimia, niin sitten ne pultit katkeilee.
Toisaalta enhän minä taas tästäkään aiheesta paljon mitään tiedä kun en oo edes koneinsinööri.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!