Sivu 1/1
ahdinsarjakysymys + muuta
Lähetetty: 24 Maalis 2005, 21:38
Kirjoittaja astriel
Mobilistilehden artikkelissa on yksi kuva coupesta jossa on joku ahdinsarja
kiinni. Onko siitä kellään tarkempaa tietoa ? Eli siis onko ollut saatavissa valmista "pluk and play" -sarjaa ?
Niin ja siis v6 koneeseen.
Hämärästi muistan omistaneeni 15 vuotta sitten jonkun kirjan tai kirjoituksen jossa oli ford v6 viritysosia ja semmonen kampiakseli jossa oli 3 kiertokangenkaulaa eli 2 kiertokankea aina yhteen kaulaan. Onko kellään tämmösestä dokumenttia tallessa.? (itellä ei enää ole)
-vk-
Lähetetty: 24 Maalis 2005, 23:59
Kirjoittaja samiharju
pari kk sit oli juttua 2.3 turbosarjasta, oisko se Sumu ollut joka asiasta tiesi?
Lähetetty: 25 Maalis 2005, 08:09
Kirjoittaja Hessu
Saksassa on ainakin vaikuttanut tämä May, joka on tehtaillut turboja veekuutosiin.
Lähetetty: 27 Maalis 2005, 18:18
Kirjoittaja Miikka
Kyseessä on Michael May-turbosarja, jota on ollut myynnissä 70-luvulla. Juuri sellainen oli kiinni siinä Mobilistissa aikoinaan esiintyneessä GT coupessa. Auto on edelleen samassa kuosissa, omistaja on kerhomme jäsen Harri S. Utista.
Lähetetty: 27 Maalis 2005, 23:22
Kirjoittaja Taunusmies Jussi
Mikähän tuon kyseenomaisen mobilistin numero/ilmestymisvuosi on?
Lähetetty: 28 Maalis 2005, 11:03
Kirjoittaja Vieras
Lähetetty: 01 Huhti 2005, 13:40
Kirjoittaja Taco
Taunusmies Jussi kirjoitti:Mikähän tuon kyseenomaisen mobilistin numero/ilmestymisvuosi on?
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ford/mobilisti/
Lähetetty: 01 Huhti 2005, 16:16
Kirjoittaja teekoo
Taunusmies Jussi kirjoitti:Mikähän tuon kyseenomaisen mobilistin numero/ilmestymisvuosi on?
Lehti on 3/1993.
Lähetetty: 02 Huhti 2005, 01:05
Kirjoittaja Sumu
teekoo kirjoitti:Taunusmies Jussi kirjoitti:Mikähän tuon kyseenomaisen mobilistin numero/ilmestymisvuosi on?
Lehti on 3/1993.
Mars kirjastoon vaan! Sieltä itsekin löysin.
Re: ahdinsarjakysymys + muuta
Lähetetty: 02 Huhti 2005, 02:29
Kirjoittaja Partajeesus
astriel kirjoitti:
Hämärästi muistan omistaneeni 15 vuotta sitten jonkun kirjan tai kirjoituksen jossa oli ford v6 viritysosia ja semmonen kampiakseli jossa oli 3 kiertokangenkaulaa eli 2 kiertokankea aina yhteen kaulaan. Onko kellään tämmösestä dokumenttia tallessa.? (itellä ei enää ole)
-vk-
Eihän tuo enää ole mikään v6 moottori vaan boxer eli vastaisku moottori.
Re: ahdinsarjakysymys + muuta
Lähetetty: 02 Huhti 2005, 08:36
Kirjoittaja Vieras
Partajeesus kirjoitti:astriel kirjoitti:
Hämärästi muistan omistaneeni 15 vuotta sitten jonkun kirjan tai kirjoituksen jossa oli ford v6 viritysosia ja semmonen kampiakseli jossa oli 3 kiertokangenkaulaa eli 2 kiertokankea aina yhteen kaulaan. Onko kellään tämmösestä dokumenttia tallessa.? (itellä ei enää ole)
-vk-
Eihän tuo enää ole mikään v6 moottori vaan boxer eli vastaisku moottori.
Siis kirjassa oli virityskampiakseli 2.6 V6 fordin kutoseen.Samalla lailla
kuin joidenkin v8 koneiden 4 -kaulaa. Kaksi kiertokankea tulee samalle kaulalle ja siitä syystä myöskin sytytysjärjestys muuttuu. Kirjassa oli myöskin juttua caprin(2.6) mekaanisesta ruiskusta ja ahdinsarjoista.
V-koneen ja boxerin ero on siinä että missä kulmassa syliterit on toisiinsa nähden.
-vk- (astriel)
Lähetetty: 02 Huhti 2005, 15:09
Kirjoittaja Hessu
Moottori voi olla Boxer tai litteä vee. Ero on juurikin tuossa kampiakselissa.
60-asteiseen V6-koneeseen tuollaisen kampuran asentaminen johtaa epätasaiseen sytytysväliin. Tuleekos siitä nyt sitten kampiakselin asteina 105-135-105-135 kun normaalisti on 120-120-120-120.
Lähetetty: 02 Huhti 2005, 18:14
Kirjoittaja Vieras
Hessu kirjoitti:Moottori voi olla Boxer tai litteä vee. Ero on juurikin tuossa kampiakselissa.
60-asteiseen V6-koneeseen tuollaisen kampuran asentaminen johtaa epätasaiseen sytytysväliin. Tuleekos siitä nyt sitten kampiakselin asteina 105-135-105-135 kun normaalisti on 120-120-120-120.
Miksi 4 astelukua ? Vosiko olla 6 kaulaa = 60-60-60-60-60-60 =360
ja 3 kaulaa = 120 -120 -120 =360
-vk-
Lähetetty: 03 Huhti 2005, 08:15
Kirjoittaja Hessu
Kun moottori pyörii, niin sylinterien työtahdit ovat jakautuneet kahden kampiakselin kierroksen ajalle. Tuo 60-60-60... edellyttäisi 12-pyttyistä konetta. Koska tahdit seuraavat toisiaan niin kauan kuin kone on käynnissä, ajattelin että neljästä luvusta saa jo idean, ei tarvitse toistaa sen pidempään
Lähetetty: 03 Huhti 2005, 11:17
Kirjoittaja Vieras
Hessu kirjoitti:Kun moottori pyörii, niin sylinterien työtahdit ovat jakautuneet kahden kampiakselin kierroksen ajalle. Tuo 60-60-60... edellyttäisi 12-pyttyistä konetta. Koska tahdit seuraavat toisiaan niin kauan kuin kone on käynnissä, ajattelin että neljästä luvusta saa jo idean, ei tarvitse toistaa sen pidempään
Ok, Osaatkos sanoa sitten vielä sen että miksi niitä on esim V8 koneissa ja V6 moottoriinkin,eli onko epätasaisuuden vaikutus niin pientä että semmonen voidaan tehdä. ?
Tuo asteluku(epätasajaollisuus) ei auennut vieläkään tai siis se että miksi se menisi epätasajakoon mutta , pitää piirrellä ajoituskaavio jossain välissä. Mielestäni se menee tasan, mutta en ole sitä syvällisesti miettinyt. Esim 3 x 240 =720 ja 6 x 120 =720 jos ajatellaan kahta kierrosta.
Pitää vielä metsästellä sitä kirjaa... ei sinänsä että tommosta kampuraa olisin laittamassa mutta muistuipa mieleen ko akseli ja kun konetta rauhassa rakentelen.
-vk- (astriel)