mikä nakuttaa v6:ssa?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

mikä nakuttaa v6:ssa?

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Vaikka venttiilien välykset on pariin otteeseen säädetty, kuulostaa silti ihan siltä kuin yksi niistä nakuttais. Nakutuksen voimakkuus vaihtelee ehkä pikkasen, riippuen koneen lämmöistä tms. Voiko ääni tulla keinuvivuista tai nostajista tai jostain muualta? Kansien ja venttiilikoneistojen kunnosta ei ole tietoa, alakerta on kunnolla rempattu.
-71 Coupe GT
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

perjaatteessa jos keinuvipuakselit on kauhean kuluneet voi kuulua siitä naputusta.. en kyllä muuta keksi.
matalan pudjetin kulkineet...
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

aivan sama vika omassa.. :)
Taunus Maximus =)
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Oisko se muija sitten :D

Oottakos säätäny nuo venat "oikein", eli oikeassa järjestyksessä eli oikeassa asennossa? Hifistithän lisäks säätää ne koneen ollessa käynnissä.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

ite säädin ne ihan miten sattuu järjestyksessä.. :lol:
oli kylmä ja kiire ja mielenkiinto jossain.. :)
aika hyvin osu kumminkin..
Taunus Maximus =)
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Taco kirjoitti: Oottakos säätäny nuo venat "oikein", eli oikeassa järjestyksessä eli oikeassa asennossa? Hifistithän lisäks säätää ne koneen ollessa käynnissä.
Kyllä ne on oikeessa järjestyksessä säädetty, V6 sierran Haynes-oppaan mukaan. Jaa vai että koneen käydessä säädetään? Saa olla aikamoinen salamakäsi jos meinaa tunkea sinne kiintaria kun kone käy, vai mitä meinasit, miten se toimii?! :shock: Siinähän tulee lisäksi öljyvahinko jos rupee käyttämään konetta ilman venakoppia...
-71 Coupe GT
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Suattaahan se vähän roiskia, vaan näi se vanha kansa puhhuu. Ei kylläkään ole henkilökohtaista kokemusta, mutta näin ne sanovat... Kyllä se kuitenkin mahdollista on.

Nuo kaikki mainitsemasi voivat naputtaa. Jos vielä sattuu niin että nokka-akselin laakerit on väljät, niin ei pysy säädöissään, vaan tulee aina välystä vaikka kuinka säätäisit. Ja tietty keinut/akseli voi olla väljät myös.

Ota harjan varsi, aseta se korvaasi vasten ja kuuntele sillä joka sylinterin kohdalta missä naputtaa. Stetoskooppia voi käyttää myös :) Voishan sitä kokeilla ajaa jollain moottorinpesuaineella myös jos ois vaan paskanen?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Jukkis kirjoitti:Kyllä ne on oikeessa järjestyksessä säädetty, V6 sierran Haynes-oppaan mukaan. Jaa vai että koneen käydessä säädetään? Saa olla aikamoinen salamakäsi jos meinaa tunkea sinne kiintaria kun kone käy, vai mitä meinasit, miten se toimii?! :shock: Siinähän tulee lisäksi öljyvahinko jos rupee käyttämään konetta ilman venakoppia...
Kyllä se säätö koneen käydessäkin onnistuu. Joskus aika paljon nuorempana tuli tollastakin operaatiota seurattua ja oikein ford-merkkiliikkeessä (Tosin isäni sääti silloin omaa rakkinettaan, 17m.) Ei se keinu kovin suurta liikettä tee ja tyhjäkäynnillä vauhtikin oli siedettävä. Öljyn roiskumista on suurimmassa osassa V6:sia turha pelätä, sitä tulee todella vähän venttiilikoneistolle, varsinkin tyhjäkäynnillä.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Tero_s kirjoitti:Öljyn roiskumista on suurimmassa osassa V6:sia turha pelätä, sitä tulee todella vähän venttiilikoneistolle, varsinkin tyhjäkäynnillä.
Joo, ei taida roiskua ei :lol: Valuu vaan pakosarjoille :shock:
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Jaahas, jaahas, no mites sitten niiden välysten kanssa kun tiedossa on mitä niiden pitäisi olla kylmänä, mutta jos kone käy, niin se on tietenkin kuuma, eli hot! Tai siis, eipä niitä siinä kauheesti kerkii mittailemaan. Eli säädetään kunnes ei naputa? Mistä tunnistaa sen jos rupee venttiili kantamaan?

Nään sieluni silmin miten tää operaatio päättyy siihen että mulla on kiintari silmässä ja konehuoneessa tulipalo...
-71 Coupe GT
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

no ei sitä kovin paljon ohjearvoja pienemmäksi kannate säätää, sammuttaa koneen ja tarkastaa lopuksi normaalisti välykset.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Jos venttiili kantaa niin välysmittaa on varmaan suht hankala säädä välistä pois? :)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

Ja ajossa sen humaa tehon puutteena. Jos pakoventtiili kantaa nii puristukset tippuu, ku se pääsee lykkäämään pakoputkeen ne kamat.. Jos taas imuventtiili kantaa ni sillonhan se lyö kaasarista liekkiä?
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Joo, tehon puutetta nyt ei siinä säädön aikana tyhjäkäynnillä varmaankaan huomaa, mutta liekit kaasarista kyllä :mrgreen:

Ehkä mä lähen metsästämään sitä nakutuksen syytä muualta, kyllä sen pitäisi riittää jos välykset on kylminä säädetty kohdilleen. Ei tuo malmikasa tuolla keulilla nyt niin avaruustekniikkaa ole että tarttis ruveta hifistelemään.
-71 Coupe GT
veeqs
Viestit: 443
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Miten lie nokka-akselin fiiberipyörän laita?
Siitä jos puuttuu hampaita, niin lähtee naputtava ääni. (Ainakin itsellä lähti)
Puuttui 5cm matkalta hampaat.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vastaa Viestiin