Kytkin

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Kytkin

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Semmosta ilmeni että tuo kytkin on alkanu "kitisee" moottorijarrutuksissa. Ei sinänsä mitään ongelmaa tuon kanssa mutta kummastuttaa että miten se tuommoista ääntä pitää. Hiljasissa nopeuksissa kuulee selvemmin tuon. Olisko levy kulunut jouset tms. Tai jotain? :D
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
kana12
Viestit: 314
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 21:56
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja kana12 »

ootsie varma et on kytkin?ettei kuuluis pakoputkesta :?mut jos se varmasti kytkimestä kuuluu ni veikkaisin niitä levyssä olevia vaimennus jousia :!: vähä vaikee sanoo ku ei oo kuullu ääntä :lol:
taunus is my obsession!
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Kyl se kuuluu minust enempi sieltä kytkimestä mutta joo eipä tullu mieleenkää että voisha se toi putkikin olla. Täytyy kuulustella sitä ja kattoo viel tässä. Onhan se tietty joo vähä vaikee sieltä käsin kertoo mutta kiitoksia :D
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Meikäläinen ja luul et tossa yhessä autossa pitää pyöränlaakeri ääntä ku oli vähä reippaammin nopeutta, mut sit muistin et pakoputkest on yks kiinnike revenny irti ja se resonoi määrätyillä kierroksilla...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Voisko olla mahdollista että paine laakeri menis ihan just hilkulle asetelman käpäliä vasten? Laakeri ei kuitenkaan pyöri vielä mutta hipaisee omalla painollaan metalli vasten metallia.

Itsella hieman muokattua mallia nuo kytkimen palat ja jossain evoluutiossa oli tuollainen oire.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Taunuksessahan se laakeri lepää koko ajan käpäliä vasten...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Mois kirjoitti:Taunuksessahan se laakeri lepää koko ajan käpäliä vasten...
Jaaha millä perusteella? Ei ainakaan niin että pyörisi...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Muurahainen kirjoitti:
Mois kirjoitti:Taunuksessahan se laakeri lepää koko ajan käpäliä vasten...
Jaaha millä perusteella? Ei ainakaan niin että pyörisi...
Ei kai siin mitään perusteita tarvi kun se nyt vaan sattuu niin olemaan. Kai se sitte pyöriikin. Vaijeri pitää sen laakerin vasten asetelmaa. Joku kerto laittaneensa jousen sinne alapäähän ettei se lepäis asetelmaa vasten, mut ei siellä alunperin mitään jousta ole.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Se laakeri menee vaihtokuntoon 500-1000km matkalla jos pyörii mukana. Äänikin on jännä jos laakerissa on pysäyttimet.

Kolmannen laakerin kohdalla tajusin korjata hieman rispaantuneen vaijerin joka jätti laakerin levolleen käpäliä vasten.
Vikaa selvitellessä rälläköin yhdestä kytkinkopasta alareunan pois tyyliin automatin koppa että näksi miten laakeri asettuu ja kas ehjällä vaijerilla olikin ihan iholla mutta ei muuten ole kiinni. Rako ei todellakaan ole suuri
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mikäs sen muka estää et ei mee kiinni?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Kaippa se kun asetelma pyörii niin tyrkkää sitä sen verran kauemmaksi kun hipaisee kiinni?
Tuohon en ota kantaa kun jousta siellä ei vakiona tosiaankaan ole. Onhan laakeri kiinni kuitenkin kytkimen haarukassa.

Mutta vanha vaijeri harasi sen verran vastaan että otti kiinni ja pyöri mukana.
Ottaa hiukan siipeensä tuollainen kestovoideltu laakeri pyöriessään koneen kierroksilla pidemmän matkaa.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Asiahan selviää kun kokeilee painaa sitä kytkimen käpälää käsin kytkimeen päin ja jos ei oo löysää, niin lepää asetelmaa vasten. Onhan se tietyst sen verran heikko "puristus", et ei välttämättä paljon pyöri...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Joo ainut vaan että rako ei ole edes milliä...
eli paljon väljää ei tunnu.

Väittelen lisää asiasta sitten jos jaksan vaihtaa avokopan paikoilleen ja otan muutaman kuvan :twisted:
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Tuo on vähän sama juttu kuin jarrupalat jarrulevyä vasten. Kun mäntä lakkaa puristamasta niitä levyä vasten, niin pyörivä levy työntää ne sopivalle etäisyydelle. Välystä ei todellakaan jää paljoa, joitain satkuja ehkä enintään kymppejä.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Jospa vaikka täälä kyselen.

Viimepäivinä on kytkin alkanu painettaessa piettää lievää rohisevaa ääntä, on tainnu kulua kuluneen automaattisäädön takia.. Tänään sitte paheni ku korjasin automaattisäädön, kuuluu vinkunaa ja koneen käyntiki heittelee ku polkee elikkä joku sielä vissiin painaa vauhtipyörää vasten? Vaihteet menee normaalisti silmään ja muutenki tuntuu kaikki muu pelaavan, ainaki vielä :?.

Meneekö koko kytkin vaihtoon vai mikä osa siitä? Käykö muuten kakslitrasen kytkin ykskutoseen + pikkulaatikkoon ku olis semmonen ylimääräsenä?
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Vastaa Viestiin