jarrut

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

ostin tuossa tammikuun aikana eteen uuden jarrusatulan motonetista ja melko heti alkoi puoltaan.. elikkäs se alkoi vuotaan männän välistä ja nyt olis huomen tarkotus yrittää saaha se takuuseen.. kuittia ei vain ole :roll:
Avatar
Jallu
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Elo 2004, 09:18
Paikkakunta: Snadi

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Vanhasta BB:Stä pomittua:

Taunukseen jarrut
Author: Jallu Date: 2003-09-10 15:01 Expires: 2004-03-28
Tarkoituksena olisi rakentaa vihdosta viimein tanariin jarrut, joilla auto pysähtyy. Taakse saa jäädä 9" rummut, mutta eteen pitää saada parempaa.
Mikäli löytyy kokemuksia eri vaihtoehdoista ja modifiointiohjeita, niin ne olisi tervetulleita.
Vaihtoehdothan on varmaankin Granadan jäähdytetyt, Caprin jäähdytetyt tai cossun levyt. Viimeisin vaihtoehto kiinnostaisi eniten, mutta muodostuuko urakka turhan vaikeaksi? Vallankin satuloiden kiinnitys arvelluttaa.

Myös tehostimen vaihto tulee eteen ja sekin saa varmaankin vaihtua parempaan, mutta mihin?

Kaikki vinkit tervetulleita.

-jallu-

Reply To This Message

Taunukseen jarrut
Author: Simppa Date: 2003-09-10 16:34 Expires: 2004-03-28
Mulla on just projektina laittaa 99 (90, 900) Saabin tehostaja ja pääsylinteri Tanariin. Saabin tehostaja on tuuman suurempi kuin Tanarin. Saabin tehostajasta pitää jatkaa sitä polkimeen tulevaa vartta kun Taunuksessa se on niin helvetin pitkä. Saabin tehostajassa on kiinnityspulteissa sama pulttijako kuin Taunuksen tehostajassa. Vanhempien Taunuksien Jarrunestesäiliö käy suoraan Saabin pääsylinteriin kun laittaa 2 säiliön tiivistettä päällekkäin eli yhteensä 4 tiivistettä.
Taakse meinaan laittaa Välikoppa Escortin sylinterit, kun ne on hieman isommat kuin Tanarin. Mulla on niin tehottomat takajarrut vaikka ei oo edes paineentasaajaa.

Lautamäki MotorSportilta löytyy Välikoppa Escortin jäähdytettyjä levyjarrusarjoja alkaen 170 euroa. Pitäis käydä myös Tanariin?
www.lautamakimotorsport.fi/

Scorpion levyjarrujahan on myös rakennettu Tanariin. Sporttiauto myi aiemmin noita Scorpion jarrusarjoja. Vaatii pyörännavan sorvausta + pidemmät pyöränpultit + adapterin satulan kiinnitykseen. Granadan jäähdytetyt jarruthan käy varmaan suoraan kun vaihtaa koko pyörännavan? Pitää vaan sitten laittaa 5 pulttiset vanteet. Vai kävisköhän ne Granun levyt suoraan Tanarin pyörännapaan?

Reply To This Message

Taunukseen jarrut
Author: Simppa Date: 2003-09-11 21:25 Expires: 2004-03-29
No eipäs tule enempää kommentteja asiaan? Olis kiva tietää, miten muut ovat parantaneet Tanen jarruja? Mulla on kaikki osat valmiina, kun vaan ehtisi joskus pultata kiinni!
Reply To This Message

Taunukseen jarrut
Author: Viipo Date: 2003-09-12 00:47 Expires: 2004-03-30
hmmm.. no mulla on tuossa pihassa 2kpl taunuksia sekä yksi projekti-scorpio. pitäs tesmiä kävisköhän nuo levyt. Tai, no heti jos riittäs edes inspiraatiota laittaa yksi nuista tanikoista kierrätykseen, toisesta vaihtaa vaihdelaatikon sisälmykset ja scorpio laittaa kulkemaan...
Tekemistä löytys vaikka kuinka, mutta alkaa inspiraatio olla jo tekemisen paljouden takia hakoteillä. Koulukin sotkee kaikki projektit, prkl!

Reply To This Message

Taunukseen jarrut
Author: Kari G Date: 2003-09-12 07:33 Expires: 2004-03-30
Oma projekti on vähän jäänyt vähemmälle huomiolle taas, niin jarrujen osalta kuin muutenki.
Seuraavanlaisia jarru juttuja on netissä kuitenkin tullut vastaan. Copypastettu EyeBallin vanhasta kestelufoorumista.
"No juu, eteen käy tosiaan granadan navat heittämällä. Saa jäähdytetyt levyt joissa ei teho lopu kesken. Raideväli vähän kasvaa ja jos vanteet levittää rajusti ulospäin niin lokarin reunaa joutuu järsimään. Taakse oon itte viritelly saman 5x112 jaon risteyttämällä taunuksen perän, 17M -vetoakselit, Opel Astra (!) jarrusatulat ja MB 190 E takajarrulevyt. Vetoakselit vaatii vähän sorvaamista laakerin kohdalta, mutta poori on sama kuin tanen 2.0 perässä. Huonona puolena 17M-vetoakseli on vähän lyhyempi kuin tanen akseli, joten rumpujarruja on ahtaampi sovittaa. Samoin raideväli kapenee takana, riippuen taas vanteiden offsetistä. Vanteina on kokeiltu 6x15 ja 6.5x15 pellivanteita sekä 7x15 alumiinivanteita 35 mm offsetillä, nämä ainakin sopii. Sekä eteen että taakse ilman mitään pullistuksia. Hommaa on testattu endurance-autossa joten en tiedä katsastusinsinöörin kantaa katuautoon vastaavasta systeemistä, periaatteessa pitäis olla OK jos näyttää asialliselta ja toimii."

Ja Saksalaisella Taunus sivustolla on ainakin kuvia jarrujen vaihdosta.

www.taunus-v6.de/seiten/index1.htm

Ekassa omasta mielestä huono puoli on 5-pulttiset vanteet tuon operaation jälkeen. Toinen asia on miten siihen virittää mekaanisen käsijarrun katsastusta varten

Reply To This Message

Taunukseen jarrut
Author: Simppa Date: 2003-09-12 15:39 Expires: 2004-03-30
Oisko kellään irrallaan Granadan jäähdytettyjä levyjä? Vois vertailla onko niissä samanlainen kiinnitys/pulttijako kuin Taunuksen levyissä? Jarrusatulathan on Taunuksessa ja Granadassa samat! Jäähdytetyissä versioissa on vaan satulat levitetty välipalan avulla.
Reply To This Message

Taunukseen jarrut
Author: Simppa Date: 2003-09-12 16:02 Expires: 2004-03-30
Janihan se vois vertailla niitä Taunuksen ja Granadan levyjä siellä Motonetissa? Onnistuiskos?
Reply To This Message

Taunukseen jarrut
Author: Jallu Date: 2003-09-12 16:23 Expires: 2004-03-30
Granaatissahan on 5x108 pulttijako. Granadan navat sopivat suoraan taunuksen tukivarsiin, mutta pyöränkulmat menevät vituralleen. Pulttijakoakaan en haluaisi muuttaa.
Kossun levyt kiinnostaisivat eniten (kun ovat isoimmat). Täytynee jostain lainata levyä ja sovitella.
Taakse on ehkä tulossa xr4i:n 10":n rummut.
Ja 2,0 sierran tehostin sovitellaan.
Reply To This Message

Taunukseen jarrut
Author: CoupeGT Date: 2003-09-12 17:01 Expires: 2004-03-30
Engelsmannithan mainostavat viriviri-lehdissään isoja levyjä, olikohan suurimpien halkaisija yli 300 mm, myös vanha- ja välikoppaiseen Escorttiin... Niidenhän pitäisi mennä suoraan pulttaamalla pyörännapaan alkuperäiselle paikalle ja eiköhän sieltä saa samaan pakettiin kiinnitysadaptereita ja levityspaloja satuloille... Maksaa tietysti enemmän kuin itse soveltamalla, mutta eipähän tarvitsisi sorvailla napoja ja muuttaa pulttijakoa... Näitähän näkyi saavan myös Lautamäki motorsportilta koossa 285x21 mm...
Jos joku kokeillut kyseisiä levyjä, niin kommenttia palstalle!!!

Reply To This Message

Taunukseen jarrut
Author: Simppa Date: 2003-09-12 17:09 Expires: 2004-03-30
Meinasin että vaihtaa Granadan pelkät navat laakereistaan, ei koko "olka-akselia". Jos ne Granadan levyt sattuis suoraan Taunuksen napoihin ei pulttijako muuttuis.
Reply To This Message
Taunukseen jarrut
Author: Jari Date: 2003-09-12 22:50 Expires: 2004-03-30
Kaikkein helpoin tapa lisätä tehoa Tanen jarruihin on vaihtaa kevlar palat ja poistaa jarrukilvet. Jos ei meinaa vaihtaa koko Granedan napaa, niin sitten voi sovitella Bemarin tai Sitikan levyt Tanen napoihin, offsetti suunnilleen sama joten iisimpi homma kuin Granadan levyjen sovittelu. Eikä se pulttijaon muuttaminen mitenkään yliluonnollinen homma ole, ihan pylväspora ja hyvät terät riittää.
Reply To This Message

Taunukseen jarrut
Author: Jallu Date: 2003-09-13 14:50 Expires: 2004-03-31
Rajamäen Arillahan on coupessa caprin jäähdytetyt levyt edessä. Mikäli Ari lukee tän, niin viitsitkö kertoa sovituksesta?
Reply To This Message

Taunukseen jarrut
Author: Ari Rajamäki Date: 2003-09-13 17:48 Expires: 2004-03-31
Jep
Caprin levy=välikoppa Escortin levy.
Molempia löytyy jäähdytettynä tai ilman.Halkaisija muistaakseni jotain
245 milliä.Jäähdytetty levy menee siis heittämällä paikalleen.Jarrukilven joutuu poistaa.Vakio jarrusatulaan täytyy asentaa levityspala , jota saa esim.Autoracingista(maksaa n.60 euroa),näppärä kaveri tekee osat toki itsekin.
Itselläni on Ferodo DS 2500 jarrupalat, jotka on tosi hyvät(maksaa Autoracingista n.100 euroa) ,ei siis halvat.Palat kisakäytössä ok, tuuning-pelissä haittana pölyäminen eli vanteet
heti törkysen näköset.
Itselläni on kanssa tämän talven hommia laittaa niin isot levyt eteen kuin 15-tuumaseen vanteeseen mahtuu, eli jotain 300 milliä.
Lautamäki myi ainakin ennen sellasta sarjaa mihin kuulu 285 millin levyt ja Wilwoodin 4-mäntä satulat ja niihin sovitepalat.
Paljonhan kisavehkeissä näkee Volvon 200-sarjan alkuperäistä 4-mantäsatulaa.Periaatteessahan voi laittaa minkä auton satulan vaan,
mutta aina joutuu itse tekemään sen sovitepalan satulan ja pyörän navan väliin.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

:lol: ..johan oli eepos.mutta täynnä asiaa.. :lol:
Taunus Maximus =)
katjuska

Hähhää!

Viesti Kirjoittaja katjuska »

Miehän uhallanikin sanoin et käyn laittamassa viestiä, jotenka tässä sitä nyt sitten on! :lol:

Kai tänne pitäs sanoa jotain autoistakin... Muuta en tiedä, kun sen et mie haluun sen bemarin sieltä Inkeröiseltä, niin just, sen punasen...
Ai niin ja siitä taunuksesta! Sitä ei saa maalata oranssiks, se turkoosi olis PALJON PALJON PALJON parempi väri! Vai mitä? Kyllä miula on keinot siun suostuttelemiseen... :twisted:
No, mut en minä viiti enää kirjotella tiälä, jottet ihan nolostu tai etten mie ennätä nolaamaan sinuu höntsykkä- mussukka :D !

*pusu*
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

:lol: :lol: :lol:
jotain niin tuttua..mutta ei tainnu olla oma vaimo kumminkaan.. :)
Taunus Maximus =)
Tuhnus
Viestit: 155
Liittynyt: 22 Joulu 2004, 20:43
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Tuhnus »

Omassa Coupessa on edessä Escortin 245mm jäähdytetyt levyt ja Granadan levitetyt satulat+kevlar jarrupalat, jarrukilvet on poistettu. Takana on mk1 3.0 Caprin leveät 9" rummut (muistaakseni n. 1" leveämmät ku tanen originellit), 2.8 Sierran jarrusylinterit ja 2.8/3.0 Granadan jarrukengät (myöskin n. 1" leveämmät), takajarrukilvet tanen omat 9" joita on hivene muokattu. Tehostin on 3.0 Caprista ja pääsylinteri -82 mallin v6 taunuksesta eli etujarruille lähtee omat jarruputket. Raideleveyttä tuli hivenen lisää ja taakse joutui vaihtamaan pidemmät pyörän pultit, jotta aluvanteet olis pysyneet kyydissä.

Ja oliko vaivan arvoista..öö..ovat kuin yö ja päivä ku vertaa vanhoihin. Sen huomas kyl katsastusmieskin ku meinas tane jaruttaessa pompata pois dynamometriltä! Otti varmaa oikein ratista tukee et katotaas poika onko taunuksen jarrut kunnossa. :lol:
Taunus Coupe GXL 2.8i V6 -74
Ford LTD Brougham 429cid -73
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

ittelle tulee 945 volvon 287mm jäähdytetyt levyt eteen napoja piti hieman sorvata että mahtuu ja levystä muuttaa jako ja tehdä sovitusholkit
satuloiksi eteen tulee volvo240turbon 4mäntäset puristimetniill pitää koneistaa soviteraudat
taakse tulee cossun 273 jäähdyttämättömät levyt ja mitsubishi galant gti:n satulat ja niille sopivat sovitteet

vielä on pääsylinteri hakusassa volvosta tai jostain muualta riittävän kokonen
nähtäväks jää pysähtyyko taunus :roll:
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Vieras

Re: jarrut

Viesti Kirjoittaja Vieras »

henkka kirjoitti:Käykö kuinka helposti esim 2.0 sierran jarrujen sovitus taunukseen.. mitä muita mahdollisuuksia olisi parantaa noita jarruja? mielessä kävi myös jos laittais sierran tehostimen tohon.. onko edes teoreettisia mahdollisuuksia? onko levyjen taakse sovitus paha urakka, mitä tarvii? tuo pitäs saada vastaamaan tehokkainta vertailu mallia. oon ihan ummikko näitten jarrujen muutosten kans, aikasemmin vaan ruuvannu vakiopalikkaa entisen tilalle. olen nyt viikon omistanut -79 1.6 farkku tanen! rock rock! :twisted:
Myydään palstallahan "joku" kauppas tollaisia Sierran takajarruja, jotka oli jo valmiiksi muutettu... pulttaa kiinni-systeemiksi
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Joo, toi jarru homma on mulla kesken! Saabin tehostaja on valmiina pääsylintereineen ja tehostetut/jäähdytetyt levyjarrut eteen. kun vaan sais aikaseks ne laittaa paikoilleen. Noi Sierran takajarrut pitää varmaan kanssa vielä sovittaa, kun kerran semmoset on varastossa...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

niin elikkä mistä saabista ootte ottanu tehostaja pääsylinteri paketin :?:
tarvittis vielä uuden pääsulinterin ja olin alustavasti ajatellu volvon sylinteriä mutta sen sovittaminen taunuksen tehostajaan voi olla hieman hankalaa en tiedä vielä ku en oo mittonu enkä sovitellu.
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

No toi tehostaja taitaa olla joko 99 tai 900 Saabista??? Jouduin kuitenkin hitsaamaan jatkoa sille tehostajasta jarrupolkimelle tulevalle vivulle, se kun on Saabissa pirun lyhyt!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

heka kirjoitti:niin elikkä mistä saabista ootte ottanu tehostaja pääsylinteri paketin :?:
tarvittis vielä uuden pääsulinterin ja olin alustavasti ajatellu volvon sylinteriä mutta sen sovittaminen taunuksen tehostajaan voi olla hieman hankalaa en tiedä vielä ku en oo mittonu enkä sovitellu.
¨
Lue toi Jallun viesti, siinä on kaikki tärkein jo kerrottu...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

juu olihansiinä :oops: no pitää vielä irroitella volvon pääsylkky jos koittais vielä senkin tehdä erilailla ku muut niin ei varmaan löydy joka pojalta samanlaista jarrukonversiota ku omasta :twisted: ja toinen mitä oon kans pohtinu olis laittaa scorppion sähkötehostin ja pääsylinteri ku se ei veis tilaa paljoakaan ja mulla muutenki tulee konehuone täyteen että ei mikään iso tehostaja edes mahdu :?
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Latexi
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Elo 2004, 12:29
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi »

Pari kysymystä noista caprin/escortin levyjen laitosta.

-Meneekö samat jarrupalat jos tekee ton vaihdon?
-Escortissa lienee sama satula. Eli tuolla Lautamäellä oleva "Jäähdytettyjen jarrulevyjen asennussarja vakiosatulaan" sopii myös tähän projektiin.
-Milläs nimellä tota satulan levikettä tuolta Auto Racingistä löytyy? (täytyy pistää sinne postia myöhemmin, mut jos joku löytää suoraa sen netistä tai manuaalista)
-Liekö juurikaan eroa jarrujen tehossa? Kestävyys taitaa olla suurin hyöty?
-Vielä tyhmin kysymys loppuun levitetty satula ottaa varmaan kiinni kilpeen, sitä varten se pitää poistaa. Tämäkö syy?
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Latexi kirjoitti:Pari kysymystä noista caprin/escortin levyjen laitosta.

-Meneekö samat jarrupalat jos tekee ton vaihdon?
-Escortissa lienee sama satula. Eli tuolla Lautamäellä oleva "Jäähdytettyjen jarrulevyjen asennussarja vakiosatulaan" sopii myös tähän projektiin.
-Milläs nimellä tota satulan levikettä tuolta Auto Racingistä löytyy? (täytyy pistää sinne postia myöhemmin, mut jos joku löytää suoraa sen netistä tai manuaalista)
-Liekö juurikaan eroa jarrujen tehossa? Kestävyys taitaa olla suurin hyöty?
-Vielä tyhmin kysymys loppuun levitetty satula ottaa varmaan kiinni kilpeen, sitä varten se pitää poistaa. Tämäkö syy?
-Samat jarrupalat käy
-Lautamäen levityssarja sopii, satulat samat Escossa ja Tanessa
-Jarrutehossa ei eroa vakiopaloilla
-Jarrukilpi ei mahdu olemaan paikoillaan. Ilman kilpeäkin levy ottaa melkein kiinni "ohjausvarteen" eli siihen osaan mihin raidetangon pää kiinnittyy. Sanomalehti ehkä mahtuu väliin :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin