Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Rasmus Speed
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Helmi 2010, 23:01
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus Speed »

Rasmus Speed Promotions OY laajensi toimintaansa aloittaen tehomittauspalvelun.

Auton alusta- ja moottorisäätöjä vuodesta 2000 tehnyt Rasmus Speed Promotions OY on EFI Technologyn moottoriohjainyksikköjen edustaja Skandinaviassa.

Tähän mennessä olemme toimineet aina asiakkaan tiloissa, radalla tai asiakkaan lähellä olevassa dynossa. Nyt meillä on oma tehomittaus dynometri Rototest VPA-R5, jossa on jarruvoimaa aina 2000 Nm:iin asti.

Tehomittauksia voidaan tarvittaessa suorittaa myös asiakkaan tiloissa, sillä dynomme on liikuteltavissa ja vaatii ainoastaan tasaisen alustan tehon mittausta tai moottorin säätöä tehdessä.

Omat toimitilamme valmistui heti joulun jälkeen (2009) Vantaalla, lentokentän läheisyydessä osoitteessa Kelatie 30 halli 2, missä teemme tehomittauksia ja moottorisäätöjä sekä kilpamoottorien rakentamista.

Efi Technologyn ohjainyksikköjen lisäksi säädämme myös muita ohjainyksikköjä. Erikoisuutena esim. APEXI Power FC (myös lukittuja) ja Hondata.

Rototest VPA-R5 on uutta tekniikkaa edustava dyno, joka kiinnitetään pyörän napaan kiinni ja näin ollen on huomattavasti tarkempi kuin perinteiset rulladynot, joissa on aina kitkahäviötä.

Perinteisissä rulladynoissa tarkkuus jää yleensä 2-7% oikeasta tehomäärästä johtuen kitkahäviöstä sekä renkaan koon kasvaessa nopeuden noustessa.

Tehomittauksen toistettavuus on näin ollen ihan toista luokkaa, kun nämä muuttujat on eliminoitu.

Rototestin hyötyjä ovat tarkemmat mittatulokset ja myös se, että nyt ei tarvitse erikseen ajatella millä renkailla dynoon tulee. Tiedettävästihän ralli-, nasta- tai sliksirenkaat eivät toimi rulladynossa.

Mittaus- ja säätötyön parantamiseksi meillä on käytössä 21- kanavainen loggeri, johon voidaan liittää tarvittavat mittainstrumentit, paineanturit, lämpöanturit, lambda- anturit jne.

Auton mittauksista ja säädöistä vastaa Toni R. Ruokonen joka on moottoriohjainyksikköihin erikoistunut tietotekniikka insinööri sekä ammatti kilpa-autoilija.

Kansainvälisillä kilparadoilla 1990 ja 2000 luvulla Ruokonen teki kovaa tulosta Hondan, Peugeotin, Porschen sekä Mitsubishin ratissa.

Kokeneet kuskit tietävät kertoa ettei menestys tule pelkän taidon ja harjoittelun myötä.

Huipputuloksiin pääsy edellyttää paljon eri asioiden testaamista. Testatessa tulee aina muistaa muuttaa vain yhtä asiaa kerrallaan, jotta tietäisi mistä muutos johtui. Vaikeutena on että radalla ja maastossa olosuhteet jatkuvasti muuttuu. Ilman kosteus, lämpötila, päällysteen pito, renkaitten kulumisaste jne.

Tehot pystyy tällä uusimmalla tekniikalla mittaamaan hyvinkin luotettavasti suoraan vetävien pyörien navasta. Mittaukset olisikin syytä tehdä aina ennen sekä jälkeen muutoksen jonka oletetaan vaikuttavan tehoon. Näin varmistutaan muutoksen vaikutuksesta, ja opitaan koko ajan lisää.

Kilpailukauden kestäessä on syytä silloin tällöin tarkistaa onko tehot tallella, koska 5-10 hv hukkumista ei kuski välttämättä huomaa, mutta kellossa se näkyy. Ilman tehon mittausta on vaikea sanoa onko kysymyksessä ulkoisten olosuhteiden muuttuminen vai tehon häviäminen.

Lisää tietoa kotisivuiltamme www.ToniRuokonen.com

Rasmus Speed Promotions OY
Kelatie 30 halli2
01450 VANTAA

Yhteydenotto:
puh. 0400 205 417
e-mail: efi@toniruokonen.com