Sivu 1/1

ahdinsarjakysymys + muuta

Lähetetty: 24 Maalis 2005, 21:38
Kirjoittaja astriel
Mobilistilehden artikkelissa on yksi kuva coupesta jossa on joku ahdinsarja
kiinni. Onko siitä kellään tarkempaa tietoa ? Eli siis onko ollut saatavissa valmista "pluk and play" -sarjaa ?
Niin ja siis v6 koneeseen.



Hämärästi muistan omistaneeni 15 vuotta sitten jonkun kirjan tai kirjoituksen jossa oli ford v6 viritysosia ja semmonen kampiakseli jossa oli 3 kiertokangenkaulaa eli 2 kiertokankea aina yhteen kaulaan. Onko kellään tämmösestä dokumenttia tallessa.? (itellä ei enää ole)


-vk-

Lähetetty: 24 Maalis 2005, 23:59
Kirjoittaja samiharju
pari kk sit oli juttua 2.3 turbosarjasta, oisko se Sumu ollut joka asiasta tiesi?

Lähetetty: 25 Maalis 2005, 08:09
Kirjoittaja Hessu
Saksassa on ainakin vaikuttanut tämä May, joka on tehtaillut turboja veekuutosiin.

Lähetetty: 27 Maalis 2005, 18:18
Kirjoittaja Miikka
Kyseessä on Michael May-turbosarja, jota on ollut myynnissä 70-luvulla. Juuri sellainen oli kiinni siinä Mobilistissa aikoinaan esiintyneessä GT coupessa. Auto on edelleen samassa kuosissa, omistaja on kerhomme jäsen Harri S. Utista.

Lähetetty: 27 Maalis 2005, 23:22
Kirjoittaja Taunusmies Jussi
Mikähän tuon kyseenomaisen mobilistin numero/ilmestymisvuosi on?

Lähetetty: 28 Maalis 2005, 11:03
Kirjoittaja Vieras
http://www.sunpoint.net/~mmodel/viritys.htm

tuolapa on may turbosta kuvia

Lähetetty: 01 Huhti 2005, 13:40
Kirjoittaja Taco
Taunusmies Jussi kirjoitti:Mikähän tuon kyseenomaisen mobilistin numero/ilmestymisvuosi on?
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ford/mobilisti/

Lähetetty: 01 Huhti 2005, 16:16
Kirjoittaja teekoo
Taunusmies Jussi kirjoitti:Mikähän tuon kyseenomaisen mobilistin numero/ilmestymisvuosi on?
Lehti on 3/1993.

Lähetetty: 02 Huhti 2005, 01:05
Kirjoittaja Sumu
teekoo kirjoitti:
Taunusmies Jussi kirjoitti:Mikähän tuon kyseenomaisen mobilistin numero/ilmestymisvuosi on?
Lehti on 3/1993.
Mars kirjastoon vaan! Sieltä itsekin löysin.

Re: ahdinsarjakysymys + muuta

Lähetetty: 02 Huhti 2005, 02:29
Kirjoittaja Partajeesus
astriel kirjoitti: Hämärästi muistan omistaneeni 15 vuotta sitten jonkun kirjan tai kirjoituksen jossa oli ford v6 viritysosia ja semmonen kampiakseli jossa oli 3 kiertokangenkaulaa eli 2 kiertokankea aina yhteen kaulaan. Onko kellään tämmösestä dokumenttia tallessa.? (itellä ei enää ole)
-vk-
Eihän tuo enää ole mikään v6 moottori vaan boxer eli vastaisku moottori.

Re: ahdinsarjakysymys + muuta

Lähetetty: 02 Huhti 2005, 08:36
Kirjoittaja Vieras
Partajeesus kirjoitti:
astriel kirjoitti: Hämärästi muistan omistaneeni 15 vuotta sitten jonkun kirjan tai kirjoituksen jossa oli ford v6 viritysosia ja semmonen kampiakseli jossa oli 3 kiertokangenkaulaa eli 2 kiertokankea aina yhteen kaulaan. Onko kellään tämmösestä dokumenttia tallessa.? (itellä ei enää ole)
-vk-
Eihän tuo enää ole mikään v6 moottori vaan boxer eli vastaisku moottori.
Siis kirjassa oli virityskampiakseli 2.6 V6 fordin kutoseen.Samalla lailla
kuin joidenkin v8 koneiden 4 -kaulaa. Kaksi kiertokankea tulee samalle kaulalle ja siitä syystä myöskin sytytysjärjestys muuttuu. Kirjassa oli myöskin juttua caprin(2.6) mekaanisesta ruiskusta ja ahdinsarjoista.

V-koneen ja boxerin ero on siinä että missä kulmassa syliterit on toisiinsa nähden.

-vk- (astriel)

Lähetetty: 02 Huhti 2005, 15:09
Kirjoittaja Hessu
Moottori voi olla Boxer tai litteä vee. Ero on juurikin tuossa kampiakselissa.
60-asteiseen V6-koneeseen tuollaisen kampuran asentaminen johtaa epätasaiseen sytytysväliin. Tuleekos siitä nyt sitten kampiakselin asteina 105-135-105-135 kun normaalisti on 120-120-120-120.

Lähetetty: 02 Huhti 2005, 18:14
Kirjoittaja Vieras
Hessu kirjoitti:Moottori voi olla Boxer tai litteä vee. Ero on juurikin tuossa kampiakselissa.
60-asteiseen V6-koneeseen tuollaisen kampuran asentaminen johtaa epätasaiseen sytytysväliin. Tuleekos siitä nyt sitten kampiakselin asteina 105-135-105-135 kun normaalisti on 120-120-120-120.
Miksi 4 astelukua ? Vosiko olla 6 kaulaa = 60-60-60-60-60-60 =360
ja 3 kaulaa = 120 -120 -120 =360

-vk-

Lähetetty: 03 Huhti 2005, 08:15
Kirjoittaja Hessu
Kun moottori pyörii, niin sylinterien työtahdit ovat jakautuneet kahden kampiakselin kierroksen ajalle. Tuo 60-60-60... edellyttäisi 12-pyttyistä konetta. Koska tahdit seuraavat toisiaan niin kauan kuin kone on käynnissä, ajattelin että neljästä luvusta saa jo idean, ei tarvitse toistaa sen pidempään :)

Lähetetty: 03 Huhti 2005, 11:17
Kirjoittaja Vieras
Hessu kirjoitti:Kun moottori pyörii, niin sylinterien työtahdit ovat jakautuneet kahden kampiakselin kierroksen ajalle. Tuo 60-60-60... edellyttäisi 12-pyttyistä konetta. Koska tahdit seuraavat toisiaan niin kauan kuin kone on käynnissä, ajattelin että neljästä luvusta saa jo idean, ei tarvitse toistaa sen pidempään :)
Ok, Osaatkos sanoa sitten vielä sen että miksi niitä on esim V8 koneissa ja V6 moottoriinkin,eli onko epätasaisuuden vaikutus niin pientä että semmonen voidaan tehdä. ?

Tuo asteluku(epätasajaollisuus) ei auennut vieläkään tai siis se että miksi se menisi epätasajakoon mutta , pitää piirrellä ajoituskaavio jossain välissä. Mielestäni se menee tasan, mutta en ole sitä syvällisesti miettinyt. Esim 3 x 240 =720 ja 6 x 120 =720 jos ajatellaan kahta kierrosta.

Pitää vielä metsästellä sitä kirjaa... ei sinänsä että tommosta kampuraa olisin laittamassa mutta muistuipa mieleen ko akseli ja kun konetta rauhassa rakentelen.


-vk- (astriel)