äänieristyksestä...

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Kukin tyylillään.. Minä leikkasin lattiamaton muotoisen biitin 5mm matosta ja teippasin ovipahvien alle samanmalliset palaset jne. Ja takapenkin alle tungin hukkapalat. Ei ollut turhaa hommaa, verhoiluja purkaessa saa irti samalla vaivalla. Vielä kun takakonttiin jaksaisi rakennella verhoilua. Ensin tietysti pitäisi saada se pysymään jotenkin kuivana...

Syytäkin mulla kyllä oli metelin vähentämiselle, kun alusta on polyuretaania ja nailonia.
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itse en paljoa vaimentamaan lähtenyt, kuuntelen tekniikan sulosointuja (eli sivuääniä neuroottisena kun ei ole edes radiota). Laitoin vaan pienet palat 4mm ja 2mm bitumia lattiaan.
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Hessu kirjoitti:Kannattaa aloittaa melunlähteiden minimoimisella ja sitten vasta alkaa vaimentamaan.
- Moottorin ja vaihteiston tukikumit kuntoon
- Ovien ja ikkunoiden tiivisteet kuntoon
- Kaikki pienetkin reiät tulipellissä umpeen
- Kunnollinen pakoputkisto

Taunuksessa varmaan vaikuttaisi aika paljon jos kattoverhoilun alle asentaisi jotain huokoista kuitulevyä. Se vinyylikerni jonka takana on suoraan pelti, kaikuu aika rankasti.
:roll: hessu hei,ihan oikeesti.... :?

noh,perä on täysin äänetön ja alustaan on kaikki kuluva uutta,siis aivan kaikki kuten myös tiivisteet ym. oleelliset osat muutenki. niin että tän tapasia ohjeita mää en kyl tarvii...
mutta ku esim. alustaan tulee uretaanipuslat niin haluaisin senki takia vähä lisää äänieristää sitä...

mutta sensijaan toi kattohomma on kyl ihan hyvä idea! :)
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Joo ja se muovi joka on oviverhoilun alle liimattu uusissa auttaa
metelitasoon aika lailla,eli jos on revitty pois niin laita takaisin.
Taunus on uutena ja vanhempanakin ollu jo alunperin aika hiton hiljanen auto
verrattuna nykypeleihinkin.
Taunus Maximus =)
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Janzamar kirjoitti:Joo ja se muovi joka on oviverhoilun alle liimattu uusissa auttaa
metelitasoon aika lailla,eli jos on revitty pois niin laita takaisin.
Taunus on uutena ja vanhempanakin ollu jo alunperin aika hiton hiljanen auto
verrattuna nykypeleihinkin.
joo kyllä sinne ne muovit tuleekin ja on ollukki. ja on noi varsinki 3-koppaset aika hiljasia muutenki en mä sitä tarkotakkaan,kuhan nyt vaan tekis mieli saada jo valmiiksi hiljasesta autosta vieläki hiljasempi. :) tällä ku ois tarkotus muutenki ajaa aika paljo sit valmistuttuaan...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Taunus-Sälli kirjoitti: :roll: hessu hei,ihan oikeesti.... :?

noh,perä on täysin äänetön ja alustaan on kaikki kuluva uutta,siis aivan kaikki kuten myös tiivisteet ym. oleelliset osat muutenki. niin että tän tapasia ohjeita mää en kyl tarvii...
No anteeksi kun en ole selvänäkijä että tietäisin automaattisesti mitä kukakin on laittanut mihinkin autoon :lol:
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Täytyy munkin kehua sitä harmaata solumuovia,oon parissa autossa käyttänyt
lattiamaton alla,ja ihan jostain raksalta ottanu ylijäämäpaloja.
Pedaalien alle en oo laittanut että mahtuu toimimaan mutta muuten
aika kauttaaltaan ja ihan liimaamatta kiinni.
Noisekilleriä vois varmaan ajatella johonkin tulipeltiin ja sellasiin paikkoihin johon vesi ei jaksa kondensoitua
tai valua sen enempiä,oviin kai jos jättäs jonkun 10-15 cm alareunaan tilaa muille tököteille eli
vaseliinille ja jäteöljylle jne mitä kuka tahtoo käyttää.
Kattoon vois ajatella jotain tosi ohutta vuorivillalevyä.
Tai jotenkin noin voisin itte tehdä hätäseltään mietittynä.
Taunus Maximus =)
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Hessu kirjoitti:
Taunus-Sälli kirjoitti: :roll: hessu hei,ihan oikeesti.... :?

noh,perä on täysin äänetön ja alustaan on kaikki kuluva uutta,siis aivan kaikki kuten myös tiivisteet ym. oleelliset osat muutenki. niin että tän tapasia ohjeita mää en kyl tarvii...
No anteeksi kun en ole selvänäkijä että tietäisin automaattisesti mitä kukakin on laittanut mihinkin autoon :lol:
ei tarvikkaa olla selvänäkijä mut jos joku kysyy äänieristyksestä ni ei se automaattisesti sitä tarkota että perä ja laatikko huutaa ku viimestä päivää ja on jotku sivuputket ilman äänenvaimentimia :wink: jos näin ois niin tyytysin ostaan peltorit.
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Taunus-Sälli kirjoitti:
Hessu kirjoitti:
Taunus-Sälli kirjoitti: :roll: hessu hei,ihan oikeesti.... :?

noh,perä on täysin äänetön ja alustaan on kaikki kuluva uutta,siis aivan kaikki kuten myös tiivisteet ym. oleelliset osat muutenki. niin että tän tapasia ohjeita mää en kyl tarvii...
No anteeksi kun en ole selvänäkijä että tietäisin automaattisesti mitä kukakin on laittanut mihinkin autoon :lol:
ei tarvikkaa olla selvänäkijä mut jos joku kysyy äänieristyksestä ni ei se automaattisesti sitä tarkota että perä ja laatikko huutaa ku viimestä päivää ja on jotku sivuputket ilman äänenvaimentimia :wink: jos näin ois niin tyytysin ostaan peltorit.
tosta tulikin mieleen; kaverin dx:ssä perä huutaa niin pahasti
että on ruvennu pitemmät siirtymät tekemään peltorit päässä.. :lol:
:lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

vielä tosta noise killeristä niin imeekö se oikeen vettä siis? jos ne takapyöränkotelot vetäs sillä vaikka.. hitto ku ei muista oliko se päällemaalattavaa :roll: tietääks kukaan? ja vaikka rintapellin kans sillä...
jos sinne lattiaan sit vaikka bitumia tai solumuovia alkuperästen eristeiden lisäks...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
MouTine
Viestit: 77
Liittynyt: 30 Loka 2005, 22:44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Caprin äänieristin huolella. Lattiaan vedin K-Raudasta ostamaani räystäskaistaa ja sen päälle liimasin niitä Motonetin äänieriste-elementtejä. Rintapeltiin liimasin niitä elementtejä molemmin puolin. Konehuoneen puolella tietysti käytin aluminipintaista. Eron kyllä huomasi, muuallakin kuin vaa'alla.

Rengasmeteliin auttaa kun saa kaaret jotenkin eristettyä. Jo pelkästään muoviset sisälokarit auttaa hivenen. Yksi viheliäisempiä ongelmia on vanhat lasien tiivisteet, lähinnä siis avattavien lasien tiivisteet, jotka kohisee kovissa nopeuksissa.

Joku joskus väitti että se konepellin sisäpuolelle tuleva eristenahkakin vaimentaa ääniä. Hyvin voisi uskoa väitteen.

Mustangissa en ole vielä kerennyt kajoamaan kuin takakonttiin...
Bitumimattoa http://s638.photobucket.com/albums/uu10 ... 050038.jpg
Äänieriste-elementtiä verhouksien sisäpinnassa http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... 100039.jpg
Pussitettua superlonia http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... 100038.jpg Tää kanssa vaimentaa hyvin, mutta saattaa aiheuttaa ongelmia jos matkaa esim. tullissa läpivalaisu-vehkeen läpi.
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

MouTine kirjoitti:Yksi viheliäisempiä ongelmia on vanhat lasien tiivisteet, lähinnä siis avattavien lasien tiivisteet, jotka kohisee kovissa nopeuksissa.
Näin on, eikä pelkästään vanhoissa autoissa. Kaveri osti joku vuosi sitten uuden Mondeon ja teki kovasti töitä sen äänieristyksen kanssa. Ovien ja ikkunoiden tiivistyksen kohdalla oli paljonkin parantamisen varaa esimerkiksi kohdissa joissa sivulasi menee oven sisään. Nurkkakohdissa ei ole oikeastaan mitään pitämässä suhinoita kurissa ja sisäpuolella on ohut ovipahvi vain välissä kuskin korvan juuressa.

Onneksi tässä puheena olevassa Taunuksessa ko. kohdat ovat paremmat kuin uudessa ässämersussa joten niihin ei tarvitse sen kummemin paneutua :wink:
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Hessu kirjoitti:
Onneksi tässä puheena olevassa Taunuksessa ko. kohdat ovat paremmat kuin uudessa ässämersussa joten niihin ei tarvitse sen kummemin paneutua :wink:
älä nyt viiti hessu,se mun pointtini oli kuitenki vaan se että jos joku kysyy ÄÄNIERISTYKSESTÄ niin se tuskin kaipaa mitään neuvoja TEKNIIKAN korjaamiseen :wink: sitäpaitsi mulla muuten nimenomaan ei oo tota sivuikkunoiden suhisemis ongelmaa koska siinä on ah,niin ihanat tuuliohjaimet sivulaseissa :D ja muuten pysyy kans siinä.. niinku takalasinritiläkin...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tarkoitin ikkunan alareunaa, joka on ovien sisässä. Kokeilepa joskus kun ajat maantiellä jotain satasen vauhtia, että laitat vaikka pahviarkin vasemman korvan ja oven väliin. Ei siis korvaan kiinni vaan siihen puoliväliin. Hiljeneekö? Niinpä :)
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Hessu kirjoitti:Tarkoitin ikkunan alareunaa, joka on ovien sisässä. Kokeilepa joskus kun ajat maantiellä jotain satasen vauhtia, että laitat vaikka pahviarkin vasemman korvan ja oven väliin. Ei siis korvaan kiinni vaan siihen puoliväliin. Hiljeneekö? Niinpä :)
jos esiintyy tarvetta ajaa pahvilaatikko päässä niin suosittelen ensisijaisesti joko lääkäriä tai auton vaihtoa :shock:

joo,ok mä remontoin perän,laatikon ja kardaanin ensin ja eristän ikkunat myös,katotaa sit jos ei riitä ni sitä lattian eristystä vielä lisäks :wink:

älä suutu :D
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Vastaa Viestiin