sähkötykset!

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

JuHo^
Viestit: 19
Liittynyt: 05 Maalis 2005, 00:29

sähkötykset!

Viesti Kirjoittaja JuHo^ »

ford taunus 1,6 GX

tanessani on ongelma että kun painaa jarrupoljinta laturin valo syttyy palamaan kun helppaan niin valo sammuu.... pitkät valot ja peruutus valo ei toimi eikä kummallekkaan tule virtaa.... autosta on laturi uusittu ja valonvaihtajan/vilkkujen viikis uusittu.... virtalukossa oli vähän vikaa joten nyt starttina toimii startnappula..... mutta miten vaikeata on pistää valojen sähkötykset uudelleen.... kuinka hankala johdotukset on? olisko kellään sähkökaaviota että näkis vähän ennemmä

ohjekirjan muka ajovalojen rele pitäisi sijaita pissapojan nestesäiliön takana mutten löytänyt relettä vaan ihme liitoksia sulake rasia missä oli yksi sulake joten relettä ei ilmeisesti edes ole autossa....!?!?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

viewtopic.php?t=627
tuolla oli jotain kaavioita..voi olla maadotusvika..yleensä takavalojen luota löytää,voi olla tietysti muuallakin..
Taunus Maximus =)
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

mulla oli joskus sulanu laturilta se johtoliitin :roll: pimeällä huomas että latausvalo hehkui kun painoi jarrua...
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

joo ei tuossa viimesessä mallissa ole tuota ajovalorelettä vaan se viiksi hoitaa sen tehtävän.. oletko kokeillut että tuleeko sulakkeelle asti virtaa kun mulla onainakin parissa sulakerasiassa ollut pitkien sulakkeen "kynsien" sielä niitissä jotain mählää kun ei kulkenut virta kunnolla läpi, välillä toimi välillä ei.. ihme paikka en aluksi edes hoksannut tuollaista... laitoin juotos tinaa sitten siihen kulmaan ja on nyt toiminnut...
tässä yksi ehdotus...
JuHo^
Viestit: 19
Liittynyt: 05 Maalis 2005, 00:29

Viesti Kirjoittaja JuHo^ »

ilmankos ei relettä löytyny... mut entäs se ku mittaristoon syttyy kyllä pitkien valo mutta ku viiksestä helppaa valo sammuu....
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Yleensä ko.tapaukset maadoitusvikoja/huonoja
kontakteja,elä ainakaan heti rupea uusia johdotuksia
väsäämään,niistä sitä vasta riesaa tulee
pitemmän päälle kun ei enää ota erkkikään
selvää oikeanlaisista kytkennöistä. :wink:
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

ai siis palaako pitkät ollenkaan? sen tiiän että mittari valo on eri sulakkeen takana kuin varsinaiset valot.. aika ihmeelliseltä kuullostaa.. tuo on tota kun näitä kotisähköamatöörejä.. :) joop..
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

onkohan se viiksi toimiva? kun pitäis kait se merkkivalo palaa kuitenkin jos viiksi on pitkissä?!entiä..
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Jos viallinen tai kulunut viiksi,niin pitkät yleensä
syttyy ainakin katkaisijasta vetämällä.
Allekirjoittaneella omassa vaunussa viiksi
kulunut,niin vaatii pientä "hämmentämistä"
että saa pitkät palamaan "jatkuva"asennossa,
eli eteen työnnettynä.
JuHo^
Viestit: 19
Liittynyt: 05 Maalis 2005, 00:29

Viesti Kirjoittaja JuHo^ »

eli kun vedän viiksestä niin mittaristoon sytty pitkien valo mitään muuta ei tapahdu.. kun helppaan viiksestä niin mittariston pitkein valo sammuu... eilen illalla avoin oikean ajovalon liitoksista ja tarkistin tuliko virta kun pistin liitoksen takaisin polttimoon kiinni niin lyhyet lakkasivat toimimasta mittaristoon syttyi valo ja parkit kun heiluttekin polttomon liitosta niin lyhyet syttyivät palamaan..... viikonloppuna ei jarruvalot toiminut purkasin vetokoukun sähkötykset kiakki niin rupesi jarruvalot toimimaan... missä paikoissa on ajovalojen madoitukset?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

itellä ainakin valojen vieressä..
mutta vetokoukku..epäilen että läpiviennistä löytyy..
yleensä ne viat on aina siellä...
Taunus Maximus =)
Girder
Viestit: 36
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:28
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Girder »

Eilen kanssa ihmettelin kun ei toiminu kun parkit (I-korisessa). Vähän aikaa ihmettelin ja löysin sen vaihtoreleen vasemman lokarin luota. Siinä sitten kopistelin ja naksuttelin viiksiä ja kuuntelin releen naksuntaa, mutta valot ei välähtäny. Sitten tuli valoa mutta vain silloin tällöin... Noh, sitten menin heiluttamaan releen johtoja ja liittimiä niin yhtäkkiä alkoi savua nousemaan liitin suojan alta. Tuli kiire irroittamaan akkun piuhaa... Purin releen joka on ainakin tässä mallissa semmoinen peltirasia jossa on kaksi relettä sisällä ja neljä sulaketta. Löytyi sieltä muutakin kuin sulakkeita, paljon ruostetta ja hapettumaa.
Tänään tein vaihtorele paketin uusiksi ja hyvin toimii!
-75 Taunus 2D 2.0iS
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Tässäpä oli paljon tuttua :)

Mulla oli joskus vilkkuviiksi joka jäi naputtaan vilkkurelettä itsekseen. Joskus sieltä nousi savu, tällöin tuli aina hätä heilutella se sellaiseen asentoon ettei savua enää tullut :)

Tuon valoreleen kanssa oon kans tapellut, varsinkin jos auto on seissyt pidempään. Yleensä on auttanu kun on ruiskutellut Rost-Offia ja heilutellut johtoja aikansa.

Laturin merkkivalo "sykkii" himmeänä ja kun painaa jarrupoljinta niin syttyy palamaan, enemmän tai vähemmän voimakkaasti. Tähän en oo vielä kerenny perehtyä, vika ei kuitenkaan ole laturissa. Huono liitos laturin virtajohdossa? Maadoitus jossain päin autoa?

Joskus oli huono maadoitus akulta runkoon, silloin ei ole mikään mahdotonta :)

Niin ja nää oli siis I-koppasen oikkuja...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

kolmoskoppasessa oli pitkät kadoksissa joskus, kun sulakerasian sulakkeenpidikkeiden niittaukset oli löystyneet ja hapettuneet niin, ettei virta mennyt valoille asti.
Useamman valokatkaisijan ja viiksen tapoin myös, kun minkaanlaisia releitä ei ollut.
Coupessa mulla on pitkät vetoreleellä, eli kerran kiskasee taakse, niin menee pitkät päälle, toisen kerran, niin vaihtuu lyhkäset. Eteenpäin ei ole mitään vaikutusta.

Yksi asia, mitä toivoisi, olisi sisävalon ovitunnistus. Miksi ihmeessä -75 XL Coupessa moista ei ole, vaikka -76 L karvalakissa moinen on?
Lieneekö edes kytkimille johtoja valmiina, vai pitääkö kaikki vetää itse?
No, porata vaan kytkimet oviin ja virittää molemmille puolille johdot sisävalon maadoituksesta. Samalla jos virittäs vaikka jonkun pienen konkan väliin, niin saisi sisävaloviiveen ja feidauksen. samalla voisi virittää paljon muuta pientä kivaa...

Josta tulikin mieleen, jotta mitä mahtanee maksaa esim. GSi kadetin tai calibran elektroninen digimittaristo? nyt kun on tuo scorpparin laatikko, niin sekin menisi heittämällä paikalleen. Onhan tuo scorpionkin mittaristo hieno, mutta...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Viipo kirjoitti: Yksi asia, mitä toivoisi, olisi sisävalon ovitunnistus. Miksi ihmeessä -75 XL Coupessa moista ei ole, vaikka -76 L karvalakissa moinen on?
Kyllä pitäisi olla, ainakin -73 L mallissa oli. Ovikytkimet erilaiset kuin uudemmissa. Johdot ainakin luulisi olevan? Sen sisävalon viivereleen voi ottaa viimeisistä GX:stä.
Vastaa Viestiin