ahdinsarjakysymys + muuta

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

ahdinsarjakysymys + muuta

Viesti Kirjoittaja astriel »

Mobilistilehden artikkelissa on yksi kuva coupesta jossa on joku ahdinsarja
kiinni. Onko siitä kellään tarkempaa tietoa ? Eli siis onko ollut saatavissa valmista "pluk and play" -sarjaa ?
Niin ja siis v6 koneeseen.



Hämärästi muistan omistaneeni 15 vuotta sitten jonkun kirjan tai kirjoituksen jossa oli ford v6 viritysosia ja semmonen kampiakseli jossa oli 3 kiertokangenkaulaa eli 2 kiertokankea aina yhteen kaulaan. Onko kellään tämmösestä dokumenttia tallessa.? (itellä ei enää ole)


-vk-
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

pari kk sit oli juttua 2.3 turbosarjasta, oisko se Sumu ollut joka asiasta tiesi?
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Saksassa on ainakin vaikuttanut tämä May, joka on tehtaillut turboja veekuutosiin.
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Kyseessä on Michael May-turbosarja, jota on ollut myynnissä 70-luvulla. Juuri sellainen oli kiinni siinä Mobilistissa aikoinaan esiintyneessä GT coupessa. Auto on edelleen samassa kuosissa, omistaja on kerhomme jäsen Harri S. Utista.
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Mikähän tuon kyseenomaisen mobilistin numero/ilmestymisvuosi on?
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

http://www.sunpoint.net/~mmodel/viritys.htm

tuolapa on may turbosta kuvia
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Taunusmies Jussi kirjoitti:Mikähän tuon kyseenomaisen mobilistin numero/ilmestymisvuosi on?
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ford/mobilisti/
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Taunusmies Jussi kirjoitti:Mikähän tuon kyseenomaisen mobilistin numero/ilmestymisvuosi on?
Lehti on 3/1993.
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

teekoo kirjoitti:
Taunusmies Jussi kirjoitti:Mikähän tuon kyseenomaisen mobilistin numero/ilmestymisvuosi on?
Lehti on 3/1993.
Mars kirjastoon vaan! Sieltä itsekin löysin.
Sedan GT '73
Avatar
Partajeesus
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:21
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: ahdinsarjakysymys + muuta

Viesti Kirjoittaja Partajeesus »

astriel kirjoitti: Hämärästi muistan omistaneeni 15 vuotta sitten jonkun kirjan tai kirjoituksen jossa oli ford v6 viritysosia ja semmonen kampiakseli jossa oli 3 kiertokangenkaulaa eli 2 kiertokankea aina yhteen kaulaan. Onko kellään tämmösestä dokumenttia tallessa.? (itellä ei enää ole)
-vk-
Eihän tuo enää ole mikään v6 moottori vaan boxer eli vastaisku moottori.
God is my co-pilot....
Vieras

Re: ahdinsarjakysymys + muuta

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Partajeesus kirjoitti:
astriel kirjoitti: Hämärästi muistan omistaneeni 15 vuotta sitten jonkun kirjan tai kirjoituksen jossa oli ford v6 viritysosia ja semmonen kampiakseli jossa oli 3 kiertokangenkaulaa eli 2 kiertokankea aina yhteen kaulaan. Onko kellään tämmösestä dokumenttia tallessa.? (itellä ei enää ole)
-vk-
Eihän tuo enää ole mikään v6 moottori vaan boxer eli vastaisku moottori.
Siis kirjassa oli virityskampiakseli 2.6 V6 fordin kutoseen.Samalla lailla
kuin joidenkin v8 koneiden 4 -kaulaa. Kaksi kiertokankea tulee samalle kaulalle ja siitä syystä myöskin sytytysjärjestys muuttuu. Kirjassa oli myöskin juttua caprin(2.6) mekaanisesta ruiskusta ja ahdinsarjoista.

V-koneen ja boxerin ero on siinä että missä kulmassa syliterit on toisiinsa nähden.

-vk- (astriel)
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Moottori voi olla Boxer tai litteä vee. Ero on juurikin tuossa kampiakselissa.
60-asteiseen V6-koneeseen tuollaisen kampuran asentaminen johtaa epätasaiseen sytytysväliin. Tuleekos siitä nyt sitten kampiakselin asteina 105-135-105-135 kun normaalisti on 120-120-120-120.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hessu kirjoitti:Moottori voi olla Boxer tai litteä vee. Ero on juurikin tuossa kampiakselissa.
60-asteiseen V6-koneeseen tuollaisen kampuran asentaminen johtaa epätasaiseen sytytysväliin. Tuleekos siitä nyt sitten kampiakselin asteina 105-135-105-135 kun normaalisti on 120-120-120-120.
Miksi 4 astelukua ? Vosiko olla 6 kaulaa = 60-60-60-60-60-60 =360
ja 3 kaulaa = 120 -120 -120 =360

-vk-
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kun moottori pyörii, niin sylinterien työtahdit ovat jakautuneet kahden kampiakselin kierroksen ajalle. Tuo 60-60-60... edellyttäisi 12-pyttyistä konetta. Koska tahdit seuraavat toisiaan niin kauan kuin kone on käynnissä, ajattelin että neljästä luvusta saa jo idean, ei tarvitse toistaa sen pidempään :)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hessu kirjoitti:Kun moottori pyörii, niin sylinterien työtahdit ovat jakautuneet kahden kampiakselin kierroksen ajalle. Tuo 60-60-60... edellyttäisi 12-pyttyistä konetta. Koska tahdit seuraavat toisiaan niin kauan kuin kone on käynnissä, ajattelin että neljästä luvusta saa jo idean, ei tarvitse toistaa sen pidempään :)
Ok, Osaatkos sanoa sitten vielä sen että miksi niitä on esim V8 koneissa ja V6 moottoriinkin,eli onko epätasaisuuden vaikutus niin pientä että semmonen voidaan tehdä. ?

Tuo asteluku(epätasajaollisuus) ei auennut vieläkään tai siis se että miksi se menisi epätasajakoon mutta , pitää piirrellä ajoituskaavio jossain välissä. Mielestäni se menee tasan, mutta en ole sitä syvällisesti miettinyt. Esim 3 x 240 =720 ja 6 x 120 =720 jos ajatellaan kahta kierrosta.

Pitää vielä metsästellä sitä kirjaa... ei sinänsä että tommosta kampuraa olisin laittamassa mutta muistuipa mieleen ko akseli ja kun konetta rauhassa rakentelen.


-vk- (astriel)
Vastaa Viestiin