V6 öljyntiputteluongelma

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

V6 öljyntiputteluongelma

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Niin upo"uudessa" coupessa on nyt se ongelma että auto jättää soman öljyläikän alleen. Mois tuola soopaosastolla epäili kampiakselin stefan vuotamista mikä lieneekin se yleisin öljytiputtelyn syy (näin suuri ja viisas googlekin on minulle kertonut).

Olen tässä maaseudulle auton päräyttämässä, jossa olisi tilaa äheltää. Ammatinvalinnan suoma etukin on että kesälomaakin tässä vielä 2 kk jäljellä, että ajastakaan ei olisi pulaa. Ongelma vaan on lähinnä se, että autonropeloimiskokemuksesta on pulaa ja siinä te armon kanssataunustelijat astutte kuvaan, eli kysymyksiä luvassa.

Nooh, ensinnäkin ajattelin ekana paikallistaa tätä öljyvuotoa, mutta jos nyt oletetaan, että kyseessä on tuo kampiakselin stefa (ja takapään, joka on ilmeisesti se hankalampi), minkähänlainen projekti tämän vaihtaminen ompi?

Toisekseen, onkohan muita mahdollisia vuotokohtia, onko esim. kuinka tavallista että öljypohjan tiiviste falskaisi?

Kolmannekseen, kone on nyt ilmeisesti aika elämää nähnyt, eli kannattaako joku pelkkä kampiakselin stefa ylipäätään vaihtaa vai onko se vain ns. tilapäinen korjaus?

Ja ylipäätään, mitä suosittelesitte? Moishan tuolla suositteli uuden ("uuden") moottorin asennusta, mutta sellainen projekti tietysti allekirjoittanutta epäilyttää. Kuulostaa sellaiselta että siinä ei voi "mikään" mennä vikaan.

Että jos näiden uusimpien korjausoppaiden asteikkoa hyväksikäyttäisin( 1 jakoavain (täysamatööri) - 5 jakoavainta (ammattikorjaamo)) kuinkahan monen jakoavaimen ähellyksen päässä on se, että saisin tanarin sellaseen kuntoon että sillä uskaltaisi huoletta ajella. Tai siis ainakin siihen asti että on tiedossa jotain muuta pikkukivaa.

Vai pääsekö helpommalla, jos matkustaa julkisilla. Tai no, unohdetaan tuo viimeinen kysymys.

Masiinahan oli siis kakslitranen kutonen.

EDIT: Ainhan vaihtoehto on se, että vie auton pajalle, mutta se on lähinnä noloa.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Minä ottaisin ja puljaisin koneen ulos. Koneen pois nosto ei nyt ole mikään ihan mahdoton urakka, maalaisjärjellä pärjää. Itsellä killuu yksi samanlainen kone pukissa juuri korjattuna ja ei se nyt mikään ihmeellinen urakka ollut :D

Samalla kertaa kun koneen nostaa ulos ja kunnostaa niin vaihtaisin osia niin paljon kun pörsä eli lompsa kestää.

Alakertaa kampiakselin stefat ja tiivisteet (Tiivistesarja+kannentiivisteet). "Etupäästä" tarkistaisin vesipumpun ja termostaatin ja laittaisin uudet tiivisteet koko helahoitoon. "Takapäästä" kytkin ja paineasetelman ja painelaakerin (Samalla se stefakin sinne takapäähän vaihtuisi).

Yläkertaan uudet venttiilivarren kumit ja hiosin samalla myös venttiilit. Samalla tarkastaisin sylinterien kulumisen ja männänrenkaat.

Sitten olisi konetta taas moneksi vuodeksi (?)

Omalla kohdalla maksoi koko urakka 400-500e uusilla männärenkailla. Korjaukseen menee kovalla tahdilla (ja kokemuksella sekä hyvillä työkaluilla) noin 8-10 tuntia, mutta jos on vähän kokemusta ja perinteiset "vaarin vanhat työkalut" niin jos varaa 30-40 työtuntia niin alkaa olemaan sopiva. Plus tietenkin osien odotteluun vierähtävä aika...
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

jryti kirjoitti: Omalla kohdalla maksoi koko urakka 400-500e uusilla männärenkailla. Korjaukseen menee kovalla tahdilla (ja kokemuksella sekä hyvillä työkaluilla) noin 8-10 tuntia, mutta jos on vähän kokemusta ja perinteiset "vaarin vanhat työkalut" niin jos varaa 30-40 työtuntia niin alkaa olemaan sopiva. Plus tietenkin osien odotteluun vierähtävä aika...
Noo, sanotaan nyt noin, että tuon konehuoneen avaamisesta ja ropeltamisesta ei ole minkäänlaista kokemusta. Jostainhan se kokemus tietysti pitää hankkia, että voikohan tuosta periaatteessa ensikertalainenkin kunnialla selvitä ajan kanssa vai meneekö vai sormi suuhun.

Korjausoppaassahan nyt olisi oharin konepuolen remonttiin hyvästikin ohjeistusta, mutta ei siellä tuosta kutosesta mitään puhuta.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Nimenomaan ajan kanssa se onnistuu, kunhan on itse kuria ettei luovuuta :) . Itse en ole päivääkään autopuolta lukenut (ja sen kyllä huomaa kun tarkkailee mun kysymyksien laatua....Teoria välillä hukassa :D ) ja koulutuskin menee inssipuolelle. Mutta toki ensimmäisen korjattavan auton sain 9-vuotiaana :lol:

Tekaiset oman topicin (niin kuin tämä jo on) ja aina kun homma tökkää tai arvelluttaa niin ei muuta kun kyssäriä. Avuliaita täältä löytyy ja jos jota kuta sattuu aloittelijamaisuus häiritsemään niin voi jättää ko. topicin lukematta.

Ei muuta kun konepelti veks ja tutkailemaan mitä kaikkea koneessa on kiinni ja niihin pariin piuhaan joita koneeseen menee niin lappu teipillä niin muistat mihin se kuului. Sama tarvittaessa kaikille letkuille (5kpl) ja vaijereille (2kpl). Pultit omiin kippoihin ja kuppeihin niin löytävät lopuksi oikean paikan (Tosimies pistää kaikki 9 litran sankkoon ja tarkistaa lopuksi kuinka paljon niitä sinne jäi :D )

Ihan joitain kompastus kiviä mitä itsellä on tullut vastaan:
-Pakoputken/pakosarjan pultit vaatii liuotusta kun tuppaavat katkeamaan tai kanta nylvääntymään.
-Tiivisteistä riippuen pakosarja kiristä varoen, tuppaa halkeamaan.
-Jos on paljon samanlaisia osia (venttiilit, jouset, työntötangot, liukulaakerit jne) niin laita pahvin päälle järjestykseen että tulevat takaisin omille paikoilleen takaisin.
-Varo naarmuttamasta tiivistepintoja, sylinterin pintoja, liukulaakereita.
-Stefat öljyn kanssa paikoilleen että eivät kärsi.
-Parhaan tiivistyksen (oma mielipide, ei löydy viiteaineistoa :D ) kun pistää ohuen tiivisteliima kerroksen paperitiivisteisiin (ei bensa,pako tai painepuolille! kannentiivisteet jne)
-Kannentiiviste käytetään vain kerran :D
-Putsaa tiivistepinnat puhtaiksi esim porakoneen teräsharjalla ennen kuin laitat uudet tiivisteet.
-Hyvä tiivistepaperi on hyvä apuväli kun kaikkia tiivisteitä ei kuitenkaan tiivistesarjoissa ole, vaikka pitäisi..
-Liukulaakereiden liukupinnoille öljyä kasatessa niin ei pyöri kuivana.

Eiköhän nuillakin jo pääse vauhtiin.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Siinäpä niitä neuvoja nyt tulikin jo mukava määrä, paljon on kuitenkin hämärän peitossa. Konehuone moottorin ulkoisesti on tuttu ja tarvittavien osien poispurkaminen varmaan onnistuisi ihan tyylillä. Koneen poisnostookin löytyy ohjeet tampioille korjausoppaasta (vaikka onkin oharille varmaan voi ihan hyvin soveltaa).

Koneen poisnostamiseksi pitäisi hankkia sellanen nostinhäkkyrä ja ilmeisestikin moottoripukkikin kannattaisi olla. Noiden hinnatkaan ei päätä huimaa varsinaisesti. Olen ymmärtänyt että koneen rakentelu ilman pukkia on aika tuskallista (vai peräti mahdotonta?).

Mutta miten itse koneen purkaminen? Tarviiko siinä aivan ehdottomasti tietää mitä on tekemässä vai aukeaako se kone maalaisjärjellä ja onko siinä jotain kompastuskiviä, tapaan jos avaan pultit väärässä järjestyksessä tai aloitan purkamisen väärässä järjestyksessä, universumi luhistuu mustaksi aukoksi, tai männät menee solmuun, nokka katkeaa ja venttiilien jouset lentää naapurin savupiippuun.

Entä tuleeko kasaamisessa/purkamisessa olla mieletön määrä kaikenlaisia erikoistyökaluja ja voiko koneen mahdollisesti panna kasaan jotensakin aivan päin v*****a.

Projektihan sinänsä olisi kiinnostava ihan uuden oppimisen ja askartelun ilosta, mutta en nyt ihan vielä ole varma onnistuuko se tällä pohjatietämyksellä. Lisäksi pitää kysyä isäpapalta, mitä mieltä se on jos sen autotallissa on auton moottori purettuna x-pituisen ajan.
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Hyviä vinkkejä tuossa jo tulikin.

Pari asiaa mulla tuli mieleen asiaan liittyen.

-Voisiko öljyvuoto olla suurempaa sen takia että kampikammiossa meinaa olla ylipainetta?

-Pienempiä veekutosia saa aika halvalla. Se vaan on aivan tuuripeliä mitä käsiinsä saa. Tsägällä vois löytää toimivan koneen ja päästä helpommalla, huonolla tsägällä päätyy omistamaan 2 huonoa moottoria ollen pari satkua köyhempi.
-Toisaalta jos kerran aikaa on ja kun kerran selkeästi remppa himottaa, niin mikäs siinä. Aika simppeleitä vehkeitä noi on. Vaikeampaa on sitten purkamisen yhteydessä arvioida, mikä osa vaatii uusimista ja mikä menis vielä 30 vuotta. Mutta sitten kun on sen koneen itse rakentanut, niin tietää mitä siellä on.
-Esimerkiksi kannet voi olla kuluneet, että venttiilit hölskyvät sivusuunnassa ja istukkapinnat ovat jo parhaat päivänsä nähneet.
Venttiilikoneiston keinuvipujen akselit voi olla kuluneet. Nokka-akseli ja sen laakerit lohkossa voi mennä vaihtoon. Männänrenkaat ainakin menee vaihtoon ja vaihtaessa voi niistä uusistakin joku katketa asentaessa. Jos vanhat männät vielä kelpaa, on syytä niistä putsata vähintäänkin männänrenkaiden urat.
Kampiakselin laakeritkin voi joutua vaihtamaan. Ja öljypumppu sekä sen käyttöakseli voi olla kuluneet.

Sitten kun kone on auki ja alkaa kysymyksiä herätä, niin varmasti sinua kehotetaan hankkimaan niitä halpoja ja hyviä lisähevosia monin eri tavoin, kun kerran olet hommaan ryhtynyt. :lol: :wink: Siinä voi sitten nälkä kasvaa syödessä.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

20m kirjoitti:Hyviä vinkkejä tuossa jo tulikin.

Pari asiaa mulla tuli mieleen asiaan liittyen.

-Voisiko öljyvuoto olla suurempaa sen takia että kampikammiossa meinaa olla ylipainetta?

-Pienempiä veekutosia saa aika halvalla. Se vaan on aivan tuuripeliä mitä käsiinsä saa. Tsägällä vois löytää toimivan koneen ja päästä helpommalla, huonolla tsägällä päätyy omistamaan 2 huonoa moottoria ollen pari satkua köyhempi.

Sitten kun kone on auki ja alkaa kysymyksiä herätä, niin varmasti sinua kehotetaan hankkimaan niitä halpoja ja hyviä lisähevosia monin eri tavoin, kun kerran olet hommaan ryhtynyt. :lol: :wink: Siinä voi sitten nälkä kasvaa syödessä.
No vähän kyllä huvittaisi säätää vaikka toimivan pelin voisikin ostaa ihan tsägärilläkin. Mielenkiintoa olisi päästä katsomaan ihan sinne moottorin sisälle ja tosiaan laittaa paikkoja kuntoon. Noihin lisähevosiin nyt varsinaisesti olisi tarvetta, tarkoitus olisi lähinnä pitää peli "ropeltamattomana", mutta saada silti motti sellaseen kuntoon ettei tarvisi pelätä kokoajan koska se viimenenkin hevonen hirnahtaa. Ja ehkä siinä samalla muutaman rintakarvankin voisi tienata.

Mutta tosiaan ennenkaikkea pääasia olisi harrastushenkisyys. Kivuttomampiahan muut vaihtoehdot olisi. (esimerkiksi, se että ostaisi vm -10 auton, mutta periaatteestakin vastustan).

Mutta ihan ensimmäinen asia, joka pitää katsoa tässä huomenissa on se, että mahtuuko se auto edes sinne faijan autotalliin kaiken roinan keskelle edes koneen nostoa varten. Ajattelin ensin että kone nostetaan nosturilla (hankintalistalla) autokatoksessa ja sitten rullataan (pienoisen luiskan ja kynnyksen yli) talliin mutta katselin bilteman vai oliko motonetin nosturin pdf-käyttöohjetta ja siellä nimenomaan varoitettiin rullaamasta nosturia minkään esteiden/epätasaisuuksien yli. Oiskin kunnon halli jossa työskennellä mutta näillä nyt vaan mennään. No, ainahan tallia voi siivoskella, mutta siellä on rojua kertynyt 30 vuoden ajalta.

Toinen vaihtoehto olisi työskennellä 80 vuotta vanhassa puuliiterissä jonka valaistus olisi etten sanoisi puutteellinen ja lattian kuntokin sellainen että jonkinlaisella kovalevyllä pitäisi lattiaa peitellä paremman puutteessa.

Ei oo helppoa kellään.

EDIT: Jaa pari muutakin kysymystä: Pakosarjat varmaan ( :D ) irrotetaan ennen koneen nostoa. Pitääkö koko pakoputkisto purkaa? Kannattaako kone nostaa laatikon kanssa vai ilman? Jos nostaa laatikon kanssa, missävaiheessa sen laatikon voi kolauttaa siitä irti, voiko sen "tipauttaa" lattialle vai mitä hittoa. Näitä moottoripukkien kuvia nähnyt, mistä se kone siihen kiinnitetään, niistä vaihdelaatikon pultinrei'istäkö? Miten kone edes nostetaan, pakosarjojen pultteihinko ketjut (youtuubissa ainakin näin neuvottiin) ja onko tämä aivan mahdoton ajatuskin, että alottaisin moisen projektin?
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Yleisesti moottorin nostosta:

Helpompaa ilman vaihteistoa jossei ole aikaisempaa kokemusta.
Ja toinen koneenkorva irti moottorista.
Kahteen kertaan tarkistat että kaikki letkut ja johdot ja vaijerit ja pultit ovat irti ennen nostoa. ;)
Pakosarjan irroitus moottorista yleensä riittää...en tiie kuutosesta joutuuko toisen sarjan irrottamaan putkistosta..?
Nostovälineenä olen käyttänyt etukuormaajalla varustettua traktoria, kahta raavasta miestä tai kattoon (parruun) kiinnitettyä ketjutaljaa...auto vaan työnnetään taaksepäin kun moottori on ylhäällä tässä viimeeksi mainitussa tavassa.

Ja sopiviin paikkoihin pulttien alle nostoketju/ liina.
Ford johtaa.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Se moottorin nostori ja pukki on varmasti hyvä ajatus. 90% omista koneen nostoista olen tehnyt miesvoimin mutta nykyään on nostotalja tallin katossa ja on 100-kertaa helpompaa ja hermoja säästävää. Moottoripukki on kans hyvä kampe ja kyllä, ne yleensä laitetaan kiinni vaihdelaatikon pultteihin. Parempi olis jos sen saisi moottorin korvakon tilalle, niin silloin sen takapään eli vauhtipyörän puolen voisi purkaa ja kasata koneen ollessa pukissa.

Tuossa sinun tapauksessa niin miten olisi jos ajaisit auton tallin ovelle. Siinä moottori irti ja sisälle talliin sitten rovi (tai siis auto ilman moottria) sinne katokseen/liiteriin sateen suojaan. Sitten kone rempan voisit tehdä rauhassa siellä tallissa vaikkei tilaa suuremmin olisikaan.

Moottorin pois nostosta: Joskus riittänee pelkät pakoputke pakosarjoista irti mutta helpottaa kun on enemmän tilaa kun pakosarjatkin on irti (ja kokonaan pois konehuoneesta) näin koneelle jää tilaa liikkua sivuttais suunnassa. Syyläri pois keulilta niin se ei ole tiellä kun vedät konetta irti vaihdelaatikon akselista.

Kutakuinkin irroitus menee (Mutu tuntumalla, kun en ole kokonaista kuutosta itse koskaan nostanut pois!):
-Moottorista öljyt ja nesteet pois
-Letkut ja vaijerit irti.
-Pakoputket irti koneesta (ja pakosarjat pois)
-Startti pois (akun kenkähän on jo irti, muuten tähän väliin saat paljon kipinöitä...)
-Syyläri pois tieltä
-Laturi pois (?)
-(jotakin muuta pois mikä näyttäisi olevan tiellä :D )

-Korvakot auki ja moottori irti laatikosta
-Vähän ylöspäin että korvakot nousee pois paikoiltaan
-(Jos korvakot tiellä niin pois koneen kyljestä jos tuntuvat olevan haitolla)
-Veto eteenpäin että kone ja laatikko erkanee toisistaan, saattaa tarvia vähän enemmänkin houkuttelua :D
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

mä olen aina nostanut kutosen pakosarjoista, niitä ei tarvi irrottaa. granadan korjaus oppaalla pärjää kutos remontissa, kirjastosta pitäs löytyä. ja olen todennu helpommaks ottaa koneen ja laatikon yhtenä pakettina, irrottaa vaan kardaanin siitä kumilimpusta ni ei tu vaihteisto öljyt pihalle (10 kerran kokemus opettaa :lol: ) en mäkään ennen ekaa kertaa tienny näistä mitään mutta granadan oppaasta oli kyl iso apu
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

taunus 78 kirjoitti:mä olen aina nostanut kutosen pakosarjoista, niitä ei tarvi irrottaa. granadan korjaus oppaalla pärjää kutos remontissa, kirjastosta pitäs löytyä. ja olen todennu helpommaks ottaa koneen ja laatikon yhtenä pakettina, irrottaa vaan kardaanin siitä kumilimpusta ni ei tu vaihteisto öljyt pihalle (10 kerran kokemus opettaa :lol: ) en mäkään ennen ekaa kertaa tienny näistä mitään mutta granadan oppaasta oli kyl iso apu
Okei, tieto siitä että granadan korjausoppaassa on kutoskoneista helpottaa kummasti. Tuo itse koneen sisälmyksien hipelöiminen ei pelota enää niin kauhiasti, kyseessähän on näpertäminen, mutta tuo koneen irtiotto ja nosto jotensakin vielä epäilyttää kokematonta.

Jos nostaa pelkän koneen, mitäs sille vaihdelaatikolle tehdään? Ainakin taunuksen korjausoppaassa sanottiin, että "tue vaihteiston paino nosturilla". Eli jos kone irrotetaan laatikosta, laatikkoko on enää pyhällä hengellä autossa kiinni? Pitääkö se laatikko sitten alakautta ottaa pois? Vai voiko sen jättää ihan vaan sinne? Jos jättää, voiko autoa liikutella sen jälestä (tässä tilanteessa olisi pakko)?

Muutama kysymys vielä: Kun joku tuossa mainitsi, että nostaa koneen pakosarjoista ymmärsikön siis oikein, että pakosarjat kestää koneen painon? Eli liina sieltä sarjojen ali vai? :shock:


Ainiin ja kuvittelin aivan että öljypohja ei kestä koneen painoa. Mutta tanarin oppaassa sanottiin vaan että "laske kone maahan". Siis ihan vaan lepäämään öljypohjan päälle?

Voiko remontin tehdä periaatteessa ihan pöydälläkin vai pitääkö siinä aina olla jonninmoinen teline?

Ja lopuksi vielä pari oikein tyhmää kysymystä: kuinka paljon tollanen kone painaa? entä vaihdelaatikko? :oops:

Kiitoksia kärsivällisestä selostamisesta kaikille!
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Laatikosta vaihdekeppi irti ja laatikon palkki pohjasta. Ja nopeusmittarin vaijeri.
Öljypohja kestää kyllä moottorin painon, moottori noin 150 kg ja loota 50 kg.
Periaatteessa yksi M8 ruuvi kantaa moottorin ja vaihteiston noin lujuusopillisesti, joten kyllä ne pakosarjat kestää nostaa... :)
Ford johtaa.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Öljypohja kestää kyllä pyörittelyn. Viimeisimmän remppaa tehdessä käytin eka kertaa moottoripukkia (itsetehtyä) ja voin suositella. Aiemmin olen pyöritellyt konetta jonkin lavan päällä, mutta pukissa kone kääntyy nätisti ja liikuttelu tosi helppoa kun paino on pyörien päällä.

Minä olen koulukuntaa joka nippasee pelkän moottorin pois ja jättää laatikon paikoilleen :lol: Vain yhdesti ottanut laatikon kanssa (siis takavedosta, etuvedoista aina laatikon kanssa) kun oli pakko. Laatikko jää sinne nätisti palkin ja kardaanin varaan, voihan sitä tunkilla kannatella, mutta liekko tarpeen...
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

jos jättää laatikon paikalleen sen voi tukea köydellä, pistää köyden laatikon ali ja päistä kiinni konepellin saranoihin ite olen kokenu hankalaks sovitella konetta ja laatikkoo yhteen ku laatikko paikallaan, onnistuu kyllä jos on joku kaveri auttamassa. sen voin sanoa että siihen välipeltiin menee hermot :evil:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
PimpBot9000
Viestit: 322
Liittynyt: 19 Touko 2008, 21:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

iji-69 kirjoitti:Laatikosta vaihdekeppi irti ja laatikon palkki pohjasta. Ja nopeusmittarin vaijeri.
Öljypohja kestää kyllä moottorin painon, moottori noin 150 kg ja loota 50 kg.
Periaatteessa yksi M8 ruuvi kantaa moottorin ja vaihteiston noin lujuusopillisesti, joten kyllä ne pakosarjat kestää nostaa... :)
Mutta nostaa siis siten että pultti pakosarjan pultinreikään ja siihen ketju prikoilla (noi olen youtuubessa nähnyt) vai tylysti vaan liina niiden sarjojen ali, sarjat paikallaan?

Luulen että olen saanut tarpeellisen määrän informaatiota tähän touhuun ja rohkaisuakin. Alan tässä pohtimaan sellasen nosturin hankkimista, luulen että en ala virittelemään autotallin kattoon mitään nostotaljoja. Ehkä tuossa kesän lopulla tai sitten hankin tänä kesänä tarpeelliset aparaatit ja aloitan ensi kesän alkuna.

Mutta asiasta toiseen, tai oikeastaan tuohon otsikon aiheeseen: Tänään vaihdoin venttiilikopan tiivisteen (toiseen otteeseen, ensimmäisellä kerralla tilanne vain paheni :roll: ) kuskin puolelle koska pistin merkille että venttiilikoppa vuotaa jossain määrin öljyä takaosasta.

Kävin heittämässä lenkin ja öljyä ei enää tullut ... siis venttiilikopasta. Ilmeisesti venttiilikopan lisäksi vuotaa myös jokin toinen paikka. Iloksenne ja riemuksenne räpsäisin valokuvan:

Kuva

Nuolen osoittamiin kohtiin kerääntyy paksuhko öljykerros. Sen lisäksi vaihdelaatikon kuskinpuoli on öljyn peitossa mutta toisella puolella ei ole. Juuri tuossa ylemmän nuolen kohdalla on käsittääkseni kannen ja lohkon liitoskohta, eli voiko olla mahdollista että kansipahvi vuotaa ulospäin öljyä koneesta?? (ainakin pikagoogelointi kertoi että ainakin joissain autoissa ainakin on). Eikös siellä kuitenkin niitä kaikenmualimman öljykanavia mene? Jotenkin tuntuisi/näyttäisi että sieltä se tulee ulos ja sitten valuu tuota kuskinpuolen motin/laatikon kylkeä pitkin alas.

Jotenkin järki sanoisi ettei sieltä kampiakselin tiivisteestä mahd. tuleva öljy siististi tuohon "hyllylle" präiskähdä.
Vastaa Viestiin