Jäähdytysongelmia

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Tarkastitko kannen suoruuden, kun vaihdoit kansipahvin???

Jos ekat keittelyt ovat johtuneet vaikka viallisesta kansipahvista, on kansi saattanut ottaa ylikuumenemisesta itseensä ja muuttaa hiukan muotoaan. Tällöin ei uusikaan kansipahvi pidä, vaan keittely jatkuu.

OHC:n kannen suoruuden mittaaminen käy siten, että asetat esim. vatupassin kansitasolle, jos 0.1 mm mittaliuska mahtuu keskeltä eli 2- ja 3-pyttyjen välistä vatupassin ali, kansi on plaanattava.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kansi kiero/pieni "orkonen" kannessa.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Girder kirjoitti:Voihan siellä olla kansipahvi palanu tai sitten kansi haljennut. Jos kansi on halki niin ei siellä kauaa vesi pysy sisällä kun se pukkaa ne pihalle...
Hyvällä tuurilla tuon voi nähdä kuplina syylärissä koneen käydessä...?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
voorti
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 11:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja voorti »

Joo kyllä mustakin alkaa vaikuttaa että kansi se vois olla,kumma että öljyssä ei näy mitään,mulla aikanaan meni kansipahvi v6 taunuksesta ja silloin oli ainakin öljy ihan harmaata
Jestapa jepulis!
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

No se riippuu kumpaan suuntaan pääsee vuotaan, öljy- vai vesikanavaan. Välttämättä ei edes nesteet sekotu vaan tulee painetta jäähdytyskanaviin :?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
voorti
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 11:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja voorti »

Tilasin tuosa kannen oli sen verran edullinenettei vaikuta viedä vanhaa edes koneistamolle autopurkaamo bäckfält a1 luokan täydellinen 70 e.katotaan sitte kun tulee,pitää kitkuttaa siihen saakka sitte kun uusi kansi tulee käyään kaikki jäähdyt.yshommat läpi
Jestapa jepulis!
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Toivottavasti et kohta huomaa että onkin lohko vääntyny :D Vaan olipa soppelihintanen kansi...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
voorti
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 11:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja voorti »

Joo ei kyllä ollu pahan hintanen toi kansi ,kaikkihan on mahollista mutta hyvää kantta tarvii aina,siitä jos näin on niin tuli vähän pitempiaikasempi projekti,mutta katotaan nyt pitää sitte ajan kanssa kasata ja purkaa käyä termostaatti ja vesipumppu läpi ja jäähdyttäjä,menee varmaan pääsiäiselle tämä projekti mutta sitte on aikaa,mikäs sen mukavampaa kun taunusta korjata vai?
Jestapa jepulis!
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Niistä jäähdyttimen putsausaineista, sellasia saa ainakin biltemasta ja aika varmaan motonetistäkin, ite ostin jo, mutten oo kerinny kokeilla. Ohjeessa sanotaan että kaadetaan syylariin, käytellään konetta n.10 min ja sitten huuhdellaan jäähdytysjärjestelmä. Itellä muodostuu semmosta ikävää ruosteen väristä liejua joka paikkaan missä vesi kiertää, ajattelin kokeilla tota ainetta jos auttais.

Jos sulla kerran lämmöt jopa laskee kun ajelee maantiellä niin voisko olla että puolet syylarin rimoista on tukossa mutta kun ajelee kovemmin niin se vesi kiertäis tarpeeksi ja ajoviima olis riittävä että kone pysyy viileenä?

Ja jos se korkin kumi on rikki niin kuumeneehan kone kun vedet vähenee...

Muutama sekava ajatus mitä nyt tuli päähän.
-71 Coupe GT
Avatar
voorti
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 11:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja voorti »

kyllä on menny käyntikin huonoksi,että kyllä tämä nyt viittaa kansivikaan pittääpi tässä kun aikaa tulee niin ottaa kansi pois toinen on tulossa katotaan se,ja tilasin motonetista tiivisteitä ja uuden jäähdyttäjän korkin
Jestapa jepulis!
taunusmies

Viesti Kirjoittaja taunusmies »

Kokeile koneen käydessä puristella vesiletkuja.Tuntee jos on liikaa paineita.Oli ennen golfissa "sama" vika :)
Avatar
voorti
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 11:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja voorti »

Jep,pitää paneutua asiaan tässä kun kerkee,tuli uusi kansikin näytti ainakin päällisin puolin asialliselta
Jestapa jepulis!
Avatar
voorti
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 11:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja voorti »

Homma on edennyt seuraavasti nyt että kansi on irti ja seuraavat asiat on tarkastettu,termostaatti ok aukee keitetty ja katsottu aukeeko,vesipumppu ehyt irroitettu,jäähdytin ,hyvin juoksee vesi läpi,kannessa ei näy mitään vaikka kuinka syynäis mittasin vatupassilla kieroutta jos sitä on sitä on hyvin vähän 0,1 millinen liuska ei mene kunnolla vatupassin väliin mutta vähän kuitenkin ja lohkon pinta tuntuu tiiviimmältä kuin kansi nyt mullon toinen kansi pitää purkaa ja tsekata se ja kattoo oikasenko vanhan vai pistänkö uuen en kyllä keksi muuta kun että kannessa täytyy olla vähän heittoa.
Jestapa jepulis!
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Tai jotain hiushalkeamaa jota ei silmällä näe...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Kyllä sen huomaa jos painetta tulee vesitilaan. Kuplii jäähdyttimessä tai pukkaa nestettä ulos, vaikka ei keitäkään. Aika harvinaista tosin noiden rautakansien kanssa ongelmat. Jäähdyttimen korkin kunnolla ei ole merkitystä kuin todella tukalassa tilanteessa, paine kun nostaa nesteen kiehumispistettä. Normaalissa kunnossa oleva auto ei Suomen helteissäkään keitä vaikka ajelisi ilman korkkia.
Nuo tarviketermarit on olleet vähän epävarmoja mutta tosin kaikki minulla ainakin toiseen suuntaan eli jäähtyy kyllä mutta talvella ei tarkene vaikka olisi 92. Originaalilla toimii. Kestää toki ajaa kesälläkin ongelmitta 92 termarilla.
Vastaa Viestiin