Taunuksen öljyt
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Taunuksen öljyt
Terve,
Tuli hommattua tuossa tollainen Taunus 2d 1600 sedan vm.74 Saksa tuotantoa
Se tarttis elvyttää takas henkiin
Kyselisinkin jo kokeneemmilta Taunus harrastajilta sopivia öljyjä.
Tuskin ihan litkua paranee laittaa.
Kone, Laatikko, Perä.
Mitkä öljyt ootte havainnu hyväksi noihin?
Kiitos jo etukäteen!
Tuli hommattua tuossa tollainen Taunus 2d 1600 sedan vm.74 Saksa tuotantoa
Se tarttis elvyttää takas henkiin
Kyselisinkin jo kokeneemmilta Taunus harrastajilta sopivia öljyjä.
Tuskin ihan litkua paranee laittaa.
Kone, Laatikko, Perä.
Mitkä öljyt ootte havainnu hyväksi noihin?
Kiitos jo etukäteen!
- taunusstyle
- Viestit: 1432
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi
jos hyvää haluut,niin ensin vanhaan öljyyn tuo http://www.tecalemit.fi/layout/dokument ... _Flush.pdf ja sitten jotkut halvat 10/30 ölpät,ajelet viikon niillä,vaihdat ohjurikumit ja sitten mobilin ralliforkut ja uus filtteri.
Toi forten kama on OIKEESTI hyvää ainetta eikä mitään höpöjuttuja.Paskasen mutta ehjän koneen se putsaa,mutta rikkinaista/kulunutta ei korjaa mikään aine!
Toi forten kama on OIKEESTI hyvää ainetta eikä mitään höpöjuttuja.Paskasen mutta ehjän koneen se putsaa,mutta rikkinaista/kulunutta ei korjaa mikään aine!
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!
Taunus 2.0i -72
Taunus 2.0i -72
Kendall valmistaa hyviä parafiini pohjaisia moottoriöljyjä.
Useissa heidän öljyissään on myös sinkkia huomattavasti enemmän mitä muissa "noku" öljyissä.
Suosittelen lämpimästi, itse olen kokenut pelkkää hyvää kyseisistä öljyistä.
Tutulta putosi 5.7 litrasen öljypumpun imusihti hidasteessa irti. Chevyissähän tuo on törkkäämällä kiinni.
Hän ajoi ilman öljynpainetta n.6km matkan tämän jälkeen.
No kun moottori sitten oli auki tämän johdosta, laakereissa ei naarmuakaan.
Moottorissa oli käytetty vain ja ainoastaan kendallin öljyjä heti kun oli saapunut suomeen.
Kokeilkaa itse. Se täytyy itse kokeilla eikä kuunnella jos joku sanoo että jokin öljy on "paras"
Eikä ole pelkkää "ämerican" autojen öljyä koska on valmistettu USA:ssa.
Jo pelkkä raakaöljy mitä pumpataan pennsylvaniasta on ainuana öljynä parafiinipohjaista. Eikä synteettisesti valmistettua korviketta.
Useissa heidän öljyissään on myös sinkkia huomattavasti enemmän mitä muissa "noku" öljyissä.
Suosittelen lämpimästi, itse olen kokenut pelkkää hyvää kyseisistä öljyistä.
Tutulta putosi 5.7 litrasen öljypumpun imusihti hidasteessa irti. Chevyissähän tuo on törkkäämällä kiinni.
Hän ajoi ilman öljynpainetta n.6km matkan tämän jälkeen.
No kun moottori sitten oli auki tämän johdosta, laakereissa ei naarmuakaan.
Moottorissa oli käytetty vain ja ainoastaan kendallin öljyjä heti kun oli saapunut suomeen.
Kokeilkaa itse. Se täytyy itse kokeilla eikä kuunnella jos joku sanoo että jokin öljy on "paras"
Eikä ole pelkkää "ämerican" autojen öljyä koska on valmistettu USA:ssa.
Jo pelkkä raakaöljy mitä pumpataan pennsylvaniasta on ainuana öljynä parafiinipohjaista. Eikä synteettisesti valmistettua korviketta.
Taunus -75 2D Sedan 2.8V6
Escort -89 5D Hatchback 1.6CVH
P100 -91 Pick-Up 1.8TD
Sierra -89 4D Sedan 1.6OHC
Escort -89 5D Hatchback 1.6CVH
P100 -91 Pick-Up 1.8TD
Sierra -89 4D Sedan 1.6OHC
Edelleen, koneeseen 20w50 mineraalit, mut talvella jotai notkeenpaa jos pysyy sisällä
Ei synteettisii litkuja, että pysyy nokkakin ehjänä. Tosin normaalikäytössä (matalat kierrokset) ei niin väliä mitä litkua siellä on.
Tiedän, että tästä kommentista mut taas lynkataan, mutta
Ei synteettisii litkuja, että pysyy nokkakin ehjänä. Tosin normaalikäytössä (matalat kierrokset) ei niin väliä mitä litkua siellä on.
Tiedän, että tästä kommentista mut taas lynkataan, mutta
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
tere
samakai tuo kohan jotain märkää on koneessa ei nyt tosi 10w 40 paras ainakin vanhempaan koneeseen esim v6:seen
taunus 2d 2.3 gxl -73 hilpeä härkä
Sotkempa soppaa taas pitkästä aikaa omalta osaltanikin, nämä öljykeskustelut on aina niin mielenkiintoisia
Nuilla 5W40 liruilla on tullu ajeltua kesät talvet -50 luvun koneilla siinä missä nykymoottoreillakin, jos ne ei sisällä pysy on vika jossain muussa ku öljyssä. Toki eräissä öljyissä on lisäaineita jotka turvottavat tiivisteitä ja näin ollen saavat esim. stefan mahdollisesti pitäväksi.
Etenkin vaihteiston toiminnassa huomaa eron täyssynteettisen ja mineeraaliöljyn välillä, kiprakkana pakkasaamuna......... 10W40 ja 0W40 moottoriöljyjen kuumanpuolen viskositeetti on suurin piirtein sama, kun taasen kylmällä esim. -20 ero on huomattava.
Eli vaikka kaikki ei sitä uskokaan niin käyntilämpimässä moottorissa molemmat on aivan yhtä "liruja"
Nuilla 5W40 liruilla on tullu ajeltua kesät talvet -50 luvun koneilla siinä missä nykymoottoreillakin, jos ne ei sisällä pysy on vika jossain muussa ku öljyssä. Toki eräissä öljyissä on lisäaineita jotka turvottavat tiivisteitä ja näin ollen saavat esim. stefan mahdollisesti pitäväksi.
Etenkin vaihteiston toiminnassa huomaa eron täyssynteettisen ja mineeraaliöljyn välillä, kiprakkana pakkasaamuna......... 10W40 ja 0W40 moottoriöljyjen kuumanpuolen viskositeetti on suurin piirtein sama, kun taasen kylmällä esim. -20 ero on huomattava.
Eli vaikka kaikki ei sitä uskokaan niin käyntilämpimässä moottorissa molemmat on aivan yhtä "liruja"
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Ja 10W-30 vielä lirumpaa käyntilämpöisenä.p3 kirjoitti:........ 10W40 ja 0W40 moottoriöljyjen kuumanpuolen viskositeetti on suurin piirtein sama, kun taasen kylmällä esim. -20 ero on huomattava.
Eli vaikka kaikki ei sitä uskokaan niin käyntilämpimässä moottorissa molemmat on aivan yhtä "liruja"
Taunus 1965
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Tämä on kyllä niin totta.p3 kirjoitti:Sotkempa soppaa taas pitkästä aikaa omalta osaltanikin, nämä öljykeskustelut on aina niin mielenkiintoisia
Nuilla 5W40 liruilla on tullu ajeltua kesät talvet -50 luvun koneilla siinä missä nykymoottoreillakin, jos ne ei sisällä pysy on vika jossain muussa ku öljyssä. Toki eräissä öljyissä on lisäaineita jotka turvottavat tiivisteitä ja näin ollen saavat esim. stefan mahdollisesti pitäväksi.
Etenkin vaihteiston toiminnassa huomaa eron täyssynteettisen ja mineeraaliöljyn välillä, kiprakkana pakkasaamuna......... 10W40 ja 0W40 moottoriöljyjen kuumanpuolen viskositeetti on suurin piirtein sama, kun taasen kylmällä esim. -20 ero on huomattava.
Eli vaikka kaikki ei sitä uskokaan niin käyntilämpimässä moottorissa molemmat on aivan yhtä "liruja"
Monet ei tosiaan käsitä,että
yhtä "lirua"se on mineraali/muu halpis
öljy kuumana.
Voitelee vaan huonommin kun täys-synt
Ja,nuo oppaiden suositukset esim.-70 luvulta,
ei vastaa aivan nykypäivän öljylaatuihin,
joista ei ole osattu edes haaveilla siihen aikaan.
Kyllä siihen öljyn valintaan vaikuttaa eniten moottorin kunto ja onko kyse kesä vai talvi käytöstä.
Itse käytän kesällä 20W-50 mineraaleja...näissä vanhoissa koneissa kun on toleranssit ja välykset sen verran suuria.
Itse käytän kesällä 20W-50 mineraaleja...näissä vanhoissa koneissa kun on toleranssit ja välykset sen verran suuria.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70