V6 öljyntiputteluongelma

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Mois kirjoitti:
20m kirjoitti:Multa löytyy käytetyt puolen millin ylikokomännät, jos kiinnostaa. Jäi remontissa ylimääräisiksi, kun kone oli jo ylikoossa.
Näkyis löytyvän noihin mäntiin uusia männänrenkaitakin: http://www.oldcars.de/shop/index_en.htm ... ic&exact=1
Joo tuoltahan noita renkaita löytyi muistaakseni usempaakin plaatua. Tässähän alkaa jo melkein vakavissaan tuota porauttamista harkita...

Enpä oo ees vielä konetta auki saanut. Vähän purkanut härpäkkeitä. Aika hyvin näytti kaasarin tiivisteetkin falskaavan mikä selittää vienoisen bensantuoksun konehuoneen puolella ja auton sisällä. Vauhtipyörän pultit oli niinkuin oletinkin aivan perkeleen lujassa, johon innostus tältä päivää lopahtikin. Irroitukseen tietysti voi antaa hyviä vinkkejä. Ongelma oli se, että kaveri ei isolla ruuvitaltalla saanut pidettyä tarpeeksi lujaa pyörää paikoillaan. Järeämpi väline vai lämpöä vai sekä että? Vai onko sen vauhtipyörän paikallaan pitämiseen jotain parempaa patenttia ku kiilaaminen.

Sellaista myös pohdiskelin että kun pyöritin konetta ihan huvikseni sieltä virranjakajan rööristä kuului aikamoinen pihinä, suhina ja huokailu. Eikös se rööri mene suoraan kampikammioon? Onko tämä pihinä normaalia vai onko se tosiaan merkki siitä että männät puhaltaa reippaasti ohi ja kammioon tuleva paine pihisee sieltä aukosta ulos? Ainakin se pihinä tuntui olevan voimakkaampaa tietyssä vaiheessa kiertoa eli jotku männät puhaltaa ohi enemmä ku toiset tämän järkeilyn mukaan.

Tällaista tälläkertaa. Homma etenee sangen rauhalliseen tahtiin. Kaikenlisäksi pitää palata sthadiin. Aikusen miehen järki ei kestä montaa päivää vanhusten nurkissa pyörimistä...
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Nappaa kannet pois, niin voit käyttää tälläaista stopparia -> http://gardentractorpullingtips.com/images/pisnstop.gif
Voit tehä vaikka näin(brutaalia, mutta toimivaa:) ota kansi pois ja sahaa vaikka lankusta palanen ja heitä se pyttyyn ja sitten kansi parilla pultilla jotenkin vähän kiinni. Sitten muki törmää siihen eikä kone pääse ympäri.

Pulttipyssyllähän nuo aukeaa kuin tyhjää vain, mutta sulla ei tainnut olla paineilmaa käytettävissä siellä?
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Luhtis kirjoitti:Nappaa kannet pois, niin voit käyttää tälläaista stopparia -> http://gardentractorpullingtips.com/images/pisnstop.gif
Voit tehä vaikka näin(brutaalia, mutta toimivaa:) ota kansi pois ja sahaa vaikka lankusta palanen ja heitä se pyttyyn ja sitten kansi parilla pultilla jotenkin vähän kiinni. Sitten muki törmää siihen eikä kone pääse ympäri.

Pulttipyssyllähän nuo aukeaa kuin tyhjää vain, mutta sulla ei tainnut olla paineilmaa käytettävissä siellä?
Joo ihan käsityökaluilla mennään. Pitää varmaan tota brutaalitekniikkaa sitten käyttää, pääsee ehkä helpoimmalla. Toinen vaihtoehto on, että nostan potan peräkärryyn ja ajan sen 100 metrin päähän renkaanvaihtopaikkaan ja kysyn kauniisti viitsisikö ne pöräyttää pultit auki.
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

tuli joskus hommattua ku ei ollu kunnon kompuraa niin semmonen sähkökäyttönen pulttipyssy, joku horsepower tms. "ei oikee merkki". makso jonku 50e muistaakseni ja on oikeesti hyvä,aina lähteny kaikki pyöränpultitki auki :shock:
semmonenkin on ihan harkinnan arvonen sijotus....
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Tuon vauhtipyörän saa lukittua myös esim latakalla, eli jämäkkä latakka jonkapäissä reijät, toinenpää vauhtipyörään paineasetelman pultilla kiinni ja toinen vaikka lohkon yläreikiin.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Taunus-Sälli kirjoitti:tuli joskus hommattua ku ei ollu kunnon kompuraa niin semmonen sähkökäyttönen pulttipyssy, joku horsepower tms. "ei oikee merkki". makso jonku 50e muistaakseni ja on oikeesti hyvä,aina lähteny kaikki pyöränpultitki auki :shock:
semmonenkin on ihan harkinnan arvonen sijotus....
Meil kans semmonen sähkökäyttönen, ihan paska, Motonetin akkukäyttönen on monin verroin tehokkaampi, mut maksaakin sit kyl...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

henu kirjoitti:Tuon vauhtipyörän saa lukittua myös esim latakalla, eli jämäkkä latakka jonkapäissä reijät, toinenpää vauhtipyörään paineasetelman pultilla kiinni ja toinen vaikka lohkon yläreikiin.
Mikä kumma on latakka? Yritin googeloidakin mutta äh.

Pulttipyssykin tietysti voisi olla ihan asiallinen investointi totta tosiaan. Ainoo ongelma vaan on se että syödäkin pitäis.
kiima
Viestit: 28
Liittynyt: 13 Loka 2009, 18:16
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja kiima »

latakka tarkoittaa varmaan lattarautaa tässä tapauksessa : )
No Can Do!
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Joo siis juurikin lattaraudasta kyse :D eli pätkä jotain jämäkkää metallia.
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

[quote]
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

heh heh joku osa käyttää näppistä ja hiirtä eri käsillä :)
Pulttipyssykin tietysti voisi olla ihan asiallinen investointi totta tosiaan. Ainoo ongelma vaan on se että syödäkin pitäis.
Tärkeimmät eka kyllähän sitä myöhemminkin ehtii :)
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Olen tehnyt comebacking taunuksen pariin.

Niinkuin tuossa aikaisemmin kertoilin, puristuspaineet olivat hävinneet neljästä pytystä. Nyt olen naputellut kaikki männät ulos ja kaikissa näissä neljässä sylinterissä oli renkaat poikki.

Eli saattaisi tietysti selvitä ihan vaan männänrenkaiden vaihdolla.

Mutta nyt olen muuten vähän hoomoilasena: Kone on nyt auki ja (melkein kokonaan) paloina. Mitä nyt teen? :lol:

Miten selvitän onko kone väljä? Onko siihen jotain tee-se-itsemiehen keinoa vai vienkö koneistamolle? Entä mitä teen kansille? Koneistamolle vaan ja rahaa tiskiin?

Kampi- ja nokka-akseli pitäisi vielä irroittaa, mutta muuten kaikki on näyttänyt terveeltä tähän saakka.

PS. Edellämainittuun lattarautakeskusteluun pitää mainita, että en käyttänyt lattarautaa kun en löytänyt a) lattarautaa enkä b) metalliporanteriä. Käytin laudanpätkää ja hyvin toimi :)
myllykoski
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 00:00
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja myllykoski »

Mittaamallahan tuo selviää onko väleä. Joku varmaan muistelee männän ja sylinterin halkaisiat toleransien kera. Eiköhän taunuksessa myös sylinterit kulu "ovaalin" muotoisiksi alapäästä joten silläkin on merkityksensä asiassa. Eli jos ovaalimaisuutta on paljonkin eivät uudet männänrenkaat ole sen tiiviimmät vaan itseasiassa falskaavat enemmän kuin vanhat.
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Eikö sen silmälläkin nää, sylinterin yläpäässä olevasta pykälästä, jos se niin väljä on että haittaakin jotaan.. Mikäli ei oo sitten edellinen asentaja hoonannu pois sitä pykälää..

Ja näkeehän sen tietty myös, kun laittaa männän sylinteriin takasin ja kattelee/mittailee onko kuin iso rako sielä männän ja sylinterin välissä.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Niin, voihan sitä koettaa vaikka rakotulkilla mitata siitä välistä jos ei ole kelloa/mikroa. Soikeutta tosin varmaan hankala todeta tuolla rakotulkilla.
Vastaa Viestiin