Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
Joo tuoltahan noita renkaita löytyi muistaakseni usempaakin plaatua. Tässähän alkaa jo melkein vakavissaan tuota porauttamista harkita...
Enpä oo ees vielä konetta auki saanut. Vähän purkanut härpäkkeitä. Aika hyvin näytti kaasarin tiivisteetkin falskaavan mikä selittää vienoisen bensantuoksun konehuoneen puolella ja auton sisällä. Vauhtipyörän pultit oli niinkuin oletinkin aivan perkeleen lujassa, johon innostus tältä päivää lopahtikin. Irroitukseen tietysti voi antaa hyviä vinkkejä. Ongelma oli se, että kaveri ei isolla ruuvitaltalla saanut pidettyä tarpeeksi lujaa pyörää paikoillaan. Järeämpi väline vai lämpöä vai sekä että? Vai onko sen vauhtipyörän paikallaan pitämiseen jotain parempaa patenttia ku kiilaaminen.
Sellaista myös pohdiskelin että kun pyöritin konetta ihan huvikseni sieltä virranjakajan rööristä kuului aikamoinen pihinä, suhina ja huokailu. Eikös se rööri mene suoraan kampikammioon? Onko tämä pihinä normaalia vai onko se tosiaan merkki siitä että männät puhaltaa reippaasti ohi ja kammioon tuleva paine pihisee sieltä aukosta ulos? Ainakin se pihinä tuntui olevan voimakkaampaa tietyssä vaiheessa kiertoa eli jotku männät puhaltaa ohi enemmä ku toiset tämän järkeilyn mukaan.
Tällaista tälläkertaa. Homma etenee sangen rauhalliseen tahtiin. Kaikenlisäksi pitää palata sthadiin. Aikusen miehen järki ei kestä montaa päivää vanhusten nurkissa pyörimistä...
Nappaa kannet pois, niin voit käyttää tälläaista stopparia -> http://gardentractorpullingtips.com/images/pisnstop.gif
Voit tehä vaikka näin(brutaalia, mutta toimivaa:) ota kansi pois ja sahaa vaikka lankusta palanen ja heitä se pyttyyn ja sitten kansi parilla pultilla jotenkin vähän kiinni. Sitten muki törmää siihen eikä kone pääse ympäri.
Pulttipyssyllähän nuo aukeaa kuin tyhjää vain, mutta sulla ei tainnut olla paineilmaa käytettävissä siellä?
Luhtis kirjoitti:Nappaa kannet pois, niin voit käyttää tälläaista stopparia -> http://gardentractorpullingtips.com/images/pisnstop.gif
Voit tehä vaikka näin(brutaalia, mutta toimivaa:) ota kansi pois ja sahaa vaikka lankusta palanen ja heitä se pyttyyn ja sitten kansi parilla pultilla jotenkin vähän kiinni. Sitten muki törmää siihen eikä kone pääse ympäri.
Pulttipyssyllähän nuo aukeaa kuin tyhjää vain, mutta sulla ei tainnut olla paineilmaa käytettävissä siellä?
Joo ihan käsityökaluilla mennään. Pitää varmaan tota brutaalitekniikkaa sitten käyttää, pääsee ehkä helpoimmalla. Toinen vaihtoehto on, että nostan potan peräkärryyn ja ajan sen 100 metrin päähän renkaanvaihtopaikkaan ja kysyn kauniisti viitsisikö ne pöräyttää pultit auki.
tuli joskus hommattua ku ei ollu kunnon kompuraa niin semmonen sähkökäyttönen pulttipyssy, joku horsepower tms. "ei oikee merkki". makso jonku 50e muistaakseni ja on oikeesti hyvä,aina lähteny kaikki pyöränpultitki auki
semmonenkin on ihan harkinnan arvonen sijotus....
Tuon vauhtipyörän saa lukittua myös esim latakalla, eli jämäkkä latakka jonkapäissä reijät, toinenpää vauhtipyörään paineasetelman pultilla kiinni ja toinen vaikka lohkon yläreikiin.
Taunus-Sälli kirjoitti:tuli joskus hommattua ku ei ollu kunnon kompuraa niin semmonen sähkökäyttönen pulttipyssy, joku horsepower tms. "ei oikee merkki". makso jonku 50e muistaakseni ja on oikeesti hyvä,aina lähteny kaikki pyöränpultitki auki
semmonenkin on ihan harkinnan arvonen sijotus....
Meil kans semmonen sähkökäyttönen, ihan paska, Motonetin akkukäyttönen on monin verroin tehokkaampi, mut maksaakin sit kyl...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
henu kirjoitti:Tuon vauhtipyörän saa lukittua myös esim latakalla, eli jämäkkä latakka jonkapäissä reijät, toinenpää vauhtipyörään paineasetelman pultilla kiinni ja toinen vaikka lohkon yläreikiin.
Mikä kumma on latakka? Yritin googeloidakin mutta äh.
Pulttipyssykin tietysti voisi olla ihan asiallinen investointi totta tosiaan. Ainoo ongelma vaan on se että syödäkin pitäis.
Niinkuin tuossa aikaisemmin kertoilin, puristuspaineet olivat hävinneet neljästä pytystä. Nyt olen naputellut kaikki männät ulos ja kaikissa näissä neljässä sylinterissä oli renkaat poikki.
Eli saattaisi tietysti selvitä ihan vaan männänrenkaiden vaihdolla.
Mutta nyt olen muuten vähän hoomoilasena: Kone on nyt auki ja (melkein kokonaan) paloina. Mitä nyt teen?
Miten selvitän onko kone väljä? Onko siihen jotain tee-se-itsemiehen keinoa vai vienkö koneistamolle? Entä mitä teen kansille? Koneistamolle vaan ja rahaa tiskiin?
Kampi- ja nokka-akseli pitäisi vielä irroittaa, mutta muuten kaikki on näyttänyt terveeltä tähän saakka.
PS. Edellämainittuun lattarautakeskusteluun pitää mainita, että en käyttänyt lattarautaa kun en löytänyt a) lattarautaa enkä b) metalliporanteriä. Käytin laudanpätkää ja hyvin toimi
Mittaamallahan tuo selviää onko väleä. Joku varmaan muistelee männän ja sylinterin halkaisiat toleransien kera. Eiköhän taunuksessa myös sylinterit kulu "ovaalin" muotoisiksi alapäästä joten silläkin on merkityksensä asiassa. Eli jos ovaalimaisuutta on paljonkin eivät uudet männänrenkaat ole sen tiiviimmät vaan itseasiassa falskaavat enemmän kuin vanhat.
Eikö sen silmälläkin nää, sylinterin yläpäässä olevasta pykälästä, jos se niin väljä on että haittaakin jotaan.. Mikäli ei oo sitten edellinen asentaja hoonannu pois sitä pykälää..
Ja näkeehän sen tietty myös, kun laittaa männän sylinteriin takasin ja kattelee/mittailee onko kuin iso rako sielä männän ja sylinterin välissä.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Niin, voihan sitä koettaa vaikka rakotulkilla mitata siitä välistä jos ei ole kelloa/mikroa. Soikeutta tosin varmaan hankala todeta tuolla rakotulkilla.