2.8 venttiilit

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Tänä aamuna säädin kanssa vielä kerran nuo venttiilit, juuri tuolla tavalla että jakajan kansi auki ja siitä sitten katsomalla. Sain aika kohdilleen, ei oikeastaan tuon paremmin menekkään. Ei enää helise ja nakuta, väännöt taas kohdillaan. Kiitos tuosta jakaja vinkistä :)
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Hieman ohi aiheen, mikäs on vakio 2.8l v6 palotilan tilavuus? Koitin kovasti ettiä, mutten löytänyt, jossain sen tiedon olen aiemminkin bongannut, en vaan nyt.
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Onko se nyt vaan niin että venttiilien nostajat tms. olisi niin kuluneet että venttiileitä saa säätää jonku tuhannen kilometrin välein?

Vai mitkä tähän nyt sit vaikuttaa?
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Venttiilien seetit ja venttiilit eivät kestä lyijytöntä polttoainetta pidemmän päälle ja venttiilien lautaset alkavat vähitellen upota kanteen, tästä johtuen sieltä häviää ne välykset....venttiiliensuoja lisäaine hidastaa tätä ilmiötä hieman, muttei poista itse ongelmaa.

Kansiin teräs-seetit ja teräsventtiilit on ainut keino jolla tuon ongelman saa kokonaan pois.

Itselläni oli yksi 2.8 kaasari Granada, josta piti säätää venttiilit keskimäärin kerran kuukaudessa ja taas toimi hienosti vähän aikaa....
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

isoatlas kirjoitti:Venttiilien seetit ja venttiilit eivät kestä lyijytöntä polttoainetta pidemmän päälle ja venttiilien lautaset alkavat vähitellen upota kanteen, tästä johtuen sieltä häviää ne välykset....venttiiliensuoja lisäaine hidastaa tätä ilmiötä hieman, muttei poista itse ongelmaa.

Kansiin teräs-seetit ja teräsventtiilit on ainut keino jolla tuon ongelman saa kokonaan pois.

Itselläni oli yksi 2.8 kaasari Granada, josta piti säätää venttiilit keskimäärin kerran kuukaudessa ja taas toimi hienosti vähän aikaa....
Just hommasin koneistamol käyneet kannet yhdeltä sälliltä ja niissä pitäis olla just sellaset venttiilit ettei tarvi enää käyttää sitä lyijylisäainetta. No nyt oon jonku tuhannen kilsaa ajanu noilla kansilla, täytyy vähä tarkkailla tilannetta. Että ovatko nyt sit oikeesti sellaset venttiilit jotka ei tarvi sitä lisäainetta.

Edit: Löysin vielä sen ilmoituksen, http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1519377
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Paussi kirjoitti:
isoatlas kirjoitti:Venttiilien seetit ja venttiilit eivät kestä lyijytöntä polttoainetta pidemmän päälle ja venttiilien lautaset alkavat vähitellen upota kanteen, tästä johtuen sieltä häviää ne välykset....venttiiliensuoja lisäaine hidastaa tätä ilmiötä hieman, muttei poista itse ongelmaa.

Kansiin teräs-seetit ja teräsventtiilit on ainut keino jolla tuon ongelman saa kokonaan pois.

Itselläni oli yksi 2.8 kaasari Granada, josta piti säätää venttiilit keskimäärin kerran kuukaudessa ja taas toimi hienosti vähän aikaa....
Just hommasin koneistamol käyneet kannet yhdeltä sälliltä ja niissä pitäis olla just sellaset venttiilit ettei tarvi enää käyttää sitä lyijylisäainetta. No nyt oon jonku tuhannen kilsaa ajanu noilla kansilla, täytyy vähä tarkkailla tilannetta. Että ovatko nyt sit oikeesti sellaset venttiilit jotka ei tarvi sitä lisäainetta.

Edit: Löysin vielä sen ilmoituksen, http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1519377

Ei se riitä että on teräsventtiilit, vaan kansissa pitää olla myös teräksiset seetirenkaat....2.8 EFI kansissa joissakin on ilmeisesti terässeetit, mutta ei kaikissa....näin ainakin sanoo Fordin huoltotiedote vuodelta 1989, koskien lyijyttömän bensiinin käyttöä ja siinä on lueteltu kaikki moottorit...2.8 EFIn kohdalla sanotaan seetit lyijyttömälle kohdassa, että JOTKUT ja joka neljäs tankillinen tulisi ajaa lyijyllisellä....vasta 2.9 EFI on tarkoitettu vain lyijyttömälle bensalle.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Ookei, kiitos paljon tämä valaisi asiaa. Eli korviketta tankkiin vaan jatkossa siis, ettei noi nyt mee turhaa hajalle.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Niin, ongelma ei ole venttiilit, jotka ovat aina terästä tai rosteria. Kansi on valurautaa johon nämä uppoavat, joten kansi vaatii erilliset istukkarenkaat jotka ovat jo tietyissä fordin ohc-kansissa alkaen vuodesta 1985. Sen näkee tietystä koodista joka on hakattu ohc:ssa nelospytyn tulpanreiän lähelle. Varmaan saman tiedon löytää koskien 2.8 moottoria. En jaksa hakea nyt Fordin teknillisiä tietoja-opusta tähän aikaan yöstä mutta ehkä sunnuntaina. :)
Ford johtaa.
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

iji-69 kirjoitti:Kansi on valurautaa johon nämä uppoavat, joten kansi vaatii erilliset istukkarenkaat jotka ovat jo tietyissä fordin ohc-kansissa alkaen vuodesta 1985. Sen näkee tietystä koodista joka on hakattu ohc:ssa nelospytyn tulpanreiän lähelle. Varmaan saman tiedon löytää koskien 2.8 moottoria. :)
http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... -fuel.html
Taunus-82 1,8 Zetec (vaiheessa)
Vastaa Viestiin