Taunuksen öljyt

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

TeTane
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Marras 2009, 01:12

Taunuksen öljyt

Viesti Kirjoittaja TeTane »

Terve,

Tuli hommattua tuossa tollainen Taunus 2d 1600 sedan vm.74 Saksa tuotantoa

Se tarttis elvyttää takas henkiin

Kyselisinkin jo kokeneemmilta Taunus harrastajilta sopivia öljyjä.
Tuskin ihan litkua paranee laittaa.

Kone, Laatikko, Perä.

Mitkä öljyt ootte havainnu hyväksi noihin?

Kiitos jo etukäteen!
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Jos kone on normi kunnossa, niin vaikkapa 10W-30 tai 15W-40
Lootaan ja perään 75W-90 GL-5
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

mie oon ite käyttäny öljyissä vielä lisänä sinkki lisä ainetta ku näissä taunuksissa on yleensä laahuri nokka akseli
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

OHC:een ehottomasti mobilin rally vormulat!

Ite ajoin näin,150 tuhatta.

Ei vuotoja/kylmäkäynnistys ongelmia.
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

jos hyvää haluut,niin ensin vanhaan öljyyn tuo http://www.tecalemit.fi/layout/dokument ... _Flush.pdf ja sitten jotkut halvat 10/30 ölpät,ajelet viikon niillä,vaihdat ohjurikumit ja sitten mobilin ralliforkut ja uus filtteri.

Toi forten kama on OIKEESTI hyvää ainetta eikä mitään höpöjuttuja.Paskasen mutta ehjän koneen se putsaa,mutta rikkinaista/kulunutta ei korjaa mikään aine!
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
halko
Viestit: 60
Liittynyt: 11 Kesä 2007, 20:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja halko »

Kendall valmistaa hyviä parafiini pohjaisia moottoriöljyjä.
Useissa heidän öljyissään on myös sinkkia huomattavasti enemmän mitä muissa "noku" öljyissä.
Suosittelen lämpimästi, itse olen kokenut pelkkää hyvää kyseisistä öljyistä.

Tutulta putosi 5.7 litrasen öljypumpun imusihti hidasteessa irti. Chevyissähän tuo on törkkäämällä kiinni.
Hän ajoi ilman öljynpainetta n.6km matkan tämän jälkeen.
No kun moottori sitten oli auki tämän johdosta, laakereissa ei naarmuakaan.
Moottorissa oli käytetty vain ja ainoastaan kendallin öljyjä heti kun oli saapunut suomeen.

Kokeilkaa itse. Se täytyy itse kokeilla eikä kuunnella jos joku sanoo että jokin öljy on "paras"

Eikä ole pelkkää "ämerican" autojen öljyä koska on valmistettu USA:ssa.

Jo pelkkä raakaöljy mitä pumpataan pennsylvaniasta on ainuana öljynä parafiinipohjaista. Eikä synteettisesti valmistettua korviketta.
Taunus -75 2D Sedan 2.8V6
Escort -89 5D Hatchback 1.6CVH
P100 -91 Pick-Up 1.8TD
Sierra -89 4D Sedan 1.6OHC
Avatar
arska82
Viestit: 110
Liittynyt: 26 Elo 2008, 19:39

Viesti Kirjoittaja arska82 »

Perään suosittelen kendallin olikohan 80w-140 mäskiä. Omassa toiminut todella hienosti. Melu pieneni merkittävästi.
Avatar
raimo
Viestit: 500
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Edelleen, koneeseen 20w50 mineraalit, mut talvella jotai notkeenpaa jos pysyy sisällä :wink:

Ei synteettisii litkuja, että pysyy nokkakin ehjänä. Tosin normaalikäytössä (matalat kierrokset) ei niin väliä mitä litkua siellä on.

Tiedän, että tästä kommentista mut taas lynkataan, mutta :lol:
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
jucca
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Touko 2008, 22:57
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja jucca »

Korjausoppaan mukaan 10W30, 10W40 tai 10W50.
Talvella voi käyttää myös 5W30 tai 5W20.
Ford laatuluokitus SS-M2C-9001 AA

Että kyllä siellä pitäs toimii melkein mikä vaan..
temex
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Huhti 2009, 10:16
Paikkakunta: kitee
Viesti:

tere

Viesti Kirjoittaja temex »

samakai tuo kohan jotain märkää on koneessa :D ei nyt tosi 10w 40 paras ainakin vanhempaan koneeseen esim v6:seen
taunus 2d 2.3 gxl -73 hilpeä härkä
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Sotkempa soppaa taas pitkästä aikaa omalta osaltanikin, nämä öljykeskustelut on aina niin mielenkiintoisia :D

Nuilla 5W40 liruilla on tullu ajeltua kesät talvet :roll: -50 luvun koneilla siinä missä nykymoottoreillakin, jos ne ei sisällä pysy on vika jossain muussa ku öljyssä. Toki eräissä öljyissä on lisäaineita jotka turvottavat tiivisteitä ja näin ollen saavat esim. stefan mahdollisesti pitäväksi.

Etenkin vaihteiston toiminnassa huomaa eron täyssynteettisen ja mineeraaliöljyn välillä, kiprakkana pakkasaamuna......... 10W40 ja 0W40 moottoriöljyjen kuumanpuolen viskositeetti on suurin piirtein sama, kun taasen kylmällä esim. -20 ero on huomattava.
Eli vaikka kaikki ei sitä uskokaan niin käyntilämpimässä moottorissa molemmat on aivan yhtä "liruja"
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

p3 kirjoitti:........ 10W40 ja 0W40 moottoriöljyjen kuumanpuolen viskositeetti on suurin piirtein sama, kun taasen kylmällä esim. -20 ero on huomattava.
Eli vaikka kaikki ei sitä uskokaan niin käyntilämpimässä moottorissa molemmat on aivan yhtä "liruja"
Ja 10W-30 vielä lirumpaa käyntilämpöisenä.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

p3 kirjoitti:Sotkempa soppaa taas pitkästä aikaa omalta osaltanikin, nämä öljykeskustelut on aina niin mielenkiintoisia :D

Nuilla 5W40 liruilla on tullu ajeltua kesät talvet :roll: -50 luvun koneilla siinä missä nykymoottoreillakin, jos ne ei sisällä pysy on vika jossain muussa ku öljyssä. Toki eräissä öljyissä on lisäaineita jotka turvottavat tiivisteitä ja näin ollen saavat esim. stefan mahdollisesti pitäväksi.

Etenkin vaihteiston toiminnassa huomaa eron täyssynteettisen ja mineeraaliöljyn välillä, kiprakkana pakkasaamuna......... 10W40 ja 0W40 moottoriöljyjen kuumanpuolen viskositeetti on suurin piirtein sama, kun taasen kylmällä esim. -20 ero on huomattava.
Eli vaikka kaikki ei sitä uskokaan niin käyntilämpimässä moottorissa molemmat on aivan yhtä "liruja"
Tämä on kyllä niin totta.

Monet ei tosiaan käsitä,että
yhtä "lirua"se on mineraali/muu halpis
öljy kuumana.

Voitelee vaan huonommin kun täys-synt :)

Ja,nuo oppaiden suositukset esim.-70 luvulta,
ei vastaa aivan nykypäivän öljylaatuihin,
joista ei ole osattu edes haaveilla siihen aikaan.
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Herkko kirjoitti: Ja,nuo oppaiden suositukset esim.-70 luvulta,
ei vastaa aivan nykypäivän öljylaatuihin,
joista ei ole osattu edes haaveilla siihen aikaan.
Jep, suurin syy moottoreiden elin iän pidentymiseen on ollut öljyjen paraneminen.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Kyllä siihen öljyn valintaan vaikuttaa eniten moottorin kunto ja onko kyse kesä vai talvi käytöstä.

Itse käytän kesällä 20W-50 mineraaleja...näissä vanhoissa koneissa kun on toleranssit ja välykset sen verran suuria.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Vastaa Viestiin