2.8 venttiilit

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

2.8 venttiilit

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Laitetaan nyt tännekkin, päiväkirjaan jo kirjoitin tästä.

Tuli tuossa venttiileitä säädettyy, oli kyl aika perselleen kun niitä kävin läpi. Vois sanoo et kaikki oli ihan missä sattuu. Nyt tuntuu että olis vääntöäkin koneessa enempi, lähtee sutii jo pikku kaasulla tuolla :D
Vähän kuitenkin kuuluu sellasta helinää tyhjäkäynnillä sekä pikku kaasulla, vaimeasti kylläkin. Tuossa jotain vanhoja viestejä täältä luin nii joku sano että peltisarjat päästää vähän venttiili ääntä läpi, pitääkö se paikkansa?

Eli nyt olis aikalail välykset kohdillaan mutta peltisarjojen myötä pitäis vähän ääntä, vai?

Ps. Olis se autotalli kiva, ei ollu kovin suotuisaa tuol lähemmäs 20 pakkases tota hommaa tehä. Ja ei niitä kyl ite saanu säädettyy kone käynnissä :lol: Niinkuin joku oli tästäkin vanhois viesteis maininnu.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: 2.8 venttiilit

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Ootko varma ettei sitä helinää kuulunu ennen venojen säätöä? Meinaan että joskus tommosen säädön jälkeen alkaa kuuntelemaan noita ääniä normaalia tarkemmin :) Kuinka paljon ne venat oli sitten pielessä?
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Muistan et kyl siit kuulu jonkilainen helinä ennen säätöäkin, ei mikään häiritsevä. Ajattelin sitten että kai sekin lähtee kun noi säätää kohdilleen. Oli ne sen verran pielessä ettei rakotulkki menny väliin, pykälää pienemmät välykset tais olla mitä pitäis.

Edit: Voi se tietysti olla et siel muutamat venttiilit viel vähä nakuttaa, tuossa eilen kun ajelin ja kuuntelin :?
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

no kyllähän sen vähä "kuuluukin" pitää ääntä :D
luonnollisesti jos venttiilit kantaa tai on siinä rajoilla ja ne säätää oikeisiin välyksiin niin äänihän lisääntyy :wink:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Taneli
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 10:58
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Taneli »

Hiljasemmaks saa ku remontoi keinuvivut...

Elikkäs vanhoihin keinuvipuihin hakkautuu kolo venttiilin päästä ja sitten ku säädät ns. oikeaksi välyksen niin kaskummaa tuloksena onkin mukavasti "rallattava" kölniläinen... :wink:
#3
-73 GT Coupe V6
-72 Escort Estate
-03 V6 ST220 Mondeo
-05 V6 Mondeo Estate (wagon)
-12 Kawasaki ZZR1400 Green...
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Joo eiköhän ne sit oo ihan hyvät, tänään kävin vielä ne läpi kun maalailin nuo venttiilikopat. Välykset olivat ihan ok.
Ja ajossakin tuntuu huomattavaa eroa tosissaan, on sitä vääntöä ihan oikeestikkin.

Kiitoksia vastauksista, kyllä täältä saa apuja jos tarvii :)

Olisha noi venttiilikoneistot kiva uusii jossai vaihees, tulis hyvä mieli siitäkin :D
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

aihetta vielä jatkaen, niin kattelin nyt sit Rally Racesta noit uusia venttiilejä sekä koko koneistoja.

Niin siellä olis avarrustakin tarjolla isommille venttiileille. Nii olisko tossa järkeä kun näytti olevan koot avarrusten jälkeen imu 44,5mm ja pako 38,1mm eli muutamalla millillä tulis isommaksi. Vaikuttaako tuo nyt niin hirveesti sitten jos tuohon lähtis?

Vai hommaisko ihan uudet ja normi koossa olevat venttiilit tonne?
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Paussi kirjoitti: Niin siellä olis avarrustakin tarjolla isommille venttiileille. Nii olisko tossa järkeä kun näytti olevan koot avarrusten jälkeen imu 44,5mm ja pako 38,1mm eli muutamalla millillä tulis isommaksi. Vaikuttaako tuo nyt niin hirveesti sitten jos tuohon lähtis?
Kyllähän millikin venttiilin/seetin halkaisijassa meinaa prosentuaalisesti aika paljon virtauspinta-alaa kun tulee ympyrän kehälle.
Ford johtaa.
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Okei, no hyvä tietää :) Täytyy tämmösiä tosiaan kysellä kun nuorena tyyppinä ei oikein näistä niinkään tiedä. Vois se sitten olla että isommat venttiilit tulis tuohon kun vie keväämällä kannet tuonne.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

eikös 2.8 vakiovenatkin riitä aika pitkälle? 200hp ainakin?
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Nii en tiiä :D Ajattelin et jos tost venttiilien kautta ottais vähä lisätehoa, kaasarina kuitenki 38/38 weberi ja sitä rataa.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
halko
Viestit: 60
Liittynyt: 11 Kesä 2007, 20:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja halko »

Tyhmä kysymys, mutta sääditkö siten että katsoit kun toinen vaihtaa niin sääsit toista?
Vai meisselillä tulpanreijästä tarkastit yläkuolon?

Itse en meinannut saada 2.9 venttiileitä säätöihinsä tuolla vaihtamisen vahtaamisella.
Sitten kun meisselillä katto yläkuolon niin huomasin että liian aikasin/myöhään olin yrittänyt säätää.
Taunus -75 2D Sedan 2.8V6
Escort -89 5D Hatchback 1.6CVH
P100 -91 Pick-Up 1.8TD
Sierra -89 4D Sedan 1.6OHC
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Heitetään lisää tyhmyyksiä tähän väliin.

Niin eikös välyksen _periaatteessa_ pitäisi olla aina sama silloin kun nokka ei enää osu keinuvipuun (tai mihin se nyt missäkin moottorissa yleensä osuu) ?
Ja jos ei ole niin sittenhän nokan perusympyrä ei kai oo pyöreä tai keskellä akselia?

Eli jos on hyvä nokka, niin ei pitäis kai olla väliä missä kohassa ne välykset säätää jos nyt ei ihan noston kohalla säädä.. :lol:
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Mielestäni helpoin tapa todeta
säätöjärjestys,on sama kuin
sytytysjärjestys.

Siellä missä sytyttää,on se säädettävissä.

Helppo todeta kun ottaa jakajan
kannen auki ja vääntää
konetta pyörimis-suuntaan.
klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klasu »

Herkko kirjoitti:Mielestäni helpoin tapa todeta
säätöjärjestys,on sama kuin
sytytysjärjestys.

Siellä missä sytyttää,on se säädettävissä.

Helppo todeta kun ottaa jakajan
kannen auki ja vääntää
konetta pyörimis-suuntaan.
Juurikin tätä ajattelin itsekin tähän ehdottaa, näin joskus itse säätelin, kun pelasin kuutosten kanssa, ni ei tarvi kytätä muuta kuin virranjakajaa ja säätää.
Vastaa Viestiin