Taunus ratti

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Pj, Timppa, taunus 78

ViestiKirjoittaja Kimi-oz » 26 Maalis 2012, 10:39

Nostetaas vanhaa topicia:

Tarttis saada -75:seen joku asiallinen ruori, mutta ei mitään pientä tarvikerattia.

Jos oikein ylempää ymmärsin, orkkisratteja ei ole ollut montaa eri mallia:
- 71-73 2-puolainen
- 71-73 2 puolainen, jossa alumiini tai puujäljitelmä keskellä
- 74-75 2-puolainen

Ei muita, vain kaksi eri mallia joista vanhemmassa kolme eri variaatioita?
Noista löytyy kuvia varmasti googlettamallakin, mikäli muita ei ole ollut?

Mikään noista ei ole ihan sitä mitä kaipaan, eli vaihtoehdoksi jäänee keskiön muokkaus ja ratti toisesta autosta.
Onko jollain kuvaa ja mittoja, tai jopa nurkissa ylimääräisenä pyörivää Springaleksin ratin keskiötä, se lienee helpoiten muokattavissa omiin tarpeisiini…?

Mitä muita keskiöitä Taunukseen löytyisi, ja onko esim muissa Fordeissa sama booritus keskiössä?

Tarkoitus olisi laittaa tuolla kiinnitystavalla oleva ratti, eli kolme puolaa, mitkä jokainen tulevat kahdella pultilla kiinni keskiöön:
Kuva
Opel on Pop! =)

*Kadett B 1100 Coupe
*Kadett B 1900 Rallye
*Kadett B 1500 Sedan
*3x Opel Olympia A 1700-2000
*Buick Riviera 1963
*Ford Taunus Coupe 1975
Kimi-oz
 
Viestit: 46
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 23:12
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

ViestiKirjoittaja isoatlas » 26 Maalis 2012, 10:55

Saahan sen melkein minkä vaan merkkisen keskiön muokattua sellaiseksi kun tarvitsee...Escort mk2 ja Granada -72 > -81 on sama pooritus ratissa kuin Taunuksessa.


Springalex keskiötä hankala muokata muunlaiseksi, koska se on tuollainen.
Kuva


-74/-75 GXL variaatio on tuollainen, väri vaihtuu muun sisustan värin mukaan.
Kuva
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1289
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki

ViestiKirjoittaja Kimi-oz » 26 Maalis 2012, 11:50

Oho, olihan erikoisen näköinen toi Springalexin keskiö! Ajattelin että se olisi ollut tuon tapainen, mihin olisi ollut ehkä helpointa säveltää haluamani ratti:

Kuva
Opel on Pop! =)

*Kadett B 1100 Coupe
*Kadett B 1900 Rallye
*Kadett B 1500 Sedan
*3x Opel Olympia A 1700-2000
*Buick Riviera 1963
*Ford Taunus Coupe 1975
Kimi-oz
 
Viestit: 46
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 23:12
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

ViestiKirjoittaja isoatlas » 26 Maalis 2012, 14:18

No tuossa kuvassa ei näy se keskiö ollenkaan, tuo pyöreä lätkä on osa rattia ja se jokaisessa puolassa kiinni kahdella niitillä...keskiö on siellä alla ja on kiinni nuilla kolmella ruuvilla jotka näkyy niiden niittien välissä.

Tuollaisessa vanhan mallin Luisi keskiössa tulee ratin jokainen puola kahdella pultilla kiinni.
Kuva

Tai tuollainen on helppo muokata, kun tuo keskiön kehä on paksua peltiä...poraa vaan uuden jaon ratille...en muista onko tämä keskiö Dino vai Raid merkkinen.
Kuva
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1289
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki

ViestiKirjoittaja Tomi » 26 Maalis 2012, 15:03

jos mieleinen ratti löytyy,niin eihän se ole muuta kun sovittelee :wink: ...
Velipojan mersuun laitoin Formulingin isojakoisen puuratin ja kun romuista sattu löytymään joku minkälie auton Luisi-keskiö,niin sorvasin alumiinista adapterin ratin ja keskiön väliin.
Mersun orggisratista booriosa rälläkällä irti ja sorviin. Samoin keskiö ja pinnat suoriksi.sitten vaan pulttiliitoksella toisiinsa.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Tomi
 
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Tomi » 26 Maalis 2012, 15:06

itseasiassa keskiö oli just tollanen,kun atlaksen alemmassa kuvassa! keskiön päälle kuuluu vielä sellanen musta kortonki..
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Tomi
 
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Kimi-oz » 26 Maalis 2012, 15:51

Jep, kaikkea saa muokattua ja rakennettua miten haluaa. Varsinkin jos on paljon aikaa, tai mikäli ei ole väliä minkänäköistä haluaa tehdä. :D

Kun aika on kortilla ja osien ulkonäköspeksitkin ovat hyvin tärkeät, parempi kysellä jos löytyisi valmiina jotain järkeviä aihioita. :wink:

Kiitos isoatlakselle kuvista, olisko sulla noista jotain mittojakin? Lähinnä toi vanhan mallin Luisin halkaisija kiinnostaisi (ja pituus?). Toinen vaihtoehto voisi olla Springelexin keskiö, jos jostain löytäisi huonon ratinkin mistä saisi porattua niiteistä auki sen keskiön hyötykäyttöön.

Jos sulla on tollanen Dino/Raid lähellä, senkin mitat voisivat kyllä kiinnostaa. Se orkkis kumikortonki-systeemi on aika kauhean näköinen jos oikein arvaan millainen se oli, mutta sen tilalle voisi kehitellä jotain muuta...
Opel on Pop! =)

*Kadett B 1100 Coupe
*Kadett B 1900 Rallye
*Kadett B 1500 Sedan
*3x Opel Olympia A 1700-2000
*Buick Riviera 1963
*Ford Taunus Coupe 1975
Kimi-oz
 
Viestit: 46
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 23:12
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

ViestiKirjoittaja vtormane » 26 Maalis 2012, 21:56

Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
vtormane
 
Viestit: 656
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

ViestiKirjoittaja isoatlas » 26 Maalis 2012, 22:01

Onkos sulla tuossa niinkun kaksi keskiötä liitettynä toisiinsa, vai mitenkä se on noin pitkä?
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1289
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki

ViestiKirjoittaja vtormane » 26 Maalis 2012, 22:08

isoatlas kirjoitti:Onkos sulla tuossa niinkun kaksi keskiötä liitettynä toisiinsa, vai mitenkä se on noin pitkä?


Näinhän se on, pyörittelin kahta mk1 keskiötä käsissä jonkin aikaa ja hoksasin että niistä saa suht helposti tehtyä tommosen pitkän mk2 keskiön. Sen booriosan kun saa pois niin saa käänneltyä noita sopivasti. Ratti on nyt mun makuun sopivasti...
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
vtormane
 
Viestit: 656
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

ViestiKirjoittaja isoatlas » 27 Maalis 2012, 15:15

Kimi-oz kirjoitti:Jep, kaikkea saa muokattua ja rakennettua miten haluaa. Varsinkin jos on paljon aikaa, tai mikäli ei ole väliä minkänäköistä haluaa tehdä. :D

Kun aika on kortilla ja osien ulkonäköspeksitkin ovat hyvin tärkeät, parempi kysellä jos löytyisi valmiina jotain järkeviä aihioita. :wink:

Kiitos isoatlakselle kuvista, olisko sulla noista jotain mittojakin? Lähinnä toi vanhan mallin Luisin halkaisija kiinnostaisi (ja pituus?). Toinen vaihtoehto voisi olla Springelexin keskiö, jos jostain löytäisi huonon ratinkin mistä saisi porattua niiteistä auki sen keskiön hyötykäyttöön.

Jos sulla on tollanen Dino/Raid lähellä, senkin mitat voisivat kyllä kiinnostaa. Se orkkis kumikortonki-systeemi on aika kauhean näköinen jos oikein arvaan millainen se oli, mutta sen tilalle voisi kehitellä jotain muuta...


Vanhan mallin Luisin ulkohalkaisija on n. 8,5cm ja pitempi keskiö 10cm pitkä ja lyhyempi 5cm.

Dino/Raid ulkohalkaisija n. 9cm ja pituus 7cm...ei tuo kumikortonki minusta pahan näköinen ole :arrow:
Kuva
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1289
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki

ViestiKirjoittaja Kimi-oz » 27 Maalis 2012, 15:23

isoatlas kirjoitti:Vanhan mallin Luisin ulkohalkaisija on n. 8,5cm ja pitempi keskiö 10cm pitkä ja lyhyempi 5cm.

Dino/Raid ulkohalkaisija n. 9cm ja pituus 7cm...ei tuo kumikortonki minusta pahan näköinen ole :arrow:


Kiitos mitoista, noilla saan illalla tutkittua mitä laitan ostoslistalle. :D Ei toi kortonki tossa todellakaan ollut pahan näköinen. En muista missä, mutta parissa eri automerkissä olen nähnyt tuon huomattavasti leveämpänä ja tuplasti pidempänä, niissä ne olivat liian silmiinpistäviä.
Opel on Pop! =)

*Kadett B 1100 Coupe
*Kadett B 1900 Rallye
*Kadett B 1500 Sedan
*3x Opel Olympia A 1700-2000
*Buick Riviera 1963
*Ford Taunus Coupe 1975
Kimi-oz
 
Viestit: 46
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 23:12
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Taunus ratti

ViestiKirjoittaja Sumu » 09 Joulu 2016, 13:59

Olisko hyviä vinkkejä tuon nahkaratin huoltamiseen?
http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pid=821&fullsize=1
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
 
Viestit: 1479
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Taunus ratti

ViestiKirjoittaja isoatlas » 09 Joulu 2016, 16:29

Ostat satulasaippuan ja puhdistat ratin sillä, se pesee ja siinä oleva glyseroli pehmentää nahkaa...sitten kun se on kunnolla kuivunut ja jos tuntuu nahka vielä kovalta, niin sitten vielä rasvaat sen nahkarasvalla.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1289
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Taunus ratti

ViestiKirjoittaja Sumu » 10 Joulu 2016, 12:25

isoatlas kirjoitti:Ostat satulasaippuan ja puhdistat ratin sillä, se pesee ja siinä oleva glyseroli pehmentää nahkaa...sitten kun se on kunnolla kuivunut ja jos tuntuu nahka vielä kovalta, niin sitten vielä rasvaat sen nahkarasvalla.


Kiitokset, laitetaan ostoslistalle.
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
 
Viestit: 1479
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa

EdellinenSeuraava

Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron