Vanhasta BB:Stä pomittua:
Taunukseen jarrut
Author: Jallu Date: 2003-09-10 15:01 Expires: 2004-03-28
Tarkoituksena olisi rakentaa vihdosta viimein tanariin jarrut, joilla auto pysähtyy. Taakse saa jäädä 9" rummut, mutta eteen pitää saada parempaa.
Mikäli löytyy kokemuksia eri vaihtoehdoista ja modifiointiohjeita, niin ne olisi tervetulleita.
Vaihtoehdothan on varmaankin Granadan jäähdytetyt, Caprin jäähdytetyt tai cossun levyt. Viimeisin vaihtoehto kiinnostaisi eniten, mutta muodostuuko urakka turhan vaikeaksi? Vallankin satuloiden kiinnitys arvelluttaa.
Myös tehostimen vaihto tulee eteen ja sekin saa varmaankin vaihtua parempaan, mutta mihin?
Kaikki vinkit tervetulleita.
-jallu-
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: Simppa Date: 2003-09-10 16:34 Expires: 2004-03-28
Mulla on just projektina laittaa 99 (90, 900) Saabin tehostaja ja pääsylinteri Tanariin. Saabin tehostaja on tuuman suurempi kuin Tanarin. Saabin tehostajasta pitää jatkaa sitä polkimeen tulevaa vartta kun Taunuksessa se on niin helvetin pitkä. Saabin tehostajassa on kiinnityspulteissa sama pulttijako kuin Taunuksen tehostajassa. Vanhempien Taunuksien Jarrunestesäiliö käy suoraan Saabin pääsylinteriin kun laittaa 2 säiliön tiivistettä päällekkäin eli yhteensä 4 tiivistettä.
Taakse meinaan laittaa Välikoppa Escortin sylinterit, kun ne on hieman isommat kuin Tanarin. Mulla on niin tehottomat takajarrut vaikka ei oo edes paineentasaajaa.
Lautamäki MotorSportilta löytyy Välikoppa Escortin jäähdytettyjä levyjarrusarjoja alkaen 170 euroa. Pitäis käydä myös Tanariin?
www.lautamakimotorsport.fi/
Scorpion levyjarrujahan on myös rakennettu Tanariin. Sporttiauto myi aiemmin noita Scorpion jarrusarjoja. Vaatii pyörännavan sorvausta + pidemmät pyöränpultit + adapterin satulan kiinnitykseen. Granadan jäähdytetyt jarruthan käy varmaan suoraan kun vaihtaa koko pyörännavan? Pitää vaan sitten laittaa 5 pulttiset vanteet. Vai kävisköhän ne Granun levyt suoraan Tanarin pyörännapaan?
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: Simppa Date: 2003-09-11 21:25 Expires: 2004-03-29
No eipäs tule enempää kommentteja asiaan? Olis kiva tietää, miten muut ovat parantaneet Tanen jarruja? Mulla on kaikki osat valmiina, kun vaan ehtisi joskus pultata kiinni!
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: Viipo Date: 2003-09-12 00:47 Expires: 2004-03-30
hmmm.. no mulla on tuossa pihassa 2kpl taunuksia sekä yksi projekti-scorpio. pitäs tesmiä kävisköhän nuo levyt. Tai, no heti jos riittäs edes inspiraatiota laittaa yksi nuista tanikoista kierrätykseen, toisesta vaihtaa vaihdelaatikon sisälmykset ja scorpio laittaa kulkemaan...
Tekemistä löytys vaikka kuinka, mutta alkaa inspiraatio olla jo tekemisen paljouden takia hakoteillä. Koulukin sotkee kaikki projektit, prkl!
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: Kari G Date: 2003-09-12 07:33 Expires: 2004-03-30
Oma projekti on vähän jäänyt vähemmälle huomiolle taas, niin jarrujen osalta kuin muutenki.
Seuraavanlaisia jarru juttuja on netissä kuitenkin tullut vastaan. Copypastettu EyeBallin vanhasta kestelufoorumista.
"No juu, eteen käy tosiaan granadan navat heittämällä. Saa jäähdytetyt levyt joissa ei teho lopu kesken. Raideväli vähän kasvaa ja jos vanteet levittää rajusti ulospäin niin lokarin reunaa joutuu järsimään. Taakse oon itte viritelly saman 5x112 jaon risteyttämällä taunuksen perän, 17M -vetoakselit, Opel Astra (!) jarrusatulat ja MB 190 E takajarrulevyt. Vetoakselit vaatii vähän sorvaamista laakerin kohdalta, mutta poori on sama kuin tanen 2.0 perässä. Huonona puolena 17M-vetoakseli on vähän lyhyempi kuin tanen akseli, joten rumpujarruja on ahtaampi sovittaa. Samoin raideväli kapenee takana, riippuen taas vanteiden offsetistä. Vanteina on kokeiltu 6x15 ja 6.5x15 pellivanteita sekä 7x15 alumiinivanteita 35 mm offsetillä, nämä ainakin sopii. Sekä eteen että taakse ilman mitään pullistuksia. Hommaa on testattu endurance-autossa joten en tiedä katsastusinsinöörin kantaa katuautoon vastaavasta systeemistä, periaatteessa pitäis olla OK jos näyttää asialliselta ja toimii."
Ja Saksalaisella Taunus sivustolla on ainakin kuvia jarrujen vaihdosta.
www.taunus-v6.de/seiten/index1.htm
Ekassa omasta mielestä huono puoli on 5-pulttiset vanteet tuon operaation jälkeen. Toinen asia on miten siihen virittää mekaanisen käsijarrun katsastusta varten
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: Simppa Date: 2003-09-12 15:39 Expires: 2004-03-30
Oisko kellään irrallaan Granadan jäähdytettyjä levyjä? Vois vertailla onko niissä samanlainen kiinnitys/pulttijako kuin Taunuksen levyissä? Jarrusatulathan on Taunuksessa ja Granadassa samat! Jäähdytetyissä versioissa on vaan satulat levitetty välipalan avulla.
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: Simppa Date: 2003-09-12 16:02 Expires: 2004-03-30
Janihan se vois vertailla niitä Taunuksen ja Granadan levyjä siellä Motonetissa? Onnistuiskos?
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: Jallu Date: 2003-09-12 16:23 Expires: 2004-03-30
Granaatissahan on 5x108 pulttijako. Granadan navat sopivat suoraan taunuksen tukivarsiin, mutta pyöränkulmat menevät vituralleen. Pulttijakoakaan en haluaisi muuttaa.
Kossun levyt kiinnostaisivat eniten (kun ovat isoimmat). Täytynee jostain lainata levyä ja sovitella.
Taakse on ehkä tulossa xr4i:n 10":n rummut.
Ja 2,0 sierran tehostin sovitellaan.
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: CoupeGT Date: 2003-09-12 17:01 Expires: 2004-03-30
Engelsmannithan mainostavat viriviri-lehdissään isoja levyjä, olikohan suurimpien halkaisija yli 300 mm, myös vanha- ja välikoppaiseen Escorttiin... Niidenhän pitäisi mennä suoraan pulttaamalla pyörännapaan alkuperäiselle paikalle ja eiköhän sieltä saa samaan pakettiin kiinnitysadaptereita ja levityspaloja satuloille... Maksaa tietysti enemmän kuin itse soveltamalla, mutta eipähän tarvitsisi sorvailla napoja ja muuttaa pulttijakoa... Näitähän näkyi saavan myös Lautamäki motorsportilta koossa 285x21 mm...
Jos joku kokeillut kyseisiä levyjä, niin kommenttia palstalle!!!
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: Simppa Date: 2003-09-12 17:09 Expires: 2004-03-30
Meinasin että vaihtaa Granadan pelkät navat laakereistaan, ei koko "olka-akselia". Jos ne Granadan levyt sattuis suoraan Taunuksen napoihin ei pulttijako muuttuis.
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: Jari Date: 2003-09-12 22:50 Expires: 2004-03-30
Kaikkein helpoin tapa lisätä tehoa Tanen jarruihin on vaihtaa kevlar palat ja poistaa jarrukilvet. Jos ei meinaa vaihtaa koko Granedan napaa, niin sitten voi sovitella Bemarin tai Sitikan levyt Tanen napoihin, offsetti suunnilleen sama joten iisimpi homma kuin Granadan levyjen sovittelu. Eikä se pulttijaon muuttaminen mitenkään yliluonnollinen homma ole, ihan pylväspora ja hyvät terät riittää.
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: Jallu Date: 2003-09-13 14:50 Expires: 2004-03-31
Rajamäen Arillahan on coupessa caprin jäähdytetyt levyt edessä. Mikäli Ari lukee tän, niin viitsitkö kertoa sovituksesta?
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: Ari Rajamäki Date: 2003-09-13 17:48 Expires: 2004-03-31
Jep
Caprin levy=välikoppa Escortin levy.
Molempia löytyy jäähdytettynä tai ilman.Halkaisija muistaakseni jotain
245 milliä.Jäähdytetty levy menee siis heittämällä paikalleen.Jarrukilven joutuu poistaa.Vakio jarrusatulaan täytyy asentaa levityspala , jota saa esim.Autoracingista(maksaa n.60 euroa),näppärä kaveri tekee osat toki itsekin.
Itselläni on Ferodo DS 2500 jarrupalat, jotka on tosi hyvät(maksaa Autoracingista n.100 euroa) ,ei siis halvat.Palat kisakäytössä ok, tuuning-pelissä haittana pölyäminen eli vanteet
heti törkysen näköset.
Itselläni on kanssa tämän talven hommia laittaa niin isot levyt eteen kuin 15-tuumaseen vanteeseen mahtuu, eli jotain 300 milliä.
Lautamäki myi ainakin ennen sellasta sarjaa mihin kuulu 285 millin levyt ja Wilwoodin 4-mäntä satulat ja niihin sovitepalat.
Paljonhan kisavehkeissä näkee Volvon 200-sarjan alkuperäistä 4-mantäsatulaa.Periaatteessahan voi laittaa minkä auton satulan vaan,
mutta aina joutuu itse tekemään sen sovitepalan satulan ja pyörän navan väliin.