Jäähdytysongelmia
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Tarkastitko kannen suoruuden, kun vaihdoit kansipahvin???
Jos ekat keittelyt ovat johtuneet vaikka viallisesta kansipahvista, on kansi saattanut ottaa ylikuumenemisesta itseensä ja muuttaa hiukan muotoaan. Tällöin ei uusikaan kansipahvi pidä, vaan keittely jatkuu.
OHC:n kannen suoruuden mittaaminen käy siten, että asetat esim. vatupassin kansitasolle, jos 0.1 mm mittaliuska mahtuu keskeltä eli 2- ja 3-pyttyjen välistä vatupassin ali, kansi on plaanattava.
Jos ekat keittelyt ovat johtuneet vaikka viallisesta kansipahvista, on kansi saattanut ottaa ylikuumenemisesta itseensä ja muuttaa hiukan muotoaan. Tällöin ei uusikaan kansipahvi pidä, vaan keittely jatkuu.
OHC:n kannen suoruuden mittaaminen käy siten, että asetat esim. vatupassin kansitasolle, jos 0.1 mm mittaliuska mahtuu keskeltä eli 2- ja 3-pyttyjen välistä vatupassin ali, kansi on plaanattava.
Joo ei kyllä ollu pahan hintanen toi kansi ,kaikkihan on mahollista mutta hyvää kantta tarvii aina,siitä jos näin on niin tuli vähän pitempiaikasempi projekti,mutta katotaan nyt pitää sitte ajan kanssa kasata ja purkaa käyä termostaatti ja vesipumppu läpi ja jäähdyttäjä,menee varmaan pääsiäiselle tämä projekti mutta sitte on aikaa,mikäs sen mukavampaa kun taunusta korjata vai?
Jestapa jepulis!
Niistä jäähdyttimen putsausaineista, sellasia saa ainakin biltemasta ja aika varmaan motonetistäkin, ite ostin jo, mutten oo kerinny kokeilla. Ohjeessa sanotaan että kaadetaan syylariin, käytellään konetta n.10 min ja sitten huuhdellaan jäähdytysjärjestelmä. Itellä muodostuu semmosta ikävää ruosteen väristä liejua joka paikkaan missä vesi kiertää, ajattelin kokeilla tota ainetta jos auttais.
Jos sulla kerran lämmöt jopa laskee kun ajelee maantiellä niin voisko olla että puolet syylarin rimoista on tukossa mutta kun ajelee kovemmin niin se vesi kiertäis tarpeeksi ja ajoviima olis riittävä että kone pysyy viileenä?
Ja jos se korkin kumi on rikki niin kuumeneehan kone kun vedet vähenee...
Muutama sekava ajatus mitä nyt tuli päähän.
Jos sulla kerran lämmöt jopa laskee kun ajelee maantiellä niin voisko olla että puolet syylarin rimoista on tukossa mutta kun ajelee kovemmin niin se vesi kiertäis tarpeeksi ja ajoviima olis riittävä että kone pysyy viileenä?
Ja jos se korkin kumi on rikki niin kuumeneehan kone kun vedet vähenee...
Muutama sekava ajatus mitä nyt tuli päähän.
-71 Coupe GT
Homma on edennyt seuraavasti nyt että kansi on irti ja seuraavat asiat on tarkastettu,termostaatti ok aukee keitetty ja katsottu aukeeko,vesipumppu ehyt irroitettu,jäähdytin ,hyvin juoksee vesi läpi,kannessa ei näy mitään vaikka kuinka syynäis mittasin vatupassilla kieroutta jos sitä on sitä on hyvin vähän 0,1 millinen liuska ei mene kunnolla vatupassin väliin mutta vähän kuitenkin ja lohkon pinta tuntuu tiiviimmältä kuin kansi nyt mullon toinen kansi pitää purkaa ja tsekata se ja kattoo oikasenko vanhan vai pistänkö uuen en kyllä keksi muuta kun että kannessa täytyy olla vähän heittoa.
Jestapa jepulis!
Kyllä sen huomaa jos painetta tulee vesitilaan. Kuplii jäähdyttimessä tai pukkaa nestettä ulos, vaikka ei keitäkään. Aika harvinaista tosin noiden rautakansien kanssa ongelmat. Jäähdyttimen korkin kunnolla ei ole merkitystä kuin todella tukalassa tilanteessa, paine kun nostaa nesteen kiehumispistettä. Normaalissa kunnossa oleva auto ei Suomen helteissäkään keitä vaikka ajelisi ilman korkkia.
Nuo tarviketermarit on olleet vähän epävarmoja mutta tosin kaikki minulla ainakin toiseen suuntaan eli jäähtyy kyllä mutta talvella ei tarkene vaikka olisi 92. Originaalilla toimii. Kestää toki ajaa kesälläkin ongelmitta 92 termarilla.
Nuo tarviketermarit on olleet vähän epävarmoja mutta tosin kaikki minulla ainakin toiseen suuntaan eli jäähtyy kyllä mutta talvella ei tarkene vaikka olisi 92. Originaalilla toimii. Kestää toki ajaa kesälläkin ongelmitta 92 termarilla.