Kytkin

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

samushi kirjoitti:Jospa vaikka täälä kyselen.

Viimepäivinä on kytkin alkanu painettaessa piettää lievää rohisevaa ääntä, on tainnu kulua kuluneen automaattisäädön takia.. Tänään sitte paheni ku korjasin automaattisäädön, kuuluu vinkunaa ja koneen käyntiki heittelee ku polkee elikkä joku sielä vissiin painaa vauhtipyörää vasten? Vaihteet menee normaalisti silmään ja muutenki tuntuu kaikki muu pelaavan, ainaki vielä :?.

Meneekö koko kytkin vaihtoon vai mikä osa siitä? Käykö muuten kakslitrasen kytkin ykskutoseen + pikkulaatikkoon ku olis semmonen ylimääräsenä?
ei käy. 1.6GT mallin kytkin käy ristiin 1.6 ja 2.0 moottoreissa. mutta kytkin remonttia olisi sulla tiedossa joka tapauksessa,ei ole ylitsepääsemätön homma. itse vaikkaisin painelaakeria se tahtoo olla just tuollanen kun alkaa olemaan vaihto kunnossa. saa korjata jos olen väärässä
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Painelaakeri.

Ei pitäisi kuulua ääntä kytkin ylhänä tai muuten se nojaa asetelmaan ja ei varmaan kauhean kauaa kestä.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Mulla on tuossa -73 Caprissa pitänyt painelaakeri hirveetä kahinaa jo yli 10vuotta, eikä ole vielä levinnyt...eikä se ääni ole edes pahentunut koko aikana :lol:
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jep kytkin se ei voi olla. Se että kytkin on loppu yleensä tarkoittaa sitä, että
se luistaa tai vaihteet ei mee päälle kunnolla.

Painelaakerilta tuo vaikuttaa kuten edellä mainittu. Ei nyt niin maan mahdoton homma vaihtaa yks pitkä viikonloppu niin tehty. Ehkä samalla vois tehä muutakin ehkäisevää huoltoa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Vermilion kirjoitti:yks pitkä viikonloppu niin tehty.
Pitää olla suhteellisen päissään jos taunuksen kohdalla saa menemään painelaakerin vaihtoon edes 3 tuntia :lol:
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

henu kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:yks pitkä viikonloppu niin tehty.
Pitää olla suhteellisen päissään jos taunuksen kohdalla saa menemään painelaakerin vaihtoon edes 3 tuntia :lol:
Jos on nosturi niin vaihto käy ihan viihteestä mutta pukkien päällä kylmällä lattialla touhutessa ei niin hauskaa ja nopeaa.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

henu kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:yks pitkä viikonloppu niin tehty.
Pitää olla suhteellisen päissään jos taunuksen kohdalla saa menemään painelaakerin vaihtoon edes 3 tuntia :lol:
Kun nostat auton tunkilla ylös ja tuet, otat vaihdelaatikon ja kartaanin auki, silleen että jengat eikä pultit hajoa.
Samalla putsaat osat ja tarkistat muutkin osat, niin tekee tiukkaa saada 10h hommaa tehtyä.
Tuli asennettua teräsvauhtipyörä autoon, tosin kyseessä on 2.8 V6. Mulla täytyy irroittaa pakoputket että saa irti kartaanin. Pakoputkia irrotaessa pitää varoa rikkomasta labdaa.

Vaihdelaatikkoa kun irottaa pitää purkaa sisustaa että saa vaihdekepin irti.

Auton nostamiseen ja tukemiseen menee jo tunti.
Vaihdelaatikon poistamiseen pitää olla kaksi henkeä kun ei ole vaihdelaatikolla omaa nosturia (käsityönä nosto).
Moottori pitää tukea niin että se ei retkahda.
Startti pitää iroittaa
Kytkinvaijeri pitää irroittaa.
Yleensä vielä massannu pohjaa jos sieltä on massat hävinny ja nyt maalasin vaihdelaatikkoakin, kun oli maali lähtenny vähän pois.


Hmmm
on kyllä aika expertti jos tuon tekee 3h:ssa rikkomatta mitään.


Hmmm tulisko tää 3h hemmo tekee mulle ens talvena kytkinasetelman vaihdon. Olis vaan tarkoitus vaihtaa vähän jäykempaa asetelmaa itsellä kun ei oikein yksi päivä riitä tohon hommaa. Voin vieressä valvoa, että kaikki tehdään kunnolla vielä :D

Edit: Niin joo isäukko vaihto 3 litraseen Capriin kytkimen, 10 asteen pakkasessa lumihangessa Fordin alkuperäisellä tunkilla ja auto oli tuettu koivupölkyillä. Kaikilla ei oo ihan tollasia super työkaluja, mutta auto pitää saada liikenteeseen niin sillon se tehdään missä tahansa ja milloin tahansa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

Oulussa yhden merkkiliikkeen entinen työntekijä väitti joskus 80 luvulla vaihtaneensa hänen 2.0 V6 taunukseen kytkimen (siis koko systeemin ei pelkkää levyä) ruokatunnilla yhden kaverin kans. Ruoka tunti oli 30min..joko aika kultaa muistot tai sitten on kiirettä pitänyt. Ja kuulemma nosturi oli ja kaveri kannatteli käsin sitä vaihteistoa sen aikaa
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

taunusti kirjoitti:Oulussa yhden merkkiliikkeen entinen työntekijä väitti joskus 80 luvulla vaihtaneensa hänen 2.0 V6 taunukseen kytkimen (siis koko systeemin ei pelkkää levyä) ruokatunnilla yhden kaverin kans. Ruoka tunti oli 30min..joko aika kultaa muistot tai sitten on kiirettä pitänyt. Ja kuulemma nosturi oli ja kaveri kannatteli käsin sitä vaihteistoa sen aikaa
no tuohan nyt on ihan sama,et vaihtaako vaan levyn vai koko kytkimen.sama homma silti.no ok,painelaakerin vaihto ottaa tietysti minuutin pari...
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

duster73 kirjoitti: no tuohan nyt on ihan sama,et vaihtaako vaan levyn vai koko kytkimen.sama homma silti.no ok,painelaakerin vaihto ottaa tietysti minuutin pari...
sama homma aikalailla..entä sitten?
Kaiken kokeena voin sen sanoa että jotain on vielä kokematta-Matti Nykänen
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

ja ku kerta käyttää lootan pois niin samalla vaihat kampuran stefan ja lootan stefan,niin ja sen silmälaakerin kampuran päähän.
itellä meni viime syksynä viitisen tuntia kun käytin lootan pois omasta taunuksesta,käytössä oli nosturi ja loota tunkki.omassa tallissa lattialla maaten olen monet kerrat käyttäny lootan pois ja sillon on yleensä aikaa menny päivän verran,itelle on tanarin tekniikka niin tuttua jo että helpottaa asiaa jo plajon kun tietää mitä tehä ekana.syksyllä tein nosturilla kun yhellä tutulla jenkki asentajalla on korjaamo ja se lainas nosturia ja työ kaluja kun ollaan tehty yhteistyötä sillontällön asennuksien kans jos sillä on ollu apupoika pulaa :wink:
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Joo painelaakerihan se sielä, lisäsin galleriaan kuvan miltä näytti. Kytkinhaarukkaki oli menny entiseksi mutta onneksi oli tuo ylimääränen laatikko varastossa! Muita osia en alkanu vaihtamaan ku pitäs joka tapauksessa kesään mennessä saaha uudet romut pellin alle.

Nuista aikatauluista, nosturi on mulla kyllä käytössä mutta aikaa tuppaa aina menemään ku ei ole the kokemusta (eikä opetusta), muutaku mitä Tanaria saanu rassailla :) Sen lisäksi aina tippuu joku pikkuosa johonki ja sen ettimiseen menee sitte kaikki aika.
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

OHC koneiseen alkuperäiskuntoseen Taunukseen vaihtaa kytkimen varmasti 3 tuntiin yksin ilman nosturia, jos kokoajan jotain tekee eikä vaan haahuile sielä tallilla niinku Latelassa :lol: Saahan siihen menemään vaikka viikon jos kaikki paikat haluaa hammasharjan kans tarkastaa.

Keskittää kunnolla sen kytkinlevyn niin ei tarvi montaa kertaa käyttää askia lattialla :wink:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

no onko tässä nyt käynnissä joku kilpailu että kuin nopeesti sen vaihtaa? :roll:

pietää ens kesänä apialla kilpailu,ni nähää kuka on kuka :lol:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ex-vaimo aina tokas mulle et voi ku sä oot niin nopee, en kyl tajuu mitä se tarkotti, tokasin aina siihen et vain nopeat elävät ;) :D
Mul menee yleensä helvetin kauan nois remonteis :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin